PERUTTU - HKO & John Storgårds II

To 26/11/2020 19:00 - 20:15
Liput: 41.00-6.50 €

Esittely

Tiedotamme lippupalautusten yksityiskohdista lipun ostaneille asiakkaillemme sekä verkkosivuillamme ja sosiaalisen median kanavissamme niin pian kuin mahdollista.

Kirill Gerstein hemmottelee helsinkiläisiä pienimuotoisella yhden miehen Brahms-festivaalilla soittamalla ensin yhden ja seuraavana iltana toisen Brahmsin pianokonserton. Konsertin aluksi John Storgårds vaihtaa tahtipuikon viuluun Anton Webernin lyhyissä sävelaforismeissa, jotka puhdistavat musiikilliset makuhermot ottamaan vastaan konserttojen vuolauden. Konsertin jälkeen Gerstein myös isännöi Musiikkitalon lämpiössä Kohtaamisia-klubia, johon hän on kutsunut suomalaisia ystäviään musisoimaan kanssaan. 

Anton Webern: Neljä kappaletta viululle ja pianolle op. 7

Kun Anton Webern (1883–1945) alkoi opiskella sävellystä Arnold Schönbergin johdolla vuonna 1904, mikään ei jäänyt ennalleen. Gustav Mahleria, Franz Schubertia ja Richard Wagneria ihaillut Webern löysi ensin yhteyden renessanssimusiikin moniäänisiin kudoksiin, ja sen jälkeen Schönbergin musiikkiin. Yhdessä he pyrkivät lopullisesti irti sävellajeista ja kohti 12-säveljärjestelmää, dodekafoniaa. Schönbergin toisen oppilaan Alban Bergin kanssa kolmikko muodosti 1900-luvun länsimaisen musiikin vaikutusvaltaisimman ryhmän, niin sanotun Uuden Wienin koulukunnan.

Webern oli heistä radikaalein. Hän porautui säkeiden atomitasolle, muovasi musiikkinsa matemaattisen tarkoiksi rakennelmiksi, tiivisti ilmaisunsa äärimmäisen keskittyneiksi aforismeiksi. Kuten säveltäjä ja kriitikko Humphrey Searle kirjoitti: ”Webern sanoo enemmän kahdessa minuutissa kuin useimmat säveltäjät kymmenessä.” Webernin suppeasta tuotannosta vain kaksi teosta ylittää 10 minuutin rajan: tasan kymmenenminuuttinen Passacaglia op. 1 sekä kantaatti nro 2, joka sekin yltää vain 14 minuuttiin.

Neljä kappaletta viululle ja pianolle op. 7 (1910) ovat atonaalisia, mutteivät vielä dodekafonisia. Vähän yli neljäminuuttinen teos on kokonaismuodoltaan hidas-nopea-hidas-nopea. Niiden voimakkuusasteikko ulottuu pääasiassa hiljaisesta hyvin hiljaiseen, mutta sävyt kurottavat yli käsityskyvyn – jokainen nuottimerkki on varustettu oikeaa soittotapaa merkitsevällä aksentilla. Voisi luulla, että pikkutarkoilla ohjeillaan muusikon tontille tunkeutunut säveltäjä ei jättänyt mitään mielikuvituksen varaan. Asia on päinvastoin: mikroskooppisella tarkkuudellaan Webern kerää niin soittajien kuin koko kuulijakunnan jakamattoman huomion yhteen pisteeseen kerrallaan. Se, joka osaa panna keskittymiskykynsä yksityiskohtiin, palkitaan ainutkertaisella elämyksellä.

Jaani Länsiö

 

Johannes Brahms: Pianokonsertto nro 2

Ensimmäisen ja toisen pianokonserton välillä Brahms kasvoi ihmisenä ja säveltäjänä. Parikymppisestä konserttilavojen komistuksesta oli jo viisikymppisenä tullut se muotokuvien partasuinen pappa, joka tuijottaa katsojaa syvälle silmiin syvien otsaryppyjensä ja huoltamattoman pehkonsa suojista. Hän oli saanut itseluottamusta, luopunut lemmekkäistä aikeistaan Clara Schumannin suhteen ja lakannut todistelemasta taitojaan – sille ei ollut enää tarvetta.

Brahms oli myös vihdoin löytänyt sen sisäisen sinfonikon, jonka voittoja Schumann oli ennakoinut kuuluisassa artikkelissaan vuonna 1853. Nyt hänellä oli vyöllään kaksi menestynyttä sinfoniaa, Requiem, Alttorapsodia, kaksi serenadia, Traaginen ja Akateeminen alkusoitto, viulukonsertto. Pianon sijasta Brahmsin ykkösinstrumentiksi oli vaihtunut orkesteri.

