Towards the horizon

To 08/11/2018 19:00 - 21:00
Liput: 37.00-7.00 €

Esittely

Orjuus, Paul Klee, Jackson Pollock ja kaukana siintävä taivaanranta… ja siinä vasta lähtökohdat Marko Ylösen ja Klaus Mäkelän isännöimmälle illalle.

Pohjoisilta jäätiköiltä Andien huipuille ja taivaallisiin korkeuksiin. Perú Negro on säveltäjänsä kunnianosoitus Amerikkaan orjiksi viedyille afrikkalaisille, kun taas islantilaisen Daníel Bjarnasonin musiikkia ovat innoittaneet säveltäjät Mozartista David Bowieen. Pohjoismaisten musiikkipäivien konsertti vie kuulijat henkisten kokemusten rajoille.

Klaus Mäkelä 
Kapellimestari ja sellisti Klaus Mäkelä (s. 1996) on suomalaisten kapellimestarien maineikkaan joukon uusimpia tulokkaita. Salonen, Saraste, Vänskä, Mälkki… heistä jokainen on noussut maailman orkestereiden vakiovierailijoihin käytyään ensin akateemikko Jorma Panulan perusteellisessa opissa, aivan kuten Mäkeläkin. Suomalaisena Mäkelää pyydetään maailmalla erityisesti Sibeliuksen musiikin tulkiksi.
”Siitä on etua, että on saanut kasvaa suomalaisen musiikin parissa. Esimerkiksi Sibeliuksen viulukonserttoa olen kuullut lapsesta saakka, ja muuhunkin suomalaiseen musiikkiin on kasvanut sisään”, Mäkelä pohtii. ”Suomalaisilla kapellimestareilla on tietenkin hyvä maine ja sitä kannan ylpeydellä, eikä minulla ole mitään sitä vastaan, jos minut lasketaan samaan porukkaan!”
Mäkelä esiintyy myös aktiivisesti sellistinä ja viime vuosina hän on soittanut esimerkiksi Kuhmon kamarimusiikissa ja esittänyt viime keväänä Brahmsin kaksoiskonserton Tapiola Sinfoniettan sellosolistina ja johtajana.
”En voisi kuvitellakaan elämää ilman selloa. Sellolla saan soittaa intiimiä musiikkia, tuottaa jokaisen äänen kaikki mahdolliset sävyt itse, mitä kapellimestarina aina kaipaan. Toisaalta sellolla en pääse nautiskelemaan suurten äänien soinnista.”
Kaudella 2018–2019 Mäkelä ottaa jälleen uusia harppauksia Suomessa ja maailmalla. Hän on jo ehtinyt vierailla jokaisessa Suomen sinfoniaorkesterissa, ja nyt Minnesotan, Galician, Göteborgin ja MDR Leipzigin vierailijen lisäksi hän aloitti tänä syksynä Ruotsin radion sinfoniaorkesterin päävierailijana. Helsingin kaupunginorkesteria Mäkelä on johtanut jo useasti, mm loppiaiskonsertissa 2017 sekä Suomalaisen musiikin päivän konsertissa joulukuussa 2017. Hän on myös soittanut orkesterin riveissä selloa.
”Se on ollut minulle erittäin tärkeä kokemus, soittaa selloa orkesterissa ja nähdä kapellimestarien työskentelyä läheltä. Se on ollut minulle kuin toinen kapellimestarikoulu.”
Seuraa Klaus Mäkelää Twitterissä @KlausMakela
 
