Kamarimusiikkia yliopiston juhlasalissa

La 23/03/2019 18:00 - 19:30
Liput: 15.00-5.00 €

Esittely

Pietari - Pariisi. Säveltäjäystävyyksiä yli rajojen - ranskalais-venäläinen ilta yliopistolla.

Helsingin kaupunginorkesterin kamarikokoonpano soittaa parhaita paloja 1800- 1900-lukujen vaihteen ranskalaisesta ja venäläisestä kamarimusiikista. Yliopiston juhlasalissa kuullaan musiikkia mm. Debussylta, Stravinskylta, Tšaikovskilta ja Saint-Saënsilta.

Klo 17 toisen kerroksen auditorio
Helsingin kaupunginorkesterin historiaa tutkinut Tuula Kotilainen puhuu orkesterin ensimmäisestä kiertueesta Pariisin maailmannäyttelyyn vuonna 1900. Vapaa pääsy.

 

Säveltäjien välisestä ystävyydestä

Camille Saint-Saëns & Pjotr Tšaikovski  -  Claude Debussy & Igor Stravinsky

On vuosi 1875. Talven kylmyyteen hiljalleen valmistautuvassa Moskovassa tapaavat ensi kerran kaksi säveltäjää, nelissäkymmenissä oleva ranskalainen Camille Saint-Saëns ja häntä viitisen vuotta nuorempi venäläinen Pjotr Tšaikovski, kumpikin tahoillaan jo mainetta saavuttaneina. Saint-Saëns on Venäjällä konserttimatkalla kun hänet esitellään nuoremmalle kollegalleen. Saint-Saënsin ja Tšaikovskin välille syttyi välitön ystävyys.

Pian tapaamisen jälkeen Pjotr Tšaikovski aloitti kolmannen jousikvartettonsa säveltämisen. Sen ensiesitys oli uudenvuoden jälkeen pianisti Nikolai Rubinsteinin kotona. Saint-Saëns oli ehdottanut venäläiselle kollegalleen, että tämän tulisi pitää sävellyskonsertti Pariisissa, ja puhunut hänelle myös halustaan saada Tšaikovskin orkesterialkusoitto Romeo ja Julia esitettyä. Esitykset Pariisissa toteutuivat ja säveltäjä tunsi niistä syvää iloa ja kiitollisuutta. Tšaikovski vuorostaan esitytti Moskovassa Saint-Saënsin musiikkia, mm. Septeton trumpetille, jousille ja pianolle.

Saint-Saëns perusti vuonna 1871 Société Nationale de Musiquen puolustamaan ranskalaista musiikkia, erityisesti saksalaisen musiikin ylivallalta. Kritiikin kirves Wagneria kohtaan heilahti pariin otteeseen niin ronskein sanankääntein, että Saint-Saënsilta paloi muutama keikka Saksanmaalla ja lopuistakin tuli kuuleman mukaan varsin kalseat arvostelut. Vanhemmiten Saint-Saënsista kuoriutui kunnon konservatiivi, joka järkähtämättä puolusti ranskalaisen säveltaiteen perinteisiä hyveitä; muotoa ja kauneutta. Tuta sai eritoten nuorempi kollega Claude Debussy.

Claude Debussyn sävelkieli oli kovin erilaista kuin Saint-Saënsin, mutta jotakin he kuitenkin jakoivat; Debussyn sävellystyyliä on niin ikään pidetty vastareaktiona Wagnerin musiikilliselle ajattelulle ja myös hän koki puolustavansa ranskalaista ilmaisua ummehtuneelta saksalaiselta muoto- ja harmoniakäsitykseltä. Nuorempana Debussy oli toki, kuten asiaan kuuluu, ihaillut Wagneria ja vieraillut Bayreuthin festivaaleillakin pariin otteeseen ystävänsä kirjailija ja kriitikko Robert Godetin kanssa.

Saint-Saënsin ja Tšaikovskin tavatessa Moskovassa, oli kolmetoistavuotias Debussy piano-oppilaana Pariisin konservatoriossa. Poikkeuksellisena lahjakkuutena hänet oli hyväksytty opiskelijaksi kymmenen vanhana. Nuori pianonsoitonopiskelija sai pian kesätöitä Tšaikovskin suojelijan, Nadezhda von Meckin lasten piano-opettajana ja matkusteli perheen mukana Euroopassa ja kävi myös heidän kotonaan Moskovassa. Tuolta retkeltä on Debussyn transkriptio kahdelle pianolle Tšaikovskin Joutsenlampi-baletista.

