Kamarimusiikkia Vuotalossa

Ti 29/09/2020 14:00 - 15:00
vapaa pääsy

Esittely

Helsingin kaupunginorkesterin kamarimusiikkikonsertti kotikaupungissa

Tässä konsertissa sinfoniaorkesterin soitinryhmät järjestäytyvät soittamaan omissa porukoissaan. Luvassa on kirpeään syyspäivään sopivaa lämmintä jousisoitinhehkua sekä vaskipuhaltimien kirkasta, sävykästä loistetta. Johannes Brahms sävelsi jousisekstettonsa kotoista, keskustelevaa kamarimusisointia varten. Chris Hazelin jatsahtavan letkeät kissamuotokuvat saivat innoituksensa säveltäjän kanssa tuttavuutta tehneistä kodittomista kissapersoonallisuuksista. Konsertti päättyy Bachin rauhallisesti hengittäviin koraalialkusoittoihin vaskiyhtyeen esittäminä. 

Johannes Brahms: Sekstetto jousille no.1, B-duuri op. 18

Johannes Brahmsin yhteydessä mainitaan usein kuinka tämä vasta yli nelikymppisenä uskaltautui sinfonioiden pariin, syyksi tähän tarjotaan yleensä Beethovenin varjoa. Brahms ei, osin samasta syystä, tahtonut päästä jousikamarimusiikin parissakaan alkua pidemmälle - edesmenneen kollegan 16 jousikvartettoa tuntuivat lastina säveltäjän hartioilla. Brahms teki genren parissa jo nuorella iällä muutaman yrityksen, jotka eivät koskaan päätyneet julkisuuteen. Brahms ei myöskään kokenut löytävänsä kvartetin soinnista omaa musiikillista arvomaailmaansa, niinpä hän lopulta päätyi laajentamaan ensemblen alarekisteriä. Vasta toisen alttoviulun ja toisen sellon luomalla jalustalla yhtyeen sointi muuttuu hyvin brahmsmaiseksi, sellaiseksi jonka myöhemmin tunnistamme hänen sinfonioistaan. Jousikvartettoihin Brahms palasi vasta vuosia seksteton säveltämisen jälkeen. 

Jousiseksteton ensiesitys oli vuonna 1860, Brahmsin ystävän ja luottoviulistin Joseph Joachimin vetämänä. Nimi Joseph Joachim tapaa aina nousta esille Brahmsin viulukonserton yhteydessä; konsertto on omistettu Joachimille ja alkuperäisestä partituurista sanotaan löytyvän lukuisia hänen käsialallaan tehtyjä korjauksia. Brahms oli aina kiitollinen ystävälleen tältä viulunsoitosta saamastaan opastuksesta; Brahmsin oma instrumentti oli piano. Kuitenkin hänen jousille säveltämänsä musiikki on hyvin idiomaattista - joskin aika ajoin haastavaakin. Brahms tutustui viuluun käytännön korkeakoulun kautta jo toimiessaan nuorena miehenä unkarilaisen viuluvirtuoosin Eduard Reményin säestäjänä tämän kiertueilla. Samaisesta lähteestä muuten on peräisin Brahmsin mieltymys unkarilaiseen musiikkitraditioon. Reményi sittemmin esitteli Brahmsin maanmiehelleen Joachimille. 

Brahmsille ominainen rytminkäsittely, samoin kuin muutamat harmoniset vaihdokset, identifioivat seksteton säveltäjän vaivatta. Hänelle tunnusomainen rytmillinen leikittely alkaa jo heti ensiosan avauksessa; osa kulkee 3/4-tahtilajissa, mutta ensimmäisen teeman avaus häilyy neli- ja kolmijakoisen välillä. Toinen tunnusomainen asia on säveltäjän tapa sijoittaa trioli- ja tasajakoista rytmiä päällekkäin; tästä syntyy hyvin tunnistettava energinen imu. Meidän korviimme Brahmsin rytmit eivät ehkä kuulosta erityisen uskaliailta, mutta mm. Arnold Schönberg arvosti Brahmsia juuri tämän rytminkäsittelyn vuoksi. 