Marko Ylönen
Marko Ylönen (s. 1966) on kuulunut Suomen sellistien parhammistoon vuosikymmenien ajan. Jo 15-vuotiaana hän soitti Turun sellokilpailun finaalissa, ja vuonna 1990 saavutti Moskovan Tšaikovski-kilpailun finaalipaikan Pohjoismaisten sellokilpailujen kakkossijan lisäksi. Vuonna 1996 hän voitti Concert Artist Guild- kilpailun New Yorkissa. Uransa alkuaikoina Ylönen soitti Tapiola Sinfoniettan äänenjohtajana ja Radion sinfoniaorkesterin soolosellistinä, ja jo vuosia hän on esiintynyt solistina ympäri maailman. Erityisesti hänet tunnetaan monien festivaalikonserttien luottokamarimuusikkona. Vuodesta 2009 lähtien hän on toiminut kamarimusiikin professorina Sibelius-Akatemiassa.
Nykymusiikki on kuulunut Ylösen repertuaariin alusta alkaen. Hän on levyttänyt mm. Vasksin, Nordgrenin, Kokkosen ja Kaipaisen musiikkia. Rodion Štšedrinin konserton hän levytti HKO:n solistina vuonna 2000. Einojuhani Rautavaaran toista sellokonserttoa, Towards the Horizonia, Ylönen on esittänyt kaksi kertaa aiemmin, Stavangerin sinfoniaorkesterin ja Tampere Filharmonian konsertissa, jolloin kapellimestarina oli niin ikään Klaus Mäkelä. 
”Teos on mielestäni eräänlainen joutsenlaulu, päättymätön melodia, joka kehittyy ja muuttaa muotoaan. Valot, varjot ja värit hienoine sävyineen ovat läsnä. Mystinen hetki on finaalin kohdassa, jossa sello esittelee yhtäkkiä kauniin melodian kolmiviivaisessa oktaavialassa. Se on sellolle jo huomattavan korkea. Siitä syystä se saa ihmeellisen sävyn, kuin joku henki toisesta ulottuvuudesta kertoisi salaista viestiä. Finaalin aikana se toistuu vielä kaksi kertaa, ja koko teos hiipuu siihen ikään kuin jättäen kaiken auki.”
Ylönen on esiintynyt HKO:n kanssa useasti, ja vuonna 1994 hän levytti Rautavaaran ensimmäisen konserton Max Pommerin johtaman kaupunginorkesterin solistina. Hänen instrumenttinaan on Cappa-koulun sello Torinosta 1720-luvulta.
 
Jaani Länsiö
 
Britta Byström: Segelnde Stadt
Ruotsalainen Britta Byström (s. 1977) opiskeli Tukholman musiikkikorkeakoulussa mm. Pär Lindgrenin ja Bent Sørensenin johdolla. Hän on säveltänyt orkesteriteoksia, kamarimusiikkia ja vokaalisävellyksiä. Byström oli Västerås Sinfoniettan kotisäveltäjä 2007-2011. Hän sai vuonna 2010 muotokuvansa esille Tukholman Konserttitalossa ja valittiin kuusi vuotta myöhemmin Ruotsin kuninkaallisen musiikillisen akatemian jäseneksi. Hänelle on myönnetty useita musiikkipalkintoja. 
Byström hakee inspiraatiota kirjallisuudesta, elokuvista ja kuvataiteesta. Esimerkiksi Invisible Cities (2013) viittaa Italo Calvinon kirjaan, Picnic at Hanging Rock (2010) Peter Weirin elokuvaan ja Infinite Rooms (2016) Yayoi Kusaman installaatioihin. 
Orkesteriteos Segelnde Stadt on sävelletty vuonna 2014 Nordic Chamber Orchestran ja NorrlandsOperans symfoniorkesterin tilauksesta. Teos sai kantaesityksensä Uumajassa 13.11.2014 Johannes Gustavssonin johdolla. Otsikko (Purjehtiva kaupunki) viittaa sveitsiläisen Paul Kleen (1879-1940) samannimiseen maalaukseen. Byström kertoo: ”…erilaiset geometriset kuviot muodostavat jotakin, joka muistuttaa vapaasti leijuvia leijoja - ja tämä taas muistuttaa etäältä nähtyä kaupunkia, purjehtivaa kaupunkia.” Klee oli musikaalinen ja soitti viulua, ja Byströmin mukaan tämän huomaa hänen maalauksistaan: ”On helppo kokea hänen maalaustensa soivan, huomata niistä olevan mahdollista luoda musiikkia”. Säveltäjälle luonteenomaisesti Segelnde Stadt on impressionistinen ja tunnelmallinen teos. 
 
