Jukka-Pekka Saraste

Avaruuden ulottuvuudet

Ke 02/04/2025 19:00 - 20:40
6.50€
49.50€

Esittely

”Niin tiivis kokonaisuus, ja silti ollaan avaruuden ulottuvuuksissa!” kiteyttää Jukka-Pekka Saraste Sibeliuksen neljännen sinfonian ihmeen.

”Niin tiivis kokonaisuus, ja silti ollaan avaruuden ulottuvuuksissa!” kiteyttää Jukka-Pekka Saraste Sibeliuksen neljännen sinfonian ihmeen. Esitys päättää HKO:n kahden konserttikauden Sibelius-syklin.  

Sebastian Fagerlund syttyy sinfoniaorkesterista. Hän haluaa säveltää musiikkia, jossa ”kaikilla on mielenkiintoista soitettavaa ja soitinryhmät kommunikoivat keskenään”. Teoksessa Drifts orkesteri on kuin hidasliikkeinen virta, joka muodostaa hiekasta särkkiä ja muita muuttuvia muotoja. 

Sebastian Fagerlund: Drifts

Sebastian Fagerlund (s. 1972) on kuluneen noin viidentoista vuoden aikana noussut maamme kansainvälisesti menestyneimpien säveltäjien joukkoon. Fagerlundin läpimurtoteos oli klarinettikonsertto (2006), jota seurasi vuoden 2011 Teosto-palkinnon voittanut Ignite. Fagerlund on luonut uransa etenkin suurten orkesteriteosten, konserttojen ja oopperoiden ympärille, joskin hänen mittava tuotantonsa kattaa myös valtavasti kamarimusiikkia ja esimerkiksi yksinlauluja.

Fagerlundia inspiroi luonto, etenkin hänen synnyinseutunsa ja nykyisenkin kesäpaikkansa Paraisten maisemat. Mökkipihaltaan hän voi ihailla peruskallion puhkomaa, merellistä horisonttia. Alkuvoimaisuutta ja luontoaiheita voi kuulla esimerkiksi teoksissa Isola (2007), Darkness in Light viululle ja orkesterille (2012), Stone on Stone vahvistetulle sellolle ja kamariorkesterille (2012), fagottikonsertossa Mana (2014), teoksessa Skylines (2016), Woodlands Variationsissa (2018) ja konsertossa Terral huilulle ja orkesterille (2021). Hänen sävelkielensä on modernia, mutta hänen musiikissaan on myös kansallisromantiikan elementtejä – Fagerlundin kutsuminen uusromantikoksi venyttäisi käsitettä silti tarpeettoman pitkälle.

Drifts (2017) on Radion sinfoniaorkesterin sekä Göteborgin ja Galician sinfoniaorkestereiden yhteinen tilaus, joka kantaesitettiin toukokuussa 2017 Hannu Linnun johtaman RSO:n konsertissa Musiikkitalossa. Siinä Fagerlund vie jo otsikkotasolla kohti merellistä maisemaa, jossa jokin tuntematon elementti ajelehtii (drifts) näennäisesti ilman päämäärää, mutta silti vääjäämättä ikään kuin kohtalon ohjaamaan suuntaan. Teos alkaa pohjamudista kohoavana arvoituksena Largo misterioso (hitaasti ja mystisesti), kunnes virtaus kiihtyy kohti uusia voimia Energico. Nämä kaksi elementtiä mittelevät keskenään tasaväkisesti ja alati vuorotellen. Pintatason taisteluista huolimatta verkkainen pohjavire sykkii taustalla aina mystisiin lopputahteihin saakka.

Jaani Länsiö

Béla Bartók: Viulukonsertto nro 1 Op. Posthumous

Toukokuussa vuonna 1907 Budapestin musiikkiakatemia muutti uusiin tiloihin ja tapahtumaa juhlistettiin monipäiväisillä seremonioilla. Juhlahumussa Bartók kohtasi vanhan tuttunsa viulisti Stefi Geyerin. Ja rakastui pahan kerran. Käyttäen alibinaan perinteenkeruumatkoja Bartók seurasi Geyeria milloin mihinkin, rustasi kirjeitä ja luonnosteli viulukonserttoa lemmestä kipeänä. ”Ilman sinua en edes säveltäisi sitä”, hän leperteli kirjeessään.  

