Allegoria della notte

Fre 06/03/2020 19:00 - 21:00
Biljetter: 46.00-9.50 €

Presentation

Uvertyren till En midsommarnattsdröm föddes i Berlin, i familjen Mendelssohns enorma trädgård där unge Felix med sina syskon satte upp av musik ackompanjerade tablåer och pjäser inspirerade av bland annat Shakespeare. Salvatore Sciarrino har i sitt verk Allegoria della notte riktat en kollegial blick på Mendelssohns violinkonsert. Allegoria del notte är ”planeten Mendelssohns obebodda sida”; mörkret skingras av teman ur violinkonserten.

Olari Elts

Estländaren Olari Elts (f. 1971) slog igenom då han vann första pris i först Jorma Panula-dirigenttävlingen år 1999 och sedan i Sibelius-dirigenttävlingen år 2000. Elts är den enda person som har tilldelats huvudpriset i sistnämnda tävling. Elts har studerat kördirigering vid Estlands musikakademi under ledning av Kuno Areng och orkesterdirigering vid Wiens musikakademi. Han har fått privatundervisning av bl.a. Jorma Panula. 

Elts var Lettlands nationella symfoniorkesters chefdirigent 2001-2006. Han har varit Bretagnes orkesters konstnärliga rådgivare, och Skottlands kammarorkesters och Estlands nationella symfoniorkesters första gästdirigent. 2011-2014 var han HSO:s första gästdirigent. Från och med 2018 arbetar han som Kymi Sinfoniettas konstnärlig rådgivare.  

Elts har ett nära förhållande till vår tids musik, framförallt till Erkki-Sven Tüürs produktion. År 2019 tilldelades han Estlands musikpris för sin inspelning av Tüürs åttonde symfoni. Elts har gjort flera skivinspelningar av även finländsk ny musik. År 1993 grundade han NYYD Ensemble. Han har blivit känd för sina innovativa konsertprogram och för sitt sätt att kombinera intellekt med lättfattlighet. År 2018 tilldelades han Eesti Kultuurikapitali-priset för sitt arbete för estnisk musik. 

Elts har dirigerat bl.a. Birminghams symfoniorkester, BBC Scottish Symphony Orchestra, Cincinnatis symfoniker, Dresdens symfoniker, London Sinfonietta och Wiens Tonkünstler-orkester. Under denna säsong dirigerar han bl.a. RSO. I februari dirigerade han på Estlands nationella orkesters konsert samma verk av Sciarrino och Mendelssohn som på kvällens konsert i Helsingfors.

Ilja Gringolts

Ilja Gringolts (f 1982) började spela violin på förslag av sina föräldrar. Den professionella karriären inledde han på ryskt vis: redan som liten uppträdde han i offentligheten var det bara var möjligt, och deltog samtidigt i flera tävlingar. Succéer kom slag i slag: första pris i den internationell ungdomstävlingen i Petersburg år 1994, en finalplats i Yehudi Menuhin-tävlingen år 1995, ett pris i Henryk Wieniawski-tävlingen år 1997 och första pris i Paganini-tävlingen i Genua år 1998. År 1999  inledde Gringolts studier vid Juilliard i New York under ledning av Itzhak Perlman. Hans första skivinspelning var en version av Paganinis 24 kapriser. 

Gringolts är en av vår tids toppviolinister. Han gästar regelbundet bl..a Los Angeles filharmoniker, Bayerns radios symfoniker och Chicagos symfoniker. Som människa är han känd för att vara en anspråkslös man som respekterar musikens budskap och inte lyfter fram sitt ego. 

I februari framförde han verken av Mendelssohn och Sciarrino på Estlands nationalorkesters konsert med Olari Elts som dirigent. ”Dessa två verk”, har Gringolts berättat, ”är för mig som två olika världar som samverkar. Å ena sidan har vi en klassiskromantisk ljudvärld, å andra sedan en nattlig fantasivärld som Sciarrino trivs så bra i. Kanske de försöker nå varandra med någon osynlig tråd - om det nu ens är möjligt. Som musikverk är det ett veritabelt svart hål!”

