Susanna Mälkki & Karita Mattila

Ke 25/04/2018 19:00 - 21:00
Liput: 36.00-7.00 €

Esittely

Beethovenin kolmas sinfonia äänestettiin hiljattain maailman parhaaksi sinfoniaksi.

 

Kansanmies  oli määrä ylistää vallankumousjohtaja Napoleonia, joka kuitenkin petti ihailijansa luottamuksen kruunautumalla itsevaltaiseksi keisariksi. Uudella omistuskirjoituksella ”Erään sankarin muistolle” sävelletty teos Liekö sattumaa, että petturin soimaamisesta kertova konserttiaaria Ah! perfido soi samassa konsertissa?

Susanna Mälkki

Helsingissä syntynyt ja nuoruutensa asunut Susanna Mälkki on kasvanut Helsingin kaupunginorkesterin säestyksellä. Pienenä hän istui orkesterin konserteissa perheensä kanssa, ja nuorena musiikinopiskelijana seurasi tarkasti orkesterimuusikoiden ammattitaitoa ja nautti maailman parhaiden solistien esiintymisistä. Vuonna 2004 hän pääsi ensimmäistä kertaa johtamaan orkesteria, jonka 13. ylikapellimestarina hän aloitti syksyllä 2016.

Mälkin tie kapellimestariksi on kulkenut Sibelius-Akatemian ja Tukholman Edsberg-instituutin selloluokkien kautta. Hän voitti kansalliset Turun sellokilpailut ja nousi Göteborgin sinfoniaorkesterin soolosellistiksi, mutta jo nuorena kytemään jäänyt innostus orkesterinjohtamiseen ohjasi häntä koko ajan kohti kapellimestariopintoja.

Mälkin ensikosketus orkesterinjohtamiseen tuli Tukholmassa orkesterisoitinten opiskelijoista kootun pienyhtyeen kapellimestarina. Toisen kerran Mälkki johti koulun kamariorkesteria Ruotsin radion sinfoniaorkesterin silloisen ylikapellimestarin Esa-Pekka Salosen seuratessa vierestä. Tunne todellisen intohimon löytymisestä oli sinä hetkenä kirkas ja on sitä edelleen. 

Mälkin läpimurto tapahtui vuonna 1999 Helsingin juhlaviikoilla, ja ensimmäisen vakiokiinnityksensä hän sai Stavangerin orkesterin musiikillisena johtajana. Maineikkaan nykymusiikkiorkesteri Ensemble Intercontemporainin taiteellisena johtajana (2006–2013) hän vakiinnutti nimensä aikamme musiikin syvällisenä tulkkina. 

Mälkki on johtanut maailman parhaita orkestereita, kuten kaikkia USA:n Big Five -orkestereita, Amsterdamin Concertgebouw’ta, Berliinin filharmonikkoja ja Lontoon sinfoniaorkesteria sekä vieraillut oopperataloissa aina New Yorkin Metropolitanista ja Pariisin oopperasta Milanon La Scalaan. Kaudella 2017–2018 Mälkki debytoi Wienin valtionoopperassa. Syksyllä 2017 hän aloitti Los Angelesin filharmonikoiden päävierailijana. Musical America -lehti valitsi Mälkin vuoden kapellimestariksi 2017.

 

Enno Poppe: Altbau

Saksalainen säveltäjä ja kapellimestari Enno Poppe (s. 1969) opiskeli ensin Berliinin taideyliopistossa ja myöhemmin mm. Karlsruhen taide-ja mediateknologian keskuksessa. Hänen opettajiaan ovat olleet mm. Friedrich Goldmann, Gösta Neuwirth ja Heinrich Taube. Vuodesta 1998 Poppe on johtanut uuden musiikin yhtyettä ensemble mosaik. Hän työskentelee kapellimestarina myös mm. Klangforum Wienin ja Ensemble Resonanzin kanssa. Poppe on opettanut Hanns Eisler-korkeakoulussa Berliinissä sekä Darmstadtin kesäkursseilla. Hänelle on myönnetty mm. Berliinin senaatin sävellyspalkinto, Berliinin taideakatemian palkinto ja Ernst von Siemens-säveltäjäpalkinto.
Poppe on säveltänyt etenkin orkesteri- ja yhtyemusiikkia. Yhteistyössä kirjailija Marcel Beyerin kanssa hän on tehnyt kolme näyttämöteosta: Interzone (2003-04), Arbeit Nahrung Wohnung (2006-07) ja IQ (2011-12). Tilausteoksia on syntynyt mm. Salzburgin festivaalille, Berliinin juhlaviikoille, Ensemble Intercontemporainille ja Ensemble Modernille. 
Orkesteriteos Altbau on sävelletty 2006-2008 Symphonieorchester des Südwestrundfunksin tilauksesta. Teos sai kantaesityksensä Donaueschingenin musiikkipäivillä 17.10.2008 Pierre Boulezin johdolla.


