Leif Segerstam & Helsingfors sång- och musikförbund

Pe 20/10/2017 19:00 - 21:00
Liput: 36.00-7.00 €

Esittely

Pjotr Tšaikovski: Myrsky, sinfoninen fantasia / Sebastian Hilli: Affekt / Pjotr Tšaikovski: Francesca da Rimini


Nuori Sebastian Hilli voitti ensimmäisellä orkesteriteoksellaan Toru Takemitsu -sävellyskilpailun. Säveltäjän uusi teos Affekt saa kantaesityksensä Helsingin kaupunginorkesterin emeritusylikapellimestarin Leif Segerstamin johdolla. Satojen laulajien suurkuoro sekä sinfoniaorkesteri esittävät Helsingfors sång- och musikförbundin 100-vuotisjuhlien kunniaksi sävelletyn teoksen, jonka tekstit ovat kirjailija Mårten Westön käsialaa. Teos käy läpi eron aiheuttamia tunnetiloja kahden ihmisen näkokulmasta heijastaen kaipuun, irtaantumisen ja muistojen synnyttämiä kokemuksia.

 

Leif Segerstam

Jo alle kouluikäisenä Segerstam osasi lukea orkesteripartituureja ja osoitti poikkeuksellista osaamista myös soittimissa viulusta puhaltimiin. Huhut ihmelapsesta kiirivät muusikkopiireissä nopeasti. Segerstam teki keikkaa pianistina jo 13-vuotiaana yökerhossa, ja voitti myös Maj Lind -pianokilpailun vuonna 1962, vaikka pääsoittimensa oli viulu. Poikkeuksellinen lahjakkuus päätti yhdistää monimusikaaliset taipumuksensa ja alkoi orkesterinjohtajaksi.

Kapellimestariopintonsa hän suoritti Jussi Jalaksen johdolla Sibelius-Akatemiassa ja Jean Morellin opissa New Yorkin Juilliardissa, johon hän olisi päässyt myös viulu- ja sävellysoppilaaksi. Valmistuttuaan Segerstam työskenteli Suomen Kansallisoopperassa sekä Radion sinfoniaorkesterissa ja johti myös HKO:ta pitkällä Amerikan-kiertueella 1968. Kiinnitykset Itävallan radio-orkesterissa (1975–1982) sekä RSO:ssa (1977–1987) olivat hedelmälliset. Segerstam on sittemmin johtanut suurimmissa oopperataloissa Milanon La Scalasta New Yorkin Metropolitaniin ja Lontoon Covent Gardeniin. Sibelius-Akatemian kapellimestariprofessorina hän toimi 1997–2013.

Segerstam on Turun filharmonisen orkesterin ylikapellimestari ja HKO:n emeritusylikapellimestari. Hänet tunnetaan paitsi uskomattomista sanaleikeistään myös erehtymättömästä sävelkorvastaan, jolta ei väärät äänet tai rytmiset epätarkkuudet jää huomaamatta. Harjoittajana tarkan Segerstamin selväpiirteisen lyöntitekniikan alaisuudessa muusikoiden on helppo antaa aina parhaansa.

Jaani Länsiö

 

Pjotr Tšaikovski: Myrsky op. 18

William Shakespearen näytelmän Myrsky (1611) päähenkilö on kotimaastaan karkotettu herttua ja taikuri Prospero,  joka asuu syrjäisellä saarella. Hänellä on seuranaan tyttärensä Miranda, orja Caliban ja tuulenhenki Ariel. Myrskyn myötä saarelle haaksirikkoutuu Prosperon veli seurueineen. Joukossa on myös Ferdinand, johon Miranda rakastuu. Myrsky pursuaa sekä maagisia ilmiöitä että luonnonilmiötä, eikä ole ihme, että monet säveltäjät - joukossa Hector Berlioz, Jean Sibelius ja Thomas Adés - ovat tarttuneet tilaisuuteen luoda niille musiikilliset vastineet.

Venäläinen kriitikko Vladimir Stasov loi Pjotr Tšaikovskille (1840-1893) yksityiskohtaisen ohjelman orkesterikappaleelle Myrsky. Painopiste oli Mirandan ja Ferdinandin rakkaustarinassa, mikä sai Tšaikovskin kysymään, miksei otsikkona voisi olla Miranda. Hän tiedusteli siksi myös: ”Onko Myrskyssä pakko olla myrsky?” Stasov vastasi, että se oli toivottavaa.

