Esittely

”...olen vakuuttunut, että Jukka-Pekka Sarasteen johtama ja HKO:n toteuttama Šostakovitšin neljäs sinfonia oli paras kuulemani konserttiesitys. Olen kuullut niitä monia.” (HS, 16.3.2019) [linkki] Jukka-Pekka Sarasteen ja HKO:n edellinen kohtaaminen Šostakovitšin ääressä järisytti niin kriitikkoa kuin konserttiyleisöäkin.

Seuraava seisminen Šostakovitš-tulkinta on ovella, kun Saraste ja orkesteri tarttuvat säveltäjän kahdeksanteen sinfoniaan.

Solistina laulaa baritoni Benjamin Appl.

 

Jukka-Pekka Saraste

Poikkeuksellisesta monipuolisuudestaan, syvällisestä ja eheästä musiikillisesta näkemyksestään sekä objektiivisesta lähestymistavastaan ​​tunnettu Jukka-Pekka Saraste on vakiinnuttanut asemansa yhtenä tämän hetken merkittävimmistä kapellimestareista.

Saraste on aiemmin toiminut Kölnin radion sinfoniaorkesterin, Oslon filharmonisen orkesterin, Radion sinfoniaorkesterin ja Toronton sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina, ja hän johtaa säännöllisesti konsertteja maailman huippuorkesterien vieraana. Uusi avaus on hänen perustamansa LEAD!-orkesteriprojekti, joka tarjoaa valmennusta ja mentorointia nuorille kapellimestareille ja muusikoille.

Sarasteen eri orkestereiden kanssa tekemät levytykset ovat saaneet laajasti kiitosta; diskografiassa ovat mm. Sibeliuksen, Nielsenin ja Beethovenin sinfonioiden kokonaislevytykset. Sarasteelle on myönnetty Pro Finlandia -mitali, Sibelius-mitali sekä Säveltaiteen valtionpalkinto.

Jukka-Pekka Sarasteella on pitkä yhteinen historia Helsingin kaupunginorkesterin kanssa – hän teki debyyttinsä orkesterissa vuonna 1983 – ja yhteistyö tiivistyy tulevaisuudessa entisestään. Vuonna 2023 HKO saa saa kolmihenkisen taiteellisen johtoryhmän, jonka muodostavat ylikapellimestari, taiteellinen johtaja Jukka-Pekka Saraste, päävierailija ja toinen taiteellinen johtaja Pekka Kuusisto sekä residenssisäveltäjä Anna Clyne.

www.jukkapekkasaraste.com
Facebook: Jukka-Pekka Saraste
Instagram: jpsaraste
Twitter: @jpsaraste

 

Benjamin Appl

Saksalais-englantilainen baritoni Benjamin Appl (s. 1982) on kuluneen kymmenen vuoden aikana nostanut nimensä yhdeksi kiitetyimmistä oopperalaulajista niin äänitteillä, suurilla näyttämöillä kuin etenkin lied-resitaaleissa. Kriitikot ovat kehuneet hänen äänensä kuuluvan samaan luokkaan kuin entisajan mestareiden, ja että siinä on loputtomasti sävyjä, ääntämisen tarkkuutta ja pakahduttavaa koskettavuutta. Tämä ei välttämättä ole mikään ihme, sillä Appl kuului legendaarisen lied-mestarin Dietrich Fischer-Dieskaun viimeisiin yksityisoppilaisiin. Opintonsa Appl suoritti ensin Augsburgin musiikkikorkeakoulussa Baijerissa ja myöhemmin Lontoon Guildhall School of Musicissa Rudolf Piernayn luokalla.

Applin laulu-ura on ollut yhtä nousukiitoa aina siitä lähtien, kun hänet nimitettiin vuonna 2014 kolmivuotiseen BBC:n New Generation Artist -ohjelmaan. Tämän jälkeen hänet on nimitetty Gramophone-lehden Vuoden nuoreksi taiteilijaksi ja Lontoon Wigmore Hallin Emerging Artistiksi. ECHO Rising Star -nimellä hän kiersi kahden vuoden ajan konsertoimassa ympäri Eurooppaa esimerkiksi Amsterdamin Concertgebouw’ssa, Lontoon Barbican Centressä, Wienin Konzerthausissa ja Pariisin Philharmoniessa.

Applin varsin kattava levytyshistoria sisältää esimerkiksi Schumannin, Mendelssohnin, Bachin ja Berion musiikkia. Tänä vuonna ilmestyneellä viimeisimmällä levyllään hän esittää Schubertin Winterreisen pianisti James Baillieun kanssa. Appl on vuodesta 2016 lähtien opettanut Lontoon Guildhallissa saksalaista lied-laulua.

Jaani Länsiö

 

Gustav Mahler: Des Knaben Wunderhorn

Gustav Mahlerin (1860–1911) kuuluisan määritelmän mukaan sinfonian pitää sisältää koko maailma. Hänen sinfonioissaan harrasta koraalia seuraa naiivi maalaistanssi, sofistikoitunut kontrapunktinen kudos katkeaa vulgaariin purkaukseen. Sama idea löytyy säveltäjän yksinlauluista. Mahler lähti niissä liikkeelle kansanlaulujen yksinkertaisesta ilmaisusta, mutta yhdisti sen suureen tekniseen osaamiseen ja esteettiseen monimielisyyteen.

