Esittely

Pekka Kuusiston suunnittelema ohjelma liikkuu Mozartista Missy Mazzolin viulu- ja elektroniikkateokseen. Konsertin päättää Magnus Lindbergin viulukonsertto, solistina Elina Vähälä.

Pekka Kuusiston johtama konsertti käynnistyy newyorkilaissäveltäjä Missy Mazzolin iltasoitolla. Islantilaisen Anna Thorvaldsdottirin tummana kimaltava äänimaisema, Mozartin vauhdikas Divertimento, Sándor Veressin transilvanialaiset tanssit sekä Magnus Lindbergin ensimmäinen viulukonsertto kiertyvät ajassa kiinni olevaksi konserttikokonaisuudeksi.

 

Syys-lokakuun konserteissa koetaan sarja ensiesityksiä, joissa muusikko ja tanssija luovat yhteisen duetto-teoksen.

Konsertti kestää reilun tunnin, ei väliaikaa.

Missy Mazzoli: Vespers

Missy Mazzolia (s. 1980) on luonnehdittu yhdeksi sukupolvensa kiehtovimmista yhdysvaltalaisista säveltäjistä. Mazzoli opiskeli Bostonissa, Yalen yliopistossa ja Haagissa mm. Louis Andriessenin ja John Harbisonin johdolla. Hän on perustanut elektroakustisen Victoire-yhtyeen, jossa itse soittaa kosketinsoittimia, ja jonka albumit ovat olleet arvostelumenestyksiä. Mazzoli on työskennellyt myös opettajana ja luennoitsijana. 2007–2010 hän oli mukana johtamassa nuoria säveltäjiä esiin tuovaa MATA-festivaalia New Yorkissa. Vuonna 2018 hänet valittiin Chicagon sinfonikkojen kotisäveltäjäksi. Mazzolille on myönnetty useita merkittäviä musiikkipalkintoja.

Tuotantoon kuuluu etenkin kamarimusiikkia ja orkesteriteoksia. Mazzoli on myös säveltänyt neljä oopperaa joista toinen, Breaking the Waves (2016), perustuu Lars von Trierin samannimiseen elokuvaan. Vuonna 2018 Mazzoli oli toinen kahdesta ensimmäisestä naisesta – toinen oli Jeanine Tesori (s. 1961) – joilta Metropolitan koko historiansa aikana on tilannut oopperan. Korona-tilanteen johdosta Lincoln in the Bardo odottaa vielä ensi-iltaansa. Kansainvälisesti Mazzoli on monelle tuttu Mozart in the Jungle -tv-sarjasta, johon hän on säveltänyt musiikkia.

Vespers (2014) on lyhyt, tunnelmallinen sävellys elektronisesti vahvistetulle viululle ja ääniraidalle. Teos sai kantaesityksensä 11.10. 2014 Groningenissa Alankomaissa, osana Sounds of Music- festivaalia. Muusikot olivat Monica Germino ja Frank van der Weij.

 

Anna Thorvaldsdottir: Hrím

Islantilainen Anna Thorvaldsdottir (s. 1977) on  kansainvälisesti arvostettu nykysäveltäjä, jolle vuonna 2012 myönnettiin Pohjoismaiden neuvoston musiikkipalkinto ja kolme vuotta myöhemmin New Yorkin filharmonikkojen suuri Kravis Emerging Composer-palkinto. Vuonna 2018 hänelle myönnettiin sekä New Yorkin Lincoln Centerin säveltäjäpalkinto että The Martin E. Segal Award.

Thorvaldsdottir on lslannin sinfoniaorkesterin nimikkosäveltäjä. Orkesteri on kantaesittänyt ja levyttänyt hänen teoksiaan. Thorvaldsdottir on kirjoittanut teoksia myös esimerkiksi Ensemble Intercontemporainille, ICE Ensemblelle ja The Crossing -kamarikuorolle. Hänen sävellyksiään ovat esittäneet myös muun muuassa Berliinin filharmonikot ja New Yorkin filharmonikot. Thorvaldsdottirin tuotantoon kuuluu etenkin kamarimusiikkia, vokaaliteoksia ja orkesterikappaleita. Kamariooppera UR_ , jonka libreton säveltäjä on itse kirjoittanut, sai ensi-iltansa Saksassa vuonna 2015. Vuonna 2019 orkesteriteos Metacosmos sai Suomen ensiesityksensä Musica Nova- festivaalilla Helsingin kaupunginorkesterin esittämänä.