Konsertosta piti tulla kolmeosainen. Jokaisen osan oli määrä esittää ihana Geyer eri valossa: taivaallisen intiiminä, hauskan nokkelana ja lopuksi kylmän vaiteliaana.  Kolmannen osan Bartók kuitenkin hylkäsi liian rumana. Bartók ehti lähettää kirjeessään Geyerille pyynnön konserton arvioinnista, mutta paluupostissa ei tullutkaan analyysia eikä korjausehdotuksia vaan lopullinen erokirje. Katolisen Geyerin ja ateisti-Bartókin maailmankatsomukset olivat törmäilleet jo pitkään, ja vain Bartókin takertuva luonne oli pitänyt suhteen elossa niinkin kauan. 

Bartók joutui shokkiin mutta viimeisteli teoksen itsemurha-aikeiden kourissa. Rakastetulleen lähettämässä käsikirjoituksessa tiivistyy konserton historia ja luonne: ”Minun tunnustukseni – Stefille – ajoista, jotka olivat vielä onnellisia, vaikkakin vain puoliksi onnellisia.”

On vaikea erottaa soivaa lopputulosta ja sävellyksen syntyhistoriaa toisistaan. Soololla alkava Andante sostenuto todella tuntuu kuvailevan idealisoitua Geyeria, ja orkesterin vähitellen kietoutuessa solistiin yhä tiiviimmin muuttuu tunnelma intiimiksi duetoksi. Herkän ensiosan vastakohta Allegro Giocoso esittelee neidon rajummat piirteet selvästi erottuvin taittein leikkisästä äkkipikaiseen ja leppyneestä hurjistuneeseen. 

Sävellys makasi Geyerin pöytälaatikossa vuoteen 1958 asti, jolloin Hans-Heinz Schneeberger kantaesitti sen Paul Sacherin johdolla Baselissa. Bartók ei sitä siis ehtinyt kuulla, eikä koskaan elinaikanaan edes myöntänyt teoksen olemassaoloa.

Jaani Länsiö

Jean Sibelius: Sinfonia nro 4 op. 63

Kolmannen sinfonian (1907) jälkeen Jean Sibelius (1865–1957) joutui tienhaaraan. Kivuliaat kurkkuleikkaukset ja niistä alkanut kuolemanpelko pitivät hänet kotona perheensä kanssa. Velkataakka painoi ensin taloutta sitten mieltä. Sairastelunsa vuoksi hän joutui kuuntelemaan sisäistä ääntään raittiina ja savuttomana ensimmäistä kertaa ehkä vuosikausiin, mikä oli Sibeliukselle tuskallista mutta opettavaista. Tänä aikana syntyi mm. kuvaavasti nimetty Voces Intimae -kvartetto sekä orkesterilaulu Luonnotar. Näissä teoksissa Sibeliuksen ennen niin selvät sävellajit ja klassinen selkeys väistyivät epävakauden tieltä.

Syksyllä 1909 Sibelius matkusti Kolille ja seuraavana keväänä Viipuriin ja Imatralle. Luonnosta hän etsi sisäisen äänensä rinnalle jotain pysyvää ja ikuista. Jotain, joka yhdistäisi kaiken katkeamattomana äänenä, näkyinä: pauhaava koski, humiseva metsä, kaiken ympärille kietoutuva horisontti. Kokemuksen on täytynyt vaikuttaa myös vuonna 1911 syntyneen neljännen sinfonian säveliin, vaikka Sibelius ei koskaan myöntänyt aikalaisten ja kriitikoiden saamaa vaikutelmaa sinfoniasta Karjalan ja Kolin soivana maisemakuvauksena.

Sinfonian alkujuuri on tritonus-intervalli. Se avaa sinfonian aiheeksi c, d, fis, e muunnettuna ja muodostaa pohjan kaikelle. Se pulpahtaa esiin heti toisen osan oboemelodiassa ja monitulkintaisen luonteensa vuoksi tehostaa osan hilpeän ja hämärän välistä heiluriliikettä. Kolmannessa osassa siitä siivilöityy hartaasti mutta vääjäämättömästi cis-molliksi tunnistettava sävellaji. Finaali päättyy – kuulijasta riippuen ­– joko totaaliseen romahdukseen tai pirteään optimismiin. Sattuvasti Sibelius käyttää sinfonian lopussa aiheita, jotka hän oli alun perin laatinut Edgar Allan Poen psyykkistä romahdusta kuvaavaan Korppi-runoon.

