HeBo - Matteus-passio

Pe 12/04/2019 19:00 - 22:30
Liput: 37.00-7.00 €

Esittely

Helsingin Barokkiorkesterin vierailu kaupunginorkesterin konserttisarjassa.

Johann Sebastian Bach huipensi barokkimusiikin aikakauden lähes kolmetuntisella suurteoksella pääsiäisen tapahtumista. Matteus-passion kuorokohtaukset, aariat ja orkesterimusiikki ovat vuosisatojen ajan vieneet kuulijansa säveltäjämestarin loputtoman ihmeelliseen maailmaan. 

Ohjelma esitetään myös Vanhan musiikin sarjassa Musiikkitalossa sunnuntaina 14.4. 
Lue lisää Helsingin Barokkiorkesterista.

Aapo Häkkinen
 
Niin kauan kuin Aapo Häkkinen (s. 1976) muistaa, J.S. Bachin Matteus-passio on soinut hänen elämänsä ääniraidalla, ensin levyltä ja sitten Cantores Minores -poikakuoron riveissä. Bachin pariin hän oli hakeutunut huomattuaan uudet, yhtäkkiä saamansa kyvyt – hän oli oppinut hahmottamaan kuinka barokkimusiikille tyypillinen pysty- ja vaakasuoraan rakennettu neliääninen kudos etenee. ”Se avasi tajunnanräjäyttäviä kokemuksia ja oli aivan keskeinen syy siihen, että suuntauduin nimenomaan Bachiin ja muuhun barokkimusiikkiin, jossa polyfonia on puhtaimmillaan vahvana ilmaisukeinona”, Häkkinen kertoo.
 
Häkkiselle ja hänen vuodesta 2003 johtamalleen Helsingin Barokkiorkesterille Matteus-passion kaltainen musiikin peruspilari on niin tuttu, että sen partituurin tutkiminen suurennuslasilla tuskin mullistaisi tulkintaa. Sen sijaan uudet esityspaikat, eri esityskoneisto, vaihtuvat vuosikymmenet ja aikakaudesta toiseen kehittyneet esitystraditiot kasvattavat kokemukseen kerroksia, joita ei nuoteista voisi edes löytää. 
 
Häkkinen on myös pitänyt teokseen tervettä etäisyyttä varjellakseen sen esittämisestä huokuvia ainutkertaisuuden tuntemuksia niin itselleen, orkesterille ja laulajille kuin kuulijoillekin. ”Se ei ole mikään ennestään valmis paketti, joka tuodaan konserttiin sellaisenaan, vaan jokaiseen esitykseen valmistaudutaan kuin se olisi kantaesitys – vaikka kyseessä olisi Matteus-passion kaltainen kulttiteos.” Viimeksi hän johti Matteus-passion vuonna 2012 Jyväskylä Sinfonian konsertissa.
 
Häkkinen aloitti cembalon ja urkujen opinnut Sibelius-Akatemian nuoriso-osastolla 13-vuotiaana Elina Mustosen ja Olli Porthanin johdolla. Opintojaan hän jatkoi Amsterdamin Sweelinck-konservatoriossa sekä Pariisissa, missä häntä opetti Pierre Hantaï. Hän on myös saanut mentorointia legendaariselta cembalistilta Gustav Leonhardtilta. Häkkisen esiintymiset maailman musiikkifestivaaleilla ja orkestereissa kattavat kymmeniä maita aina Yhdysvalloista Etelä-Koreaan, Portugalista Pohjois-Suomeen ja Bulgariasta Brasiliaan.
 
