article-image

Säsongkort till våren 2019

Säsongkort till våren 2019 är till salu 1.11.-3.12.2018. Försäljning av engångsbiljetter inleds 11.12.2018. De öppna generalrepetitionernas biljettförsäljning inleds den 13.12.2018.

 

 
SERIE I
ONS 23.1.2019 19.00 / ONS 6.2.2019 19.00 / ONS 20.3.2019 19.00 / ONS 3.4.2019 19.00 / ONS 15.5.2019 19.00
 
Serie I består av fem onsdagskonserter i vilka konsertårets dominerande angloamerikanska tema kombineras med den europeiska musikens traditionella klassiker, exempelvis Antonin Dvořáks nionde symfoni Från nya världen och Beethovens Ödessymfoni. Det amerikanska temat är starkt framme redan på seriens första konsert i vilken jazzinfluenserna i George Gershwins Rumba och Samuel Barbers Skandalskolan-uvertyr lotsar lyssnaren till en klarinettkonsert skriven för swingens konung, Benny Goodman. Solist i det verket är den hyllade svensken Martin Fröst. 
Barber får vi höra även i februari då Jonathan Roozeman spelar tonsättarens sällan framförda cellokonsert. På samma konsert spelas även Barbers första symfoni. I konserterna i mars hälsas våren välkommen med hjälp av Robert Schumanns första symfoni, dirigerad av Matthias Pintscher. I seriens sista konsert framförs mäktiga orkesterversioner av Johann Sebastian Bachs berömda orgelverk, inkluderande Toccata och fuga som många har hört i Disneys film Fantasia. Dirigent är den för den finländska publiken från tidigare välkända Mario Venzago. 
 
 
SERIE II
TO 10.1.2019 19.00 / TO 24.1.2019 19.00  / TO 7.2.2019 19.00 / TO 21.3.2019 19.00 / TO 18.4.2019 19.00 / TO 16.5.2019 19.00
 
Serien består av sex torsdagskvällar. I dem presenteras en mångsidig meny med solister av olika slag. Under seriens gång spelar violinisterna Chloë Hanslip och Elina Vähälä John Adams och Béla Bartóks konserter, klarinettist Martin Fröst Aaron Coplands konsert och Jonathan Roozeman Samuel Barbers cellokonsert. I den svenska sopranen Camilla Tillings HSO-debut får vi höra musik av Gustav Mahler: orkestersånger och den fjärde symfonin. I seriens avslutningskonsert uppträder den franska pianisten Jean-Efflam Bavouzet, som gjorde stort intryck på publiken vid sitt förra besök. Denna gång är han solist i Rachmaninovs Paganini-rapsodi. 
Den amerikanska musikens klassiker klingar redan i seriens öppningskonsert som kulminerar i Charles Ives andra symfoni. I januari hör vi också bl.a. Leonard Bernsteins symfoniska svit ur filmen Storstadshamn och Jennifer Higdons fartfyllda Loco. I februari framförs under Osmo Vänskäs ledning Antonín Dvořáks nionde symfoni, ett verk inspirerat av den amerikanska ljudvärlden. Vi blir igen påminda om varför detta verk årtionde efter årtionde förblir en emotsedd konsertfavorit. Konsertserien avslutas med Arthur Honeggers tredje symfoni Den liturgiska. Verket är tillägnat det andra världskrigets offer och bjuder på sin tonsättares mest djupsinniga musik. 
 
 
SERIE III
ONS 9.1.2019 19.00 / FRE 1.2.2019 19.00 / FRE 15.3.2019 19.00  / TO 4.4.2019 19.00  / FRE 26.4.2019 19.00  / FRE 10.5.2019 19.00 
 
I konserterna i serie III får lyssnaren höra det allra nyaste nya i musiken, etablerade repertoarklassiker icke att förglömma. Stilistiskt går vi från den amerikanska musikens faders Charles Ives andra symfoni till Jean Sibelius tredje och från Beethovens femte till Sjostakovitjs fjärde. Den allra nyaste musikens pärlor är bl.a. Lotta Wennäkoskis Flounce som hade sin framgångsrika premiär på London Proms-festivalen och tyska Enno Poppes nya verk som är beställt av Helsingfors stadsorkester, Los Angeles filharmoniker och Bayerns radios symfoniorkester. På Musica Nova Helsingfors-festivalens öppningskonsert blir det ny musik för hela slanten under ledning av Peter Rundel, en specialist på just ny musik. 
I seriens konserter är framförallt pianisterna framme som solister. Den världsberömda pianoduon Katia och Marielle Labéque presenterar Bryce Dessners färska konsert för två pianon, Joonas Ahonen spelar George Gershwins tribut till Broadways underhållningsmelodier och Francesco Piemontesi tolkar Unsuk Chins konsert. I april får vi höra Tjajkovskijs violinkonsert spelad av japanen Akiko Suwanai. I maj uppträder den alltid lika varmt emotsedda solistgästen Christian Tetzlaff. Denna gång spelar han den konsert som står honom måhända allra närmast, Karol Szymanowskis första violinkonsert.
 
 
SERIE IV
FRE 18.1.2019 19.00 / FRE 15.2.2019 19.00 / FRE 1.3.2019 19.00 / FRE 29.3.2019 19.00 / FRE 12.4.2019 19.00 / FRE 24.5.2019 19.00 
 
Serie IV ges under vårsäsongens fredagskvällar. Sångmusikens vänner erbjuds hela tre stora verk, vilka tidsmässigt går från barockens kyrkomusik till vår egen tid. I seriens öppningskonsert framförs Morton Feldmans hypnotiska Neither, en av operahistoriens märkliga milstolpar. Den 50 minuter långa monologen är skriven till text av Nobel-författare Samuel Beckett. Sopran Anu Komsi gillar utmaningar och är därför här på sin mammas gata. I konserten i februari hör vi Jonathan Harveys verk Messages i vilket Musikhusets kör deltar. Lyssnaren förbereds för påskveckans frid då Audi Jugendchor, Helsingfors Barockorkester och flera internationella solister framför Johann Sebastian Bachs Matteus-passion.
Dima Slobodeniuk, som gör en snabb internationell karriär med bl.a. Berlins filharmoniker och Amsterdam Concertgebouw, öppnar serien med W.A.Mozarts Prag-symfoni. I konserten ledd av dansken Thomas Søndergård hör vi Edvard Griegs pianokonsert och brittiska rariteter. John Storgårds återvänder till Musikhuset med ett av sina favoritverk, Sjostakovitjs sista symfoni. Chefdirigent Susanna Mälkki står på podiet i två av seriens konserter: i februari njuter vi av bl.a. Sergej Rachmaninovs Symfoniska danser och på säsongens sista konsert av Sibelius En saga och Béla Bartóks Musik för stränginstrument, slagverk och celesta. I avslutningskonserten uppträder en av vår tids mest hyllade violinister, Isabelle Faust. Hon är solist i Ondřej Adámeks Follow me, ett för henne skrivet verk som sannerligen skakar om lyssnaren.