Follow me

Fre 24/05/2019 19:00 - 21:00
Biljetter: 37.00-7.00 €

Presentation

Den tjeckiska tonsättarens nya verk är en aktuell berättelse om hur en massrörelse uppstår – och går under. Den ensamma violinens motto samlar liksom omärkligt bakom sig ett helt gäng, vars samlade styrka visar sig vara ett tveeggat svärd. Isabelle Faust skapar unika klangfärger inspirerade av ursprungsbefolkningarnas utrop och människans oförutsägbara själ. 
Susanna Mälkki är född i Helsingfors, där hon även tillbringade sin ungdom. Hon har vuxit upp ackompanjerad av Helsingfors stadsorkester: som liten gick hon på orkesterns konserter med sin familj, och som ung musikstuderande följde hon noggrant med orkestermusikernas arbete och världens bästa solisters uppträdanden. År 2004 fick hon för första gången dirigera orkestern. Hösten 2016 inledde hon sitt arbete som orkesterns 13. chefdirigent. 
 
Vägen till dirigent tog sats från Sibelius-Akademins och Stockholms Edsberg-instituts celloklasser. Mälkki segrade i Åbo nationella cellotävling och blev Göteborgs symfonikers solocellist. Redan tidigt var hon dock intresserad av att få dirigera. I Stockholm dirigerade hon en ensemble med orkesterelever. Nästa gång fick hon dirigera samma skolas kammarorkester i närvaro av Sveriges radios symfoniorkesters dåvarande chefdirigent Esa-Pekka Salonen. I det ögonblicket stod det klart för Mälkki att hon hade funnit sin verkliga passion. Den känslan har inte försvunnit. 
 
Mälkki gjorde sitt genombrott på Helsingfors festspel år 1999. Hon fick sin första tjänst som musikalisk ledare för Stavangers orkester. Som konstnärlig ledare för den legendariska orkestern för ny musik, Ensemble Intercontemporain (2006-2013) befäste hon sitt rykte som en suverän tolkare av vår tids musik. 
 
Mälkki har dirigerat flera av världens bästa orkestrar såsom Amerikas s.k. Big Five-orkestrar, Concertgebouw i Amsterdam, Berlins filharmoniker och Londons symfoniker. Hon har gästat bl.a. Metropolitan i New York, operan i Paris, La Scala i Milano och Staatsoper Wien. Hösten 2017 inledde hon sitt arbete som Los Angeles filharmoniska orkesters första gästdirigent. År 2017 valde tidningen Musical America Mälkki till Årets dirigent. 
 
Jean Sibelius: En saga op. 9
 
Kullervo-symfonins sensationella uruppförande våren 1892 gjorde Jean Sibelius (1865-1957) nationellt berömd. Helsingfors orkesterförenings orkesters (nuv. HSO) dirigent Robert Kajanus uppmanande omedelbart Sibelius att skriva ett populärt stycke för liten orkester. Den i december fullbordade tondikten En saga uruppfördes i Helsingfors den 16.2.1893 under tonsättarens ledning. 
 
Mottagandet var närmast förvirrat och motsvarade inte alls Kullervos succé. Musiken var inte speciellt lättillgänglig, och titeln väckte frågor om vilken saga Sibelius hänvisade till. Oskar Merikanto ansåg att verket kunde förkortas, och Sibelius gjorde en ny version av En saga år 1902. Verket blev då mera komprimerat och mera effektivt. Vissa anser dock att musiken samtidigt förlorade något av sin ursprungliga, grovt tillyxade brutalitet. Den nya versionen bidrog till Sibelius internationella genombrott. Verket dirigerades och spelades in av bl.a. Arturo Toscanini, Thomas Beecham och Wilhelm Furtwängler. 
 
En saga har förknippats med såväl symbolistisk bildkonst som Eddas diktning och, självfallet, Kalevala. Sibelius själv avslöjade aldrig verkets program - och man kan förstås fråga sig om det ens fanns ett sådant. Senare sade han: "Psykologiskt sett är En saga ett av mina allra mest djupgående verk. Man kunde nästan säga att det innehåller hela min ungdom. Det är ett uttryck för ett själstillstånd. På den tiden då jag skrev En saga fick jag uppleva många skakande ting. I inget annat av mina verk har jag blottat mig så mycket som i En saga. Alla tolkningar av En saga är naturligtvis redan därför helt främmande för mig."
 
Det är säkerligen möjligt att, om man så vill, finna i En saga en med musikaliska medel skildrad berättelse. Men man kan förvisso också endast sluta ögonen och njuta av alla de fascinerande orkesterfärgerna och suggestiva stämningarna.
 
 
Ondřej Adamek: Follow Me
 
Ondřej Adámek (f. 1979) är född i Prag. Han studerade komposition på Prags konservatorium, Prags musikakademi och Conservatoire National Supérieur i Paris. Han har skrivit beställningsverk åt bl.a. Ensemble Intercontemporain,, Klangforum Wien, Diotima-kvartetten och Donaueschingens festival. Adámek har tilldelats bl.a. Metamorphose-priset (2004), Ungerska radions pris (2006) och George Enescu-priset (2011). 2014-15 bodde han i Villa Medici i Rom som Frankrikes akademis stipendiat. 
 
