article-image
Year: 
1 927
Timeline: 
Sibelius 150

New Yorkissa Walter Damroschin johdolla joulukuussa 1926 kantaesityksensä saanut Tapiola herätti myönteistä hämmästystä Suomen-ensiesityksessään 25.4.1927: ”jolla on korva kuulla korven ääntä, sille se puhuu unohtumatonta runokieltä”, runoili Heikki Klemetti arvostelussaan Uudessa Suomessa. Niin ikään varsin tuore musiikki William Shakespearen näytelmään Myrsky oli esitetty Kööpenhaminan Kuninkaallisessa teatterissa edellisen vuoden maaliskuussa, mutta seitsemäs sinfonia oli saanut ensiesityksensä Tukholmassa säveltäjän johdolla jo kolme vuotta aikaisemmin, tuolloin nimellä ”Fantasia sinfonica”.

Siinä, missä Helsingin Sanomien Leevi Madetojalle seitsemännen sinfonian alun ”ikuisuuteen ikävöivä nousu” oli ”kirkkomusiikkia sanan parhaimmassa merkityksessä”, konsertin teokset, ja erityisesti sinfonia, jäivät Klemetille arvoitukseksi: ”Problemaattista kuin kuvattavansa. Jos ihmisiä kuvasi; jospa ihmisen ideoitakin, yhtä sekavia, sammuvia, iäisyyden edessä…Musiikki on eniten ajatuksia antava kaikista taiteista. Sibeliuksen musiikki varsinkin.”

Teksti: Timo Virtanen
Kuva: HKO:n arkisto