Susanna Mälkki & Matan Porat

Ke 22/11/2017 19:00 - 21:00
Liput: 36.00-7.00 €

Esittely

Veli-Matti Puumala: Root / Robert Schumann: Pianokonsertto a-molli / Franz Liszt: Tasso, Lamento e trionfo

Oli ohjelmassa sitten Bachia, Ligetiä tai vaikka Buster Keatonin mykkäelokuvan säestys, on israelilaispianisti Matan Poratilta aina lupa odottaa omaperäisiä esityksiä. Tänään Porat esittelee tulkintansa romanttisen pianokonserton mallikappaleesta. Kantaesityksensä saava Veli-Matti Puumalan Suomen 100-vuotisjuhlateos kaupunginorkesterille tarkastelee taidekokemusta tilan ja äänen yhteisenä leikkinä.

Susanna Mälkki

Helsingissä syntynyt ja nuoruutensa asunut Susanna Mälkki on kasvanut Helsingin kaupunginorkesterin säestyksellä. Pienenä hän istui orkesterin konserteissa perheensä kanssa, ja nuorena musiikinopiskelijana seurasi tarkasti orkesterimuusikoiden ammattitaitoa ja nautti maailman parhaiden solistien esiintymisistä. Vuonna 2004 hän pääsi ensimmäistä kertaa johtamaan orkesteria, jonka 13. ylikapellimestarina hän aloitti syksyllä 2016.

Mälkki on johtanut maailman parhaita orkestereita, kuten kaikkia USA:n Big Five -orkestereita, Amsterdamin Concertgebouw’ta, Berliinin filharmonikkoja ja Lontoon sinfoniaorkesteria sekä vieraillut oopperataloissa aina New Yorkin Metropolitanista ja Pariisin oopperasta Milanon La Scalaan. Kaudella 2017–2018 Mälkki debytoi Wienin valtionoopperassa. Syksyllä 2017 hän aloitti Los Angelesin filharmonikoiden päävierailijana. Musical America -lehti valitsi Mälkin vuoden kapellimestariksi 2017.

Tällä kaudella Helsingin kaupunginorkesteri keskittyy germaanisen kulttuuriperinnön suuriin säveltäjiin ja mielenkiintoisimpiin uudistajiin. Jos ranskalaisen musiikin tunnusmerkkeinä ovat värikylläisyys, aistikkuun ja hetkellisen lumon vangitseminen, kuuluu germaanisuudessa eeppisyys ja pitkän linjan tarinankerronnan perinne.

Jo 135 vuotta yhtäjaksoisesti toiminutta kaupunginorkesteria Mälkki pitää osana Helsingin identiteettiä.

”Meidän orkesterimme on olemassa siksi, että yleisö saisi kuulla elävänä näitä teoksia. Musiikki on kirjoitettu soivaksi. On tärkeää, että meillä on täällä erinomainen orkesteri, joka tarjoaa parhaissa mahdollisissa olosuhteissa taidekokemuksia kaikille. Yhteinen kuuntelukokemus on suuri elämys. Olisi sääli, jos musiikkia olisi kuunneltavissa vain äänilevyltä. Vaikka yleisö istuu paikallaan, se ei missään nimessä tarkoita passiivisuutta. Sekä muusikot että yleisö osallistuvat esitykseen yhdessä.”

Matan Porat

Israelilaisen pianistin ja säveltäjän Matan Poratin (s. 1982) varhaisimpia muistoja on, kun hänen äitinsä pani mustan LP-levyn soimaan ja kaksivuotias Matan sai nauttia Brahmsin ja Brucknerin sinfonioista. Mutta Porat ei käynyt läpi pianistilapsille tuttua myllyä vaativine opettajineen ja kilpailuineen, vaan aloitti viralliset piano-opintonsa vasta 18-vuotiaana Tel-Avivin yliopistossa Emanuel Krasovskyn johdolla.

Porat eteni muusikkona hyvin nopeasti. Kandidaatin tutkintonsa jälkeen hän pääsi tähtipianisti Maria João Piresin henkilökohtaiseen oppiin Pariisiin, ja muutaman vuoden kuluttua hän vakuutti lahjakkuudellaan itsensä Murray Perahian ja muutti tämän oppilaaksi Lontooseen. Hän myös jatkoi sävellyksen opiskelua George Benjaminin johdolla.