Einojuhani Rautavaara: Towards the Horizon, konsertto sellolle ja orkesterille nro 2
Einojuhani Rautavaara (1928-2016) nousi 1990-luvulla erääksi Suomen kansainvälisesti kaikkein tunnetuimmista ja suosituimmista taidemusiikkisäveltäjistä. Hän kokeili mieluusti erilaisia sävellystyylejä, mm. uusklassismia, sarjallisuutta, neoromantiikkaa ja 12-säveltekniikkaa. Tyylien vaihtelua motivoi Rautavaaran halu löytää musiikillisille visioilleen mahdollisimman tarkka ja ilmaisultaan monipuolisesti soiva hahmo. Vaikkakin hänen tuotantonsa käsittää keskenään jopa jyrkän erilaisia teoksia, sen eetos on aina sama. 
Rautavaaran kahdentoista soolokonserton sarja heijastaa niin säveltäjän eri tyylikausia kuin hänen näkemystään genrestä. Hän yhdistää usein perinteisen soolokonserton idean solistille ja orkesterille sävelletyn runoelman tai fantasian ideaan. Luonteenomaisia esimerkkejä tästä ovat Annunciations (uruille, 1976-1977), viulukonsertto (1976-77), Angel of Dusk (kontrabassolle, 1980) ja Gift of Dreams (pianokonsertto nro 3, 1998).
Vuonna 2009 valmistunut toinen sellokonsertto Towards the Horizon jäi Rautavaaran viimeiseksi soolokonsertoksi. Towards the Horizon on omistettu Truls Mørkille, joka sairauden takia joutui perumaan osallistumisensa kantaesitykseen Minnesotan orkesterin konsertissa Osmo Vänskän johdolla syyskuussa vuonna 2010; solistina oli tällöin Arek Tesarczyk. Mørk levytti konserton vuonna 2012 Helsingin kaupunginorkesterin ja John Storgårdsin kanssa.
Teos on yksiosainen ja koostuu kolmesta jaksosta (Teema, Muunnelmia ja Finaali). Sävellyksen otsikon Rautavaara selitti finaalin loppupuolen jaksolla, jossa liikkuva kudos pysähtyy ja viulut luovat väreilevän taustan sellolle, joka laulaa hyvin korkeassa rekisterissä. Tästä säveltäjälle tuli mieleen kaukainen horisontti. Konserton lopussa musiikki katoaa kohti tätä horisonttia. 
 
Daníel Bjarnason: Over Light Earth
Islantilainen Daníel Bjarnason (s. 1979) opiskeli pianoa, sävellystä ja orkesterin johtamista Reykjavikissa ja Freiburgissa. Hän on Islannin sinfonikkojen ja Eindhovenin Muziekgebouw Frits Philips -konserttisalin nimikkosäveltäjä ja kuuluu Bedroom Community-kollektiiviin, joka tuottaa ja julkaisee levyjä.
Bjarnason on säveltänyt etenkin kamariorkesteriteoksia ja teoksia soololle ja orkesterille. Hänen musiikkinsa islantilaiseen elokuvaan Djúpið (Syvyys) palkittiin vuoden 2013 Edda-palkinnolla. Syksyllä 2017 Bjarnasonin ooppera Brødre (Veljekset) sai kantaesityksensä Aarhusissa.
 Kamariorkesterille sävelletty Over Light Earth on syntynyt vuonna 2012 Los Angelesin filharmonikkojen ja Lontoon Barbican-taidekeskuksen tilauksesta. Teos sai kantaesityksensä Los Angelesin filharmonikkojen konsertissa Walt Disney Hallissa John Adamsin johdolla 16.10.2012. 
Teos koostuu kahdesta osasta jotka ovat saaneet inspiraationsa abstraktista ekspressionismista. Over Light Earth on saanut nimensä Mark Rothon (1903-1970) maalauksesta Dark Over Light Earth, ja Number 1, 1949 Jackson Pollockin (1912-1956) samannimisestä maalauksesta. Bjarnason on kertonut eräässä haastattelussa: ”Oli silkka sattuma että näin nämä maalaukset Los Angelesin Modernin taiteen museossa samaan aikaan kun olin aloittanut sävellystyön. Ne iskivät tosi lujaa.” Kantaesityksen yhteydessä hän totesi: ”Se mihin katsoja ensiksi törmää on värien räjähdys, sointuvuus, raaka voima… Maalauksissa on kuitenkin myös symmetrian tajua ja tiettyä pinnanalaista tyyneyttä kaikesta pinnalla olevasta aktiivisuudesta huolimatta.” Säveltäjä korostaa, ettei musiikki pyri kuvailemaan maalauksia. Ideana on ollut luoda dialogi Rothkon ja Pollockin ja heidän aikakautensa kanssa. 
 