Jousiseksteton serenadimainen ensimmäinen osa rakentuu peräti viidestä eri teemasta ja niistä uutetusta kudoksesta. Osan avaa sello esittelemällä teemoista ensimmäisen - muistammehan säveltäjän mieltymyksen nimenomaan mataliin sointeihin. Toisen, variaatio-osan, avaa alttoviulu unkarilaisvärisellä joskin saksalaistetulla melodialla. Variaatiot olivat eräs Brahmsin leipälajeista. Toisessa osassa saattaa aistia kaikuja Franz Schubertin musiikista. Tämän osan Brahms sovitti myös pianolle Clara Schumannia varten. Seksteton toista osaa on käytetty usein elokuvamusiikkinakin, ainakin Star Trekistä sen saattaa joku muistaa. Kolmas osa on energinen maalais-scherzo, jossa kontrasti rakentuu itse scherzon ja sen vieläkin energisemmän trion välille. Neljännellä osalla on temaattisia yhteyksiä ensimmäiseen. Osa on sonaattirondo ja siitä kuultaa taas häivähdys Schubertia. Tämänkin osan teeman esittelee sello ja osan kulkua ylläpitää Brahmsille hyvin tyypillinen rytmiikka. 

 

Chris Hazell: Three Brass Cats

Chris Hazell: Another Cat - Kraken

Chris Hazell on useimmille vaskisoittajille varsin tuttu nimi. Nimi saattaa tosin olla tuttu niillekin, joilla on tapana lukea levynkansilehdet tavanomaista tarkemmin. Britti Hazell opiskeli sävellystä Royal College of Musicissa, mutta on tehnyt varsinaisen uransa levytuottajana ja sovittajana. Hänen yhteistyökumppaniensa luettelo hengästyttävä klassisen musiikin taitajien nimikimara: Sir Neville Marriner, Dame Joan Sutherland, Sir Georg Solti, Bryn Terfel, Dame Kiri Te Kanawa, Charles Dutoit, David Zinman, Berliinin Filharmonikot, Chicagon Sinfoniaorkesteri, Tonhalle Zürich... Ennen siirtymistään freelanceriksi Hazell teki pitkän uran Decca-levy-yhtiössä. Tuottajanuran ohessa hän on silti kerennyt myös sävellystöihin. 

Näin Hazell itse kertoo kissa-aiheisista sävellyksistään: ”Aikanaan minulla oli kotona neljä kissaa - ne olivat kaikki alunperin kulkukissoja, jotka olivat vain todenneet, että täällähän palvelu pelaa ja on muutenkin mukavaa. Sen sijaan, että olisivat noudattaneet kulkukissojen perinteitä, ne yksi toisensa jälkeen asettuivat taloksi. Valitettavasti ovat he tosin kaikki jo siirtyneet sinne missä ikuinen takkatuli heitä lämmittää. Minua pyydettiin kerran kirjoittamaan jotakin Philip Jonesin vaskiyhtyeelle. ’Mitäpä kirjoittaisin?’ Noihin aikoihin kissat vielä nautivat minun vieraanvaraisuudestani ja koska minulla muutoinkin on tapana kirjoittaa musiikkia ympärilläni olevista paikoista ja ihmisistä, ajattelin että ’Kissat, tietenkin...!’ Nykyään minulla ei enää ole kissoja, sillä työni vuoksi matkustelen niin paljon, että palvelun taso laskisi turhan kovasti. Minusta on kuitenkin mukava ajatella, että nämä neljä ovat musiikissa aina mukanani.” 

