London, Hollywood

Fri 16/11/2018 19:00 - 21:00
Tickets: 37.00-7.00 €

Introduction

Erich Korngold was a groundbreaking composer of film scores and two-time Oscar winner who returned to the concert stage after the Second World War to prove wrong critics who questioned his artistic integrity – and how he did so! Containing elements of both late Romanticism and film scores, his violin concerto convinced both audiences and critics. Here in Helsinki it will be performed by the acclaimed American violinist Stefan Jackiw.

Karl-Heinz Steffens
Karl-Heinz Steffens (f. 1961) inledde sin musikerbana som klarinettist. Efter studier vid Stuttgarts musikakademi arbetade han vid Staatstheater Kassel, Frankfurts opera och Bayerns radios symfoniorkester. 2003 blev han professor i klarinett vid Hanns Eisler-musikakademin i Berlin. 2001-2007 var Steffens Berlins filharmonikers soloklarinettist. Ända sedan sin studietid var han intresserad av att lära sig hela partituret, inte endast sin egen stämma. 
”Då jag började spela här”, berättade Steffens år 2013 då han debuterade som Berlins filharmonikers dirigent, ”begravde jag mina drömmar om att få leda en orkester. Vem kunde önska sig mera än att få musicera med dessa fina kolleger och dirigenter? Men jag lyckades inte kväva min önskan att själv, utgående från mitt perspektiv, få göra en symfoni av Schubert eller Beethoven - eller vad som helst. Till sist bestämde jag mig för att det kunde uppnås även om det riskerade att jag måste lämna den bästa plats jag kunde ha i en orkester. Jag måste säga att jag inte har ångrat mitt beslut.”
2008 anställdes Steffens som Halle Staatskapelles och operas musikaliska ledare. Året därpå blev han musikalisk ledare för Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz och började gästdirigera Tysklands ledande orkestrar. Han har arbetat med bl.a. radio-orkestrarna i Köln, Frankfurt, Berlin och Leipzig samt med Münchens filharmoniker, Birmninghams symfoniker och Jerusalems symfoniorkester. 
 
Stefan Jackiw
Då The Violin Channel frågade amerikanen Stefan Jackiw (f. 1985) vilket musikstycke som beskriver hans arbetsetik var svaret: Destiny’s Childs låt Survivor. Detta kanske beror på att hans karriär nästan tog slut år 2012 då han joggade i Central Park i New York, snavade och nästan bröt armen. 
”Att spela violin är så svårt att det blir en besatthet”, berättade han åt Violinist.com. ”Då musicerandet togs ifrån mig såg jag plötsligt violinens roll i musiken, konsten, ja i hela världen i ett nytt, brett perspektiv.” Hans motto är en rad ur Albert Camus essä Myten om Sisofys: ”Passion existerar knappast utan kamp.”
Jackiw började spela violin 4 år gammal. Föräldrarna var forskare, och i deras fotspår inledde han studier i psykologi vid Harvard. Han började dock studera även musik och utexaminerades år 2007 från såväl Harvard som New Englands konservatorium. 
Ett av Jackiws favoritverk är Korngolds violinkonsert som han har framfört jorden runt, bl.a. i Madrid tillsammans med Spanska radio-orkestern, på teatern i San Carlo, i Bournemouth och på musikfestspelen i Aspen. 
År 2016 berättade han åt Kansas City Symphony: ”Korngolds violinkonsert är ju inte filmmusik, men den innehåller den vita dukens dramatik, hjärtskärande romantik och en nästan fysisk energi. Jag gillar framförallt de två första satsernas ogenerade känslosamhet. Den långsamma satsen går varje gånger under huden på mig.” 
Följ Stefan Jackiw på Twitter: @StefanJackiw
 
Ralph Vaughan Williams: In the Fen Country
Engelsmannen Ralph Vaughan Williams (1872–1958) utvecklades sent som tonsättare, och det tog tid före han vågade presentera sig som en mogen artist vars musik förtjänade att komma i rampljuset. Senare pantade han på flera av sina tidiga verk eftersom de skulle ha gett en vilseledande bild av hans sanna tonspråk. Som tonsättare hittade Vaughan-Williams sin egen röst först då han var över de 30. Vid det laget hade han studerat på The Royal College of Music, Trinity College och i Cambridge samt tagit lektioner i orkestrering av självaste Maurice Ravel. 
Världspolitiken satte käppar i hjulet i just det skede Vaughan-Williams karriär visade tecken på att ta fart. Han hade komponerat sina mest kända verk Fantasi över ett tema av Thomas Tallis (1910) och The Lark Ascending (1914) då fosterlandet kallade honom ut till första världskriget. Vaughan-Williams körde ambulans i Frankrike och Grekland. År av kanonader lämnade sina spår i form av psykiska trauman och en fysisk skada som gjorde att hörseln med åren snabbt började försämras. 
In the Fen Country (1904), som skrevs efter att Vaughan-Williams i två års tid hade samlat in engelska folksånger, är ett av tonsättarens tidigaste bevarade verk. Det antogs länge att partituret skulle ha försvunnit efter uruppförandet år 1909. Vaughan-Williams hade för vana att ständigt revidera sina verk och han filade på In the Fen Country ännu år 1935. I likhet med tonsättarens senare Norfolk-rapsodier och körarrangemanget av Patrick Hadleys Fen and Flood skildrar han även här East Anglias karga kärrlandskap med hjälp av vackert kolorerade pastoralstämningar. Det rör sig inte om en narrativ tondikt. Musiken hänvisar däremot alldeles tydligt till den debussyska tondiktningen och dess pastellfärgade estetik. 
 
