Esittely

Musiikin historiassa Eroica on todellinen merkkiteos. Se uudisti kertaheitolla idean siitä, millainen sinfonia voi olla.

Aikalaiset reagoivat Beethovenin Eroica-sinfoniaan hämmentyneesti ja jopa torjuvasti. Eikä ihme: sinfonian laajuus, dramaturgia ja sävellystekniset ratkaisut eivät vastanneet mitään ennestään tuttua. Musiikin historiassa Eroica on todellinen merkkiteos. Se uudisti kertaheitolla idean siitä, millainen sinfonia voi olla. Luvassa on loisteliasta sointia, valoa ja ajatonta kauneutta pimeään vuodenaikaan. 

Ludwig van Beethoven: Pianokonsertto no 4 G-duuri op. 58

Muutettuaan Wieniin Ludwig van Beethoven (1770–1827) alkoi luoda uraa pianisti-säveltäjänä. Kun yhä paheneva kuurous alkoi tehdä tuhojaan, hän keskittyi säveltämiseen. Beethovenin viimeinen esiintyminen pianistina tapahtui maratonkonsertissa Wienissä 22.12.1808. Tässä tilaisuudessa häneltä kantaesitettiin sinfoniat 5 ja 6 sekä Kuorofantasia. Ohjelmaan kuului myös mm. kaksi osaa C-duurimessusta sekä saman vuoden marraskuussa kantaesitetty neljäs pianokonsertto (G-duuri, op. 58). Lisäksi Beethoven improvisoi pianolla.

Musiikinhistoriassa legendaariseksi muodostunut tilaisuus oli kuulijoille melkoinen haaste. Noin neljän tunnin ajan kuultiin kylmässä, surkeasti lämmitetyssä salissa valtava määrä uutta musiikkia. Myös orkesterin soittajat ja kuoron laulajat olivat tiukilla. Koska harjoitusaika oli jäänyt vähäiseksi, esitysten taiteellinen taso oli mitä oli. Uusista teoksista kuitenkin esimerkiksi G-duuri-konsertto sai hyvän vastaanoton. Se vaipui silti nopeasti unohduksiin, sillä Beethovenin musiikin dramaattista ilmaisua arvostavat romantikot eivät innostuneet teoksen lyyrisestä ja intiimistä ilmeestä. Felix Mendelssohn tosin esitti konserttoa useasti, mutta se on silti vasta myöhemmin saanut itsestään selvän asemansa solistien ohjelmistoissa. 

Ensimmäinen osa (Allegro moderato) avaa aikaansa nähden radikaalisti. Piano soittaa lyhyen soolon. Kun orkesteri heti toistaa soolon teeman, sävellaji on yllättäen H-duuri eikä G-duuri. Sonaattimuotoisessa osassa vuorottelevat briljantit ja alakuloiset sävyt. Loppupuolelle sijoittuu solistin kadenssi.

Arvoituksellinen toinen osa (Andante con moto) käsittää ainoastaan 72 tahtia, joiden aikana piano ja orkesteri käyvät intensiivistä dialogia. Joskus väitetään Beethovenin inspiraation lähteenä tässä olleen Orfeus-myytti. Mutta mikään ei todista osan kuvaavan raivottarien (orkesteri) edessä seisovaa Orfeusta (pianisti). Tauotta seuraava finaali (Vivace) on raikkaan tanssillinen rondo.

Christian Holmqvist

Ludvig van Beethoven: Sinfonia nro 3 Es-duuri op. 55, ”Eroica”

Ludwig van Beethoven (1770–1827) oli kiihkeä antimonarkisti, joka ihaili nuorta Napoleonia. Tämä oli tehnyt lopun Ranskan vallankumouksesta ja siten osoittanut olevansa tavallisen kansan, ei aateliston puolella. Kun kolmas sinfonia (Es-duuri, op. 55) valmistui alkuvuodesta 1804, sillä oli nimi Bonaparte, ja se oli Napoleonille omistettu. Musiikin optimistisen ilmeen voisi nähdä heijastavan Beethovenin unelmaa Napoleonin johtamasta demokraattisesta yhteiskunnasta. Vain pari kuukautta myöhemmin konsuli kuitenkin julisti itsensä Ranskan keisariksi. Vapauden sankari paljastui vallanhimoiseksi pikkusieluksi. 