I Finland har Gringolts uppträtt flera gånger. Han var HSO:s solist år 2003. Han har dessutom uppträtt som Finländska barockorkesterns solist och dirigent. Han bor med sin familj i Zürich där han arbetar som lärare på konsthögskolan. Fritiden tillbringar han med sina tre döttrar såvida han inte läser eller ser på film. Gringolts har berättat att han är introvert. Om han inte hade blivit violinist hade han kanske sökt sig till filmindustrin - men inte för att stå framföra kameran, utan bakom den. 

Ilja Gringolts violin är en Guarneri del Gesù från år 1742.

Felix Mendelssohn: En midsommarnattsdröm, uvertyr op. 21

Felix Mendelssohn (1809-1847) är ett berömt exempel på ett musikaliskt underbarn. Han lärde sig tidigt att spela piano och hade komponerat flera verk redan före han var tonåring. 13 år gammal gav han ut sina första verk, som uppvisar ett med tanke på åldern häpnadsväckande hantverkskunnande. Sitt första obestridliga mästerverk, oktetten för stråkar (op. 20) skrev han år 1825 då han var 16. 

Redan året därpå föddes nästa mästerverk. Mendelssohn läste William Shakespeares berömda komedi En midsommarnattsdröm i tysk översättning och attraherades storligen av möjligheten att skriva musik om ämnet. Orkesteruvertyren En midsommarnattsdröm (op. 21) uruppfördes i Stettin i februari år 1827 under ledning av Carl Loewe. Mendelssohn återvände till Shakespeares pjäs år 1824 då den skulle sättas upp i Potsdam. I uppsättningen spelades uvertyren op. 21, men också helt nyskriven musik (op. 61). Den nya pjäsmusikens mest kända nummer är den för alla välbekanta Bröllopsmarschen.

I uvertyren kan man tydligt höra de tre sinsemellan helt olika världar som konkretiseras på scenen i uppsättningar av Shakespeares pjäs. Stråkarnas magiska, eteriska löpningar skildrar älvorna som bor i skogens innersta. Ungdomar från Aten kommer till skogen och försöker bena ut sina kärleksbekymmer. Mendelssohn tyr sig här fullt naturligt till en melodisk, romantisk musik. En medvetet simpel, rytmisk musik skildrar i sin tur de smått enkla hantverkarna. På grund av älvornas intrig förvandlas en av dem till en åsna, och älvornas drottning Titania förälskar sig i honom. Uvertyren följer inte i detalj pjäsens ytterst komplicerade handling som dock får ett lyckligt slut. 

Salvatore Sciarrino: Allegoria della notte för violin och orkester

Salvatore Sciarrino (f. 1947) är en av sin generations mest betydande italienska tonsättare som har tilldelats bl.a. Feltrinelli-priset, Salzburgs internationella tonsättarpris och Prince Pierre de Monaco-priset. Han har arbetat som lärare i bl.a. Milano och Florens och har publicerat flera artiklar och essäer. 

Kompositionsproduktionens ryggrad utgörs av operor som har satts upp på bl.a. La Scala, La Fenice, Staatsoper Stuttgart och Frankfurts opera. Sciarrinos nyaste operaverk är Ti vedo, ti sento, mi perdo (2017) och Il canto s'attrista, perché? (2018-2019). I den omfattande produktionen finner man även bl.a. orkester- och kammarmusik samt soloverk och elektronisk musik. 

För vissa av Sciarrinos verk är typiskt att de på sätt eller annat har att göra med en annan tonsättare. Den andra tonsättarens musik hörs dock endast nästan som i förbigående, och effekten är antingen surrealistiskt alienerande eller drömskt poetisk. Sciarrino har skrivit verk som har att göra med till exempel Duke Ellington (Sophisticated Lady, 1999), Chopin(Come se un amico, 2015), Alessandro Stradella (Il sogno di Stradella, 2017) och Wagner (Rispondono a chi?, 2018). Han har dessutom arrangerat verk av bl.a. Domenico Scarlatti, Mozart och Liszt.

Allegoria della notte för violin och orkester är komponerad år 1985. Verket uruppfördes på Venedigs biennal 1.10.1985. Orchestra sinfonica della RAI di Romaa dirigerades av David Shallon och solist var Salvatore Accardo som verket är tillägnat. Allegoria della notte använder Felix Mendelssohns violinkonsert e-moll som sin utgångspunkt. I verkets början hör man fragment ur Mendelssohns konsert. Mellanpartiet kan uppfattas som deras långa efterklang eller skugga. Mot verkets slut dyker nya fragment av Mendelssohn plötsligt upp. På ett för Sciarrino karaktäristiskt sätt skapar de sofistikerade färgerna och effekterna ett musikaliskt rum där varje liten gest har en betydelse. 

