Olli Mustonen & Pekka Kuusisto

Pe 22/09/2017 19:00 - 21:00
Liput: 36.00-7.00 €

Esittely

Beethoven: Talon vihkiminen/ Mustonen: Sonaatti viululle ja orkesterille / Kokkonen: … Durch einen Spiegel ... / Hindemith: Sinfonisia metamorfooseja...

Helsingin kaupunginorkesterin ja Olli Mustosen pitkä yhteinen taival on poikinut unohtumattomia elämyksiä, joille illan monipuolinen ohjelma tuo jatkoa. Beethovenin ja Hindemithin saksalaissävyt reunustavat Kokkosen unenomaista herkistelyä ja Pekka Kuusiston taituroimaa solistista sonaattia. Jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua – ja aivan varmasti yllättävää! 

Olli Mustonen

Pekka Kuusisto

Elina Mustonen

 

Ludwig van Beethoven: Talon vihkiminen, alkusoitto op. 124

Vuonna 1811 Ludwig van Beethoven (1770-1827) sävelsi musiikin August von Kotzebuen näytelmään Ateenan rauniot. Vuonna 1822 Wieniin Josefstadtiin perustettiin uusi teatteri, jonka ensimmäiseksi näytelmäksi valittiin Ateenan rauniot. Beethovenin musiikki tuli jälleen käyttöön, mutta esitykseen toivottiin myös uusia musiikkinumeroita. Säveltäjä teki työtä käskettyä ja kirjoitti mm. uuden alkusoiton. Se sai proosallisen otsikon Die Weihe des Hauses (Talon vihkiminen) yksinomaan siitä syystä, että sen sävelet avasivat uuden teatterin 3.10.1822.

Olli Mustonen: Sonaatti viululle ja orkesterille

Olli Mustonen (s. 1967) on luonut kansainvälistä mainetta ensin pianistina ja myöhemmin kapellimestarina. Säveltäminen on kuitenkin aivan alusta asti ollut Mustoselle tärkeä tapa ilmaista itseään, ja hän opiskeli 1970-luvulla sävellystä Einojuhani Rautavaaran johdolla. Mentorina toiminut Rodion Štšedrin lienee hänkin vaikuttanut Mustosen sävelkieleen, joka sisältää vaikkapa uusklassismiin ja minimalismiin viittaavia piirteitä. Tuotannon painopiste on orkesteri- ja kamarimusiikissa. Mustonen on tietysti kirjoittanut myös jonkin verran pianomusiikkia. Vuonna 2014 Helsingin kaupunginorkesteri kantaesitti säveltäjän johdolla häneltä tilatun toisen sinfonian Johannes Angelos.

Mustosen konserttoteoksista varhaisin on Fantasia pianolle ja jousille (1985) ja luultavasti tunnetuin Konsertto kolmelle viululle ja kamariorkesterille (1998). Sonaatti viululle ja orkesterille (2012-2013) syntyi Melbournen sinfonikkojen tilauksesta. Säveltäjä itse johti kantaesityksen Melbournessa 9.4.2014. Solistina oli Kristian Winther. Otsikosta huolimatta teos on käytännössä kolmiosainen soolokonsertto.

 

Joonas Kokkonen: …durch einen Spiegel…

Joonas Kokkonen (1921-1996) hoiti elämänsä aikana monia luottamustoimia mm. Suomen säveltäjäyhdistyksessä, Teostossa, Suomen Kulttuurirahastossa, Jenny ja Antti Wihurin rahastossa sekä Pohjoismaiden säveltäjäneuvostossa. Hän oli lisäksi Suomen Akatemian jäsen. Ei siis ihme, että hänen sävellystuotantonsa jäi suppeaksi. Merkittäviä teoksia ovat mm. neljä sinfoniaa, Paavo Ruotsalaisesta kertova ooppera Viimeiset kiusaukset, kolme jousikvartettoa ja sellokonsertto.

Kokkosen suuri esikuva oli barokin mestari Johann Sebastian Bach. Kokkosen musiikin kirkas polyfonia, luja arkkitehtuuri ja objektiivinen sanonta heijastaa nimenomaan Bachin vaikutusta.

12 jousisoittimelle ja cembalolle sävelletty …durch einen Spiegel… (Kuin kuvastimessa) valmistui vuonna 1977 Festival Strings Lucerne -kamariorkesterin tilauksesta. Teos kantaesitettiin saman vuoden elokuussa Lucernessa Rudolf Baumgartnerin johdolla.

