2 km
Tämä harjoitus sopii pieneksi seikkailuksi tai uuden opetteluun. Voit hyödyntää tunnelman muutosta ja saada uusia ihmeellisiä tuttavuuksia! Eri aikakaudet tuottavat erilaisia hakutuloksia, joten varustaudu aika- ja musiikkimatkailuun! Sopiva kesto kuuntelulle on noin 15 min. Mikäli kuunteleminen tuntuu työläältä, siedä haluasi lopettaa kaksi kertaa ja lopeta kuuntelu kolmannella.
1. Valitse tuttu säveltäjä. Etsi lista hänen sävellyksistään (esimerkiksi “Beethoven compositions”), poimi tältä säveltäjältä ennestään tuntematon kappale ja kuuntele se.
2. Etsi joku tuntematon säveltäjä samalta tai eri aikakaudelta riippuen piditkö kuulemastasi (esimerkiksi “säveltäjä 1700-luku”, “composer 18th century”, “musiikki/music 1682”) ja kuuntele yksi tai useampi kappale.
Vinkkejä:
1. Säädä volyymi siten, että se sallii äänenvoimakkuuden suuren vaihtelun. Huomaathan, että sinfonisissa teoksissa äänenvoimakkuuden vaihtelu on suurta ja merkittävä osa itse teosta. Vältä taustahälyä kuunnellessasi, sillä se pakottaa helposti laittamaan musiikin liian kovalle. Muista suojella korviasi erityisesti, jos kuuntelet nappikuulokkeilla.
2. Kokoamalla kuuntelemasi säveltäjät ja sävellykset saat kuuntelupäiväkirjan, johon palata.
3. Teoksen tuttuus tekee kuuntelun usein helpommaksi. Kuuntele siis monta kertaa.
4. Tunnustele mielentilaasi. Joinain päivinä kuuntelu on helpompaa kuin toisina. Joskus kuuntelu onnistuu parhaiten hiljaisen puuhastelun lomassa, joskus on parempi lopettaa kaikki kuuntelun ajaksi. Älä jätä kuuntelematta, vaikka et voisikaan keskittyä vain kuuntelemiseen.
Valmis treeniohjelma:
Luigi Boccherini: Menuetti
Modest Musorgski: Näyttelykuvia
Sergei Rahmaninov: Kuolleiden saari
Jean Sibelius: Sinfonia nro 1, osat 1 ja 4
Richard Wagner: Tannhäuser, alkusoitto
Boccherinin Menuetti sopii mihin tahansa hetkeen päivässä. Se on ihana, kepeä. Musorgskin Näyttelykuvissa kuvataan ei vain maalauksia vaan myös maalausten väliset tunnelmat. Rahmaninovin Kuolleiden saari on lähes yhtä kuvauksellinen kuin Arnold Böcklinin maalaus, johon se perustuu. Aallot keinuttavat lautturin matkaa. Sibeliuksen 1. sinfonia uhkuu nuoruutta ja vitaalisuutta. Wagnerin Tannhäuserin alkusoitto soi ihmisyyden eri puolia intiimin hartaasta yleismaailmalliseen loistoon.