Romeo och Julia

Fre 26/04/2019 19:00 - 21:00
Biljetter: 37.00-7.00 €

Presentation

Unsuk Chin är en av vår tids mest personliga tonsättare. I sina verk gillar hon att tänja ut på gränser – såväl sina som solisternas – och pianokonserten utgör inget undantag. Andra slags stämningar finner vi i Romeo och Julia, Sergej Prokofjevs gripande balettversion av Romeos och Julias tragiska kärlekshistoria. Antony Hermus' serie av Prokofievs musik innnehåller satser:
Montagues and Capulets 
The child Juliet 
Madrigal 
Minuet
Masks 
Romeo and Juliet 
Death of Tybalt 
Juliettes Death 
Antony Hermus
 
Nederländaren Antony Hermus (f. 1973) hade en far som spelade violin och dirigerade en kyrkokör. Sedan barnsben spelade Hermus piano, men han siktade inte i första hand på en musikerkarriär. Han tog en examen i förvaltningsvetenskap samtidigt som han studerade piano på konservatoriet, tog ett diplom, och ibland uppträdde som orkestersolist. 
I samband med en repetition ersatte Hermus en insjuknad dirigent. Resultatet blev en succé. Hermus bestämde sig för att flytta till Tyskland och ta ”25-timmars arbetsdagar” som praktikant på ett operahus. Han arbetade som bl.a. organisatör och notbibliotekarie, och blev till sist övningsdirigent. Karriären startade. 
Hermus har gästat flera av Tysklands centrala operahus, dirigerat alla orkestrar i Nederländerna samt bl.a. BBC:s filharmoniker, Londons filharmoniker och Royal Philharmonic Orchestra. Han är Norra Nederländernas symfonikers första gästdirigent och Nederländska ungdomsorkesterns konstnärliga rådgivare. I en intervju i Brabant Cultureell har han sagt: ”Som musiker och humanist är det mitt arbete att kommunicera med mina kolleger på ett sådant sätt att människor och lyssnare tar till sig våra röster. På det sättet kan vi indirekt förbättra världen.” 
Som orkesterdirigent är Hermus egnaste område senromantiken, men han är inte främmande för vår tids musik. Unsuk Chins pianokonsert dirigerade han senast i februari på Sveriges radios symfoniorkesters konsert med Francesco Piemontesi som solist. 
Följ Antony Hermus på Twitter: @antonyhermus
 
 
 
Francesco Piemontesi
Francesco Piemontesi (f. 1983), född i Locarno i italienska Schweiz, bekantade sig med pianot i fyra års ålder och började sedan spela melodier han hörde sjungas av sina föräldrar. Han skulle ta violinlektioner, men de två första spenderades vid pianot och därmed var valet av instrument avgjort. 
 
Piemontesi har blivit en internationellt erkänd orkestersolist och festivalmusiker. Han slog igenom år 2007 då han fick tredje pris i Queen Elizabeth-pianotävlingen. Han har uppträtt i bl.a. Wiens Musikverein, Carnegie Hall och Philharmonie i Berlin samt på BBC Proms, La Roque d’Anthéron och festivalen i Edinburgh. Han är konstnärlig ledare för festivalen Settimane Musicali di Ascona. Unsuk Chins pianokonsert har han spelat tidigare i år på Sveriges radios symfoniorkesters konsert i Stockholm under ledning av Antony Hermus. Piemontesi uppträdde med HSO senast hösten 2014.
 
Piemontesi har studerat under ledning av Cécile Ousset och Arie Vardi och har samarbetat med Alexis Weissenberg och Murray Perahia. En viktig mentor är Alfred Brendel. Piemontesi har som princip att öva in endast verk som han faktiskt vill spela efter ännu ett par årtionden. Han har gjort av kritikerna hyllade skivinspelningar för Claves, Avanti Classic och EMI. Numera har han ett exklusivt skivkontrakt med Naïve Classics. 
 
 
 
Unsuk Chin: Pianokonsert
 
Unsuk Chin (f. 1961) från Sydkorea och är en av vår tids mest framförda och belönade tonsättare. År 2017 tilldelades hon Wihuris Sibelius-pris. Hon har tilldelats även bl.a. Gravemeyer Award och Arnold Schönberg-priset och har fått pris i kompositionstävlingar. Hon slog igenom år 1984 på tonsättarnas internationella Rostrum. Chins musik har en speciell plats i finländskt musikliv, inte minst på grund av hennes nära kontakter till vårt land. Hon är gift med pianist Maris Gothóni, och skrev sin klarinettkonsert åt Kari Kriikku. 
 
Chin har komponerat konserter för även cello, violin och sheng samt en dubbelkonsert för piano och slaginstrument. Hennes första solokonsert är pianokonserten (1996-97) vars utmanade soloparti är influerat av Chins lärares, György Ligetis etyder och av indonesisk gamelanmusik. Chin har berättat att hon eftersträvat att berätta om epoker: pianot går igenom sin historia, från barocktonsättaren Scarlatti fram till vår egen tid. Verket är dock ingen trist krönika. Chin presenterar instrumentets utveckling på ett både lekfullt och virtuost sätt. Eftersom hon har gett viktiga solopartier åt orkesterns alla instrument lyser den romantiska, självgoda solopianismens klichéer med sin frånvaro. 
 
