Kauden päätöskonsertissa Musiikkitalon suureen konserttisaliin kokoontuu kahdeksan solistia, kuusi kuoroa sekä sinfoniaorkesteri urkuja unohtamatta.
Kahdeksannen sinfonian kolossaalinen hahmo hulmahti Gustav Mahlerin mieleen yhdessä leimauksessa. Ensiluonnokset viimeisteltyään Mahler tiesi säveltävänsä jotain, mikä saa hänen aikaisemmat teoksensa näyttämään pelkiltä alkusoitoilta. Kauden päätöskonsertissa Musiikkitalon suureen konserttisaliin kokoontuukahdeksan solistia, kuusi kuoroa sekä sinfoniaorkesteri mahtavimmassa muodossaan urkuja unohtamatta. Orkesterin riveihin liittyy myös joukko nuoria muusikoita LEAD!-hankkeesta.
Konsertti järjestetään yhteistyössä Lead! -hankkeen kanssa.
https://leadorchestraproject.com
Gustav Mahler: Sinfonia nro 8
Gustav Mahler (1860–1911) muistetaan suurten, tai puhujasta riippuen suuruudenhullujen sinfonioiden luojana. Tosin siinä missä monet aikalaiset, kuten yhtälailla jättimäisyyttä ihannoinneet Havergal Brian (1876–1972) ja Jean Louis Nicodé (1853–1919) ovat nykyään tyystin unohdettuja, Mahler onnistui luomaan mammuteistaan historiaan jääviä klassikoita. Mahler jatkoi Richard Wagnerin oopperoiden ja Anton Brucknerin sinfonioiden tiellä paisuttelemalla orkesteria ja lisäämällä tunnetta, ja oli yhtenä tärkeimmistä säveltäjistä saattelemassa romantiikan aikakautta hautaansa. Seuraava sukupolvi oli jo kehittelemässä uutta, riisuttua, loogiseen järjestelmällisyyteen haikailevaa modernismia, jolle viimeistään ensimmäisen maailmansodan jättämä tunnetyhjiö loi otollisen kasvualustan.
Mahlerin kahdeksatta sinfoniaa (1910) voi pitää romanttisen orkesterimusiikin huipentumana. Teokset olivat kasvaneet vuosisatojen ajan melkolailla lineaarisesti. Orkesterit ja konserttitalot olivat paisuneet samaa tahtia. Yleistaitoisista säveltäjä-orkesterinjohtajista oli syntynyt oma ammattikuntansa päätoiminen kapellimestari, joka Mahlerkin oli. Notkeilla liikkeillään ja rautaisella kurillaan hän oli noussut täystyöllistetyksi kapellimestaritähdeksi, joka vain kesälomillaan pystyi uppoutumaan todellisen kutsumuksensa pariin.
Wienin oopperan ja filharmonikoiden kapellimestarina hän sai myös toteuttaa sinfonisia visioitaan luultavasti vapaammin kuin muut säveltäjät. Münchenin messuhallissa noin 1000 esiintyjän voimin kantaesitetty kahdeksas sinfonia oli silti Mahlerin ainoa todellinen menestysteos sekä viimeinen, jonka esityksen hän sai itse todistaa. Kaksi vuotta myöhemmin syntynyt Das Lied von der Erde esitettiin vasta 1912, samoin kuin yhdeksäs sinfonia (1909); kymmenes jäi keskeneräiseksi.
Kun kolmessa edellisessä, puhtaasti instrumentaalisessa sinfoniassa seikkaili säveltäjä itse ajatuksineen, kahdeksannessa Mahler palaa varhaisten sinfonioidensa universaalien sanomien lähteille. Noin 90-minuuttinen sinfonia jakautuu kahteen päälukuun, joiden tekstit ovat pinnalta eripariset, silti teemoiltaan yhtenäiset: ensimmäinen osa perustuu 800-lukulaiseen helluntain hymniin Veni, creator spiritus ja toinen J. W. Goethen Faust-näytelmän päätöskohtaukseen, jossa ”ikuinen feminiini” tarjoaa lopullisen kirkastumisen. Arvellaan, että teos on kokonaisuudessaan Mahlerin ylistyslaulu vaimolleen Almalle.