Hrím (”Huurre”) on vuosina 2009-2010 sävelletty teos kamariorkesterille. Se syntyi UCSD New Music Ensemblen tilauksesta ja sai kantaesityksensä Islannin kansallisgalleriassa, Reykjavíkissa, 5.5.2010. Thorvaldsdottir kertoo: ”Kappale on saanut inspiraationsa ideasta hajaantumisesta, jota tässä kuvataan irtioton ja sitä seuraavien kaikujen muodossa. Lyhyen, yksiosaisen kappaleen aikana musiikin osaset ikään kuin irtaantuvat toisistaan ja alkavat eri tavoin levitä ympäriinsä.”

 

Wolfgang Amadeus Mozart: Divertimento D-duuri KV 136

Vuonna 1769 Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) matkusti Leopold-isänsä kanssa Italiaan. Isän haaveena oli löytää itselleen ja pojalleen työpaikka muualta kuin Salzburgista, mieluiten jostakin italialaisesta hovista. Poika piti konsertteja muun muassa Veronassa ja Roomassa, ja imi samalla innokkaasti uusia musiikillisia vaikutteita. Hänen sävelkieleensä tuli matkan myötä melodisen ”italialainen” sävy, joka jatkossa vaikutti ratkaisevasti etenkin hänen oopperateoksiinsa. Vuonna 1771 seurasi uusi matka Italiaan, ja vuotta myöhemmin Mozart oli Milanossa, missä Teatro Regio Ducal esitti häneltä tilatun oopperan Lucio Silla.

Samaan aikaan – loppuvuodesta 1772 – Mozart sävelsi kolme sarjaa jousille (KV136-138). Niihin liittyy parikin epäselvää seikkaa, esimerkiksi kysymys siitä oliko ne tarkoitettu Salzburgin  

arkkipiispan hovin orkesterille vai Italian musiikkipiireille. Epävarmaa on myös minkä kokoisella kokoonpanolla sarjat pitäisi esittää. Niitä soitetaan usein jousikvartettoversiona, mutta ne toimivat erinomaisesti myös pienehkön jousiorkesterin esittäminä. Kaiken kukkuraksi sarjojen nimi Divertimento ei ole Mozartin oma, sen on myöhemmin käsikirjoituksiin lisännyt joku toinen henkilö. Nimi on sinänsä hyvin valittu. Musiikkitermi 'divertimento' on johdettu italian sanasta 'divertire' (viihdyttää) ja tämä musiikki on syntynyt nimenomaan viihdyttämään yleisöä. Trilogiasta käytetään toisinaan myös nimitystä ”Salzburg-sinfoniat”. Ensimmäisen, D-duuri-divertimenton KV 136 kolme osaa ovat Allegro, Andante ja Presto. 

 

ndor Veress: Tansseja Transilvaniasta

Sándor Veress (1907–1992) syntyi Transilvaniassa ja opiskeli Budapestissä. Franz Liszt -akatemiassa hänen opettajiaan olivat muun muassa Béla Bartók ja Zoltán Kodály. Kansanmusiikkia hän tutki László Lajthan johdolla. Vuonna 1944 Veress alkoi itse opettaa sävellystä Liszt-akatemiassa; hänen tunnetuimmat oppilaansa ovat György Ligeti ja György Kurtág. Veress muutti Sveitsiin vuonna 1949 ja toimi monen vuosikymmenen ajan opettajana Bernin konservatoriossa sekä esiintyi vierasluennoitsijana Yhdysvalloissa ja Australiassa.

Aina toisen maailmansodan vuosiin asti Veress oli säveltäjänä tuottelias, mutta myöhemmin uusia teoksia syntyi harvemmin. Hänen tuotantoonsa kuuluu orkesteri- ja kamarimusiikkia ja useita kuoroteoksia sekä kaksi balettia ja lastenooppera Nuottien kapina. Veress voidaan nähdä eräänlaisena puuttuvana linkkinä Bartókin kansanmusiikista inspiraatiota hakeneen ja Ligetin modernistisen sävelkielen välillä.