Kokkonen oli hyvin uskonnollinen henkilö, jolla oli tapana kirjoittaa partituuriensa loppuun ”S.D.G”, Soli Deo Gloria, eli Soi kunniaksi luojan. …durch einen Spiegel…-teoksen otsikon hän keksi hengellisen kokemuksen myötä, joka sai hänet muistamaan tunnetun lauseen Raamatusta. Ensimmäisessä kirjeessään korinttilaisille apostoli Paavali sanoo: ”Nyt näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin.”

 

Paul Hindemith: Sinfonisia metamorfooseja Carl Maria von Weberin teemoista

Nuorena säveltäjänä Paul Hindemith (1895-1963) loi mainetta kauhukakarana, mutta vuosien mittaan ilmaisu muuttui pehmeämmäksi ja klassisemmaksi. Samaan aikaan Hindemith ahkeroi arvostettuna muusikkona ja opettajana. Kun saksalainen kansallissosialismi astui näyttämölle, säveltäjä muutti ensin Sveitsiin vuonna 1938, ja kaksi vuotta myöhemmin Yhdysvaltoihin.

1930-luvun lopulla Hindemith oli yhteistyössä koreografi Leonid Massinen kanssa luonut baletin Noblissima Visione. Säveltäjä oli tuskin asettunut Yhdysvaltoihin, kun Massine tilasi sovituksia Carl Maria von Weberin (1786-1826) kappaleista uutta balettia varten. Hanke kuitenkin kaatui.

Vuonna 1943 Hindemith palasi Weberin musiikin pariin ja sävelsi orkesterisarjan Sinfonisia metamorfooseja Carl Maria von Weberin teemoista. Teos sai menestyksekkään kantaesityksensä New Yorkin filharmonikkojen konsertissa Artur Rodzinskin johdolla 20.1.1944. Sarja lienee edelleen eräs säveltäjänsä kaikkein soitetuimpia orkesteriteoksia.

Sinfonisissa metamorfooseissa on neljä osaa. Niistä kolme perustuu teemoihin, jotka ovat peräisin neljästä Weberin nelikätisestä pianokappaleesta - niitä Hindemith usein soitti huvikseen yhdessä vaimonsa kanssa. Toinen osa perustuu Weberin alkusoittoon Carlo Gozzin näytelmään Turandot; samaan, johon Puccinin kuuluisa ooppera perustuu. Weberin aiheita ja alkuperäisten kappaleiden kokonaisia jaksoja käytetään sellaisinaan, mutta soitinnus ja jotkut kontrapunktiset lisäykset vääristävät lähtökohtaa niin paljon, että soiva lopputulos on taattua Hindemithiä.

 

 

Taiteilijat

  • Olli Mustonen

    Kapellimestari

  • Pekka Kuusisto

    Viulu

  • Elina Mustonen

    Cembalo

Ohjelma

  • 19.00
    Ludwig van Beethoven

    Talon vihkiminen alkusoitto

  • Olli Mustonen

    Sonaatti viululle ja orkesterille

  • Joonas Kokkonen

    ... Durch einen Spiegel ...

  • Paul Hindemith

    Sinfonisia metamorfooseja Carl Maria von Weberin teemoista

Usein kysyttyä

Voinko ottaa orkesterista valokuvia?

Voit ottaa kuvia ennen konserttia ja konsertin jälkeen. Konsertin ajan toivomme sinun rentoutuvan kuuntelemaan soittoamme. Näin takaat työrauhan meille ja rauhallisen konserttielämyksen muille kuulijoille.

Mistä voin tilata väliaikatarjoilut?

Väliaikatarjoilut voi tilata Restel Tapahtumaravintoloiden myyntipalvelusta puhelimitse 0207624862 tai sähköpostilla ravintolat.musiikkitalo@restel.fi tai osoitteesta
http://shop.ravintolamaailma.fi/musiikkitalo. Huomioithan että yli 30 henkilön väliaikatarjoilujen tilaus myyntipalvelusta.

Kuinka pukeudun konserttiin?

Pukeudu niin, että viihdyt. Pukukoodi on vain orkesterilla.

Kuinka voin vaihtaa kausikorttipaikkani?

Kausikorttipaikan voi vaihtaa myynnin alkaessa ostamalla uuden kausikortin vapaana olevista paikoista. Lunastamatta jääneet paikat vapautetaan kertalippumyyntiin kausikorttimyynnin päätyttyä.

Minulla on kausikortti, mutta en pääse konserttiin, mitä teen?

Lipun voi luovuttaa ystävän käyttöön tai lahjoittaa musiikinopiskelijan käyttöön konserttipäivänä klo 15 mennessä p. 09 3102 2700 tai helsinki.philharmonic@hel.fi.