 

 

Johan Sebastian Bach: Kolme koraalialkusoittoa

Jesu bleibet meine Freude (Kristus valo valkeuden)

Wachet auf , ruft uns die Stimme (Herätkää, huutakaa meille ääni)

Ich ruf’ zu Dir, Herr Jesu Christ (Mä huudan, Kristus, sinua)

 

Johan Sebastian Bachin nimi yhdistyy mielissämme usein juuri kirkkomusiikkiin, huomattavimpana näyttönä tästä tietysti hänen Tuomaskanttorin virkansa Leipzigissa. Urallaan Bach luotti kuninkaiden, prinssien ja kaupunkien työllistävään vaikutukseen ja hänen virkoihinsa kuului usein juuri kirkkomusiikin säveltäminen. Kirkkovuoden kulkuun liittyviä kantaatteja hän on säveltänyt noin 350, joista reilu 200 on säilynyt. Vaikka miellämmekin Bachin kantaatit juuri kirkolliseen elämään liittyviksi - suurin osa olikin - on Bach säveltänyt myös maallisia kantaatteja, mm. Kahvikantaatin sekä kantaatin kaupunginhallituksen toimikauden alkamisen kunniaksi.

Kantaatit olivat myös Bachin urapolku. Hänen aikoinaan kirkkovuodessa oli, paikallisista käytännöistä riippuen, 60-70 tapahtumaa, joissa kantaatin saattoi esittää ja Bachin virkaan kuului usein tietty määrä sävellystyötä. Mm. Weimarissa, ennen Leipzigin aikoja, hänen tuli Konzertmeisterin virassa säveltää yksi kantaatti kuukaudessa. Bach kuitenkin kiihdytti vauhtiaan huomattavasti tavoitellessaan Capellmeisterin virkaa. Kun kävi selväksi, ettei hän tavoittelmaansa tointa tule saamaan, tyssähti kantaattien tekokin hyväksi toviksi. Tämän illan kantaateista ensimmäinen, Kristus valo valkeuden, on muuten alunperin sävelletty juuri Weimarissa. Bachin siirryttyä sieltä Leipzigiin, sikäläisen kirkkovuoden kulussa kantaatin alkuperäisellä kalenteripaikalla ei esitetty musiikkia, jolloin Bach muokkasi alkuperäistä kantaattia toista kirkkovuoden tapahtumaa varten.

Kantaattien keskiössä ovat juuri koraalit, joiden tekstit ovat joko suoraan raamatusta tai ajan kirkonisien kirjoittamia. Koraalista Bach tapaa ottaa materiaalia koko kantaattiin. Kantaatit olivat Bachille myös älyllinen harjoitus; hän ammentaa kantaatin musiikillisen sisällön paitsi koraalin melodiasta myös sen tekstistä, pyrkien aina säilyttämään teoksessa alkuperäisen tekstin affektin.

Bachin kantaattien alkuperäiset soitinkokoonpanot vaihtelevat sen mukaan, mitä soittimia kulloisessakin kapellissa oli käytettävissä. Weimarin pienessä, mutta laadukkaassa muusikkokunnassa Bachilla oli kolme trumpetistia. He lienevät olleet sangen taitavia, sillä Bachin tapa kirjoittaa trumpetille on varsin haasteellinen - ajatellaanpa vaikka toista Brandenburgilaiskonserttoa. Kerrotaan muuten, että myöhemmin Bachin Leipzigin orkesterin soolotrumpetisti kuoli sydänkohtaukseen erään vaativan teoksen soitettuaan. Bach ei itse liene koskaan kirjoittanut musiikkia vaskiyhtyeelle. Vaikka hän olikin kovin mieltynyt trumpettiin, hänen  musiikissaan esimerkiksi pasuunat usein soittivat vain colla parte stemmoja pohjavärinä kuorolle. Bachin musiikki on kuitenkin niin absoluuttista musiikkia, että hyvin monet erilaiset kokoonpanot mainiosti palvelevat sen esillepanoa. Ja onhan vaskiyhtye mitä raamatullisin kokoonpano.

