Noseda & Bruckner

Fri 24/01/2020 19:00 - 21:00
Tickets: 46.00-9.50 €

Introduction

The Beethoven concerts recorded by conductor Gianandrea Noseda and the BBC Philharmonic attracted a record 1.4 million downloads in the space of just one week back in 2005. Noseda has a reputation as a conductor whose radical interpretations force listeners to reassess familiar classics both spiritually and emotionally. The programme for his concert in Helsinki is certainly enticing, as he will be making his Bruckner debut. The concert begins with Luigi Dallapiccola’s breakthrough Partita, the setting for which is a medieval Latin lullaby.

Gianandrea Noseda

Gianandrea Noseda (s. 1964) ryhtyi kapellimestariksi melko myöhään, 27-vuotiaana, tehtyään sitä ennen komeaa uraa pianistina ja säveltäjänä. Syynä oli, että hän halusi vielä kokonaisvaltaisemman käsityksen musiikista, joten hän hakeutui Milanon konservatorioon. Siellä häntä opetti Donato Renzetti – viime syksynä HKO:takin johtanut kapellimestari. Noseda huomasi, että vaikka johtaminen ei suinkaan ollut helppoa, se tuntui luonnolliselta tavalta kommunikoida musiikin sanomaa. Menestynyt hän todella onkin; viimeisen yli 20 vuoden aikana Noseda on pitänyt hallussaan merkittäviä pestejä ja vieraillut kaikissa tärkeissä oopperoissa ja orkestereissa. Erityisesti hänet tunnetaan yksityiskohtia korostavista tulkinnoistaan: ”Kauneus löytyy yksitiyiskohdista. On yksi asia punoa pitkiä tarinankaaria, mutta se on tehtävä kadottamatta yksityiskohtia, koska niillä tarinat maustetaan”, hän on sanonut.

Orkestereilla on ollut tapana äkkirakastua Nosedaan. Kun hän debytoi Manchesterin BBC Philharmonicissa, orkesteri vaati jo ensimmäisten harjoitusten jälkeen hänen välitöntä vakituistamistaan. Hän johti orkesteria pää- ja ylikapellimestarina 2002–2011. Washingtonin kansallisorkesteri oli vain vähän hitaampi: Noseda kiinnitettiin ylikapellimestariksi toisen harjoituspäivän päätteeksi. Kautensa hän aloitti vuonna 2017, ja sopimusta jatkettiin heti ainakin vuoteen 2025 saakka. Lisäksi Noseda on London Symphony Orchestran ja Israelin filharmonikoiden päävierailija. Vuonna 2018 hän päätti yli kymmenenvuotisen kautensa Torinon Teatro Region taiteellisena johtajana, ja aloittaa Zürichin oopperan taiteellisena johtajana ensi vuonna.

Nosedan kattavaan meriittilistaan pitäisi varata kokonainen käsiohjelmakirja, joten tässä tuoreimpia: Musical American vuoden kapellimestari 2015, International Opera Awardsin vuoden oopperakapellimestari 2016 – samana vuonna hän johti Tukholmassa Nobel-gaalan – sekä kunnia-arvonimi Commendatore al Merito della Repubblica Italiana työstä Italian kulttuurielämän hyväksi. 

Seuraa Gianandrea Nosedaa Twitterissä @NosedaG

Jaani Länsiö

Luigi Dallapiccola: Partita orkesterille

Luigi Dallapiccola (1904–1975) haki paikkaansa niin fyysisesti kuin taiteellisesti, eikä ehkä koskaan löytänyt perille. Jo syntyminen nykyisen Kroatian alueella, silloisen Itävalta-Unkarin eteläosassa Istriassa merkitsi italialaiselle vihamielistä vastaanottoa. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen Dallapiccolat sijoitettiin Graziin, jonka oopperatalossa nuori Luigi kuuli ensimmäistä kertaa Wagnerin Lentävän hollantilaisen ja päätti alkaa säveltää. Pari vuotta myöhemmin hän kuuli Claude Debussytä ja päätti lopettaa säveltämisen. Hiljaisuutta kesti neljä vuotta. 

Lapsena syrjimisestään katkeroitunut Dallapiccola kannatti fasistihallintoa 1920-luvulla, mutta Mussolinin toimet Abessiniassa ja veljeily Hitlerin kanssa herättivät säveltäjän todellisuuteen. Myöhemmin hän kampanjoi kantaaottavalla protestimusiikilla, kuten kuoroteoksella Canti di prigionia (1938–1941) ja läpimurto-oopperallaan Il prigionero (Vanki, 1944–1948). Toisen maailmansodan aikana hän joutui piileskelemään pitkiä jaksoja juutalaisen vaimonsa kanssa.