”Jokaisella uudella sinfonialla menettää ne kuulijat, jotka edellisillä on saanut”, Sibelius pohti kylmästi kohdellun kolmannen sinfoniansa jälkeen. Se oli klassinen, pelkistetty ja melko karu, kahden ensimmäisen sinfonian vastakohta – neljänteen verrattuna silti helppotajuinen ja viihdyttävä. Jos kolmas herätti kysymyksiä, neljäs jätti kuulijat tuijottamaan kohti tyhjyyttä. Ehkä Sibelius halusikin näyttää meille kuulijoille sen saman pohjattoman kuilun, johon hän oli itse juuri tuijottanut. 

Jaani Länsiö

Kristīne Balanas

Kristīne Balanas (s. 1990) on latvialainen, maailman johtavien orkesterien solistina esiintyvä viulisti. Lontooseen asettunut Balanas on palkittu useissa arvostetussa kansainvälisissä viulukilpailuissa, ja hän on saanut Latvian musiikkialan korkeimman tunnustuspalkinnon ”Lielā mūzikas balva” vuoden 2018 nuorena taiteilijana. Balanas on valittu perinteikkään englantilaisen Royal Academy of Musicin jäseneksi (ARAM).

Konserttikaudella 2024–2025 Kristīne Balanas tekee ensiesiintymisensä Helsingin kaupunginorkesterin viulusolistina. Kauden ohjelmassa ovat lisäksi vierailut uuden lontoolaisen Chromatica-orkesterin avajaiskonsertissa, Göttingenin sinfoniaorkesterin solistina ja Heidenheimin oopperajuhlien Cappella Aquileia -kamariorkesterissa.

Kristīne Balanasin aikaisempien kausien kohokohtiin ovat kuuluneet esiintymiset muun muassa Baijerin radion sinfoniaorkesterin, BBC:n konserttiorkesterin, Bukarestin George Enescu -filharmonikkojen, Concerto Budapest -sinfoniaorkesterin, Deutsche Philharmonie Merck -orkesterin, Gran Canarian filharmonisen orkesterin, Latvian kansallisorkesterin, Lontoon filharmonikkojen, Lontoon Kuninkaallisen filharmonisen orkesterin, Montpellierin kansallisorkesterin, Pariisin kamariorkesterin, Saabrückenin sinfoniaorkesterin, Stettinin filharmonikkojen ja Tokion Kioi-musiikkitalon kamariorkesterin kanssa. Balanas on myös osallistunut Risørin kamarimusiikkijuhlille ja Kremerata Baltica -kamariorkesterin kiertueelle. Dresdenin musiikkijuhlilla Kristīne Balanas on esiintynyt yhdessä sisarensa, sellisti ja kapellimestari Margarita Balanasin kanssa, ja Barcelonan sinfoniaorkesterin solisteina sisarukset ovat esittäneet Brahmsin kaksoiskonserton viululle ja sellolle.

Kristīne Balanas on valmistunut Lontoon Royal Academy of Music-korkeakoulusta ja sekä Berliinin Hanns Eisler -musiikkikorkeakoulusta, joissa hänen opettajinaan toimivat György Pauk ja Kolja Blacher.

Jukka-Pekka Saraste

Helsingin kaupunginorkesterin ylikapellimestari ja taiteellinen johtaja Jukka-Pekka Saraste (s. 1956) on vakiinnuttanut asemansa yhtenä sukupolvensa merkittävimmistä kapellimestareista. Heinolassa syntynyt ja viulistina uransa aloittanut Saraste tunnetaan monipuolisuudestaan sekä syvällisestä ja eheästä musiikillisesta näkemyksestään. Sarasteella on erityisen vahva yhteys Beethovenin, Brucknerin, Šostakovitšin, Stravinskin ja Sibeliuksen teoksiin, ja hän on kansainvälisesti tunnustettu Mahler-tulkinnoistaan. 

Helsingin kaupunginorkesterin taiteellisen johtoryhmän vetäjänä Saraste korostaa musiikin kulttuurista ja yhteisöllistä merkitystä: ”Sinfoniaorkesteri jaettujen elämysten tuottajana on arvokas ja hieno kokoonpano, jonka laadusta me jokainen orkesterissa haluamme pitää huolta.”