Nykyään Matan Porat jakaa aikansa sekä säveltäjänä että esiintyjänä. Hänen tuotantoonsa lukeutuu niin ooppera- kuin teatterimusiikkia, kamarimusiikkia ja orkesteriteoksia sekä soolokappaleita pianolle. Intohimoisena elokuvafanina Porat on päässyt yhdistämään rakastamansa taiteenlajit toimimalla mykkäelokuvien säestäjänä improvisoimalla mm. Buster Keatonin Kenraalin ja Fritz Langin Metropolisin esitysten säestykset Marlboron musiikkijuhlilla.

Rentoutuakseen Porat kuuntelee mielellään jazzia, brasilialaista musiikkia, rappia ja rockia.

Seuraa Matan Poratia Twitterissä @MatanPorat

Jaani Länsiö

 

Veli-Matti Puumala: Root

Veli-Matti Puumala (s. 1965) opiskeli sävellystä Paavo Heinisen ja Franco Donatonin johdolla, ja hän työskentelee professorina Sibelius-Akatemiassa. Puumala on modernisti, joka suosii dramaattista ja kirkasta ilmaisua. Hän on tullut tunnetuksi etenkin orkesteriteoksillaan, joista mainittakoon Chant Chains (1995), Chains of Camenae (1996), Chainsprings (1997), Mure (2008) ja Rope (2012). 
Nyt kantaesitettävä teos Root (2017) on omistettu Susanna Mälkille. Puumala kertoo: ”Susanna kysyi, haluaisinko kirjoittaa Helsingin kaupunginorkesterille teoksen, joka voisi liittyä Suomen 100-vuotisjuhlallisuuksiin. Työskentely HKO:n ja Susannan kanssa innosti heti. Tilauksen toista komponenttia minun piti sulatella hieman enemmän, sillä en heti löytänyt itseäni puhuttelevaa näkökulmaa aiheeseen. 
Avaimeksi löysin lopulta erään Toivo Kuulan mieskuorolaulun, joka tiettävästi on sävelletty juuri sata vuotta sitten. Laulu sisältää sointeja ja sointukulkuja, jotka jostain syystä puhuttelivat minua. Halusin ottaa ne osaksi omaa teostani ja työstää niitä omalla tavallani. Lopullisessa teoksessa Kuulan tyyliä tai soinnutusta sellaisenaan ei kuulla juuri lainkaan. Yritykseni oli muodostaa kahden eri aikakauden välille musiikillinen side, joka korostaisi yhtä aikaa kulttuurimme syvyyttä ja jatkuvuutta, mutta samanaikaisesti sen väistämätöntä muuttumista.
Toinen keskeinen lähtökohta oli tilallisuus. Orkesterin sointia laajensin sijoittamalla muusikoita myös lavan ulkopuolelle. Moniäänisyyttä ja rinnakkaisuutta on paitsi musiikillisessa kudoksessa, myös äänen sijoittelussa soivaan tilaan. Teoksessa on erilaisia vaiheita selkeästä vuoropuheluasetelmasta päällekkäin puhumiseen, kuten elämässäkin. Sävellysprosessin aikana moni Euroopan maa alkoi nopeasti muuttua, kun pakolaisvirrat tulivat rajoillemme. Nämä liikkumisten ja ulkopuolisuuden ajatukset olivat mielessäni teoksen tilallisia liikkeitä miettiessäni.”

Robert Schumann: Pianokonsertto a-molli

Romanttisen kauden ehkä romanttisin säveltäjä on Robert Schumann. Monen tuon ajan taiteilijan tavoin häntä kiehtoivat rakkaus ja kuolema, kaksoisolennot, aaveet, yölliset tunnelmat ja luontomystiikka. Hänen musiikissaan soivat fantastiset ja runolliset sävyt heijastavat myös luojansa maanis-depressiivistä luonnetta.

Schumannin elämää varjostivat toistuvat masennuskaudet, jolloin hän ei saanut aikaiseksi mitään. Vastapainoksi hän oli kiihkeän luova ollessaan maanisella tuulella; yhdenkin vuoden aikana hän sävelsi peräti 138 yksinlaulua. Lopulta hänen henkinen tasapainonsa järkkyi ja hänet suljettiin mielisairaalaan.