Det första av verkets fyra satser är ett preludium i vars början konsertens teman presenteras i form av geometriskt böjda treklanger. Dessa teman får rytmiska gestalter som klingar på varandra och växelvis och snart leder till solistens showpassage och en variant av satsens element. Den andra satsen består av motsatser: det snabba mittpartiet ramas in av en början och ett slut som lyssnar in olika klangfärger. I den tredje satsen förenas fragmentariska partier av ett orkesterackord. Finalen är konsekvent expanderande och kulminerar i en solokadens och en coda som plötsligt bryts av.
 
 
Sergej Prokofjev: Romeo och Julia, svit
 
Kanske det var de osäkra åren utomlands och den stora depressionen som fick Sergej Prokofjev (1891-1953) att fatta fel beslut. Kanske man i Paris inte kände till hur systematiskt Stalin gick åt artister: många kolleger hade bytt yrke, eller flyttat utomlands. Vissa hade avrättats. Hur som helst bestämde sig Prokofjev på 1930-talet för att återknyta kontakterna till Sovjet som han år 1918 hade rest ifrån. Han torde ha tänkt sig att han hade skapat ett tryggt avstånd till formalister i stil med Sjostakovitj genom att ha låtit sin ungdomliga rabulism omvandlas till ett nyromantiskt uttryck. Då det inte längre fanns arbete utomlands och musiken till filmen Löjtnant Kizje (1934) blivit en succé mognade Prokofjevs beslut. Då Kirovteatern gav honom fria händer att skapa baletten Romeo och Julia plus full frihet att resa återvände han till Sovjet år 1936. 
 
Drömbeställningen blev en Judaskyss. Före en enda not av baletten skrivits drog sig Kirov ur projektet. Prokofjev fullbordade Romeo och Julia på fyra månader för Bolsjojteatern i Moskva. Men då Stalin i Pravda inledde sin kampanj mot Sjostakovitj tog Bolsjoj det säkra före det osäkra och satte verket på hyllan. Prokofjev tog sitt ansvar och medgav att han skrivit en musik man inte kunde dansa till, och att det varit smaklöst att ändra på slutet och låta de unga älskande överleva. Detta räddade inte balettens nyckelpersoner: librettoförfattaren Adrian Pjotrovskij och Bolsjojs chef Vladimir Mutnikh avrättades år 1937, Shakespeare-forskaren Sergej Dinamov år 1939. Som immigrant från väst var Prokofjev en potentiell landsförrädare, men mirakulöst nog överlevde han. Eftersom det tedde sig osannolikt att få hela baletten framförd tog Prokofjev dess bästa satser och formade av dem år 1936 två populära orkestersviter. Förutom tonsättaren har flera dirigenter skapat sina egna sviter utgående från balettens tiotals dansnummer. 
 
En kraftigt nedskuren version av Romeo och Julia hade till sist premiär i Tjeckoslovakien år 1938. Prokofjev, som hade fått reseförbud, fick själv se baletten först då dess ånyo reviderade version hade sin sovjetiska premiär på Kirovteatern år 1940. Alla utom tonsättaren tog emot verket med förtjusning. 
 
 
 
 

Konstnärer

  • Francesco Piemontesi

    piano

  • Antony Hermus

    dirigent

Program

  • 19.00
    Ludwig van Beethoven

    Coriolanus-uvertyr

  • Unsuk Chin

    Pianokonsert

  • Paus 25 min

  • 21.00
    Sergei Prokofjev

    Romeo och Julia, svit

Ofta frågat

Kan jag fotografera orkestern?

Du får ta bilder före konserten och efter konserten. Då konserten pågår önskar vi dock att du lyssnar på musiken. På så sätt garanterar du musikerna arbetsfrid och stör inte heller de övriga konsertbesökarna.

Var kan jag beställa pausservering?

Pausserveringen kan beställas från Restels försäljningstjänst med telefon 0207624862 eller email ravintolat.musiikkitalo@restel.fi eller från Restis. Notera att beställning av pausservering för över 30 personer sker via försäljningstjänsten.

Måste jag klä upp mig då jag kommer på konsert?

Endast orkestern har dräktkod. Du får klä dig så att du trivs bäst.

Hur kan jag byta ut min säsongkortsplats?

Säsongkortsplatsen kan bytas ut då försäljningen inleds genom att du köper ett nytt säsongkort till en plats som är ledig. Platser som inte har lösts ut säljs som engångsbiljetter då försäljningen av säsongkorten har avslutats.

Jag har ett säsongkort men kan inte komma på konsert, vad göra?

Biljetten kan skänkas åt en vän, eller ges i gåva åt en musikstuderande genom att senast kl. 15 under konsertdagen ringa tel. 09 3102 2700 eller sända mail till helsinki.philharmonic@hel.fi.