Felix Mendelssohn: Violinkonsert e-moll opus 64

År 1835 började Felix Mendelssohn (1809-1847) arbeta som dirigent för Gewandhaus-orkestern i Leipzig. Till orkesters nya konsertmästare valde han sin barndomsvän Ferdinand David. Sommaren 1838 meddelade Mendelssohn David i ett brev: ”Nästa vinter skulle jag vilja skriva åt dig en violinkonsert i e-moll. En sådan kretsar för tillfället ständigt runt i huvudet på mig och dess början lämnar mig bara inte ifred.” Verket fullbordades dock först år 1845. Violinkonserten uruppfördes i november samma år i Leipzig under ledning av Niels Gade. Solist var självfallet David, med vilken Mendelssohn i nära samarbete hade format solostämman.

Mottagandet var mycket entusiastiskt och verket är fortfarande ett av tonsättarens mest spelade. Violinkonserten har hängt med i repertoaren även under de perioder då Mendelssohns musik av antingen politiska eller estetiska skäl inte varit på modet. Solopartiet är utmanande och alla violinister med självrespekt har därför framfört verket minst en gång. För publiken är violinkonserten såpass välkänd att den brittiska musikforskaren Donald Francis Tovey en gång skämtade: ”Jag avundas den person som hör Mendelssohns konsert för första gången. Denne kommer att märka att verket, likt Hamlet, är fyllt av välkända citat.”

Mendelssohn uppfattas vanligen som en tonsättare som favoriserar klassiska och rätt självklara lösningar. Men violinkonserten, liksom flera av andra hans verk, har sina experimentella drag. Exempelvis den första satsens huvudtema presenteras till skillnad från traditionen av violinen, inte orkestern, och de två sista satserna spelas utan paus. 

Den första satsen Allegro molto appassionato öppnar med det berömda, uttrycksfulla huvudtemat. Satsen är skriven i sonatform och genomföringspartiet utgörs av solots omfattande kadens. Den andra satsen Andante är lyriskt sjungande. Finalen inleds med en kort introduktion Allegretto non troppo som sedan överraskande går över i ett muntert, kvickt Allegro molto vivace

Lotta Wennäkoski: Verdigris 

Lotta Wennäkoski (f. 1970) studerade komposition under ledning av Eero Hämeenniemi, Paavo Heininen, Kaija Saariaho och Louis Andriessen. Wennäkoskis gjorde sitt genombrott år 1999 med en fokuskonsert på Musica nova Helsingfors-festivalen. Hon har skrivit verk åt bl.a. Helsingfors stadsorkester, Radions symfoniorkester, Kuhmo kammarmusikfestival, Åbo cellotävling och Scottish Chamber Orchestra. 2008-2010 var hon konstnärlig ledare för Tammerfors Biennale, 2010-2011 Tapiola Sinfoniettas hustonsättare. 

Enligt Wennäkoski rör sig hennes tonspråk i gränslandet mellan spännande klangfärger och mera traditionella gester i stil med melodiska fragment. Hon finner det viktigt att skriva musik som är i dialog med samhällsfrågor. Hon har behandlat kvinnans ställning i sångcykeln Naisen rakkautta ja elämää (Kvinnans kärlek och liv; 2003) och människohandel och tvångsprostitution i monodramat 

Lelele (2010-2011). Som bäst arbetar hon på en av Nyslotts operafestspel beställd opera som handlar om Regine Olsen som var förlovad med filosofen Kierkegaard. 

Kammarorkesterstycket Verdigris är skrivet 2014-15 på beställning av Scottish Chamber Orchestra. Verket uruppfördes på orkesterns konsert i St Andrews 28.10.2015 under ledning av Tuomas Hannikainen. Verdigris komponerades för att uppmärksamma Jean Sibelius 150-årsfestligheter år 2015 och det var därför naturligt att Wennäkoski skulle ta med Sibelius i musiken på något sätt. Verdigris innehåller hänvisningar till Sibelius tondikt En saga, och verket i sig kan upplevas som en slags berättelse med sagoatmosfär. Titeln betyder patina, och Wennäkoski har berättat att hon tänkt på patinan på en imaginär staty av Sibelius: ”En tonsättare skapar nya lager i musikhistoriens notbunt. Vanligen är relationen till det förgångna mer eller mindre utsuddad men ibland, som här, lånar jag öppet och så att det hörs. Men det är såklart min förhoppning att detta allra nyaste lager grönskar.”