Jimmy López: Perú Negro
Perulainen Jimmy López (s. 1978) opiskeli sävellystä Liman konservatoriossa (1998-2000), Sibelius-Akatemiassa Helsingissä (2000-2007) ja Kalifornian yliopistossa Berkeleyssä (2007-2012). Hänen opettajiaan ovat olleet mm. Enrique Iturriaga, Veli-Matti Puumala ja Eero Hämeenniemi.
Sävellystuotannon painopiste on etenkin orkesteriteoksissa ja kamarimusiikissa. López on myös säveltänyt lastenbaletin Los Magos del Silencio (2004) ja oopperan Bel Canto (2015). Hänelle on myönnetty useita kansainvälisiä sävellyspalkintoja, ja muiden muassa Houstonin sinfonikot, Ranskan radio, Donaueschingenin musiikkijuhlat, Oulun musiikkijuhlat ja Tampere Biennale ovat tilanneet Lópezilta teoksia.
Orkesteriteos Perú Negro syntyi vuonna 2012 säveltäjän ystävän, kapellimestari Miguel Harth-Bedoyan tilauksesta ja on hänelle omistettu. Tämä myös johti kantaesityksen Forth Worthin sinfonikkojen konsertissa 17.5.2013. 
Perú Negro on saanut innoituksensa afro-perulaisesta musiikista. Teoksen kuudessa jaksossa (Pregón 1, Perú Negro, Toro Mata, Le dije a papa´, Prego´n II ja Son de los Diablos) kuullaan viittauksia kuuteen perinteiseen kansanlauluun. Tärkeässä roolissa on myös lyhyt sävelaihe joka perustuu Miguel Harth-Bedoyan nimestä löytyviin säveliin G, E (”Mi”), H ja B. ”Nämä neljä säveltä”, López kertoo, ”muodostavat koko teoksen intervalli- ja harmoniarakenteen rungon.” Hän jatkaa: ”En pyrkinyt kopioimaan tai imitoimaan perulaista kansanperinnettä, päinvastoin. Olen sisäistänyt tämän perinteen ja luonut sen pohjalta jotakin omaa ja persoonallista - eräänlaista keksittyä kansanperinnettä, jossa on oman sävelkieleni leima.”
 
Christian Holmqvist
 

Taiteilijat

  • Klaus Mäkelä

    kapellimestari

  • Marko Ylönen

    sello

Ohjelma

  • 19.00
    Britta Byström

    Segelnde Stadt

  • Einojuhani Rautavaara

    Towards the Horizon

  • Daniel Bjarnason

    Over Light Earth

  • 21.00
    Jimmy López

    Perú Negro

Usein kysyttyä

Voinko ottaa orkesterista valokuvia?

Voit ottaa kuvia ennen konserttia ja konsertin jälkeen. Konsertin ajan toivomme sinun rentoutuvan kuuntelemaan soittoamme. Näin takaat työrauhan meille ja rauhallisen konserttielämyksen muille kuulijoille.

Mistä voin tilata väliaikatarjoilut?

Väliaikatarjoilut voi tilata Restel Tapahtumaravintoloiden myyntipalvelusta puhelimitse 0207624862 tai sähköpostilla ravintolat.musiikkitalo@restel.fi tai osoitteesta
http://shop.ravintolamaailma.fi/musiikkitalo. Huomioithan että yli 30 henkilön väliaikatarjoilujen tilaus myyntipalvelusta.

Kuinka pukeudun konserttiin?

Pukeudu niin, että viihdyt. Pukukoodi on vain orkesterilla.

Kuinka voin vaihtaa kausikorttipaikkani?

Kausikorttipaikan voi vaihtaa myynnin alkaessa ostamalla uuden kausikortin vapaana olevista paikoista. Lunastamatta jääneet paikat vapautetaan kertalippumyyntiin kausikorttimyynnin päätyttyä.

Minulla on kausikortti, mutta en pääse konserttiin, mitä teen?

Lipun voi luovuttaa ystävän käyttöön tai lahjoittaa musiikinopiskelijan käyttöön konserttipäivänä klo 15 mennessä p. 09 3102 2700 tai helsinki.philharmonic@hel.fi.