 

 

Taiteilijat

  • Helmi Kuusi

    viulu

  • Elina Viitasaari

    viulu

  • Lotta Poijärvi

    alttoviulu

  • Carmen Moggach

    alttoviulu

  • Jaakko Rajamäki

    sello

  • Inkeri Eirola

    sello

  • Pasi Pirinen

    Trumpetti

  • Thomas Bugnot

    Trumpetti

  • Mika Tuomisalo

    Trumpetti

  • Aki Välimäki

    Trumpetti

  • Valtteri Malmivirta

    Pasuuna

  • Jussi Vuorinen

    Pasuuna

  • Anu Fagerström

    Pasuuna ja baritonitorvi

  • Francisco Couto

    Pasuuna

  • Sam Parkkonen

    käyrätorvi

  • Sakari Niemi

    käyrätorvi

  • Petri Keskitalo

    Tuuba

Ohjelma

  • 14.00
    Johannes Brahms

    Sekstetto jousille nro 1 B-duuri op.18

  • Chris Hazell

    Three Brass Cats

  • Chris Hazell

    Another Cat - Kraken

  • 15.00
    Johann Sebastian Bach

    Drei Choralforspiele

Usein kysyttyä

Voinko ottaa orkesterista valokuvia?

Voit ottaa kuvia ennen konserttia ja konsertin jälkeen. Konsertin ajan toivomme sinun rentoutuvan kuuntelemaan soittoamme. Näin takaat työrauhan meille ja rauhallisen konserttielämyksen muille kuulijoille.

Kuinka pukeudun konserttiin?

Pukeudu niin, että viihdyt. Pukukoodi on vain orkesterilla.

Millaiset ovat turvallisuusohjeet Musiikkitalossa syksyllä 2020?
 

Syksyn turvatoimet

Lämpimästi tervetuloa Musiikkitaloon! Syksyllä meillä järjestetään monia hienoja konsertteja, ja toivomme, että saat nauttia elämyksestä ilman ylimääräistä huolta. Tästä syystä haluamme kertoa jo ennakkoon konsertin turvatoimista.

Me noudatamme Musiikkitalossa kaikkia viranomaisten ohjeistuksia. Niiden lisäksi meillä on omia tarkempia varotoimia, jotka ovat tuttuja muun muassa kaupoista ja museoista. Ohjeistamme toimintaa paikan päällä näkyvästi ja selkeästi.

Seuraavassa muutamia ohjeita, joihin toivomme sinun tutustuvan jo ennen Musiikkitaloon saapumista:

 

Älä tule Musiikkitaloon sairaana

Jääthän kotiin pienestäkin flunssaoireilusta. Olemme laajentaneet pääsylippujen palautuskäytäntöä, ja voit vaihtaa lippusi toiseen konserttiin soittamalla lipunmyyntiin vielä konserttipäivänä klo 11 mennessä. Katso tarkemmat ohjeet alta.

 

Saavu ajoissa

Turvatoimista johtuen saapuminen ja Musiikkitalossa liikkuminen voi olla tavallista hitaampaa. Varaathan siksi saapumiseen riittävästi aikaa.

 

Hengityssuojain ja suojakäsineet

Jos haluat käyttää konsertissa hengityssuojainta tai suojakäsineitä, suosittelemme ottamaan ne mukaan itse. Tarvittaessa saat ne myös maksutta info-pisteestämme lipunmyynnin vierestä.

 

Muista turvaväli

Pidäthän turvaväliä muihin asiakkaisiin. Muista tämä erityisesti jonottaessasi esimerkiksi hissiin, naulakkoon, kahvilaan tai konserttisaliin.

 

Naulakkoon jätetään vain isot kantamukset

Koronatilanteen vuoksi ulkovaatteet saa ottaa mukaan konserttisaliin, ja suosittelemmekin näin tekemään, jotta vältämme naulakon ruuhkautumisen ennen ja jälkeen konserttia. Suuret laukut on kuitenkin jätettävä naulakkoon.