Robert Schumannin sävellyksissä pääpaino on selkeästi sisäisillä äänillä, ei koreilevalla virtuositeetilla. Tämä piirre on havaittavissa myös kolmessa konsertossa, jotka on sävelletty pianolle (1845), sellolle (1850) ja viululle (1853). Pianokonserton lähtökohtana oli vuonna 1841 syntynyt Fantasia a-molli pianolle ja orkesterille. Pianistivaimo Clara Wieck kokeili teosta saman vuoden syksyllä orkesterin kanssa ja oli innostunut, mutta kustantaja ei sitä huolinut.

Vuonna 1845 Schumann sävelsi Fantasian jatkoksi kaksi osaa, intermezzon ja finaalin. Näin syntyi kolmiosainen pianokonsertto a-molli opus 54, joka sai kantaesityksensä Leipzigissä seuraavan vuoden tammikuussa.

 

Franz Liszt: Tasso, Lamento e Trionfo

Vuonna 1849 kaikkialla Saksassa vietettiin kirjailija J. W. von Goethen (1749-1832) satavuotisjuhlaa. Näin myös Weimarissa, jossa pianovirtuoosi ja musiikin monitoimimies Franz Liszt (1811-1886) hiljattain oli saanut viran kapellimestarina. Kun kaupungissa päätettiin esittää Goethen näytelmä Torquato Tasso Liszt sävelsi tilaisuutta varten alkusoiton orkesterille. Koska hän oi orkesterisäveltäjänä kokematon, hän antoi oppilaansa August Conradin orkestroida partituurin. Vuonna 1850 hän pyysi toisen oppilaansa, Joachim Raffin, tekemään Conradin partituuriin joitakin korjauksia. Tämän jälkeen Liszt keksi voivansa muovata alkusoitosta sinfonisen runon. Hän laajensi teosta keskijaksolla ja teki itse orkestraation. Tasso, Lamento e Trionfo (Tasso, valitus ja triumfi) sai kantaesityksensä Weimarissa huhtikuussa 1854 Lisztin johdolla.

Torquato Tasso (1544-1595) oli italialainen runoilija, jonka tunnetuin teos on eepos Vapautettu Jerusalem. Romantikkoja Tasso kiehtoi värikkään elämänsä vuoksi; epävakaan mielenterveyden takia runoilija vietti joitakin vuosia mielisairaalassa.

Goethen näytelmä Tassosta (1790) on lähinnä polittinen draama. Lisztin sinfoninen runo puolestaan korostaa Tasson olleen yksinäinen sankari, joka vastoinkäymisistä huolimatta jaksoi luoda suurta taidetta. Liszt myönsikin myöhemmin inspiroituneensa pikemminkin lordi Byronin (1788-1824) runosta The Lament of Tasso kuin Goethen näytelmästä.

Christian Holmqvist

 

Taiteilijat

  • Susanna Mälkki

    kapellimestari

  • Matan Porat

    piano

Ohjelma

  • 19.00
    Veli-Matti Puumala

    Root

  • Väliaika

  • Robert Schumann

    Pianokonsertto a-molli

  • Franz Liszt

    Tasso Lamento e trionfo

Usein kysyttyä

Voinko ottaa orkesterista valokuvia?

Voit ottaa kuvia ennen konserttia ja konsertin jälkeen. Konsertin ajan toivomme sinun rentoutuvan kuuntelemaan soittoamme. Näin takaat työrauhan meille ja rauhallisen konserttielämyksen muille kuulijoille.

Mistä voin tilata väliaikatarjoilut?

Väliaikatarjoilut voi tilata Restel Tapahtumaravintoloiden myyntipalvelusta puhelimitse 0207624862 tai sähköpostilla ravintolat.musiikkitalo@restel.fi tai osoitteesta
http://shop.ravintolamaailma.fi/musiikkitalo. Huomioithan että yli 30 henkilön väliaikatarjoilujen tilaus myyntipalvelusta.

Kuinka pukeudun konserttiin?

Pukeudu niin, että viihdyt. Pukukoodi on vain orkesterilla.

Kuinka voin vaihtaa kausikorttipaikkani?

Kausikorttipaikan voi vaihtaa myynnin alkaessa ostamalla uuden kausikortin vapaana olevista paikoista. Lunastamatta jääneet paikat vapautetaan kertalippumyyntiin kausikorttimyynnin päätyttyä.

Minulla on kausikortti, mutta en pääse konserttiin, mitä teen?

Lipun voi luovuttaa ystävän käyttöön tai lahjoittaa musiikinopiskelijan käyttöön konserttipäivänä klo 15 mennessä p. 09 3102 2700 tai helsinki.philharmonic@hel.fi.