HKO - Tung-Chieh Chuang & Nils Mönkemeyer

Pe 06/04/2018 19:00 - 21:00
Liput: 36.00-7.00 €

Esittely

Paul Hindemith: Amor ja Psyke, balettialkusoitto / William Walton: Alttoviulukonsertto / Felix Mendelssohn: Sinfonia nro 3 "Skottilainen"

 

Felix Mendelssohnin patikkaretki Britteinsaarille pani alulle yhden romantiikan ajan soitetuimmista sinfonioista. Sata vuotta myöhemmin säveltäjä-alttoviulisti Paul Hindemithin ystävyys William Waltoniin jätti jälkipolville alttoviulukonserttojen klassikon. Mannertenväliseltä kiertoradalta Helsinkiin saapuvat Nils Mönkemeyer ja Malko-kapellimestarikilpailun voittaja Tung-Chieh Chuang esittävät brittiläis-saksalaisen taidevaihdon merkittävimpiä saavutuksia. 

Tung-Chieh Chuang
Taiwanilaissyntyiselle Tung-Chieh Chuangille (s. 1982) kapellimestarius ei ollut itsestään selvä urasuuntaus lapsena aloitetuista soittoharrastuksista huolimatta. Vaikka hänen isänsä on käyrätorven professori ja äitinsä sellonsoiton professori, nuori Chuang suuntasi aluksi matemaattiselle alalle ja valmistui tilastotieteen kandidaatiksi. Chuang itse ei koe kovin suurta eroa taiteen ja tieteen välillä.
”Koen, että musiikilla on paljon yhteistä järjestelmien ja logiikan kanssa. Kumpikin on ensi alkuun konkreettista ja kuivaa, ja vasta muusikon lisätessä joukkoon osaamistaan ja tunnetta, musiikki herää henkiin. Sama koskee tilastoja. Vasta, kun tutkija käyttää niihin tietojaan ja omistautumistaan, ne syttyvät eloon”, hän vertaili Gulf-times.comille vuonna 2015.
Chuangille 2015 oli suuri läpimurtojen vuosi. Hän sai alkuvuodesta toisen palkinnon ja yleisöpalkinnon Kansainvälisessä Solti-kilpailussa, jossa ykköstilaa ei sinä vuonna jaettu lainkaan. Myöhemmin samana vuonna hän voitti Kööpenhaminassa arvostetun Malko-kilpailun, jonka voittaja saa kutsun johtamaan 27 orkesteria ympäri maailmaa, mukaan luettuna Tukholman, Oslon ja Münchenin filharmonikot. Suomessa hänet kutsuttiin Helsingin kaupunginorkesterin lisäksi johtamaan Tampere Filharmoniaa, Turun filharmonista orkesteria sekä Tapiola Sinfoniettaa. Hän on voittanut palkinnot myös Bambergin Gustav Mahler -kilpailussa sekä Bukarestin Jeunesses Musicales -kilpailussa.

Nils Mönkemeyer 
Alttoviulisti Nils Mönkemeyer (s. 1978) syntyi Bremenissä kitaristivanhempien perheeseen ja opiskeli 8-vuotiaasta lähtien viulunsoittoa Bremenin taidekorkeakoulussa. Opinnot jatkuivat Hannoverissa, Salzburgissa ja Münchenissä, missä hän itse toimii tätä nykyä alttoviulun professorina.  Viulu vaihtui alttoviuluun Mönkemeyerin ollessa 19-vuotias. Havahtuminen tapahtui opiskelijaelämän riennoissa. 
”Iltaisin yhtyeellämme oli tapana pelata juomapeliä: soitimme harjoittelematta nuoteista, ja jokaisen tekemänsä virheen jälkeen soittajan oli otettava kulaus viiniä. Alttoviulua soittanut tyttö vankisti ennakkoluulojamme alttoviulisteista ja juopui ensimmäisenä, joten päätin kokeilla ottamalla hänen paikkansa”, Mönkemeyer muisteli Epoch Timesille vuonna 2009. ”Sen jälkeen en epäröinyt hetkeäkään. Tunsin, että tässä soi minun oma ääneni.”
Erityisesti Mönkemeyeriä viehättää se, että alttoviulun äänenkorkeus lähentelee ihmisääntä. ”Soittimen savuinen, peitelty ääni kuulostaa tulevan vähän kuin varjoista eikä niin suoraan kuin viulusta. ”Alttoviulu on aina salamyhkäinen”, hän perusteli Stuttgarter Nachrichten -lehdelle.
Nykyään Mönkemeyer on yksi soittimensa kirkkaimmista maailmantähdistä, jonka ansioksi voi lukea alttoviulun profiilin nostamisen solistisena soittimena. Hän on levyttänyt Sonylle lukuisia kiiteltyjä äänitteitä ja hän on esiintynyt solistina mm. Wienin Musikvereinissa, Leipzigin Gewandhausissa ja Berliinin Philharmoniessa. Hän on myös Echternachin festivaalin ja Heidelbergin filharmonisen orkesterin residenssitaiteilija. 
Mönkemeyr soittaa müncheniläisen viulunrakentajan Peter Erbenin tekemällä alttoviululla.
Jaani Länsiö

