Simone Young, Elza van den Heever & Daniel Schmutzhard

To 26/10/2017 19:00 - 21:00
Liput: 36.00-7.00 €

Esittely

Alban Berg: Seitsemän varhaista laulua / Johannes Brahms: Ein deutsches Requiem

Australialainen Simone Young on johtanut maailman parhaita orkestereita Wienin ja Berliinin filharmonikoista New Yorkin Metropolitan-oopperaan – ja vierailee vihdoin myös Suomessa. Brahmsin tulkitsijana hän on ohittamaton toimittuaan kymmenen vuoden ajan säveltäjän synnyinkaupungin Hampurin filharmonikoiden ylikapellimestarina. Maailman oopperatalojen vakionimet Elza van den Heever ja Daniel Schmutzhard loistavat Saksalaisessa sielunmessussa, jonka elämänmyönteinen viesti on enemmän lohdullinen kuin murheellinen.

 

Simone Young

Australialainen Simone Young (s. 1961) ja on merkittävä tienraivaaja taidemusiikin ja etenkin oopperan maailmassa. Jo 21-vuotiaana hän aloitti työnsä Australian oopperassa, ensin harjoituspianistina ja vuonna 1986 Sydneyn oopperatalon kaikkien aikojen nuorimpana ja ensimmäisenä vakituisena kapellimestarinaisena. Muutettuaan Saksaan hän toimi Daniel Barenboimin assistenttina Berliinin valtionoopperassa ja Bayreuthin festivaalilla sekä James Conlonin avustajana Kölnin oopperassa.

Sittemmin Young on toiminut sekä Hampurin valtionoopperan taiteellisena johtajana että filharmonikoiden ylikapellimestarina vuodesta 2005 vuoteen 2015. Jo ensimmäisenä kautenaan hän sai Vuoden kapellimestari -palkinnon ja vuonna 2008 arvostetun Schleswig-Holsteinin Johannes Brahms -palkinnon. Hänen kautensa oli vuonna 1828 perustetun orkesterin historian pisin kattaen noin 500 johdettua oopperaesitystä. Yhdessä orkesterin kanssa Young levytti kaikki Johannes Brahmsin ja Anton Brucknerin sinfoniat.

Seuraa Simone Youngia Twitterissä @SYoungconductor

Elza van den Heever

Eteläafrikkalainen Elza van den Heever (s. 1979) sai suvunperintönään taiteellisen lahjakkuuden. Hänen isoäitinsä oli musiikinopettaja, vanhemmat toimivat elokuva-alalla, ja myös hänen sisaruksiaan suuntasi luoville aloille, piirtäjäksi ja valokuvaajaksi. Lapsuudessaan Van den Heevereiden perhe kuunteli usein isän suosikkia Maria Callasta ja lapset lauloivat mukana. Erityisesti sunnuntait oli pyhitetty oopperoiden kuuntelemiselle ja taiteille. Televisio ja muut arkiaskareet pidettiin minimissä.

Van den Heeverin läpimurto tapahtui kirjaimellisesti yhdessä yössä, kun hänet hälytettiin vielä kenraaliharjoituksen jälkeen laulamaan Don Giovannin Donna Annan osa San Franciscon oopperassa. Järjestely herätti kohun, mutta Van den Heever onnistui roolissa. Uudet kiinnitykset Yhdysvalloissa seurasivat nopeasti ja poikivat lisätarjouksia Euroopasta. New Yorkin Metropolitanissa Van den Heever debytoi vuonna 2013 Donizettin Maria Stuardassa Elizabet I:n roolissa.

”Minulla on näyttelijän geenit. Konservatoriossa tein vaikutuksen kyvylläni löytää itsestäni uusia hahmoja. En tiennyt sen olevan vaikeaa, mutten osaa muutakaan tapaa. Olen kai sitten peloton, koska olen valmis tekemään kaikkeni. Jos jokin hankaloittaa laulamistani, mietin asiat tietenkin uusiksi, mutta olen valmis uhrautumaan”, hän kertoi Operanewsille vuonna 2013.

Seuraa Elza van den Heeveriä Twitterissä @Elzasoprano

Daniel Schmutzhard

Daniel Schmutzhardin ura oopperassa alkoi aueta jo 21-vuotiaana, kun hän pääsi paikkaamaan vanhempaa kollegaansa lyhyellä varoitusajalla Carinthischen Sommer -festivaalille ja herätti agenttitoimiston huomion. Seuraava suuri käännekohta oli vuonna 2009, kun Eva Wagner-Pasquier kutsui hänet Aix-en-Provenceen laulamaan Taikahuilun Papagenoa René Jacobsin johdolla esitykseen, joka myös levytettiin. Levy ja Schmutzhard saivat ylistystä kriitikoilta ympäri maailman.

Daniel Schmutzhard on ollut kiinnitettynä Wienin Volksoperissa vuodesta 2005 vuoteen 2011, jolloin hän siirtyi Frankfurtin oopperan solistikuntaan. Konserttiesiintymisiä hän on tehnyt niin Berliinin Konzerthausissa kuin Wienin Musivereinissa, Veronassa, Leipzigin Gewandhausissa ja Hampurin uudessa Elbphilharmoniessa sekä Theater an der Wienissä. Viime kesänä Daniel Schmutzhard esiintyi Bayreuthin musiikkijuhlilla Wagnerin Nürnbergin mestarilaulajien leipuri Fritz Kothnerina.