Suuttunut Beethoven poisti sinfoniansa alkuperäisen otsikon ja omistuksen. Uudeksi nimeksi tuli Sinfonia Eroicacomposta per festeggiare il sovvenire di un grande Uomo (Herooinen sinfonia, omistettu suurmiehen muistolle). Teos sai yksityisen kantaesityksensä ruhtinas Lobkowitzin palatsissa Wienissä vuonna 1804. Julkinen kantaesitys tapahtui seuraavan vuoden huhtikuussa Beethovenin itsensä johdolla. 

Aikalaiset reagoivat uutuuteen hämmentyneesti ja jopa torjuvasti. Eikä ihme: sinfonian laajuus, dramaturgia ja sävellystekniset ratkaisut eivät vastanneet mitään ennestään tuttua. Musiikin historiassa Eroica on todellinen merkkiteos. Se uudisti kertaheitolla idean siitä, millainen sinfonia voi olla.

Ensimmäinen osa (Allegro con brio) on radikaali uudelleentulkinta sonaattimuodosta ja sen mahdollisuuksista. Pieniä aiheita kehitellään taidokkaasti ja loogisesti, eikä intensiivinen musiikillinen virta keskeydy hetkeksikään. Toinen osa (Adagio assai) on surumarssi, kolmas osa (Allegro vivace) vauhdikas scherzo. Finaali (Allegro molto) koostuu muunnelmista teemasta, jota Beethoven jo oli käyttänyt baletissa Prometeuksen luomistyöt op.43 (1801) ja Es-duuri-muunnelmissa pianolle op.35 (1802). Näennäisesti yksinkertaisen teeman pohjalta Beethoven rakentaa vaikuttavan ja tehokkaan päätöksen teokselle, jota hän itse aina piti parhaimpana sinfonianaan. 

Christian Holmqvist 

Francesco Piemontesi

Francesco Piemontesi on sveitsiläis-italialainen pianisti. Locarnossa vuonna 1983 syntynyt Piemontesi on kuuluisa saksalaisen klassismin ja romantiikan tulkinnoistaan, ja hänet tunnetaan Ludwig van Beethovenin sooloteosten ja pianokonserttojen taitavana esittäjänä.

Syyskaudella 2024 Piemontesi esittää Ludwig van Beethovenin Pianokonserton nro 4 kansainvälisillä konserttiareenoilla kuudesti ennen vierailuaan Helsingin kaupunginorkesterin solistiksi. Piemontesin konserttikalenterin mukaan Pianokonsertto nro 4 kuullaan lisäksi Lontoossa BBC:n Proms -musiikkijuhlilla kapellimestari Daniele Rustionin johtaman Ulsterin orkesterin kanssa, kahdesti Yhdysvalloissa Carlos Miguel Prieton ja Cincinnatin sinfoniaorkesterin kanssa sekä kolmesti Unkarissa Robin Ticciatin ja Budapestin festivaaliorkesterin kanssa. Beethovenin sävellyksiä Piemontesi esittää myös Euroopan resitaaleissaan ja Pianokonserton nro 5 Luzernissa, Madridissa ja Frankfurtissa. Vuonna 2025 hänen ohjelmassaan on säveltäjän pianosonaatteja Lontoon Wigmore Hall -konserttitalossa.

Piemontesin laaja ohjelmisto ulottuu barokista nykysävellyksiin, ja hän esiintyy säännöllisesti nimekkäiden orkesterien solistina, kamarimusiikkikokoonpanoissa, musiikkijuhlilla ja omissa resitaaleissaan ympäri maailmaa. Piemontesi on toiminut sveitsiläisen Settimane Musicali di Ascona -festivaalin taiteellisena johtajana vuodesta 2012. Hän on ollut Gstaadin kansainvälisten Menuhin-juhlien, Dresdenin filharmonikkojen ja ranskankielisen Sveitsin Orchestre de la Suisse Romande -orkesterin residenssitaiteilija.

Tärkeitä vaikuttajia Francesco Piemontesin uralla ovat olleet Cécile Ousset, Alfred Brendel ja Arie Vardi, jonka ohjauksessa hän opiskeli Hannoverin musiikki- ja teatterikorkeakoulussa Saksassa.