Tansseja Transilvaniasta on jousiorkesterille kirjoitettu neliosainen teos. Tanssit numero 1, 2 ja 4 valmistuivat vuonna 1944 ja saivat kantaesityksensä Baselin kamariorkesterin konsertissa Paul Sacherin johdolla. Tämä ehdotti myöhemmin uuden osan lisäämistä sarjaan. Neljäs tanssi, joka sai järjestysnumeron 3, syntyi vuonna 1949. Sarjan lopullinen versio on Sacherille omistettu. Tanssit eivät perustu aitoihin kansansävelmiin, vaan Veress korosti kyseessä olevan hänen aivan oma, vapaasti muotoiltu versionsa unkarilaisten kylien perinnemusiikista. Osat ovat Lassu (”hitaasti”), Ugrós (”hyppelyä”), Lejtos (”jäntevästi”) ja Dobbantós (”töminää”).

 

Magnus Lindberg: Viulukonsertto no 1

Magnus Lindberg (s. 1958) on yksi kansainvälisesti soitetuimmista suomalaisista nykysäveltäjistä ja tunnettu etenkin orkesteriteoksistaan. Soolokonserttoja on syntynyt parikin, muun muassa kaksi pianokonserttoa, kaksi sellokonserttoa ja käyrätorvikonsertto Campana in aria. Viulukonserttoja on kaksi. Niistä ensimmäinen on vuodelta 2006 ja toinen vuodelta 2015. Ensimmäinen viulukonsertto on sävelletty New Yorkin Lincoln Centerin, Lontoon Barbican Centerin, Ruotsin kamariorkesterin ja portugalilaisen Casa da Música-Porto-konserttisalin yhteistilauksesta. Kantaesitys oli New Yorkin Avery Fisher Hallissa 22.8.2006. Solistina oli Lisa Batiashvili ja Mostly Mozart -festivaalin orkesteria johti Louis Langrée. Teos sai erinomaisen vastaanoton; monen arvostelijan mielestä kyseessä oli yksi hienoimmista uusista viulukonsertoista.

Teos syntyi juhlistamaan Wolfgang Amadeus Mozartia, jonka syntymästä vuonna 2006 oli kulunut 250 vuotta. Pieni orkesteri – kaksi oboeta, kaksi fagottia, kaksi käyrätorvea ja jouset ­– vastaa Mozartin ajan kokoonpanoja. Sävelkielessä sen sijaan ei ole juuri mitään Mozartia muistuttavaa. Tosin voi huomauttaa Lindbergin tässä kirjoittavan musiikkia, joka on sävyltään avoimemman melodisempaa kuin monessa hänen aikaisemmassa sävellyksessään.

Ensimmäisessä viulukonsertossa on kolme tauotta esitettävää osaa. Ensimmäinen osa koostuu erityyppisistä dialogeista soolon ja orkesterin välillä. Hidas toinen osa avaa koraalilla. Osan lopussa solistille on annettu kadenssi. Finaali on energinen ja liikkuva. 

 

Christian Holmqvist

 

 

Taiteilijat

Pekka Kuusisto
kapellimestari, viulu
Elina Vähälä
viulu
Sonya Lindfors
koreografia
Esete Sutinen
tanssi

Ohjelma

    15:00
    Missy Mazzoli
    Vespers for Violin
    Anna Thorvaldsdottir
    HRÍM
    Wolfgang Amadeus Mozart
    Divertimento D-duuri KV 136
    Sándor Veress
    Four Transylvanian Dances
    16:15
    Magnus Lindberg
    Viulukonsertto nro 1
Pekka Kuusisto
Elina Vähälä
Sonya Lindfors
Esete Sutinen
Missy Mazzoli
Vespers for Violin
Anna Thorvaldsdottir
HRÍM
Wolfgang Amadeus Mozart
Divertimento D-duuri KV 136
Sándor Veress
Four Transylvanian Dances
Magnus Lindberg
Viulukonsertto nro 1