article-image

Aaron Copland: Appalakkien kevät

Appalakkien kevät oli valtava menestys, joka loi tyylipohjan amerikkalaiselle musiikille pitkälle tulevaisuuteen. Teoksesta myönnettiin Coplandille musiikin Pulitzer.

Kuutamosonaatti, Konsertto Erään enkelin muistolle, Sadepisarapreludi… Sävelteoksiin jälkikäteen liitetyt otsikot ovat vuosisatojen ajan antaneet yleisluonteisille teosnimille (sonaatti nro 14, konsertto viululle ja preludi Des-duurissa) muistia virkistävät mielleyhtymät ja aiheen akateemiseen saivarteluun, mutta ennen kaikkea ne ovat luoneet teoksille psykologisen viitekehyksen, jonka vaikutuksilta korvatkaan eivät voi välttyä. Vai miltä kuulostaisi amerikkalaissäveltäjistä merkittävimpiin kuuluneen Aaron Coplandin (1900–1990) teos Appalakkien kevät esitettynä alkuperäisellä nimellään: ’Baletti Marthalle’? 
 
glenn_gould_william_schuman_aaron_copland_and_leonard_bernstein.jpg

Glenn Gould, William Schuman, Aaron Copland ja Leonard Bernstein.
 
Appalakkien keväällä on nimenä vain vähän tekemistä baletin aihepiirin kanssa. Teos sai alkunsa, kun villin lännen baleteillaan Billy the Kid ja Rodeo mainetta luonut Copland sai vuonna 1942 tanssija Martha Grahamilta ja mesenaatti Elizabeth Sprague Coolidgelta tilauksen säveltää tanssiteos amerikkalaisiin teemoihin. Yhdeksi lähteekseen Copland valitsi Yhdysvaltain itäosista alkunsa saaneiden uskonnollisten shaker-yhteisöjen laulun Simple Gifts, mutta muuten Appalakkien vuoristoseutu tai keväinen kuvasto eivät vaikuttaneet taustalla lainkaan. Maisemallinen mielleyhtymä olikin tanssija Grahamin viime hetken keksintö, jonka säveltäjä hyväksyi. Saadessaan kehuja vuoristomaisemia vastanneesta sävelmaalailustaan Copland tyytyi vain myhäilemään itsekseen. ”Annoin äänen sille alueelle täysin tietämättäni”, hän myönsi myöhemmin. ”Teosten kohtalo on kiinnostava. Etukäteen ei voi aina tietää, mitä niille tapahtuu”. 
 
Appalakkien kevät oli valtava menestys, joka loi tyylipohjan amerikkalaiselle musiikille pitkälle tulevaisuuteen. Teoksesta myönnettiin Coplandille musiikin Pulitzer, ja televisioyhtiö CBS:n ajankohtaisohjelma Reports käytti sen katkelmaa tunnusmusiikkinaan vuosikymmenten ajan. Appalakkien keväästä on liikkeellä neljä eri laitosta: vuonna 1945 esitettiin lyhennetty, tanssiton sarja sinfoniaorkesterille. Vuonna 1954 Copland palautti orkesterisarjaan jo kerran poistetut kohtaukset. Vuonna 1972 ilmestyi vielä lyhennetty sarja alkuperäiselle, kolmentoista hengen soittajistolle. 30.11. kuullaan sarja suurelle orkesterille vuodelta 1945.
 
 
Jaani Länsiö