HKO - Thomas Dausgaard & Nicolas Altstaedt

Pe 12/01/2018 19:00 - 21:00
Liput: 36.00-7.00 €

Esittely

Franz Joseph Haydn: Sellokonsertto nro 1 C-duuri / Anton Bruckner: Sinfonia nro 2 

Wien on halki vuosisatojen ollut musiikillisten ääripäiden risteyskohta Joseph Haydnin solistista nerokkuutta tihkuvasta loistosta aina Anton Brucknerin monumentaaliseen julistukseen. Konserttimusiikin peruskivet, konsertto ja sinfonia sekä sävellajien alkuaineet duuri ja molli kohtaavat kahdessa näytöksessä aisteja rikastavalla tarkkuudella.

Thomas Dausgaard
Thomas Dausgaard (s. 1965) sai lentävän lähdön uralleen riennettyään paikkaamaan vuonna 1993 Carlo Maria Giulinia Ruotsin radion sinfoniaorkesterin konsertissa. Vuonna 1996 hänet pyydettiin hätiin Pietarin filharmonikoiden kiertueelle johtamaan Sir Georg Soltin tilalla. Kaksi vuotta myöhemmin Dausgaard pelasti Tanskan kansallisorkesterin kiertueen Gennadi Rozhdestvenskin sijaisena. 
Nykyään Dausgaard on BBC:n Skottilaisen sinfoniaorkesterin ylikapellimestari, Seattle Sinfonian päävierailija sekä Toscanan orkesterin ja Tanskan kansallisorkesterin kunniakapellimestari. Ruotsalaisen kamariorkesterin kunniakapellimestariksi hänet nimitettiin 20-vuotisen ylikapellimestaripestinsä päätteeksi vuonna 2017.
Musiikin lisäksi Dausgaardin intohimona ovat antropologia, kulttuurit ja traditiot, joita hän on päässyt näkemään läheltä viettäessään aikaa pääkallonmetsästäjien keskuudessa Borneolla, pikkukylässä eteläisen Tyynenmeren saarella ja vapaaehtoisena kiinalaisella viljelmällä. Kiinnostuksensa näkyy myös konserttiohjelmissaan. Valmistautuessaan Sibelius-konserttiin viulisti Pekka Kuusiston kanssa, hän tutki partituuria yhdessä suomalaisten kansanmuusikoiden kanssa päästäkseen melodioiden lähteille. Ensimmäisellä BBC:n Skottilaisen sinfoniaorkesterin kaudellaan hän tilasi nykysäveltäjiltä Skotlannista inspiroitunutta musiikkia.
”En erityisesti pyytänyt säveltäjiltä muunnelmia säkkipillimusiikista, vaikka sekin voisi olla hauskaa. Ajatuksena oli pikemminkin selventää minäkuviamme taiteen keinoin. Kunpa voisimme nähdä kansakunnat muutenkin kuin päivänpolitiikan kautta. Meidän tulisi ottaa asuinpaikoistamme kaikki irti”, hän kertoi paikalliselle Herald-lehdelle keväällä 2016.

Nicolas Altstaedt
Ranskalais-saksalainen Nicolas Altstaedt (s. 1982) syntyi Heidelbergissa ja opiskeli Marcio Carneiron ja Ivan Monighettin johdolla, ja hän on yksi viimeisistä legendaarisen Boris Piergamienszczikowin oppilaista Berliinin Hanns Eisler -musiikkikorkeakoulussa. Nykyisin Alstaedt toimii saman korkeakoulun professorina. Hän on voittanut mm. Lausannen musiikkikilpailun, Saksalaisen musiikkikilpailun ja Domnickin sellokilpailun. Suomessa Paulon sellokilpailussa Altstaedt sai toisen palkinnon. Lisäksi hänelle myönnettiin Borletti-Buitonin stipendi vuonna 2009 sekä Credit Suisse -palkinto 2010. 

”Olen aina halunnut olla yhteydessä musiikkiin. Se on lapsesta saakka ruokkinut olemassaoloani. En koskaan ole halunnut tehdä mitään muuta kuin olla kosketuksissa taiteeseen, musiikkiin, myös fyysisesti selloni kautta. Tuntea se, matkustaa sen kanssa ja olla yhteydessä johonkin sielukkaaseen… ja kaikki muu on sitten tullut itsestään, suunnittelematta”, hän kertoi Vprolle vuonna 2016.

Haydnin C-duuri-konsertto on ollut Altstaedtille jo pitkään hyvin läheinen. Hän soitti sen Paulon sellokilpailun finaalissa, on levyttänyt teoksen vuonna 2009 ja esittää sitä jatkuvasti ympäri maailman, toisinaan myös itse orkesteria johtaen. Hän on myös säveltänyt konserttoon oman ensiosan soolokadenssin. Altstaedt soittaa Giulio Cesare Gigli -selloa noin vuodelta 1760.
Seuraa Nicolas Altstaedtia Twitterissä @NICALTSTAEDT