Naulakko on poikkeusaikana maksuton.

 

Konserttisalissa istutaan turvavälein

Konserttisalissa istutaan siten, että jokaisen kuulijan väliin jää 1–2 metrin turvaväli. Huomioithan, että istumapaikkaa ei saa saa oma-aloitteisesti vaihtaa, vaan sinun tulee istua sillä paikalla, joka pääsylippuun on merkitty. Konserttisalista poistutaan rivi kerrallaan henkilökunnan ohjeita noudattaen.

 

Huolehdi käsihygieniasta

Käytä käsien desinfiointiautomaatteja heti sisäänkäyntien yhteydessä. Seuraa opasteita lähimmälle käsienpesupisteelle. Muista myös yskiä oikeaoppisesti hihaan tai kertakäyttöiseen nenäliinaan.

 

Tervetuloa!

Pian pääset uppoutumaan musiikkiin. Sydämellisesti tervetuloa Musiikkitaloon!

 

Konserttilipun vaihtaminen sairastapauksessa

Musiikkitalon lipunmyynti vastaanottaa peruutusilmoituksia arkisin ma–pe klo 9–11 välisenä aikana puhelimitse: 020 7070 437 (soittajahinnat alla). Ilmoitus peruutuksesta tulee tehdä puhelimitse viimeistään konserttipäivänä klo 11 mennessä.

Peruttu lippu vaihdetaan toiseen Helsingin kaupunginorkesterin konserttiin saatavuuden mukaan, jolloin myös hintakategoria voi vaihtua ilman hyvitystä. Mikäli et halua valita vaihtokonserttia heti, saat vaihdossa ns. avoimen konserttilipun, joka on voimassa vuoden. Avoin lippu tulee vaihtaa varsinaiseen konserttilippuun Musiikkitalon lipunmyynnissä lipun voimassaoloaikana.

Palvelun sujuvoittamiseksi, tutustuthan etukäteen tuleviin konsertteihimme verkkosivuillamme www.helsinginkaupunginorkesteri.fi/konsertit

 

Soittajahinnat:

Kiinteästä verkosta: 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min

Matkapuhelimesta: 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min

Ulkomailta: tavallinen ulkomaanpuheluhinta

 

SAAPUMINEN MUSIIKKITALOON 
Lue lisää.

LÄHIN MAKSULLINEN PYSÄKÖINTIHALLI 
Q-Park Finlandia, Karamzininkatu 2, lämmitetty halli, kameravalvonta, 650 autopaikkaa, kävelytunneli Musiikkitaloon. 

KONSERTTISALI 
Helsingin kaupunginorkesteri toimii LPR-Arkkitehdit Oy:n suunnittelemassa Musiikkitalossa. Musiikkitalon konserttisalissa on käytössä kolme hintaluokkaa. Lisätietoa Musiikkitalon verkkosivuilta. 
KATSOMOKARTTA PERMANTO
KATSOMOKARTTA PARVI

RAVINTOLA 
Konserttien tarjoilut osoitteesta Restis-sovelluksesta 
tai puhelimitse numerosta 020 762 4862. 

Musiikkitalon konserttitarjoilu- ja ravintolapalveluista vastaa Restel Tapahtumaravintolat.
Tilaa konserttitarjoilut etukäteen verkkokaupasta väliajalle, ennen konserttia tai nautittavaksi vasta esityksen jälkeen, niin voit nauttia tarjoilut rauhassa omassa pöydässäsi jonottamisen sijasta.
Restelin verkkokauppa on ympäri vuorokauden, tutustu valikoimaan Restis-sovelluksessa. Tilaukset myös puhelimitse 020 762 4862, ma-pe klo 8-17 tai ravintolat.musiikkitalo@restel.fi