Adámek har komponerat orkestermusik, kammarmusik, elektronisk musik och operor. Vid sidan om att komponera arbetar han som dirigent. Han har dirigerat flera ensembler som är specialiserade på ny musik, t.ex. Ensemble Moderne, Ensemble Musikfabrik, Kammerensemble Neue Musik, Oslo Sinfonietta och Chorwerk Ruhr. Han dirigerar sin egen vokalensemble NESEVEN, som frekvent samarbetar med perkussionsgruppen Eklekto. 
 
Violinkonserten Follow me (Följ mig) är skriven 2016-2017 på beställning av Bayerns radio, Bayerns radios symfoniorkesters vänförening, Helsingfors stadsorkester och Musica Strasbourg-festivalen. Verket uruppfördes på Bayerns radios symfoniorkesters konsert i München den 15.12.2017. Solist var Isabelle Faust, dirigent var Peter Rundel. 
 
Adámek berättar om sitt verk: ”Follow me bygger på en simpel gest eller melodi som är fördelad, not för not, mellan solisten och orkestern. På flera ställen läggs en orkestrerad ’efterklang’ eller ’skugga’ till melodin. Då verket övas in är det mycket viktigt att musikerna memorerar melodin. De bör i detalj veta hur melodins varje not börjar och slutar, vilken dynamik och tonkvalitet som då önskas. Det är mycket viktigt att varje musiker vet när han spelar huvudmelodin och när han spelar ’efterklangen / skuggan’. Under repetitionerna måste solisten spela med ansiktet mot orkestern så att den kan få ett grepp om kontext och klangbalans.”
 
Béla Bartók: Musik för stränginstrument, slagverk och celesta
 
År 1929 hörde den schweiziska dirigenten och mecenaten Paul Sacher Béla Bartók (1881-1945) framföra sina egna verk. Sacher blev förtjust i vad han fick höra. Då den av honom ledda Basels kammarorkester skulle ha sin 10-årsfestkonsert beställde han ett verk av Bartók. Musik för stränginstrument, slagverk och celesta (1936) uruppfördes i Basel den 21.1.1937. Publiken reagerade med entusiasm och finalen måste ges da capo. Senare skrev Bartók på Sachers beställning även sonaten för två pianon och slagverk (1937) och Divertimento för stråkar (1939). 
 
Musik för stränginstrument, slagverk och celesta är en av klassikerna i Bartóks produktion, och anses av många vara ett av 1900-talets mest betydande musikverk. Det är skrivet för två stråkgrupper som är utplacerade på estraden mittemot varandra, samt harpa, slagverk, piano och celesta. Musiken innehåller melodiska gester och rytmer som tydligt hänvisar till ungersk folkmusik men samtidigt är helt oberoende av utgångspunkten. Sacher hade separat önskat att verket inte skulle bli för svårt för orkestern. Tonsättaren hade meddelat att han självfallet inte eftersträvar att skriva en musik som inte går att spela. Trots detta kräver verket förvisso att musikerna är totalt fokuserade. 
 
Då man talar om verket betonar man ofta dess intellektuella drag. Partituret innehåller det gyllene snittets princip, symmetriska harmonilösningar, och andra finesser. Också Bartók själv talade vanligen om detta verk i analytiska termer. Men en gång då han hörde det på konsert vände han sig mitt i den tredje satsen till violinist André Gertler och viskade: ”Hör ni? Där är havet och dess vågor!”
 
Den första satsen (Andante tranquillo) är en långsam fuga som stiger till en höjdpunkt och sedan sjunker tillbaka till tystnad. Den andra satsen (Allegro) är ett rytmiskt scherzo. Den långsamma tredje satsen (Adagio) präglas av elegiska och mystiska stämningar; många kommer ihåg den från 
Stanley Kubricks skräckfilm The Shining (1980). Verket avslutas med en energisk final (Allegro molto).
 

Konstnärer

  • Susanna Mälkki

    dirigent

  • Isabelle Faust

    violin

Program

  • 19.00
    Jean Sibelius

    Satu / En Saga

  • Ondřej Adámek

    Follow me - konsert för violin och orkester

  • Paus 25 min

  • 21.00
    Béla Bartók

    Musik för stråkar, slagverk och celesta

Ofta frågat

Kan jag fotografera orkestern?

Du får ta bilder före konserten och efter konserten. Då konserten pågår önskar vi dock att du lyssnar på musiken. På så sätt garanterar du musikerna arbetsfrid och stör inte heller de övriga konsertbesökarna.

Var kan jag beställa pausservering?

Pausserveringen kan beställas från Restels försäljningstjänst med telefon 0207624862 eller email ravintolat.musiikkitalo@restel.fi eller från Restis. Notera att beställning av pausservering för över 30 personer sker via försäljningstjänsten.

Måste jag klä upp mig då jag kommer på konsert?

Endast orkestern har dräktkod. Du får klä dig så att du trivs bäst.

Hur kan jag byta ut min säsongkortsplats?

Säsongkortsplatsen kan bytas ut då försäljningen inleds genom att du köper ett nytt säsongkort till en plats som är ledig. Platser som inte har lösts ut säljs som engångsbiljetter då försäljningen av säsongkorten har avslutats.

Jag har ett säsongkort men kan inte komma på konsert, vad göra?

Biljetten kan skänkas åt en vän, eller ges i gåva åt en musikstuderande genom att senast kl. 15 under konsertdagen ringa tel. 09 3102 2700 eller sända mail till helsinki.philharmonic@hel.fi.