Tšaikovski pohti ohjelmaa pari kuukautta ja ryhtyi sitten tuumasta toimeen. Syksyllä 1873 valmistunut Myrsky sai kantaesityksensä Moskovassa saman vuoden joulukuussa Nikolai Rubinsteinin johdolla. Teos sai loistavan vastaanoton. Jopa säveltäjän musiikkiin muutoin kriittisesti suhtautunut Rimski-Korsakov totesi kyseessä olevan mestariteos. Nykyään tämä sinfoninen fantasia on täysin jäänyt Tšaikovskin varhaisemman Shakespeare-aiheisen orkesterikappaleen, Romeon ja Julian, varjoon. Tähän ei oikeastaan ole mitään syytä. Myrsky on tunnelmiltaan suggestiivinen ja melodioiltaan rikas sävellys.

 

Pjotr Tšaikovski: Francesca da Rimini, sinfoninen fantasia op. 32

Dante Alighierin (1265-1321) Jumalainen komedia kertoo matkasta Helvetistä Kiirastuleen ja lopulta Taivaaseen, jumalaisen rakkauden huomaan. Eeppisen runoteoksen kuvaukset etenkin Helvetissä kärsivistä ihmisistä ovat kiehtoneet taiteilijoita kautta aikojen.

Pjotr Tšaikovski (1840-1893) luki Danten eepoksen vuonna 1875. Hän kiinnitti huomiota Helvetin toisesta piiristä kertovaan jaksoon, vellovaan pyörremyrskyyn, jossa onnettomia sieluja kidutetaan. Kertoja, Dante, saa mahdollisuuden keskustella kahden syntisen, Francescan ja Paolon kanssa. Francesca oli rakastanut Paoloa, mutta pakotettu avioon tämän tyrannimaisen veljen kanssa. Kerran veli oli saapunut kotiin, yllättänyt vaimonsa Paolon kanssa ja raivostuneena tappanut molemmat. Lihallisen himonsa tähden rakastavaiset joutuivat helvettiin kärsimään ikuista rangaistusta.

Aluksi Tšaikovski suunnitteli tekevänsä aiheesta oopperan. Yhteistyö libretisti Konstantin Zvantsevin kanssa ei kuitenkin ottanut sujuakseen. Tšaikovski hylkäsi idean oopperasta ja sävelsi sen sijaan syksyllä 1876 sinfonisen fantasian Francesca da Rimini. Se sai kantaesityksensä Moskovassa maaliskuussa 1877 Nikolai Rubinsteinin johdolla. Vastaanotto oli valtava menestys.

Christian Holmqvist

 

 

Taiteilijat

  • Leif Segerstam

    Kapellimestari

  • Helsingfors sång- och musikförbund

    Kuoro

Ohjelma

  • 19.00
    Pjotr Tšaikovski

    Myrsky sinfoninen fantasia

  • Sebastian Hilli

    Affekt

  • Pjotr Tšaikovski

    Francesca da Rimini

Usein kysyttyä

Voinko ottaa orkesterista valokuvia?

Voit ottaa kuvia ennen konserttia ja konsertin jälkeen. Konsertin ajan toivomme sinun rentoutuvan kuuntelemaan soittoamme. Näin takaat työrauhan meille ja rauhallisen konserttielämyksen muille kuulijoille.

Mistä voin tilata väliaikatarjoilut?

Väliaikatarjoilut voi tilata Restel Tapahtumaravintoloiden myyntipalvelusta puhelimitse 0207624862 tai sähköpostilla ravintolat.musiikkitalo@restel.fi tai osoitteesta
http://shop.ravintolamaailma.fi/musiikkitalo. Huomioithan että yli 30 henkilön väliaikatarjoilujen tilaus myyntipalvelusta.

Kuinka pukeudun konserttiin?

Pukeudu niin, että viihdyt. Pukukoodi on vain orkesterilla.

Kuinka voin vaihtaa kausikorttipaikkani?

Kausikorttipaikan voi vaihtaa myynnin alkaessa ostamalla uuden kausikortin vapaana olevista paikoista. Lunastamatta jääneet paikat vapautetaan kertalippumyyntiin kausikorttimyynnin päätyttyä.

Minulla on kausikortti, mutta en pääse konserttiin, mitä teen?

Lipun voi luovuttaa ystävän käyttöön tai lahjoittaa musiikinopiskelijan käyttöön konserttipäivänä klo 15 mennessä p. 09 3102 2700 tai helsinki.philharmonic@hel.fi.