Kammarmusik i universitetets festsal

Lör 23/03/2019 18:00 - 19:30
Biljetter: 15.00-5.00 €

Presentation

Petersburg – Paris. Vänskap över gränserna - en fransk-rysk afton på universitetet.

Helsingfors stadsorkesters kammarensemble framför det bästa av fransk och rysk kammarmusik från sekelskiftet 1800/1900. 
I universitetets festsal hör vi musik av bl.a. Debussy, Stravinsky, Tjajkovskij och Saint-Saëns. 

Säveltäjien välisestä ystävyydestä

Camille Saint-Saëns & Pjotr Tšaikovski  -  Claude Debussy & Igor Stravinsky

On vuosi 1875. Talven kylmyyteen hiljalleen valmistautuvassa Moskovassa tapaavat ensi kerran kaksi säveltäjää, nelissäkymmenissä oleva ranskalainen Camille Saint-Saëns ja häntä viitisen vuotta nuorempi venäläinen Pjotr Tšaikovski, kumpikin tahoillaan jo mainetta saavuttaneina. Saint-Saëns on Venäjällä konserttimatkalla kun hänet esitellään nuoremmalle kollegalleen. Saint-Saënsin ja Tšaikovskin välille syttyi välitön ystävyys.

Pian tapaamisen jälkeen Pjotr Tšaikovski aloitti kolmannen jousikvartettonsa säveltämisen. Sen ensiesitys oli uudenvuoden jälkeen pianisti Nikolai Rubinsteinin kotona. Saint-Saëns oli ehdottanut venäläiselle kollegalleen, että tämän tulisi pitää sävellyskonsertti Pariisissa, ja puhunut hänelle myös halustaan saada Tšaikovskin orkesterialkusoitto Romeo ja Julia esitettyä. Esitykset Pariisissa toteutuivat ja säveltäjä tunsi niistä syvää iloa ja kiitollisuutta. Tšaikovski vuorostaan esitytti Moskovassa Saint-Saënsin musiikkia, mm. Septeton trumpetille, jousille ja pianolle.

Saint-Saëns perusti vuonna 1871 Société Nationale de Musiquen puolustamaan ranskalaista musiikkia, erityisesti saksalaisen musiikin ylivallalta. Kritiikin kirves Wagneria kohtaan heilahti pariin otteeseen niin ronskein sanankääntein, että Saint-Saënsilta paloi muutama keikka Saksanmaalla ja lopuistakin tuli kuuleman mukaan varsin kalseat arvostelut. Vanhemmiten Saint-Saënsista kuoriutui kunnon konservatiivi, joka järkähtämättä puolusti ranskalaisen säveltaiteen perinteisiä hyveitä; muotoa ja kauneutta. Tuta sai eritoten nuorempi kollega Claude Debussy.

Claude Debussyn sävelkieli oli kovin erilaista kuin Saint-Saënsin, mutta jotakin he kuitenkin jakoivat; Debussyn sävellystyyliä on niin ikään pidetty vastareaktiona Wagnerin musiikilliselle ajattelulle ja myös hän koki puolustavansa ranskalaista ilmaisua ummehtuneelta saksalaiselta muoto- ja harmoniakäsitykseltä. Nuorempana Debussy oli toki, kuten asiaan kuuluu, ihaillut Wagneria ja vieraillut Bayreuthin festivaaleillakin pariin otteeseen ystävänsä kirjailija ja kriitikko Robert Godetin kanssa.

Saint-Saënsin ja Tšaikovskin tavatessa Moskovassa, oli kolmetoistavuotias Debussy piano-oppilaana Pariisin konservatoriossa. Poikkeuksellisena lahjakkuutena hänet oli hyväksytty opiskelijaksi kymmenen vanhana. Nuori pianonsoitonopiskelija sai pian kesätöitä Tšaikovskin suojelijan, Nadezhda von Meckin lasten piano-opettajana ja matkusteli perheen mukana Euroopassa ja kävi myös heidän kotonaan Moskovassa. Tuolta retkeltä on Debussyn transkriptio kahdelle pianolle Tšaikovskin Joutsenlampi-baletista.

