Musta tausta

Sanasto

 sanasto.pdf

a cappella: säestyksetön laulettu musiikki

aleatorinen: sävellyksessä käytetään valintaa ja sattumanvaraisuutta.

alkusoitto: alunperin oopperan avausnumero, myöhemmin itsenäinen sinfoninen yksiosainen teos, josta alettiin romantiikan ajalla kutsua sinfoniseksi runoksi

basso continuo: barokkiorkesterin basso- ja harmoniasoitinten ryhmä

cantus firmus: melodia, jonka ympärille moniäänisyys rakentui. Usein gregoriaaninen koraali.

chanson: (ransk. laulu), ranskalainen laulu, renessanssiajan maallinen polyfoninen laulu

crescendo: kasvava äänenvoimakkuus

Darmstadtin koulukunta: Saksassa oleva 1940-luvulla alkanut uuden musiikin kesäkurssitapahtuma

diminuendo: hiljenevä äänenvoimakkuus

duuri: kolmisointuun ja perussäveleen perustuva asteikko, tonaalinen musiikki

elektronimusiikki: musiikki, jossa käytetään sähköisiä apuvälineitä joko taustalla soivana tallenteena tai musiikkina, joka syntyy sähköisesti esitystilanteessa

forte, f: voimakas äänenvoimakkuus, soitetaan kovaa

fragmentti: osa suuremmasta kokonaisuudesta, esimerkiksi pätkä melodiaa

fraseeraus: musiikillisen aiheen käsittely / hienosäätö / tapa esittää

funktionaalinen harmonia: klassismin aikaan syntynyt harmoniaoppi sointujen seuraussuhteista

fuuga: barokkiajan polyfoninen teos, jossa on monta yhtäaikaista melodista linjaa

gregoriaaninen laulu: yksiääninen kirkkolaulu, joka siirtyi alunperin suullisena perintönä luostareissa

harmonia: usea ääni soi yhtä aikaa

homofonia: musiikki, jossa on melodia ja säestys, vrt. polyfonia

häly: ääni, jolla ei ole tarkkaa sävelkorkeutta, kuten esimerkiksi liikenteen ääni

jatkuva melodia: ihanne katkeamattomasta melodisesta linjasta (ks. läpisävelletty), ei toistuvia säkeistöjä ja kertosäettä

johtoaihe: Wagnerin kehittämä sävellystapa, jossa musiikillinen motiivi yksilöi tietyn tapahtuman tai henkilön

johtosävel: duuri- tai molliasteikon 7. sävel, joka valmistelee asteikon pääsävelen, toonikan, tuloa

kadenssi: konsertossa esiintyvä solistin virtuoosinen säestyksetön osuus

kamarimusiikki: kamarimusiikin kokoonpano on pienempi kuin sinfoniaorkesteri. Minimi määrä esiintyjiä on kaksi.

kenraalibasso: numeroitu basso, josta barokkiorkesterin basso continuo -ryhmä soitti yhden nuotin ja numeroyhdistelmän perusteella vaaditun soinnun

kirkkosävellajit: renessanssiaikana käytetyt sävelasteikot, jotka jonkin verran poikkeavat nykyaikana tavallisesti käytössä olevista duurista ja mollista

konsertto: teos solistille ja orkesterille

kromaattinen: puolsävelaskeleisiin perustuva

Lied: saks. laulu, romantiikan ajan laulumuoto, jossa pianisti ja laulaja ovat tasaveroisessa roolissa

läpisävelletty: kappaleessa on oma muuntuva melodia läpi koko teoksen. Esimerkiksi läpisävelletyssä laulussa jokainen säkeistö on erilainen.

madrigaali: renessanssiajan 4-6 -ääninen maallinen lauluteos

messu: katolisen kirkon jumalanpalvelukseen perustuva teos

mikrointervalli: puolsävelaskelta pienempi intervalli

minimalismi: tyylisuunta, joka käyttää sävellyksessä mahdollisimman vähäisiä elementtejä

molli: kolmisointuun ja perussäveleen perustuva asteikko, tonaalinen musiikki

monodia: musiikki, jossa on soololaulu ja säestys, vrt. polyfonia

moodit: ks. kirkkosävellajit

motetti: säestyksetön polyfoninen usein hengellinen vokaaliteos

motiivi: lyhyt sävelaihe

neoklassismi: eli uusklassismi, tyylisuunta 1900-luvun alkupuolella, joka hyödynsi menneitä musiikin muotoja

neumit: nuottien varhainen muoto

numeroitu basso: ks. basso continuo

partita: barokkiajan sävellys

partituuri: kapellimestarin nuotti, jossa näkyvät kaikki teoksessa soivat äänet

piano, p: hiljainen äänenvoimakkuus, soitetaan hiljaa

polyfonia: moniäänisyyden muoto, jossa jokainen ääni on itsenäinen melodiansa

preludi: alkusoiton kaltainen kappale, jolla ei ole tarkkaa rakennetta tai kestoa

renessanssi: musiikin aikakausi 1400-1600

sarjallisuus: 1940-luvulla syntynyt tyylisuunta, joka järjesti musiikin määreet rationaalisin perustein kaavan avulla

sinfonia: klassismin ajalla muotonsa vakiinnuttanut yleensä neliosainen teos sinfoniaorkesterille

sinfoninen runo: alkusoitosta kehittynyt itsenäinen juonellinen sinfoninen teos

sointu: kolme tai useampi eri korkuista säveltä, jotka soivat yhtä aikaa

soolo: yhden soittajan soittama

Sprachgesang: puhelaulu, Wienin toisen koulukunnan Arnold Schönbergin kehittämä puheen ja laulun välimuoto

spektraalimusiikki: tai spektrimusiikki lähestyy ääntä sen oman rakenteen, yläsävelsarjan, kautta

stemma: soittajan nuotti, jossa näkyy yksittäisen soittajan osuus soitettavasta teoksesta

sävellaji: sävelasteikkoon perustuva sävelrivi, jonka säveliin teos pääosin perustuu

sävelrivi (12-sävelrivi): säveltäjän järjestämä kaikki 12 säveltä sisältävä nuottirivi

tahti: sovittu määrä iskuja (ilmoitetaan tahtilajilla, tahdit erotellaan tahtiviivoilla). Esimerkiksi “Tässä kappaleessa lasketaan neljään.”

tanssisarja: barokkiajan sävellyskokonaisuus, jonka osia mm. allemande, sarabande, courante, gigue, menuetti, air, bourrée, gavotti

tonaalisuus: musiikki, jossa on perussävel toonika ja sille perustuva asteikko, esimerkiksi duuri- tai mollisävellajit

transponointi: nuotti soi eri korkeudelta kuin on kirjoitettu

tutti: ital. kaikki, orkesterissa sana tarkoittaa, että koko orkesteri tai sektio soittaa

virtuoosi: suvereeni soittimensa taiturimainen hallitsija