Erich Korngold: Violinkonsert
Av alla musikens underbarn var väl Erich Wolfgang Korngold (1897–1957) en av de mest förbluffande. Endast 11 år gammal väckte han Wien-bornas uppmärksamhet med baletten Snögubben, och i tonåren skrev han en pianosonat och operorna Violanta och Der Ring des Polykrates. 23 år gammal skrev han den framgångsrika operan Die tote Stadt som blev hans viktigaste bidrag till den europeiska konstmusiken före nazismen tvingade honom att år 1934 flytta till Amerika. 
Tack vare sin bakgrund som operatonsättare anlitades Korngold av filmindustrin. Han hittade snabbt sin egen plats i Hollywood. Korngold, som fick Oscar-priset för bästa filmmusik två gånger - för Anthony Adverse (1936) och Robin Hoods äventyr (1938) - kan med fog kallas för en av den symfoniska filmmusikens faddrar.
Korngolds succéer hade alltid ett pris. I vissa kretsar ansågs att hans framgångar som wunderkind och alla hans beställningar berodde på att hans far var en inflytelserik kritiker, och som boy wonder i Hollywood stämplades han som en underhållningstonsättare som ryggradslöst gick med på att göra vad studiocheferna än önskade sig. Liksom för att ge sina belackare svar på tal avslutade Korngold en över tio års paus med konstmusiken med en violinkonsert (1945) i vilken han lyckades göra det omöjliga: verket anknyter till inte bara film- och konstmusikens traditioner utan också till den senromantiska virtuoskonsertens tradition. Violinkonserten uruppfördes år 1947 av Jascha Heifetz, som hade den som sitt bravurnummer i flera års tid. 
Under sin långa paus hade Korngold utvecklat sin publikvänliga stil till fulländning, och man kunde inte tro att violinkonserten är skriven av samma man vars modernism i tiderna hade väckt uppmärksamhet i Wien. Trots att konserten formmässigt utgår från konstmusikens tradition är den till sin karaktär filmisk, och tonsättaren har tagit temamaterialet ur några av sina Hollywood-partitur. Huvudtemat i den första satsen Moderato nobile är hämtat ur filmen Another Dawn, sidotemat ur Juarez. Den andra satsen Romanze bygger nästan uteslutande på variationer över ett tema ur Anthony Adverse medan finalens folkdanser är hämtade ur musiken till Prinsen och tiggargossen. 
 
Ralph Vaughan Williams: Symfoni nr 2 ”London”
Ännu i mitten av 1900-talet var Ralph Vaughan Williams (1872–1958) symfoniserie högt respekterad, och den ansågs vara lika betydande som Prokofjevs och Sibelius dito. Sedermera har hans musik förblivit genuint uppskattad endast av engelsmän trots att hans produktion nog innehåller flera, dock sällan framförda mästerverk. Av Vaughan-Williams nio symfonier har de tre första en titel istället för ett ordningsnummer. Verken är inte alltigenom programmatiska, och det går inte att skapa en berättelse på basen av deras musik på samma sätt som man kan göra i exempelvis Liszts Faust-symfoni eller Sjostakovitjs tolfte symfoni ”År 1917”. Den första symfonin A Sea Symphony är en milstolpe i brittisk musik, en 80 minuter lång körsymfoni, medan den tredje symfonin A Pastoral Symphony är tillägnad världskrigets offer. 
Den kronologiskt andra symfonin kallas för A London Symphony (1912-13). Då Vaughan-Williams kritiserades för att vara alltför narrativ ändrade han titeln till ”En symfoni av en Londonbo” och försökte sudda ur sikte musikens programmatiska stomme. Han påstod att det inte rör sig om en musikalisk berättelse. Symfonin innehåller auditiva fragment av livet på metropolens livliga gator, och om någon tror sig höra bekanta melodier bör de ignoreras som utslag av slumpen. Då London-symfonin uruppfördes stod den dock ännu nära programmusiken. 
Den första satsen vaknar upp till ett morgondis. Harpan spelar Westminsters klockors och Big Bens tema, och ett kraftigt utbrott för oss till affärsgatornas raska brådska. Den andra satsen kallades av tonsättaren för Bloomsbury Square i november. Bland melodierna har man identifierat lavendelförsäljarnas utrop och en hästtränares sång. I scherzot befinner oss på Themsen, mittemot The Strand, och hör en positivares melodi. Finalen startar som om det var tidig rusningstid på gatorna i centrum. Mot slutet blir musiken dock allt mera dämpad och stillsam. Big Bens klockor dånar från ett långt avstånd. 

Artists

  • Karl-Heinz Steffens

    conductor

  • Stefan Jackiw

    violin

Programme

  • 19.00
    Ralph Vaughan Williams

    In the Fen Country

  • Erich Korngold

    Violin Concerto

  • 21.00
    Ralph Vaughan Williams

    Symphony No. 2 "A London Symphony"

Frequently Asked Questions

Can I take photos of the orchestra?

Yes, but only before or after the concert. During the concert we just want you to enjoy the music. This way you won’t disturb the musicians or other audience members.

How can I order interval refreshments?

Simply call 020 762 4862, send an e-mail to ravintolat.musiikkitalo@restel.fi​ or click on the link http://shop.ravintolamaailma.fi/musiikkitalo/. Interval refreshments for groups of 30 or more should be ordered from the sales service.

Do I have to dress up to attend a concert?

Only the orchestra has a dress code. You can dress as you like.

I have a season ticket but want to change my seat – what should I do?

If you would like to change your seat, you can purchase a new season ticket from the seats available when they go on sale. Unclaimed seats will be made available for individual concerts when the sales period for season tickets ends.

I have a season ticket but can’t make it to the concert – what should I do?

You can give the ticket to a friend or donate it to a music student by calling 09-3102 2700 or sending an e-mail to helsinki.philharmonic@hel.fi by 3pm on the day of the concert.