Daniele Rustioni

Kapellimestari Daniele Rustioni (s. 1983) on johtanut esityksiä ja konsertteja tärkeimmissä kansainvälisissä oopperataloissa, festivaaleilla ja sinfoniaorkestereissa. Vuonna 2022 Rustioni sai International Opera Awardsin Best Conductor -tunnustuksen, ja hänet on vastikään nimitetty New Yorkin Metropolitan-oopperan päävierailijaksi kaudesta 2025/26 alkaen.

Rustioni on nyt kahdeksatta kauttaan Lyonin kansallisen oopperan ylikapellimestarina, ja hänen kautensa päättyy kesällä 2025. Konserttikauden 2024-2025 kohokohtiin kuuluvat mm. debyyttikonsertit Lontoon sinfoniaorkesterin, Philharmonia-orkesterin, Philharmonie de Luxembourgin, New Yorkin filharmonikkojen, Detroitin sinfoniaorkesterin ja San Diegon sinfoniaorkesterin kanssa.

Kuluvalla kaudella Rustioni vierailee johtamassa myös muun muassa Tanskan kansallista sinfoniaorkesteria, Philadelphian orkesteria, Pittsburghin sinfoniaorkesteria, Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Ceciliaa ja Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI:ta. Baijerin valtionoopperan päävierailijana Rustioni toimi lokakuuhun 2023 saakka, ja ensivierailunsa Carnegie Halliin hän teki Metropolitanin orkesterin kanssa helmikuussa 2023.

Ooppera- ja sinfoniakonserttien lisäksi Lyonin oopperan orkesteri esiintyy Rustionin johdolla säännöllisesti Pariisin Théâtre des Champs-Elyséessa sekä Aix-en-Provencen festivaalilla. Oopperan kausi 2024-2025 avattiin kriitikoiden ylistämällä uudella Wozzeck-tuotannolla, jonka on ohjannut Richard Brunel.

Heinäkuussa 2024 Ranskan valtio myönsi Rustionille Chevalier des Arts et Lettres -kunniamerkin. 

 

Violin 1
Pekka Kauppinen
Tero Latvala
Jan Söderblom
Eija Hartikainen
Katariina Jämsä
Helmi Kuusi
Elina Lehto
Ilkka Lehtonen
Jani Lehtonen
Harry Rayner
Angeles Salas Salas
Satu Savioja
Elina Viitasaari
Susan Hwang

Violin 2
Nikola Nikolov
Anna-Leena Haikola
Kamran Omarli
Teija Kivinen
Teppo Ali-Mattila
Eva Ballaz
Dhyani Gylling
Matilda Haavisto
Anna-Maria Huohvanainen
Siiri Rasta
Krista Rosenberg
Virpi Taskila

Viola
Atte Kilpeläinen
Lotta Poijärvi
Aulikki Haahti-Turunen
Tuomas Huttunen
Kaarina Ikonen
Tiila Kangas
Mariette Reefman
Hajnalka Standi-Pulakka
Jaakko Laivuori
Laura Paakkari

Cello
Lauri Kankkunen
Tuomas Ylinen
Beata Antikainen
Veli-Matti Iljin
Fransien Paananen
Inkeri Rajamäki
Ilmo Saaristo
Saara Särkimäki

Bass
Ville Väätäinen
Paul Aksman
Tomi Laitamäki
Adrian Rigopulos
Miranda Erlich
Sami Koivukangas
Flute
Elina Raijas
Enna Puhakka

Oboe
Hannu Perttilä
Paula Malmivaara

Clarinet
Maura Marinucci
Osmo Linkola

Bassoon
Markus Tuukkanen
Erkki Suomalainen

Horn
George Strivens
Mika Paajanen
Joonas Seppelin

Trumpet
Thomas Bugnot
Michael Olsen

Timpani
Tomi Wikström

Taiteilijat

Daniele Rustioni
kapellimestari
Francesco Piemontesi
piano

Ohjelma

    19:00
    Ludwig van Beethoven
    Pianokonsertto nro 4
    21:00
    Ludwig van Beethoven
    Sinfonia nro 3 "Eroica"
Sarja IV
Daniele Rustioni
Francesco Piemontesi
Ludwig van Beethoven
Pianokonsertto nro 4
Ludwig van Beethoven
Sinfonia nro 3 "Eroica"