article-image

Amerikkalainen alkusoitto kumartaa Aaron Coplandille

Benjamin Brittenin teos on tyylitelty nyökkäys amerikkalaisen sointi-ihanteen suuntaan

Toisen maailmansodan ensimmäiset laukaukset repivät jo horisonttia, kun Benjamin Britten (1913–1976) ja hänen miesystävänsä, tenori Peter Pears pakkasivat laukkunsa Amerikan-matkalle vuonna 1939. Lähtökohdat olivat mitä mainioimmat: Muunnelmat Frank Bridgen teemasta –teos oli kirinyt edeltä Uuden mantereen musiikkipiireihin, viulukonsertto oli viimeistelyä vaille valmis ja tilauksia Amerikan parhailta orkestereilta alkoi sadella pian säveltäjän rantauduttua. Kriitikot asettuivat kuitenkin poikkiteloin. Poliittisesti arveluttavaan ajankohtaan, Japanin keisarin kunniaksi sävelletty Sinfonia da Requiem, operetti Paul Bunyan ja laulusarja Les Illuminations saivat kaikki kylmän vastaanoton.

Lopulta vain kolmevuotiseksi jäänyt aika Yhdysvalloissa ja Kanadassa oli koettelemus, sillä uupuneeseen Britteniin iski koti-ikävän lisäksi akuutti ammattitauti, tyhjän partituurin kammo. Tuotannon tyrehtymisen on täytynyt olla traumaattista –  niinkin voimakkaasti, että kun Clevelandin orkesterin tilauksesta syntynyt An Occasional Overture (1941) löytyi arkistoista 1970-luvulla, Britten ei myöntänyt koskaan kirjoittaneensa moista teosta. Hän oli jopa tehnyt myöhemmin tekemänsä alkusoiton samalla nimellä, aivan kuin korvatakseen vanhan teoksensa muistot uusilla ja paremmilla. Vasta käsiala-analyysi sai hänet tunnustamaan isyytensä, mutta silti teos pantiin odottamaan kantaesitystään aina vuoteen 1981 – Brittenin kuoleman jälkeen – nimellä Amerikkalainen alkusoitto.

Kanadalaisen karnevaalin (1939) tapaan Amerikkalainen alkusoitto kumartaa syvästi Brittenin ystävälle Aaron Coplandille, jonka tyyli oli 30-luvulla noussut synonyymiksi yhdysvaltalaiselle musiikille. Alkusoiton orkesterisointi on poikkeuksellisen väljä, asteleva basso ja vaskifanfaarit kumpuavat muistumia marssiorkestereista, ja avoimien kvinttien ja kvarttien vyörytys lienee tyylitelty nyökkäys amerikkalaisen sointi-ihanteen suuntaan.

Jaani Länsiö
 

 
Thomas Söndergård, kapellimestari
Christian Ihle Hadland, piano
 
William Walton: Scapino
Edvard Grieg: Pianokonsertto
Benjamin Britten: An American
Igor Stravinsky: Kolmiosainen sinfonia
 

Kuva: Aaron Copland ja Benjamin Britten (LOC - Library of Congress)