Elisabeth Breuer
 
Itävaltalainen Elisabeth Breuer (s. 1984) on tullut tunnetuksi monipuolisista rooleistaan niin ooppera- kuin konserttilavoilla. Laulaessaan Linzin Landestheaterissa vuodesta 2009 vuoteen 2016 hänen repertuaarinsa kattoi ennen kaikkea varhaisromanttisia klassikkoja ja operetteja, joiden tulkinnoista hän sai vuonna 2013 Itävallan musiikkiteatteripalkinnon ehdokkuuden, vuonna 2014 Linzin Jungenensemble-palkinnon ja vuonna 2016 nimityksen yleisön suosikiksi. Haydnin, Mendelssohnin ja Bachin teoksia hän on laulanut parhaiden orkesterien solistina, mm. Dresdenin Kreuzchorin ja Leipzigin Gewandhausin kanssa, ja Bachin passioita mm. Kölnin Philharmoniessa ja Wienin Musikvereinissa. Viime joulukuussa Breuer debytoi Hampurin Elbphilharmoniessa. Helsingin Barokkiorkesterin solistina Breuer lauloi myös viime uutenavuotena Musiikkitalossa.
 
David DQ Lee
Kanadalainen kontratenori David DQ Lee korvaa Benno Schachtnerin kummassakin konsertissa. Suomalaisyleisö muistaa Leen Mirjam Helin -kilpailusta 2009. Hän on sittemmin tehnyt merkittävää uraa erityisesti barokkimusiikissa.
 
Marcel Beekman
 
Alankomaalainen Marcel Beekman (s. 1969) sai maistaa julkisuutta jo alle kymmenenvuotiaana esiintymällä useasti radiossa ja televisiossa, ja lapsitähtenä hän pääsi myös levyttämään. Pop-laulu kuitenkin väistyi klassisen musiikin tieltä ja uusi ura poikasopraanona koitti. Aikuisena Beekman on vieraillut niin Berliinin kuin Los Angelesin filharmonikoiden sekä Amsterdamin Kuninkaallisen Concertgebouwn orkesterin solistina. New York Times on nimittänyt häntä ”mestarilaulajaksi” ja Süddeutsche Zeitung on kuvannut hänen ääntään ”painovoimaa uhmaavaksi”. Beekmanin ohjelmisto on keskittynyt historiallisten ajanjaksojen laitimmaisiin genreihin; barokkiajan teoksiin sekä 1900-luvun modernisteihin ja nykysäveltäjiin, joista moni on tehnyt teoksiaan varta vasten Beekmanille.
 
Jonathan Sells
 
Sekä Cambridgen yliopistosta että Lontoon Guildhallista valmistuttuaan baritoni Jonathan Sells (s. 1982) vietti kaksi vuotta maineikkaassa Zürichin oopperastudiossa, mistä hän ponnahti Glyndebournen, Teatro Realin ja Verbierin kaltaisille näyttämöille. ”Säkenöivänä tarinankertojana” ja ”luonnollisen voimallisesta äänestään” kiitelty Sells on sittemmin esiintynyt mm. Berliinin Philharmoniessa John Eliot Gardinerin johdolla ja myös levyttänyt hänen kanssaan Bachin Matteus-passion, ja William Christien johdolla hän lauloi barokkiorkesteri Jardin des Voix’n maailmankiertueella. Konserttitraditiota uudistavan Solomons’s Knot -kollektiivin toisena taiteellisena johtajana sekä kotikonsertteja järjestävän Besuch der Lieder -projektin jäsenenä Sells on aktiivisesti mukana murtamassa yleisön ja esiintyjien välisiä raja-aitoja. Musiikkitalossa Jonathan Sells esiintyi viimeksi vuonna 2017 Helsingin Barokkiorkesterin solistina.
 
Cornelius Uhle
 
Saksalainen baritoni Cornelius Uhle aloitti musiikkiharrastuksen kotikaupunkinsa maailmankuulussa poikakuorossa, Dresdenin Kreuzchorissa, jossa hänelle annettiin heti myös solistista vastuuta. Aikuiseksi kasvettuaan hän liittyi Dresdenin kamarikuoroon, mutta vuodesta 2005 lähtien hän on laulanut myös oopperaa, erityisesti Mozartia ja Händeliä, mutta myös aivan uusinta musiikkia. Uhle jakaakin intohimonsa varsin poikkeuksellisesti yhtä lailla historiallisten esityskäytäntöjen ja nykymusiikin välillä. Opintonsa Uhle kävi Dresdenin Carl Maria von Weber -musiikkikorkeakoulussa professori Christiane Junghannsin ja kamarilaulaja Olaf Bärin johdolla. Schumann-Bach-levyn lisäksi Uhlen yhteistyötä Helsingin Barokkiorkesterin kanssa on kuultu Leopold Koželuchin Gustav Vasa -oopperan esityksissä.
 
