Viulukonsertto, Cassazione, Har du mod? mieskuorolle, Tulen synty baritonille, mieskuorolle ja orkesterille & Valse Triste
Viulukonsertto (sol. Viktor Nováček), Cassazione (versio suurelle orkesterille), Har du mod? mieskuorolle (Muntra Musikanter), Tulen synty baritonille, mieskuorolle ja orkesterille (sol. Abraham Ojanperä)
8.2.1904
Viulukonserton varhaisversio sai kantaesityksessä ristiriitaisen vastaanoton: ääripäinä jälleen Päivälehden Oskar Merikanto ja Nya Pressenin Karl Flodin. Poikkeuksetta soolo-osuutta kuitenkin pidettiin ylenpalttisen virtuoosisena, ja Merikantokin joutui myöntämään, että ”teoksen teknillinen vaikeus tuleekin luultavasti vaikuttamaan, että tätä konserttia hyvin harvoin saa viulutaiteilijain ohjelmissa nähdä.” Helsingin musiikkiopiston viulunsoiton opettaja Viktor Nováček suoriutui tehtävästä mitä ilmeisimmin hämmästyttävänkin hyvin: hän soitti konserton ulkoa ja toinen osa oli konsertissa toistettava yleisön suosionosoitusten takia. Sibelius ei kuitenkaan ollut vastaanottoon tyytyväinen ja veti version julkisuudesta jo muutaman esityksen jälkeen. Hän muokkasi konserton uudelleen seuraavan vuoden alkupuolella.
Valse triste
25.4.1904
Yhdeksi Sibeliuksen suosituimmista sävellyksistä muodostunut numero musiikista Arvid Järnefeltin näytelmään Kuolema oli konserttiversion kantaesityksessä soitettava yleisön pyynnöstä uudelleen. Helsingfors-Postenin mukaan valssi vaikutti yleisöön välittömästi, ja Sibelius johti sen ”miltei jäljittelemättömän hienostuneesti”.
Teksti: Timo Virtanen
Kuva: Kansalliskirjasto