article-image

Kertaliput myynnissä ti 10.12. Kenraaliliput to 12.12.

HKO:n kertaliput myynnissä Ticketmasterissa ti 10.12. alkaen ja kenraaliharjoitusten liput to 12.12. alkaen

102 muusikon voima – koe se itse! Klikkaa tästä lippukauppaan.

Kuulijat pääsevät keväällä Helsingin kaupunginorkesterin ja ylikapellimestari Susanna Mälkin johdattamina klassisen musiikin syntysijoille Italiaan. Kauden aikana kuullaan, miten oopperan ja nykyaikaisen nuottikirjoituksen synnyinmaan värikäs luonto ja kuhisevat kaupungit ovat inspiroineet paitsi italialaisia säveltäjiä myös pohjoisen matkalaisia aina Mozartista Mendelssohniin ja Richard Straussiin. Uuden musiikin ystävälle Italia on ehdoton suosikkikohde. 

Kapellimestarien jännittävät ensivierailut 

Kun kapellimestari astuu ensimmäistä kertaa uuden orkesterin eteen, ilmassa on tavanomaista enemmän sähköä. Miten yhteistyö toimii? Miten yleisö ottaa hänet vastaan? Mitä hän tuo mukanaan tuttujenkin teosten tulkintaan? Tammikuussa näihin kysymyksiin vastaa italialainen Gianandrea Noseda, Washingtonin kansallisorkesterin ylikapellimestari. Hänen ensivierailunsa on siksikin historiallinen, että hän johtaa ensimmäistä kertaa Anton Brucknerin musiikkia juuri Helsingissä – ja aloittaa heti syvästä päästä: itävaltalaissäveltän yhdeksäs sinfonia venyi keskeneräisenäkin tunnin mittaiseksi, pyhyyskokemuksia lähenteleväksi ”soivaksi katedraaliksi”. 

Kauden teemaa lähestyy myös brittiläinen Jane Glover, yksi aikamme arvostetuimmista vanhan musiikin asiantuntijoista ja London Mozart Playersin taiteellinen johtaja. Hän tuo huhtikuussa helsinkiläisille omat näkemyksensä Mozartin ja Mendelssohnin Italian-matkoillaan tekemistä teoksista sekä harvoin kuullun konserton oboelle modernisti Bruno Madernalta. Solistina esiintyy orkesterin oma oboisti Hannu Perttilä. 

Nosedan ja Gloverin kaltaisten konkareiden lisäksi Helsingin kaupunginorkesterin konserteissa pääsee todistamaan nousevien tähtien tärkeitä debyyttejä. Viime vuosina nimeä tehnyt kapellimestari Tianyi Lu johtaa tällä kaudella esimerkiksi Singaporen ja Seattlen sinfoniaorkestereita ja toimii Walesin kansallisoopperan residenssitaiteilijana. Ilta Nino Rotan ja Giuseppe Verdin tahdissa huipentuu teokseen, joka voisi olla koko kauden tunnussävelmä: Richard Straussin nuoruudenteos Aus Italien.  

Viulujen kevät 

Jos kaupunginorkesterin syyskausi painottui pianisteihin, on kevätkausi puolestaan täynnä viulumusiikkia. Kevään aikana kuullaan peräti kuutta maailmanluokan viulusolistia, joista kaksi esiintyy myös konsertin kapellimestarina. Salzburgissa syntynyt, Mozarteum-korkeakoulun kasvatti Thomas Zehetmair nousi viulistina kuuluisuuteen jo 1980-luvulla, ja nykyään hän ottaa vastuulleen myös kapellimestarintyöt. Helsingissä hän soittaa Mozartin viulukonserton solistina ja johtaa Antonio Salierin ja Robert Schumannin musiikkia. Helmikuun kohokohtiin kuuluu Ning Fengin konsertti. Aikoinaan Paganini-viulukilpailun voittanut kiinalainen soittaa Niccolò Paganinin ensimmäisen viulukonserton, jolle kaikki romantiikan taituriviulismia tavoitelleet säveltäjät ovat paljosta velkaa. 

Maaliskuun aikana kuullaan jopa kolmea viulusolistia. Kapellimestarina ja Beethovenin viulukonserton solistina esiintyy Guy Braunstein, joka Berliinin filharmonikoiden entisenä konserttimestarina tuo esille saksalaisen musiikkiperinteen salat suoraan alkulähteiltä. Venäläissyntyinen Ilja Gringolts soittaa 17 vuoden tauon jälkeen kaupunginorkesterin kanssa. Kuin pitkän poissaolon korvaukseksi hän tarjoilee yleisölle kaksi konserttoa, Salvatore Sciarrinon Allegoria della notten sekä Felix Mendelssohnin viulukonserton e-mollissa. Kaupunginorkesterin vakiovieras Frank Peter Zimmermann tuo tälläkin kertaa Helsinkiin jotain erityisen henkilökohtaista, Alban Bergin konserton, tulkitsijalleen ehkä rakkaimman teoksen. Zimmermann kokee, että konserton esitettyään on kuin osa sielusta olisi jäänyt lavalle. Australialainen Kristian Winther päättää viulujen kevään Ottorino Respighin Concerto gregorianolla. 

Kuorolaulu koskettaa 

Silloin kun säveltäjät kirjoittavat orkesterille ja sinfoniakuorolle, he havittelevat tehokeinoja, joita soittimilla ei voi saavuttaa. Konserttilavalla kuoro on aina erikoistapaus, ja tänä keväänä Musiikkitalon Kuoro laulaa kaupunginorkesterin kanssa kolmesti. Helmikuussa koetaan todellinen spektaakkeli, Hector Berliozin Lélio laulusolisteille ja kertojalle. Teosta ei ole aiemmin Suomessa esitetty alkuperäisellä paikallaan Fantastisen sinfonian jatko-osana. Traagisista oopperoistaan tunnetun Giuseppe Verdin kaksi uskonnollista kuoroteosta kuuluvat säveltäjän koskettavimpiin teoksiin. Huhtikuussa kuultava Quattro pezzi sacri ja koko kevään päättävä Messa da Requiem pysähtyvät ikuisten kysymysten äärelle.