 
 
Audi Jugendchorakademie
 
Baijerin osavaltiossa, Audin kotikaupungissa Ingolstadtissa päämaajaa pitävä Audi Jugendchor on sekä nuorisokuoro että musiikkiakatemia, joka on perustettu vuonna 2007 osana automerkin kulttuuriprojektia Audi ArtExperienceä. Nykyään kuoro on voittoatavoittelemattoman Jugendchorakademie e.V.:n tukema yhdistys. Vain vähän yli kymmenen toimintavuotensa aikana kuorosta on ehtinyt tulla laajalti tunnustettu musiikki-instituutio, jonka esityksiä on kuultu niin Berliinin Philharmoniessa, Münchenin Gasteigissa kuin Taiwanissa, Singaporessa ja Kanadassa, ja se on esiintynyt myös Vatikaanissa Paavi Fransiskus XVI:lle. 
 
Kuoron repertuaari ei ole sidottu musiikin aikakausiin; Bachin passioiden kaltaisten barokkioratorioiden lisäksi se on laulanut niin Gustav Mahlerin ja Charles Ivesin sinfonioita kuin Haydnia ja Dvořákiakin. Nykysäveltäjä Jörg Widmannin teoksen Arche se kantaesitti Hampurin Elbphilharmoniessa monesti kuoroa johtaneen kapellimestari Kent Naganon kanssa. 
 
Audi Jugendchorin noin 80 laulajaa ovat kaikki 16–27 -vuotiaita, ja jäsenyys edellyttää paitsi lahjakkuutta, sitoutuneisuutta ja musikaalisuutta myös aikaisempaa kokemusta kuoroista sekä hyväksytysti suoritetun koelaulun, joita järjestetään säännöllisesti ympäri Saksaa. Kuoron konsertit valmistetaan pääsääntöisesti leirimuotoisina, monipäiväisinä koulutusjaksoina, joiden aikana laulajat saavat myös yksityistä opetusta. Kuoron taiteellisena johtajana vuodesta 2008 lähtien ollut Münchenin esittävän taiteen yliopiston professori Martin Steidler.
 
Jaani Länsiö
 
 
Johann Sebastian Bach: Matteus-passio
 
Johann Sebastian Bachin (1685-1750) tuotantoon on kuulunut viisi passiota, teosta, jotka kuvaavat pääsiäisen tapahtumia. Niistä on nykyään tallella vain kaksi, ja niistä Matteus-passio (BWW 244) on eräs säveltäjänsä kaikkein tunnetuimmista teoksista.
 
Matteus-passion taustasta ei tiedetä juuri mitään. Se on luultavasti saanut kantaesityksensä Leipzigin Tuomas-kirkossa pitkänäperjantaina joko vuonna 1727 tai 1729. Teos esitettiin pari kertaa Bachin elinaikana. Vuoden 1736 esitystä varten säveltäjä teki partituurista uuden version, ja vielä kymmenen vuotta myöhemmin hän teki siihen joitakin muutoksia. 
 
Bachin kuoleman jälkeen teos oli suurelle yleisölle tuntematon ennen vuotta 1829, jolloin nuori Felix Mendelssohn johti esityksen Berliinissä. Konsertin myötä heräsi uusi kiinnostus säveltäjän musiikkia kohtaan. Mutta vasta 1900-luvulla Bachin teoksia alettiin esittää laajemmin. Tällöin monessa maassa myös tuli tavaksi esittää Matteus-passio pääsiäisen yhteydessä. 
 
