Sakari Niemi

Sakari Niemi

Soitinryhmä
Käyrätorvi
Bio

Sakari Niemi vangitsee jotain hyvin oleellista sinfoniaorkesterissa soittamisen magiasta kertoessaan siitä hetken mittaisesta viiveestä, jonka jälkeen teoksen ensimmäinen ääni syttyy soimaan kapellimestarin jo lyötyä teoksen alkaneeksi. ”Jollain parviälyllä koko satapäinen joukko aloittaa ensimmäisen äänen yhteisesti, juuri samalla hetkellä!” Noita taianomaisia hetkiä Niemi sai kokea usein muun muassa opiskellessaan parikymppisenä Berliinin filharmonikkojen orkesteriakatemiassa.

Alussa oli kuitenkin trumpetti ja musiikkiluokka Jyväskylässä. Teini-ikäisen Niemen trumpettiopettaja ajatteli käytännöllisesti ja suositteli soittimeksi käyrätorvea, orkestereissa kun on enemmän työpaikkoja käyrätorvensoittajille kuin trumpetisteille. Kiltti ja kuuliainen poika vaihtoi vaskisoittimesta toiseen, ja ennen pitkää käyrätorven soitto alkoi maistua. ”Harjoittelin niin paljon, että hyvä kun sain 8. ja 9. luokan tehtyä. Menin suoraan koulusta loppupäiväksi harjoittelemaan”, Niemi kertoo.

Ahkeruus viitoitti tien kohti ammattiopintoja ensin Lahden konservatoriossa ja sitten Sibelius-Akatemiassa. Ollessaan Freiburgin musiikkikorkeakoulussa jatko-opintojen parissa Niemi sai puhelun HKO:n käyrätorviryhmältä, jonne tarvittiin täydennystä. Koesoiton myötä Niemi sai vakituisen työpaikan orkesterin riveissä vuonna 1991.

HKO:n käyrätorviryhmästä on tullut vuosien varrella toinen perhe. ”On tunne, että kuulumme samaan ryhmään, kaikista pidetään huolta ja kaikkia kuunnellaan. On turvallista kävellä käyrätorviryhmän omaan huoneeseen.”