”Voitteko kuvitella sinfoniaa, joka on alusta loppuun laulettu?”, Mahler kirjoitti historioitsija Albert Spechtille. ”Tähän asti olen aina käyttänyt sanoja ja ääniä vain selittävällä tavalla, oikotienä tietyn tunnelman luomiseen, joka sinfonisesti voitaisiin ilmaista vain hyvin pitkällisesti, tiiviisti ja tarkasti; mikä on mahdollista vain sanojen avulla. Tässä taas käytetään ääniä myös instrumentteina: ensimmäinen osa on muodoltaan tiukasti sinfoninen, mutta se on kokonaisuudessaan laulettu. Itse asiassa on outoa, ettei tämä ole tullut kenellekään muulle säveltäjälle mieleen – tämä on todella Kolumbuksen muna, ’puhdas' sinfonia, jossa maailman kaunein instrumentti saa todellisen paikkansa – eikä vain yhtenä soittimena muiden joukossa, sillä sinfoniani ihmisääni on loppujen lopuksi koko runollisen idean kantaja.”
Jaani Länsiö
Violin 1 Jan Söderblom Kreeta-Julia Heikkilä Totti Hakkarainen Katariina Jämsä Helmi Kuusi Elina Lehto Ilkka Lehtonen Júlia Mušáková Kari Olamaa Petri Päivärinne Kalinka Pirinen Aet Ratassepp Satu Savioja Elina Viitasaari Sari Deshayes Taru Kircher Sophie Heinrich Aada Kuoppa Wonjay Seo David Seixas Henrike Sommer Karoline Wocher
Violin 2 Anna-Leena Haikola Teija Kivinen Teppo Ali-Mattila Eva Ballaz Heini Eklund Matilda Haavisto Terhi Ignatius Sanna Kokko Liam Mansfield Harry Rayner Krista Rosenberg Virpi Taskila Pauline Fleming-Unelius Dhyani Gylling Leora Cohen Bohdan Doroshenko Mitsuru Yonezaki Jasmin Mönkkönen Ting-Shuo Chang Lauri Lodders
Viola Atte Kilpeläinen Torsten Tiebout Lotta Poijärvi Petteri Poijärvi Aulikki Haahti-Turunen Tuomas Huttunen Tiila Kangas Ulla Knuuttila Carmen Moggach Liisa Orava Mariette Reefman Markus Sallinen Hajnalka Standi-Pulakka Oleksandr Ahafonov Ivan Udovychenko Pauline Schulte-Beckhausen
Cello Lauri Kankkunen Tuomas Ylinen Beata Antikainen Basile Ausländer Jaakko Rajamäki Jaani Helander Veli-Matti Iljin Ilmo Saaristo Saara Särkimäki Tommi Wesslund Aaron Schröer Lucie Žurmanová Mirella Pietikäinen Saima Malmivaara Hans Schröck Marta Podwysocka
Bass Ville Väätäinen Pauli Pappinen Tuomo Matero Paul Aksman Eero Ignatius Venla Lahti Adrian Rigopulos Mehdi Nejjoum-Barthélémy Astor Cortabarria Iikka Järvi Joonas Korjus Eero Marttila Yordano Nunez Juraj Valencik | Flute Niamh McKenna Elina Raijas Päivi Korhonen Panak Hashemian Jenny Villanen Saara Lehtinen
Oboe Hannu Perttilä Jussi Jaatinen Tõnis Traksman Nils Rõõmussaar Paula Malmivaara
Clarinet Gerbrich Meyer Osmo Linkola Marko Portin Anna-Maija Korsimaa Heikki Nikula
Bassoon Markus Tuukkanen Pekko Aakko Mikko-Pekka Svala Tuukka Vihtkari Noora Van Dok
Horn Mika Paajanen Ville Hiilivirta Miska Miettunen Jonathan Nikkinen Sam Parkkonen Joonas Seppelin Satu Huuskonen Marian Strandenius
Trumpet Thomas Bugnot Obin Meurin Jouko Harjanne Antti Joki Tapio Paavilainen Tomas Gricius Xiang Guo Pedro Dantas Juhana Valtonen
Trombone Valtteri Malmivirta Anu Fagerström Jussi Vuorinen Teppo Alestalo Ricardo Pedrares Patiño Joni Taskinen Ricardo Barbosa
Tuba Anders Hauge
Timpani Mikael Sandström Tomi Wikström
Percussion Xavi Castelló Aràndiga Pasi Suomalainen
Harp Saara Olarte Anni Kuusimäki Minnaleena Jankko
Piano Anna Kuvaja
Celesta Mirka Viitala
Harmonium Minna Koskimies
Organ Jan Lehtola
Mandolin Petri Kumela Jukka Särkkä |