Passion tekstin on kirjoittanut Picander (eli Christian Friedrich Henrici, 1700-1746) Matteuksen evankeliumin pohjalta. Teos koostuu kahdesta laajasta osasta. Ensimmäinen alkaa Betanian ennustuksella, jossa Jeesus ennakoi kuolemaansa, ja päättyy hänen vangitsemiseensa Getsemanessa. Toisessa osassa Jeesusta kuulustellaan ja Pilatus tuomitsee hänet kuolemaan. Passio päättyy Jeesuksen hautaamiseen. 
 
Matteus-passiossa on oopperan piirteitä, ja sitä esitetään toisinaan myös näyttämöllä. Kuoro-osuudet ja evankelistan resitatiivit vievät tarinaa hellittämättä eteenpäin. Bach antaa kuitenkin tilaa myös yksittäisten henkilöiden reaktioille ja reflektioille. Lisäksi hän on lisännyt teokseen koraaleja, jotka 1700-luvun kuulijoille olivat kirkosta tuttuja virsiä. Koraalit pysäyttävät hetkeksi toiminnan ja antavat kuulijalle mahdollisuuden pohdiskella tarinan hengellistä viestiä. 
 
Bachille tyypillisesti musiikki on kontrapunktisesti rikasta. Siitä löytää myös runsaasti musiikillista symbolismia. Tästä annettakoon kaksi luonteenomaista esimerkkiä: kun Jeesus puhuu, hänen repliikkejään säestää korkeiden jousien ”sädekehä”, ja kun väkijoukko vaatii Jeesusta ristiinnaulittavaksi, soi tarkoituksellisen ruma, kulmikas fuuga. Matteus-passio on kaikkiaan ehkä vaikuttavin ja monumentaalisin esimerkki Bachin neroudesta.
 
Christian Holmqvist

Taiteilijat

  • Helsingin Barokkiorkesteri

  • Aapo Häkkinen

    kapellimestari

  • Elisabeth Breuer

    sopraano

  • David DQ Lee

    kontratenori

  • Marcel Beekman

    tenori

  • Jonathan Sells

    basso

  • Cornelius Uhle

    basso

  • Audi Jugendchorakademie

    kuoro

  • Martin Steidler

    kuoron valmennus

Ohjelma

  • 19.00
    22.30
    Johann Sebastian Bach

    Matteus-passio

Usein kysyttyä

Voinko ottaa orkesterista valokuvia?

Voit ottaa kuvia ennen konserttia ja konsertin jälkeen. Konsertin ajan toivomme sinun rentoutuvan kuuntelemaan soittoamme. Näin takaat työrauhan meille ja rauhallisen konserttielämyksen muille kuulijoille.

Mistä voin tilata väliaikatarjoilut?

Väliaikatarjoilut voi tilata Restel Tapahtumaravintoloiden myyntipalvelusta puhelimitse 0207624862 tai sähköpostilla ravintolat.musiikkitalo@restel.fi tai Restis-sovelluksesta.
Huomioithan että yli 30 henkilön väliaikatarjoilujen tilaus myyntipalvelusta.

Kuinka pukeudun konserttiin?

Pukeudu niin, että viihdyt. Pukukoodi on vain orkesterilla.

Kuinka voin vaihtaa kausikorttipaikkani?

Kausikorttipaikan voi vaihtaa myynnin alkaessa ostamalla uuden kausikortin vapaana olevista paikoista. Lunastamatta jääneet paikat vapautetaan kertalippumyyntiin kausikorttimyynnin päätyttyä.

Minulla on kausikortti, mutta en pääse konserttiin, mitä teen?

Lipun voi luovuttaa ystävän käyttöön tai lahjoittaa musiikinopiskelijan käyttöön konserttipäivänä klo 15 mennessä p. 09 3102 2700 tai helsinki.philharmonic@hel.fi.