Debussy oli tutustunut kaksikymmentä vuotta nuorempaan Stravinskyyn baletti-impressaario Sergei Djagilevin välityksellä Stravinskyn Tulilintu-baletin ensiesityksen jälkeen. Kumpikin säveltäjistä omisti teoksia toisilleen ja tunnetuksi on jäänyt myös Stravinskyn ystävänsä kuoleman jälkeen säveltämä koraali Debussyn muistolle. Stravinskyn vaikutus näkyy baletissa La Boîte à Joujoux (Lelulaatikko), jonka Debussy sävelsi tyttärelleen, palvomalleen seitsenvuotiaalle Chouchoulle. Se on syntynyt pari vuotta Stravinskyn Petruška-baletin jälkeen ja molempien ajatus, tarina ja henkilögalleria ovat hyvin samanlaiset. Musiikillisia yhteyksiä on silti harvemmassa.

Vuosisadan vaihduttua Debussy alkoi saavuttaa laajempaa mainetta myös Ranskan ulkopuolella. Vuonna 1910 Gustav Mahler mm. johti hänen teoksiaan New Yorkissa. Samoihin aikoihin säveltäjällä todettiin syöpä. Sairaus ja eritoten sen hoidot olivat kivuliaita ja ne veivät Debussyn liki vuoteenomaksi. Debussy ei jaksanut seurata tapahtumia ympärillään, eikä hän ollut enää tietoinen vaikkapa ystävänsä Stravinskyn saavutuksista.

Debussy kuoli 25.3.1918 ja juuri ja juuri vältti näkemästä jumaloimansa tyttären kuoleman. Hänen viimeisiä teoksiaan oli sonaatti viululle ja pianolle – ja sen ensiesitys, pianistin ominaisuudessa, oli hänen viimeinen julkinen esiintymisensä. Viimeiseksi opusnumeroksi jäi kantaatti Ode à la France, Oodi Ranskalle.

Erkki Suomalainen

 

 

Konstnärer

  • Pekka Kauppinen

    violin

  • Eva Ballaz

    violin

  • Torsten Tiebout

    viola

  • Senja Rummukainen

    cello

  • Paul Aksman

    kontrabasso

  • Heikki Nikula

    Klarinett

  • Thomas Bugnot

    Trumpet

  • Emil Holmström

    piano

  • Elisa Järvi

    piano

Program

  • 18.00
    Igor Stravinsky

    Pour Pablo Picasso

  • Camille Saint-Saëns

    Septett

  • Claude Debussy

    La Boîte à Joujoux

  • 19.30
    Pjotr Tšaikovski

    Stråkkvartett nr 3

Ofta frågat

Kan jag fotografera orkestern?

Du får ta bilder före konserten och efter konserten. Då konserten pågår önskar vi dock att du lyssnar på musiken. På så sätt garanterar du musikerna arbetsfrid och stör inte heller de övriga konsertbesökarna.

Var kan jag beställa pausservering?

Pausserveringen kan beställas från Restels försäljningstjänst med telefon 0207624862 eller email ravintolat.musiikkitalo@restel.fi eller från Restis. Notera att beställning av pausservering för över 30 personer sker via försäljningstjänsten.

Måste jag klä upp mig då jag kommer på konsert?

Endast orkestern har dräktkod. Du får klä dig så att du trivs bäst.

Hur kan jag byta ut min säsongkortsplats?

Säsongkortsplatsen kan bytas ut då försäljningen inleds genom att du köper ett nytt säsongkort till en plats som är ledig. Platser som inte har lösts ut säljs som engångsbiljetter då försäljningen av säsongkorten har avslutats.

Jag har ett säsongkort men kan inte komma på konsert, vad göra?

Biljetten kan skänkas åt en vän, eller ges i gåva åt en musikstuderande genom att senast kl. 15 under konsertdagen ringa tel. 09 3102 2700 eller sända mail till helsinki.philharmonic@hel.fi.