Dallapiccola oli Italian yksi ensimmäisistä Alban Bergin ja Anton Webernin oppeja hyödyntänyt säveltäjä. Hänen teoksissaan kahdentoista sävelen tasavertaisuus ja siitä vielä ankarampi tyylisuunta, sarjallinen tekniikka, saa silti esikuviaan lyyrisemmän ja klassisemman käsittelyn, eivätkä Dallapiccolan sävellykset ole läheskään niin järjestelmäuskollisia kuin wieniläisten kollegojensa. Hyvänä esimerkkinä on neljäosainen Partita (1930–1932), Dallapiccolan ensimmäinen orkesteriteos. Se kyllä osoittaa merkkejä hänen yhä kirpeämmästä kromatiikastaan mutta ilman, että juuret Debussyhin ja historiallisten musiikkien innostamaan sointimaailmaan katoaisivat. Jokaisessa osassa kuuluu syvyyksissä muriseva ”antiikinaikainen” sointumaailma. Myös teoksen päättävä keskiaikainen Neitsyt Marian kehtolaulu ilmentää hänen ihanteitaan. Vaikka Partita oli Dallapiccolan ensimmäinen kansainvälisesti tunnettu teos, se pääsi levylle vasta vuonna 2010 kapellimestari Gianandrea Nosedan ja BBC Philharmonicin esittämänä.

Jaani Länsiö

Anton Bruckner: Sinfonia nro 9

Anton Brucknerin (1824–1896) elämästä ei saa suurmiehen tarinaa. Wieniläisten keskuudessa hän sijoittui jonnekin maalaistollon ja kylähullun välimaastoon, sairaalloisen pedantiksi hahmoksi. Kävelyillään hän piti lukua ikkunoista ja tiilenpäistä ja tilastoi jokaisen säveltämänsä tahdin. Hän oli häntäheikki, ja lainkaan liioittelematta arkkiversio ihmistyypistä, joka ei koskaan sano ei – toisin kuin ne monet naiset, joita hän turhaan kosi. Erityisesti häntä kiehtoi kuolema: työhuoneessaan hänellä oli valokuva elottomasta äidistään, ja kun Beethovenin hauta avattiin, hän kiiruhti paikalle suudellakseen tämän kalloa. Se kiellettiin. 

Sinfonioitaan Bruckner työsti vuosikausia samalla kun muokkasi jo valmiiksi julistamiaan teoksia. Heti kahdeksannen sinfonian jälkeen hän ryhtyi tekemään seuraavaa, mutta sairastelu vei voimia. ”Yhdeksännestä tulee mestariteokseni. Rukoilen Jumalaa, että ehdin saada sen valmiiksi”, hän sanoi. Vielä yhdeksän vuoden jälkeen sinfonia odotti keskeneräisenä, ja keskeneräiseksi se myös jäi. Finaalia hän luonnosteli sadoilla tahdeilla, mutta valmiiksi tuli vain kolme osaa, ja sellaisena sitä useimmin esitetään huolimatta tutkijoiden ja Brucknerin oppilaiden täydennyksistä.

Viimeisessä sinfoniassaan Bruckner siirtyy kohti uudenlaista sointukäsitystä, joka tuli vapauttamaan riitasoinnut lopullisesti 1900-luvun alussa. Sävellajien suhteetkin kulkevat nyt uusia reittejä, mikä tekee soinnista edellisiä sinfonioita ankaramman, ja silti Brucknerin kädenjälki kuuluu kaikkialla: tekstuuri on paksua, huipennukset rakentuvat hitaasti kytevinä räjähteinä, vaskipuhaltimien joukkovoimat jyräävät vyöryinä. Symbolinen kuolonkohtaus koetaan noin tunnin kohdalla, kun jatkuvasti leposijaansa hakevan hitaan osan huippukohtaa seuraa äkillinen tyhjyys ja pitkällisesti rakentuva E-duurisointu kuin pilviin kurottava katse.

Kuolinpäivänänään Bruckner luonnosteli finaalia pianon ääressä ja jätti lounaan ja kävelylenkin väliin. Valitteli kylmyyttä. Viimeisinä sanoinaan hän ei lausunut kuolemattomia viisauksia tai antanut ohjeita sinfoniansa viimeistelemiseksi. Hän pyysi kodinhoitajaansa keittämään teetä.

Jaani Länsiö

Artists

  • Gianandrea Noseda

    conductor

Programme

  • 19.00
    Luigi Dallapiccola

    Partita

  • Interval 25 min

  • 21.00
    Anton Bruckner

    Symphony No. 9

Frequently Asked Questions

Can I take photos of the orchestra?

Yes, but only before or after the concert. During the concert we just want you to enjoy the music. This way you won’t disturb the musicians or other audience members.

How can I order interval refreshments?

Simply call 020 762 4862, send an e-mail to ravintolat.musiikkitalo@restel.fi​ or the Restis app. Interval refreshments for groups of 30 or more should be ordered from the sales service.

Do I have to dress up to attend a concert?

Only the orchestra has a dress code. You can dress as you like.

I have a season ticket but want to change my seat – what should I do?

If you would like to change your seat, you can purchase a new season ticket from the seats available when they go on sale. Unclaimed seats will be made available for individual concerts when the sales period for season tickets ends.

I have a season ticket but can’t make it to the concert – what should I do?

You can give the ticket to a friend or donate it to a music student by calling 09-3102 2700 or sending an e-mail to helsinki.philharmonic@hel.fi by 3pm on the day of the concert.