Saraste on työskennellyt Radion sinfoniaorkesterin, Toronton sinfoniaorkesterin, Kölnin WDR-sinfoniaorkesterin, Oslon filharmonikkojen ja Skotlannin kamariorkesterin ylikapellimestarina. Lisäksi hän on säännöllinen vierailija maailman huippuorkesterien johdossa. Saraste on toiminut BBC:n sinfoniaorkesterin päävierailijana ja johtanut viime konserttikausilla muun muassa Pariisin orkesteria, Lontoon Philharmonia-orkesteria, Zürichin Tonhalle-orkesteria, Berliinin Staatskapellea sekä Clevelandin orkesteria, Bostonin, Chicagon ja San Franciscon sinfoniaorkestereita sekä New Yorkin filharmonikkoja.

Saraste pitää tärkeänä uransa alussa olevien muusikoiden valmennusta ja mentorointia. Hän on perustanut LEAD!-säätiön, jonka kansainvälisiä orkesteriprojekteja on toteutettu muun muassa Ruotsissa, Sveitsissä, Saksassa ja Bulgariassa. Vuonna 2020 hän perusti vuosittaisen Fiskars Summer Festival -tapahtuman foorumiksi sekä suomalaisille että kansainvälisille taiteilijoille, jotta nämä voivat välittää kokemustaan seuraavalle muusikkosukupolvelle.

Jukka-Pekka Saraste on palkittu ansioistaan musiikin alalla Pro Finlandia -mitalilla, säveltaiteen valtionpalkinnolla ja Suomen Leijonan komentajamerkillä.

www.jukkapekkasaraste.com

 

Violin 1
Pekka Kauppinen
Jan Söderblom
Kreeta-Julia Heikkilä
Eva Ballaz
Eija Hartikainen
Katariina Jämsä
Sanna Kokko
Helmi Kuusi
Elina Lehto
Ilkka Lehtonen
Kari Olamaa
Petri Päivärinne
Kalinka Pirinen
Anna Tanskanen
Elina Viitasaari
Anna-Maria Huohvanainen

Violin 2
Anna-Leena Haikola
Kamran Omarli
Teija Kivinen
Teppo Ali-Mattila
Heini Eklund
Serguei Gonzalez Pavlova
Dhyani Gylling
Matilda Haavisto
Linda Hedlund
Liam Mansfield
Siiri Rasta
Krista Rosenberg
Angeles Salas Salas
Virpi Taskila

Viola
Torsten Tiebout
Petteri Poijärvi
Aida Hadzajlic
Tuomas Huttunen
Kaarina Ikonen
Tiila Kangas
Carmen Moggach
Liisa Orava
Mariette Reefman
Markus Sallinen
Hajnalka Standi-Pulakka
Charlotta Westerback

Cello
Lauri Kankkunen
Tuomas Ylinen
Veli-Matti Iljin
Päivi Paajanen
Fransien Paananen
Inkeri Rajamäki
Ilmo Saaristo
Saara Särkimäki
Tommi Wesslund
Oona Koivukangas

Bass
Oskari Hänninen
Maria Krykov
Tuomo Matero
Paul Aksman
Venla Lahti
Adrian Rigopulos
Tomi Laitamäki
Kati Salovaara
Flute
Niamh McKenna
Elina Raijas
Päivi Korhonen

Oboe
Hannu Perttilä
Santeri Kaksonen
Jorma Valjakka

Clarinet
Niina Selin
Anna-Maija Korsimaa
Heikki Nikula

Bassoon
Markus Tuukkanen
Erkki Suomalainen
Vertti Tapanainen

Horn
Ville Hiilivirta
Mika Paajanen
Sam Parkkonen
Joonas Seppelin

Trumpet
Pasi Pirinen
Michael Olsen
Mika Tuomisalo

Trombone
Victor Álvarez Alegria
Anu Fagerström
Jussi Vuorinen

Tuba
Ilkka Marttila

Timpani
Tomi Wikström

Percussion
Xavi Castelló Aràndiga
Pasi Suomalainen
Touko Leinonen
Alex Martin Agustin

Harp
Anni Kuusimäki
Minnaleena Jankko

Keyboard
Minna Koskimies

Taiteilijat

Jukka-Pekka Saraste
kapellimestari
Kristīne Balanas
viulu

Ohjelma

    19:00
    Sebastian Fagerlund
    Drifts
    Béla Bartók
    Viulukonsertto nro 1 posth.
    Väliaika
    20:40
    Jean Sibelius
    Sinfonia nro 4
Sarja I
Jukka-Pekka Saraste
Kristīne Balanas
Sebastian Fagerlund
Drifts
Béla Bartók
Viulukonsertto nro 1 posth.
Väliaika
Jean Sibelius
Sinfonia nro 4