Felix Mendelssohn: Symfoni nr 1 c-moll op. 11

Då Felix Mendelssohn (1809-1847) var 12 år gammal skrev han sex symfonier för stråkar. Före han fyllt 14 hade han skrivit ytterligare sex. I dessa verk ser man att Mendelssohn noga hade studerat såväl Bachs kontrapunkt som wienklassikernas formstrukturer. 

Sin första symfoni för orkester (c-moll, op. 11) skrev Mendelssohn år 1824 då han var 15. Verket uruppfördes den 14.11. samma år på en privatfest i anledning av Felix systers, Fannys, 19-årsdag. C-mollsymfonins första offentliga framförande ägde rum den 1.2.1827 i Leipzig under ledning av Johann Philipp Schulz. Då verket två år senare hade sin Englands-premiär - med tonsättaren som dirigent - ersatte Mendelssohn den tredje satsen med ett nyskrivet orkesterarrangemang av scherzot ur sin oktett för stråkar (op. 20). I samband med denna konsert anmärkte en brittisk kritiker: ”Trots sin ålder har han redan skrivit flera vägande verk… som ger anledning att se honom som en av vår tids mest betydande tonsättare. Det som väcker uppmärksamhet i mister Mendelssohns symfoni är uppfinningsrikedomen och allt det nya…” 

För en modern lyssnare kan talet om allt det nya te sig smått komisk. På basen av det rätt konservativa tonspråket kunde man inte veta att Beethoven nyss hade fullbordat sin nionde symfoni eller att Schubert två år tidigare hade skrivit sin Ofullbordade. Men detta är fullt förståeligt då man minns att Mendelssohns kompositionslärare Carl Zelter tidigt uppmanat sin elev att skriva musik i t.ex. Mozarts anda. Hur som helst är verkets tonspråk inte helt opersonligt, och rent tekniskt sett uppvisar symfonin ett förbluffande solitt hantverk. Då man lyssnar på denna fräscha musik är det värt att påminna sig själv att tonsättaren verkligen är en endast 15-årig person. Symfonin har på traditionellt sätt fyra satser: Allegro di molto, Andante, Menuetto: Allegro molto och Allegro con fuoco.  

Konstnärer

  • Olari Elts

    dirigent

  • Ilja Gringolts

    violin

Program

  • 19.00
    Felix Mendelssohn

    En midsommarnattsdröm, uvertyr

  • Felix Mendelssohn

    Violinkonsert e-moll

  • Salvatore Sciarrino

    Allegoria della notte för violin och orkester

  • Paus 25 min

  • Lotta Wennäkoski

    Verdigris

  • 21.00
    Felix Mendelssohn

    Symfoni nr 1

Ofta frågat

Kan jag fotografera orkestern?

Du får ta bilder före konserten och efter konserten. Då konserten pågår önskar vi dock att du lyssnar på musiken. På så sätt garanterar du musikerna arbetsfrid och stör inte heller de övriga konsertbesökarna.

Var kan jag beställa pausservering?

Pausserveringen kan beställas från Restels försäljningstjänst med telefon 0207624862 eller email ravintolat.musiikkitalo@restel.fi eller från Restis. Notera att beställning av pausservering för över 30 personer sker via försäljningstjänsten.

Måste jag klä upp mig då jag kommer på konsert?

Endast orkestern har dräktkod. Du får klä dig så att du trivs bäst.

Hur kan jag byta ut min säsongkortsplats?

Säsongkortsplatsen kan bytas ut då försäljningen inleds genom att du köper ett nytt säsongkort till en plats som är ledig. Platser som inte har lösts ut säljs som engångsbiljetter då försäljningen av säsongkorten har avslutats.

Jag har ett säsongkort men kan inte komma på konsert, vad göra?

Biljetten kan skänkas åt en vän, eller ges i gåva åt en musikstuderande genom att senast kl. 15 under konsertdagen ringa tel. 09 3102 2700 eller sända mail till helsinki.philharmonic@hel.fi.