Debussy oli tutustunut kaksikymmentä vuotta nuorempaan Stravinskyyn baletti-impressaario Sergei Djagilevin välityksellä Stravinskyn Tulilintu-baletin ensiesityksen jälkeen. Kumpikin säveltäjistä omisti teoksia toisilleen ja tunnetuksi on jäänyt myös Stravinskyn ystävänsä kuoleman jälkeen säveltämä koraali Debussyn muistolle. Stravinskyn vaikutus näkyy baletissa La Boîte à Joujoux (Lelulaatikko), jonka Debussy sävelsi tyttärelleen, palvomalleen seitsenvuotiaalle Chouchoulle. Se on syntynyt pari vuotta Stravinskyn Petruška-baletin jälkeen ja molempien ajatus, tarina ja henkilögalleria ovat hyvin samanlaiset. Musiikillisia yhteyksiä on silti harvemmassa.

Vuosisadan vaihduttua Debussy alkoi saavuttaa laajempaa mainetta myös Ranskan ulkopuolella. Vuonna 1910 Gustav Mahler mm. johti hänen teoksiaan New Yorkissa. Samoihin aikoihin säveltäjällä todettiin syöpä. Sairaus ja eritoten sen hoidot olivat kivuliaita ja ne veivät Debussyn liki vuoteenomaksi. Debussy ei jaksanut seurata tapahtumia ympärillään, eikä hän ollut enää tietoinen vaikkapa ystävänsä Stravinskyn saavutuksista.

Debussy kuoli 25.3.1918 ja juuri ja juuri vältti näkemästä jumaloimansa tyttären kuoleman. Hänen viimeisiä teoksiaan oli sonaatti viululle ja pianolle – ja sen ensiesitys, pianistin ominaisuudessa, oli hänen viimeinen julkinen esiintymisensä. Viimeiseksi opusnumeroksi jäi kantaatti Ode à la France, Oodi Ranskalle.

Erkki Suomalainen

 

 

Taiteilijat

  • Pekka Kauppinen

    viulu

  • Eva Ballaz

    viulu

  • Torsten Tiebout

    alttoviulu

  • Senja Rummukainen

    sello

  • Paul Aksman

    kontrabasso

  • Heikki Nikula

    klarinetti

  • Thomas Bugnot

    Trumpetti

  • Emil Holmström

    piano

  • Elisa Järvi

    piano

Ohjelma

  • 18.00
    Igor Stravinsky

    Pour Pablo Picasso

  • Camille Saint-Saëns

    Septett

  • Claude Debussy

    La Boîte à Joujoux

  • 19.30
    Pjotr Tšaikovski

    Jousikvartetto nro. 3

Usein kysyttyä

Voinko ottaa orkesterista valokuvia?

Voit ottaa kuvia ennen konserttia ja konsertin jälkeen. Konsertin ajan toivomme sinun rentoutuvan kuuntelemaan soittoamme. Näin takaat työrauhan meille ja rauhallisen konserttielämyksen muille kuulijoille.

Mistä voin tilata väliaikatarjoilut?

Väliaikatarjoilut voi tilata Restel Tapahtumaravintoloiden myyntipalvelusta puhelimitse 0207624862 tai sähköpostilla ravintolat.musiikkitalo@restel.fi tai Restis-sovelluksesta.
Huomioithan että yli 30 henkilön väliaikatarjoilujen tilaus myyntipalvelusta.

Kuinka pukeudun konserttiin?

Pukeudu niin, että viihdyt. Pukukoodi on vain orkesterilla.

Kuinka voin vaihtaa kausikorttipaikkani?

Kausikorttipaikan voi vaihtaa myynnin alkaessa ostamalla uuden kausikortin vapaana olevista paikoista. Lunastamatta jääneet paikat vapautetaan kertalippumyyntiin kausikorttimyynnin päätyttyä.

Minulla on kausikortti, mutta en pääse konserttiin, mitä teen?

Lipun voi luovuttaa ystävän käyttöön tai lahjoittaa musiikinopiskelijan käyttöön konserttipäivänä klo 15 mennessä p. 09 3102 2700 tai helsinki.philharmonic@hel.fi.