Paul Hindemith: Amor ja Psyke
Ennen 1930-lukua Paul Hindemithin (1895-1963) musiikkia leimasi usein barokkiin viittaava rytmisyys, räikeät riitasoinnut ja tahallinen provokatiivisuus: esimerkiksi ooppera Sancta Susanna (1921) kertoi erotiikasta nunnaluostarissa ja Sarja 1922 (1922) pilkkasi ajan populaarimusiikkia. Natsi-Saksassa Hindemithin musiikki joutui vähitellen epäsuosioon, ja propagandaministeri Joseph Goebbels haukkui julkisesti säveltäjän sävelkieltä ”atonaaliseksi meteliksi”. Vuonna 1938 Hindemith muutti Sveitsiin, vuonna 1940 Yhdysvaltoihin. Tässä vaiheessa hänen sävelkielensä oli hieman muuttunut. Uusklassinen energisyys kyllä jäi, mutta se sai aiempaa melodisempia ja tasapainoisempia vivahteita. 
Vuonna 1943 syntynyt balettialkusoitto Amor ja Psyke on saanut innoituksensa renessanssitaiteilija Rafaelin (1483-1520) freskosta La storia di Amore e Psiche, joka puolestaan oli saanut innoituksensa antiikin kirjailija ja filosofi Apuleioksen (n.123- n.180) satiirisesta kertomuksesta Kultainen aasi. Kertomuksen kuuluisin jakso on pitkä ja jännittävä tarina Psyken ja Amorin rakkaudesta. Psyke on kuninkaan tytär, jonka kauneus saa rakkauden jumalatar Venuksen kateelliseksi. Venus pyytää poikaansa Amoria puuttumaan peliin. Suunnitelma menee puihin, kun Amor rakastuu Psykeen. Monen mutkan kautta tarina päättyy onnellisesti. Psyke saa nauttia ambrosiaa, jumalten ruokaa, mikä tekee hänestä kuolemattoman. Nyt hän voi avioitua Amorin kanssa. 

William Walton: Alttoviulukonsertto
William Walton (1902-1983) loi nuorena mainetta brittiläisen musiikin kauhukakarana. Se johtui lähinnä siitä, että hän suosi ei-tunteellista uusklassismia ja raisuja jazz-rytmejä. Negatiivinen asenne häntä kohtaan katosi etenkin alttoviulukonserton ansiosta. 
Walton sävelsi konserttonsa vuonna 1929 kapellimestari Thomas Beechamin ehdotuksesta. Oli myös Beechamin idea, että Walton tarjoaisi teosta ajan tunnetuimmalle brittiläiselle alttoviulistille. Lionel Tertisille. Tämä kuitenkin kieltäytyi esittämästä soolo-osuutta, koska sen musiikki oli hänen makuunsa liian moderni. Walton pettyi niin pahasti, että hän jonkin aikaa harkitsi tekevänsä teoksesta viulukonserton. Kantaesityksen solistiksi valittiin lopulta Waltonin ystävä, säveltäjä Paul Hindemith, joka soitti myös alttoviulua. 
Teos kantaesitettiin Lontoossa 3.10.1929 Waltonin itsensä johdolla. Vastaanotto oli suuri menestys. Kukaan ei ollut odottanut säveltäjältä näin melodista, puhuttelevaa musiikkia. Ainoat moitteet kohdistuivat Hindemithiin, jonka soitosta Waltonkin jälkeenpäin myönsi: ”Tekniikka oli kyllä huikea, mutta ote raaka.” Yleisön joukossa istunut Tertis muutti mieltään konserton kuultuaan, ja esitti sitä jatkossa useasti. Teoksesta tuli nopeasti klassikko. 
Myöhemmin jotkut alttoviulistit, kuten Frederick Riddle ja William Primrose, ehdottivat soolo-osuuteen joitakin muutoksia. Walton teki partituurista uuden version 1960-luvulla. Uusittu versio sai kantaesityksensä Lontoossa 18.1.1962. Tämänkin jälkeen Walton hioi soitinnusta. 