Nuorena Mahler innostui kirjasta Des Knaben Wunderhorn (Pojan ihmetorvi). Kyseessä on Achim von Arnimin ja Clemens Brentanon 1800-luvun alussa julkaisema kokoelma vanhoja saksalaisia runoja ja lauluja. Kirja vastasi ajan tarvetta löytää oman maan menneisyydestä vaikuttavaa taidetta, tässä tapauksessa kansanrunouden muodossa. Kaikki alkuperäinen materiaali ei tosin ollut tarpeeksi korkeatasoista, joten von Arnim ja Brentano muokkasivat joitakin tekstejä ja jopa keksivät omia runoja. Kirjasta tuli bestseller. Goethen mukaan kaikkien pitäisi lukea se.

Mahler sävelsi useita Wunderhorn-lauluja vuodesta 1887 lähtien. Niistä kolme (Urlicht, Es Sungen Drei Engel ja Das Himmlische Leben) löytyy hänen sinfonioistaan. Kaksitoista laulua julkaistiin vuonna 1899 sarjana josta on olemassa sekä orkesteri- että pianosäestykselliset versiot.

Säveltäjä oli alunperin kaavaillut teokselle otsikkoa Humoreskeja. Nimi olisi vastannut Mahlerin ajatusta laulujen kertomasta universumista: aivan tavallisille ihmisille sattuu ja tapahtuu. Laulut kertovat rakkaushuolista (Verlorne Müh’, Wer hat dies Liedlein erdacht?) tai kaipuusta toiseen syliin (Wo die schönen Trompeten blasen), tai ovat kertomuksiltaan huvittavat (Des Antonius von Padua Fischpredigt, Lob des hohen Verstandes). Mutta sarjassa on myös kolkkoutta (Der Tamboursgsell), musertavaa traagisuutta (Das Irdische Leben) ja rankkaa sotakuvausta (Revelge). Des Knaben Wunderhorn on kuin värikäs kuvakirja, josta löytää tuskaa ja pahuutta, mutta myös uskoa hyvyyteen ja kauneuteen.

 

Dmitri Šostakovitš: Sinfonia nro 8 c-molli

Vuonna 1942 Dmitri Šostakovitšin (1906–1975) seitsemäs sinfonia aiheutti sensaation. Teos syntyi samaan aikaan kun koko maailma seurasi Leningradin piiritystä ja sen aiheuttamaa inhimillistä kärsimystä. Monen mielestä Leningrad-sinfonia kuvasi natsien barbariaa ja neuvostoliittolaisten päättäväistä taistelumieltä ja teoksen propaganda-arvo Neuvostoliitossa oli huikea. Odotukset olivat siis korkealla kun Šostakovitš syksyllä 1943, sodan vielä jatkuessa, kertoi uuden sinfonian (nro 8 c-molli, op. 65) olevan valmis. Säveltäjän mukaan teos oli suurilta osin optimistinen ja elämänmyönteinen.

Kahdeksannen sinfonian kantaesitys oli Moskovassa Jevgeni Mravinskin johdolla 4.11.1943. Kuulijat tajusivat nopeasti Šostakovitšin tuttuun tapaansa puhuneen ympäripyöreitä. Stalinin Neuvostoliitossa niin oli aina parempi: taiteilijoilta ei toivottu kommentteja siitä, mitä heidän taiteensa oikeasti kuvasi, etenkään jos se ei kaunistellut todellisuutta.

Teos paljastui lohduttoman pessimistiseksi, ja sen vastaanotto oli hämmentynyt ja ristiriitainen. Neuvostoviranomaiset antoivat teokselle otsikon Stalingrad-sinfonia ja väittivät sen olevan kunnianosoitus Stalingradin taistelussa 1942–43 menehtyneille. Vuonna 1948 sinfonian, kuten monen muun Šostakovitšin ja joidenkin muiden neuvostosäveltäjien teosten esittäminen kiellettiin.

Rakenteeltaan teos on poikkeuksellinen. Osia on viisi, ja niistä kolme viimeistä esitetään tauotta. Laaja ensimmäinen osa (Adagio – Allegro non troppo) ajautuu hitaasti brutaaliin huipennukseen jota seuraa englannintorven masentunut soolo. Toinen osa (Allegretto) on scherzo. Kolmas osa (Allegro non troppo) on merkillinen toccata, jossa on kuultu hälytyssireenien ääntä ja pikaisen evakuoinnin tunnelmaa. Neljäs osa (Adagio) on sisäänpäinkääntynyt passacaglia. Sinfonian päättää tanssillinen finaali (Allegretto), joka vähitellen palaa ensimmäisen osan tummaan maailmaan. Lopputahdit ovat C-duurissa, mutta ovat kaikkea muuta kuin riemukkaat.

Christian Holmqvist

 

Taiteilijat

Jukka-Pekka Saraste
kapellimestari
Benjamin Appl
baritoni

Ohjelma

    19:00
    Gustav Mahler
    Des Knaben Wunderhorn, valikoima
    Väliaika
    21:00
    Dmitri Šostakovitš
    Sinfonia nro 8
Sarja I
Jukka-Pekka Saraste
Benjamin Appl
Gustav Mahler
Des Knaben Wunderhorn, valikoima
Väliaika
Dmitri Šostakovitš
Sinfonia nro 8