Jaani Länsiö

Joseph Haydn: Sellokonsertto no 1 C-duuri
Joseph Haydn (1732-1809) teki yli 30 vuotta työtä ruhtinas Esterházyn hovissa kapellimestarina ja säveltäjänä. Syntyi valtava määrä sinfonioita, oopperoita, kamarimusiikkia ja lauluteoksia. Toisinaan Haydn kirjoitti soolokonserttoja, joko tilauksesta tai laajentaakseen jonkun tietyn hoviorkesterin muusikon ohjelmistoa. 
Konserttojen säveltäjänä Haydn ei ollut radikaali uudistaja Mozartin tai Beethovenin tapaan, hänelle tärkeintä oli luoda tilaajan sormille sopiva teos ja kuulijoita miellyttävä musiikki. Haydnin soolokonsertot ¬¬- mm. viululle, pianolle, käyrätorvelle sekä jousisoitin baritonille - olivat tästä syystä hyvin kauan, ei ainoastaan harvoin esitettyjä mutta myös sävellyksinä aliarvostettuja. 
Sellokonsertto C-duuri (Hob VIIb:1) syntyi joskus vuosien 1761 ja 1765 välillä hoviorkesterin sellisti Joseph Weiglille. Haydn ja Weigl olivat läheiset ystävät, ja Haydn oli Weiglin pojan kummisetä. Haydnin tiedetään myöhemmin säveltäneen ainakin kaksi sellokonserttoa lisää. Niistä tallella on ainoastaan vuonna 1783 sävelletty D-duuri-konsertto (Hob VIIb:2) joka syntyi Esterházyn hovin orkesterin toiselle taitavalle sellistille Anton Kraftille. 
C-duuri-konsertto oli kadoksissa aina vuoteen 1961, jolloin partituurin kopio löytyi aivan sattumalta. Tutkijat kävivät jonkin aikaa kiistaa siitä, oliko kyseessä aito Haydnin teos vai ei. Ratkaisu löytyi tutkimalla säveltäjän ylläpitämää yksityistä teosluetteloa. Siitä löytyikin maininta teoksesta sekä sen alkutahdit. 

Anton Bruckner: Sinfonia nro 2 c-molli
Itävaltalainen Anton Bruckner oli syntynyt maaseudulla, Ansfeldenin kylässä lähellä Linziä. Koko elämänsä hän pysyi asenteiltaan ja elintavoiltaan yksinkertaisena, hieman naiivina ihmisenä. Muutettuaan Wieniin hänet leimattiin tietysti heti ”maalaistolloksi”. Kuvaava anekdootti kertoo, kuinka Bruckner neljännen sinfoniansa orkesteriharjoitusten jälkeen iloisena meni kapellimestari Hans Richterin luo ja antoi hänelle kolikon sanoilla: ”Ottakaa tämä ja juokaa lasi olutta kunniakseni!” Säveltäjänä Bruckner oli kuitenkin usein epävarma itsestään ja kyvyistään. Uran alussa häntä vainosivat kriitikot, jotka pitivät hänen teoksiaan surkeina. Ennen kuolemaansa hän ehti kuitenkin kokea myös suurta arvostusta ja ymmärrystä.  
Brucknerin teokset herättävät edelleen keskustelua. Niiden suuret mittakaavat ja kiireettömästi etenevät musiikilliset tapahtumat edustavat aikakäsitystä, joka eroaa aikamme maailman hektisestä pulssista. Kärsivällinen kuulija palkitaan kuitenkin runsain mitoin. Sinfonioiden ohella Bruckner sävelsi melkoisen määrän kirkkomusiikkia. Hän oli hyvin harras uskovainen, ja hänen musiikkinsa henkisenä lähtökohtana on vahva usko johonkin meitä suurempaan. 
Toinen sinfonia c-molli valmistui vuonna 1872. Bruckner lähetti sen Wienin filharmonikkojen kapellimestarille, Otto Dessoffille, joka piti sitä kelvottomana. Bruckner teki teoksestaan uuden version seuraavana vuonna, ja sen kantaesityksestä muodostui menestys. Säveltäjä oli kuitenkin edelleen epävarma ja teki toistuvasti muutoksia partituuriin. Eri versioiden pohjalta teoksesta on julkaistu useita keskenään erilaisia editioita. Itävaltalaisen musiikkitieteilijä Leopold Nowakin editio, jota käytetään tänä iltana, on julkaistu vuonna 1965.

Christian Holmqvist 

 

Taiteilijat

  • Thomas Dausgaard

    kapellimestari

  • Nicolas Altstaedt

    sello

Ohjelma

  • 19.00
    Franz Joseph Haydn

    Sellokonsertto nro 1 C-duuri

  • Anton Bruckner

    Sinfonia nro 2

Usein kysyttyä

Voinko ottaa orkesterista valokuvia?

Voit ottaa kuvia ennen konserttia ja konsertin jälkeen. Konsertin ajan toivomme sinun rentoutuvan kuuntelemaan soittoamme. Näin takaat työrauhan meille ja rauhallisen konserttielämyksen muille kuulijoille.

Mistä voin tilata väliaikatarjoilut?

Väliaikatarjoilut voi tilata Restel Tapahtumaravintoloiden myyntipalvelusta puhelimitse 0207624862 tai sähköpostilla ravintolat.musiikkitalo@restel.fi tai osoitteesta
http://shop.ravintolamaailma.fi/musiikkitalo. Huomioithan että yli 30 henkilön väliaikatarjoilujen tilaus myyntipalvelusta.

Kuinka pukeudun konserttiin?

Pukeudu niin, että viihdyt. Pukukoodi on vain orkesterilla.

Kuinka voin vaihtaa kausikorttipaikkani?

Kausikorttipaikan voi vaihtaa myynnin alkaessa ostamalla uuden kausikortin vapaana olevista paikoista. Lunastamatta jääneet paikat vapautetaan kertalippumyyntiin kausikorttimyynnin päätyttyä.

Minulla on kausikortti, mutta en pääse konserttiin, mitä teen?

Lipun voi luovuttaa ystävän käyttöön tai lahjoittaa musiikinopiskelijan käyttöön konserttipäivänä klo 15 mennessä p. 09 3102 2700 tai helsinki.philharmonic@hel.fi.