Felix Mendelssohn: Sinfonia 3 a-molli ”Skotlantilainen” opus 56
Vuonna 1829 Felix Mendelssohn (1809-1847) teki matkan Englantiin ja Skotlantiin. Hän tutustui nähtävyyksiin, teki patikkaretkiä villissä luonnossa ja sai useita musiikillisia virikkeitä. Matkan tuloksena syntyivät mm. alkusoitto Hebridit, Italialainen sinfonia ja Skotlantilainen sinfonia.
Viimeksimainittu teos sai alkusysäyksensä Edinburghissa kun Mendelssohn tutustui Holyrood Palacen kappelin raunioihin. Hän keksi oitis melodianpätkän ja alkoi sen pohjalta luonnostella a-mollisinfoniaa. Teos ei kuitenkaan ottanut syntyäkseen ja Mendelssohn pisti luonnokset syrjään. Hän palasi niiden pariin vasta vuonna 1841. Sinfonia valmistui seuraavan vuoden alussa ja sai maaliskuussa kantaesityksensä Leipzigissä. 
Mendelssohnin sinfonioiden numerojärjestys on tunnetusti epälooginen. Sinfonia a-molli sai numeron kolme, koska se oli julkaisujärjestyksessä kolmas. Kronologisesti sinfonia on kuitenkin Mendelssohnin viides ja viimeinen. 
Aikalaiset liittivät teoksen Skotlannin historian ja Walter Scottin historiallisten romaanien tapahtumiin. Mendelssohn ei kuitenkaan koskaan paljastanut teoksen mahdollista ohjelmaa - ehkä siksi, ettei sellaista ollutkaan. Itse musiikista ei ainakaan löydä paljoakaan sellaista, mikä viittaisi nimenomaan ylämaihin. Kun Mendelssohn lähetti partituurin ystävälleen Robert Schumannille, tämä sekoitti sen Italialaiseen sinfoniaan ja ylisti vuolaasti musiikin ”italialaisuutta”.

Christian Holmqvist

Taiteilijat

  • Tung-Chieh Chuang

    kapellimestari

  • Nils Mönkemeyer

    Alttoviulu

Ohjelma

  • 19.00
    Paul Hindemith

    Amor ja Psyke, balettialkusoitto

  • William Walton

    Alttoviulukonsertto

  • Sinfonia nro 3 "Skottilainen

Usein kysyttyä

Voinko ottaa orkesterista valokuvia?

Voit ottaa kuvia ennen konserttia ja konsertin jälkeen. Konsertin ajan toivomme sinun rentoutuvan kuuntelemaan soittoamme. Näin takaat työrauhan meille ja rauhallisen konserttielämyksen muille kuulijoille.

Mistä voin tilata väliaikatarjoilut?

Väliaikatarjoilut voi tilata Restel Tapahtumaravintoloiden myyntipalvelusta puhelimitse 0207624862 tai sähköpostilla ravintolat.musiikkitalo@restel.fi tai osoitteesta
http://shop.ravintolamaailma.fi/musiikkitalo. Huomioithan että yli 30 henkilön väliaikatarjoilujen tilaus myyntipalvelusta.

Kuinka pukeudun konserttiin?

Pukeudu niin, että viihdyt. Pukukoodi on vain orkesterilla.

Kuinka voin vaihtaa kausikorttipaikkani?

Kausikorttipaikan voi vaihtaa myynnin alkaessa ostamalla uuden kausikortin vapaana olevista paikoista. Lunastamatta jääneet paikat vapautetaan kertalippumyyntiin kausikorttimyynnin päätyttyä.

Minulla on kausikortti, mutta en pääse konserttiin, mitä teen?

Lipun voi luovuttaa ystävän käyttöön tai lahjoittaa musiikinopiskelijan käyttöön konserttipäivänä klo 15 mennessä p. 09 3102 2700 tai helsinki.philharmonic@hel.fi.