Jos ensimmäistä pianokonserttoa pidettiin sinfonisena konserttona, toista pianokonserttoa sanottiin jo aidoksi sinfoniaksi laajalla piano-osuudella. Onhan siinä neljä osaakin tyypillisen kolmen sijasta. Teoksen valmistuminen kesti kolme vuotta (1878–1881), muttei niinkään tuskaisen työstämisen kuin yksityiskohtaisen hiomisen seurauksena. Brahms pystyi jopa vitsailemaan teoksestaan: ”Olen kirjoittanut pikkuruisen konserton”, hän kirjoitti Clara Schumannille ”pienellä ja sievällä Scherzo-osalla.” Se oli valhe. Konsertto oli historian siihen asti suurin ja vaikein, ja sen scherzo mammuttimainen muskelinäytös niin orkesterilta kuin solistilta. ”Ensimmäinen osa on niin harmiton, että se tarvitsi vastakohdakseen scherzon”, Brahms perusteli. Väärin sekin: ensimmäisessä osasta ei löydy ainuttakaan harmitonta tahtia, päinvastoin.

Teoksen arkkitehtoninen yhdenmukaisuus osoittaa Brahmsin kyvyn muovailla muutaman tahdin aiheesta kolmevarttisia kokonaisuuksia, joista kauneusvirheitä saa kaivaa suurennuslasilla ja turhaan. Konserton perusaines kuullaan heti alkutahdeissa käyrätorven soololla, johon piano vastaa kuin kaikuna ennen omaa, pääteemaa kehittelevää soolokadenssiaan. Samasta idusta kasvaa intohimoa puhkuva Scherzo d-mollissa. Kolmas osa Andante alkaa yhdellä konserttohistorian kauneimmista sellosooloista, jonka Brahms kirjoitti myöhemmin lauluksi Immer leiser wird mein Schlummer (Yhä herkemmäksi käy uneni). Finaalirondon viaton ja ilmava tunnelma huipentaa konserton kauan kaivatulla loppukevennyksellä.

Jaani Länsiö

 

Taiteilijat

  • John Storgårds

    kapellimestari

  • Kirill Gerstein

    piano

Ohjelma

  • 19.00
    Anton Webern

    Neljä kappaletta viululle ja pianolle

  • 20.15
    Johannes Brahms

    Pianokonsertto nro 2

Usein kysyttyä

Voinko ottaa orkesterista valokuvia?

Voit ottaa kuvia ennen konserttia ja konsertin jälkeen. Konsertin ajan toivomme sinun rentoutuvan kuuntelemaan soittoamme. Näin takaat työrauhan meille ja rauhallisen konserttielämyksen muille kuulijoille.

Kuinka pukeudun konserttiin?

Pukeudu niin, että viihdyt. Pukukoodi on vain orkesterilla.

Millaiset ovat turvallisuusohjeet Musiikkitalossa syksyllä 2020?
 

Syksyn turvatoimet

Lämpimästi tervetuloa Musiikkitaloon! Syksyllä meillä järjestetään monia hienoja konsertteja, ja toivomme, että saat nauttia elämyksestä ilman ylimääräistä huolta. Tästä syystä haluamme kertoa jo ennakkoon konsertin turvatoimista.

Me noudatamme Musiikkitalossa kaikkia viranomaisten ohjeistuksia. Niiden lisäksi meillä on omia tarkempia varotoimia, jotka ovat tuttuja muun muassa kaupoista ja museoista. Ohjeistamme toimintaa paikan päällä näkyvästi ja selkeästi.

Seuraavassa muutamia ohjeita, joihin toivomme sinun tutustuvan jo ennen Musiikkitaloon saapumista:

 

Älä tule Musiikkitaloon sairaana

Jääthän kotiin pienestäkin flunssaoireilusta. Olemme laajentaneet pääsylippujen palautuskäytäntöä, ja voit vaihtaa lippusi toiseen konserttiin soittamalla lipunmyyntiin vielä konserttipäivänä klo 11 mennessä. Katso tarkemmat ohjeet alta.

 

Saavu ajoissa

Turvatoimista johtuen saapuminen ja Musiikkitalossa liikkuminen voi olla tavallista hitaampaa. Varaathan siksi saapumiseen riittävästi aikaa.