Ludwig van Beethoven: Ah! Perfido, konserttiaaria op. 65

Alkuvuodesta 1796 nuori pianisti-säveltäjä Ludwig van Beethoven (1770-1827) teki konserttikiertueen, jonka yhteydessä hän esiintyi Prahassa. Siellä ollessaan hän sävelsi sopraanolle ja orkesterille konserttiaarian Ah! Perfido. Kun tšekkiläinen sopraano Josepha Duschek samana vuonna esitti sen Leipzigissä, hän väitti Beethoven räätälöineen aarian hänelle. On silti mahdollista, että teos olikin syntynyt harrastelijalaulajatar, kreivitär Josephine von Clarylle, jolle se myös on omistettu. Aarian tarkka kantaesitysajankohta ei ole tiedossa. Partituuri julkaistiin vuonna 1805.
Wienissä Ah! Perfido kuultiin ensimmäisen kerran joulukuussa 1808 Beethovenin kuuluisaksi tulleessa sävellyskonsertissa, jonka ohjelmassa oli mm. osia C-duuri-messusta sekä sinfonioiden 5 ja 6 kantaesitykset. Ah! Perfidon solistiksi oli kaavailtu Anna Milder, joka oli laulanut pääroolin Beethovenin Leonore-oopperan - myöhemmin se sai nimen Fidelio - esityksissä. Kun Beethoven ajautui riitoihin Milderin tulevan aviomiehen Peter Hauptmannin kanssa, Milder päätti olla osallistumatta konserttiin. Lyhyellä varoitusajalla korvaajaksi löytyi 17-vuotias Josephine Schultz-Killitsky. Esitys muodostui laulajattaren debyytiksi. Hän teki myöhemmin hienon uran Staatsoper Berliinin solistina. 
Ah! Perfidon tekstin on kirjoittanut italialainen runoilija Pietro Metastasio (1698-1782), joka aikanaan oli kovassa huudossa säveltäjien keskuudessa. Metastasion tekstejä ja oopperalibrettoja ovat käyttäneet mm. Pergolesi, Alessandro Scarlatti, Johann Christian Bach, Mozart ja Cherubini. Ah! Perfido kuvaa sankarittaren vaihtelevia tunteita, kun hänen rakastamansa mies lähtee pois. Dramaattinen aihe on saanut sille sopivan dramaattisen ja vokaaliosuudeltaan haastavan musiikin. 


Ludvig van Beethoven: Sinfonia nro 3 Es-duuri op. 55, ”Eroica”

Ludwig van Beethoven (1770-1827) oli kiihkeä antimonarkisti, joka ihaili nuorta Napoleonia. Tämä oli tehnyt lopun Ranskan vallankumouksesta ja siten osoittanut olevansa tavallisen kansan, ei aateliston puolella. Kun kolmas sinfonia (Es-duuri, op. 55) valmistui alkuvuodesta 1804, sillä oli nimi Bonaparte, ja se oli Napoleonille omistettu. Musiikin optimistisen ilmeen voisi nähdä heijastavan Beethovenin unelmaa Napoleonin johtamasta demokraattisesta yhteiskunnasta. Vain pari kuukautta myöhemmin konsuli kuitenkin julisti itsensä Ranskan keisariksi. Vapauden sankari paljastui vallanhimoiseksi pikkusieluksi. 
Suuttunut Beethoven poisti sinfoniansa alkuperäisen otsikon ja omistuksen. Uudeksi nimeksi tuli Sinfonia Eroica, composta per festeggiare il sovvenire di un grande Uomo (Herooinen sinfonia, omistettu suurmiehen muistolle). Teos sai yksityisen kantaesityksensä ruhtinas Lobkowitzin palatsissa Wienissä vuonna 1804. Julkinen kantaesitys tapahtui seuraavan vuoden huhtikuussa Beethovenin itsensä johdolla. 
Aikalaiset reagoivat uutuuteen hämmentyneesti ja jopa torjuvasti. Eikä ihme: sinfonian laajuus, dramaturgia ja sävellystekniset ratkaisut eivät vastanneet mitään ennestään tuttua. Musiikin historiassa Eroica on todellinen merkkiteos. Se uudisti kertaheitolla idean siitä, millainen sinfonia voi olla.


Christian Holmqvist 

Taiteilijat

  • Susanna Mälkki

    kapellimestari

  • Karita Mattila

    sopraano

Ohjelma

  • 19.00
    Enno Poppe

    Altbau

  • Ludwig van Beethoven

    Ah! Perfido, konserttiaaria

  • Ludwig van Beethoven

    Sinfonia nro 3 "Eroica"

Usein kysyttyä

Voinko ottaa orkesterista valokuvia?

Voit ottaa kuvia ennen konserttia ja konsertin jälkeen. Konsertin ajan toivomme sinun rentoutuvan kuuntelemaan soittoamme. Näin takaat työrauhan meille ja rauhallisen konserttielämyksen muille kuulijoille.

Mistä voin tilata väliaikatarjoilut?

Väliaikatarjoilut voi tilata Restel Tapahtumaravintoloiden myyntipalvelusta puhelimitse 0207624862 tai sähköpostilla ravintolat.musiikkitalo@restel.fi tai osoitteesta
http://shop.ravintolamaailma.fi/musiikkitalo. Huomioithan että yli 30 henkilön väliaikatarjoilujen tilaus myyntipalvelusta.

Kuinka pukeudun konserttiin?

Pukeudu niin, että viihdyt. Pukukoodi on vain orkesterilla.

Kuinka voin vaihtaa kausikorttipaikkani?

Kausikorttipaikan voi vaihtaa myynnin alkaessa ostamalla uuden kausikortin vapaana olevista paikoista. Lunastamatta jääneet paikat vapautetaan kertalippumyyntiin kausikorttimyynnin päätyttyä.

Minulla on kausikortti, mutta en pääse konserttiin, mitä teen?

Lipun voi luovuttaa ystävän käyttöön tai lahjoittaa musiikinopiskelijan käyttöön konserttipäivänä klo 15 mennessä p. 09 3102 2700 tai helsinki.philharmonic@hel.fi.