Jaani Länsiö

 

Alban Berg: Seitsemän varhaista laulua

Syksyllä 1904 Alban Berg (1885-1935) aloitti yksityiset musiikkiopinnot Arnold Schönbergin johdolla. Schönberg perehdytti oppilaansa mm. kontrapunktin ja harmonian saloihin. Jo ennen opintojaan Berg oli kirjoittanut useita yksinlauluja. Schönbergin johdolla niitä syntyi vielä lisää, ja vuonna 1907 Berg toi niistä julkisuuteen kolme. Hän palasi varhaisen laulutuotantonsa pariin vuonna 1927. Tällöin hän uusi ja orkestroi seitsemän vuosina 1905-1908 alun perin lauluäänelle ja pianolle syntynyttä laulua. Seitsemän varhaista laulua sai kantaesityksensä Wienissä 6.11.1928. Sopraano-solisti oli Claire Bern.

Kyseessä on laulusarja erittäin väljässä mielessä. Jokainen laulu on itsenäinen, ja yhdistävänä tekijänä toimii ainoastaan runojen rakkauteen ja luontoon liittyvä aihepiiri. Musiikillisesti Seitsemän varhaista laulua on muistutus siitä, että Bergin sävelkieli lähti liikkeelle myöhäisromantiikasta. Musiikki voi usein tuoda mieleen Brahmsin, Wolfin tai Richard Straussin. Kromaattinen kontrapunkti on velkaa Schönbergille, kirkas orkestrointi Mahlerille.

Johannes Brahms: Ein Deutsches Requiem

Kevättalvella 1865 Johannes Brahms (1833-1897) alkoi säveltää baritonille, kuorolle ja orkesterille teosta Ein deutsches Requiem (Saksalainen sielunmessu). Taustalla oli säveltäjän äidin kuolema pari kuukautta aiemmin. Ehkä Brahms myös halusi käsitellä mentorinsa Robert Schumannin mielisairauden ja kuoleman hänessä herättämiä tuskaisia tunteita.

Kun teos valmistui syksyllä 1866 siinä oli kuusi osaa, joista kolme ensimmäistä esitettiin Wienissä seuraavan vuoden joulukuussa. Esitys oli huonosti harjoiteltu ja sävellyksen vastaanotto oli sen mukainen. Kaikkien kuuden osan esitys Bremenissä pääsiäisenä 1868 oli sen sijaan valtava menestys. Samana keväänä Brahms sävelsi sielunmessuun uuden osan, jossa oli sopraanosoolo. Lopullinen, seitsemän osaa käsittävä versio sai kantaesityksensä Leipzigissä helmikuussa 1869.

Katolisesta sielunmessusta poiketen Ein Deutsches Requiemin saksalainen teksti on peräisin Lutherin Raamatusta. Tämä selittää teoksen otsikon. Brahms kertoi myöhemmin, että kaikkein osuvin otsikko silti olisi ollut Ein menschliches Requiem (Inhimillinen sielunmessu). Kyseessä on nimittäin teos, jonka ideana on surevien lohduttaminen, ei kristillisten opinkappaleiden tyrkyttäminen.

Christian Holmqvist

 

Taiteilijat

  • Simone Young

    kapellimestari

  • Elza van den Heever

    sopraano

  • Daniel Schmutzhard

    Baritoni

  • Musiikkitalon kuoro

    kuoro

Ohjelma

  • 19.00
    Alban Berg

    Seitsemän varhaista laulua

  • Johannes Brahms

    Ein deutsches Requiem

Usein kysyttyä

Voinko ottaa orkesterista valokuvia?

Voit ottaa kuvia ennen konserttia ja konsertin jälkeen. Konsertin ajan toivomme sinun rentoutuvan kuuntelemaan soittoamme. Näin takaat työrauhan meille ja rauhallisen konserttielämyksen muille kuulijoille.

Mistä voin tilata väliaikatarjoilut?

Väliaikatarjoilut voi tilata Restel Tapahtumaravintoloiden myyntipalvelusta puhelimitse 0207624862 tai sähköpostilla ravintolat.musiikkitalo@restel.fi tai osoitteesta
http://shop.ravintolamaailma.fi/musiikkitalo. Huomioithan että yli 30 henkilön väliaikatarjoilujen tilaus myyntipalvelusta.

Kuinka pukeudun konserttiin?

Pukeudu niin, että viihdyt. Pukukoodi on vain orkesterilla.

Kuinka voin vaihtaa kausikorttipaikkani?

Kausikorttipaikan voi vaihtaa myynnin alkaessa ostamalla uuden kausikortin vapaana olevista paikoista. Lunastamatta jääneet paikat vapautetaan kertalippumyyntiin kausikorttimyynnin päätyttyä.

Minulla on kausikortti, mutta en pääse konserttiin, mitä teen?

Lipun voi luovuttaa ystävän käyttöön tai lahjoittaa musiikinopiskelijan käyttöön konserttipäivänä klo 15 mennessä p. 09 3102 2700 tai helsinki.philharmonic@hel.fi.