 

Hengityssuojain ja suojakäsineet

Jos haluat käyttää konsertissa hengityssuojainta tai suojakäsineitä, suosittelemme ottamaan ne mukaan itse. Tarvittaessa saat ne myös maksutta info-pisteestämme lipunmyynnin vierestä.

 

Muista turvaväli

Pidäthän turvaväliä muihin asiakkaisiin. Muista tämä erityisesti jonottaessasi esimerkiksi hissiin, naulakkoon, kahvilaan tai konserttisaliin.

 

Naulakkoon jätetään vain isot kantamukset

Koronatilanteen vuoksi ulkovaatteet saa ottaa mukaan konserttisaliin, ja suosittelemmekin näin tekemään, jotta vältämme naulakon ruuhkautumisen ennen ja jälkeen konserttia. Suuret laukut on kuitenkin jätettävä naulakkoon.

Naulakko on poikkeusaikana maksuton.

 

Konserttisalissa istutaan turvavälein

Konserttisalissa istutaan siten, että jokaisen kuulijan väliin jää 1–2 metrin turvaväli. Huomioithan, että istumapaikkaa ei saa saa oma-aloitteisesti vaihtaa, vaan sinun tulee istua sillä paikalla, joka pääsylippuun on merkitty. Konserttisalista poistutaan rivi kerrallaan henkilökunnan ohjeita noudattaen.

 

Huolehdi käsihygieniasta

Käytä käsien desinfiointiautomaatteja heti sisäänkäyntien yhteydessä. Seuraa opasteita lähimmälle käsienpesupisteelle. Muista myös yskiä oikeaoppisesti hihaan tai kertakäyttöiseen nenäliinaan.

 

Tervetuloa!

Pian pääset uppoutumaan musiikkiin. Sydämellisesti tervetuloa Musiikkitaloon!

 

Konserttilipun vaihtaminen sairastapauksessa

Musiikkitalon lipunmyynti vastaanottaa peruutusilmoituksia arkisin ma–pe klo 9–11 välisenä aikana puhelimitse: 020 7070 437 (soittajahinnat alla). Ilmoitus peruutuksesta tulee tehdä puhelimitse viimeistään konserttipäivänä klo 11 mennessä.

Peruttu lippu vaihdetaan toiseen Helsingin kaupunginorkesterin konserttiin saatavuuden mukaan, jolloin myös hintakategoria voi vaihtua ilman hyvitystä. Mikäli et halua valita vaihtokonserttia heti, saat vaihdossa ns. avoimen konserttilipun, joka on voimassa vuoden. Avoin lippu tulee vaihtaa varsinaiseen konserttilippuun Musiikkitalon lipunmyynnissä lipun voimassaoloaikana.

Palvelun sujuvoittamiseksi, tutustuthan etukäteen tuleviin konsertteihimme verkkosivuillamme www.helsinginkaupunginorkesteri.fi/konsertit

 

Soittajahinnat:

Kiinteästä verkosta: 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min

Matkapuhelimesta: 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min

Ulkomailta: tavallinen ulkomaanpuheluhinta

 

SAAPUMINEN MUSIIKKITALOON 
Lue lisää.

LÄHIN MAKSULLINEN PYSÄKÖINTIHALLI 
Q-Park Finlandia, Karamzininkatu 2, lämmitetty halli, kameravalvonta, 650 autopaikkaa, kävelytunneli Musiikkitaloon. 

KONSERTTISALI 
Helsingin kaupunginorkesteri toimii LPR-Arkkitehdit Oy:n suunnittelemassa Musiikkitalossa. Musiikkitalon konserttisalissa on käytössä kolme hintaluokkaa. Lisätietoa Musiikkitalon verkkosivuilta. 
KATSOMOKARTTA PERMANTO
KATSOMOKARTTA PARVI

RAVINTOLA 
Konserttien tarjoilut osoitteesta Restis-sovelluksesta 
tai puhelimitse numerosta 020 762 4862. 

Musiikkitalon konserttitarjoilu- ja ravintolapalveluista vastaa Restel Tapahtumaravintolat.
Tilaa konserttitarjoilut etukäteen verkkokaupasta väliajalle, ennen konserttia tai nautittavaksi vasta esityksen jälkeen, niin voit nauttia tarjoilut rauhassa omassa pöydässäsi jonottamisen sijasta.
Restelin verkkokauppa on ympäri vuorokauden, tutustu valikoimaan Restis-sovelluksessa. Tilaukset myös puhelimitse 020 762 4862, ma-pe klo 8-17 tai ravintolat.musiikkitalo@restel.fi