Esittely

Ruostunut silta, särkynyt sydän, tuulen pieksämä linna, majesteettinen metsä, lämpenevä planeetta. Anna Clyne avaa sanan ‘weathered’ merkityksiä.

Ruostunut silta, särkynyt sydän, tuulen pieksämä linna, majesteettinen metsä, lämpenevä planeetta. Anna Clyne pyörittelee englannin sanan ’weathered’ merkityksiä. ”Teoksen kukin osa tutkii yhtä rapautunutta elementtiä. Se sivuaa myös yhteisiä kokemuksiamme pandemiasta ja maapallon lämpenemisestä.” Anton Bruckner ei antanut kahdeksannelle sinfonialleen lisänimeä, mutta aikojen saatossa sen kylkeen on hakeutunut määre ”apokalyptinen”.

Anna Clyne: Weathered 

Helsingin kaupunginorkesterin residenssisäveltäjä Anna Clyne (s. 1980) oli vuonna 2022 maailman eniten soitettu brittiläinen naissäveltäjä. Nykyisin New Yorkissa asuva Clyne on työskennellyt muun muassa Chicagon, Baltimoren, Berkeleyn ja Trondheimin sinfoniaorkesterin kotisäveltäjänä. Hänen musiikkiaan ovat esittäneet esimerkiksi Yo-Yo Ma, Jeremy Denk, Los Angelesin filharmonikot ja London Sinfonietta.

Klarinettikonsertto Weathered (2022) sai kantaesityksensä 5.1.2023 Amsterdamissa; Royal Concertgebouw-orkesteria johti Jaap van Zweden. Solistina oli Martin Fröst, jota Clyne myös konsultoi sävellystyön aikana selvittääkseen soolo-osuuteen liittyviä teknisiä haasteita.

Weathered sisältää viisi osaa, joista jokainen liittyy rappeutuvaan tai rikki kuluvaan: metalli, sydän, kivi, puu, maa. Konkreettisesti kyseessä on ruostunut silta, särkynyt sydän, tuulen pieksämä linna, majesteettinen metsä, lämpenevä planeetta. Clynen mukaan teos liittyy myös ihmiskunnan kokemuksiin koronapandemiasta ja ilmastonmuutoksesta. 

Boosey & Hawkes -kustantamon kotisivuilla Clyne avaa teokseensa liittyviä ajatuksia David Allenbylle. Millä tavalla fyysisesti kuluneet esineet ja elementit esitellään musiikillisesti? ”Täysin kirjaimellisesti. Osassa Metal käytän runsaasti metallisia lyömäsoittimia, kuten putkikelloja ja metalliputkia. Neljännessä osassa Wood käytän esimerkiksi marimbaa, ja puupuhaltimia. Osassa Heart halusin jäljitellä särkyneen sydämen ääntä: soolosoittimen matala, ilmaisurikas rekisteri soi staattisen jousimaton yllä. Stone on leikkisämpi, olen ajatellut leipien heittoa. Musiikissa on eleitä jotka pomppivat, liukuvat ja liikkuvat sinne tänne. Earth-osassa yhdistyvät kaikkien edeltävien osien elementit.” Ja millä tavalla teos liittyy ilmastonmuutokseen? ”Viides osaa alkaa vaskien fanfaaria muistuttavalla kuviolla: se on hälytys, joka herättää huomiota, muistuttaa kriisistä, joka on läsnä. Olemme tulleet kriittiseen pisteeseen.”

Christian Holmqvist


Anton Bruckner: Sinfonia 8 c-molli

Anton Bruckner (1824–1896) on yksi niistä suurista säveltäjistä, jonka musiikkia toiset rakastavat ja toiset välttävät. Musiikki etenee kiireettömästi ja vaatii kuulijalta sekä aikaa että oikeaa asennoitumista. Brucknerin teoksia verrataan usein kävelyyn vuoristossa: kulku on toisinaan puuduttavaa, mutta yhtäkkiä avautuvat mahtavat maisemat ovat sen arvoiset.

Bruckner sai toistuvasti osakseen pilkkaa, mutta siitä huolimatta hän sävelsi jatkuvasti. Saatuaan yhden sinfonian valmiiksi hän alkoi oitis luonnostella seuraavaa. Seitsemäs sinfonia sai poikkeuksellisesti erinomaisen vastaanoton joulukuussa 1884. Työpöydällä oli jo sinfonia numero 8 c-molli. Bruckner tuskaili soitinnuksen kanssa aina vuoteen 1887. Sitten hän antoi partituurin kapellimestari Hermann Leville, joka oli johtanut edellisen sinfonian kantaesityksen. Levin reaktio oli kylmä suihku: ”Ei tätä voi johtaa tällaisenaan. Teemat ovat upeita, mutta te ette kehittele niitä tarpeeksi paljon. Soitinnus ei toimi.” Levi kehotti Bruckneria tekemään sinfoniasta uuden version. Se valmistui vasta keväällä 1890.

Kahdeksas sinfonia kantaesitettiin Wienissä joulukuussa 1892. Kriitikko Eduard Hanslick käveli ulos salista kolmannen osan jälkeen. Hugo Wolf sen sijaan oli haltioissaan. Hänen mukaansa tämä oli Brucknerin paras sinfonia. Bruckner itse oli samaa mieltä.

Teoksesta on olemassa useita erilaisia editioita. Illan konsertin versio on Robert Haasin (1886–1960) käsialaa. Haas teki kriittisiä editioita Kansainvälisen Bruckner-seuran toimeksiannosta. Jälkipolville hän on kiistelty hahmo, koska hän liittyi NSDAP-puolueeseen 1930-luvulla ja oli natsien innokas kannattaja.

Jo pääsävellaji paljastaa kahdeksannen sinfonian olevan kumarrus Beethovenin viidennen sinfonian suuntaan. Tämäkin teos on matka, joka alkaa syvästä pimeydestä, mutta huipentuu sokaisevaan valoon. Musiikin voi kokea olevan täysin abstraktia, mutta Bruckner kertoi joidenkin jaksojen kuvaavan konkreettisia asioita. Ensimmäinen osa (Allegro moderato) päättyy hänen mukaansa visioon kellosta joka jatkaa tikittämistään äskettäin kuolleen ihmisen huoneessa. Toinen osa (Allegro moderato) on scherzo täynnä valtavaa kineettistä energiaa. Lyyrinen trio-taite kertoo Brucknerin mukaan unettomuudesta. Hidas kolmas osa (Adagio) on kuin kamppailu uskon ja epäuskon välillä. Finaalin avaa, jälleen Brucknerin mukaan, kuva Itävallan keisarin ja Venäjän tsaarin tapaamisesta. Fanfaarit kuvaavat ratsuväkeä. Lopputahdeissa sinfonian kaikkien osien pääteemat soivat samanaikaisesti.

Christian Holmqvist 

Konsertin soittajat 

I viulu
Pekka Kauppinen
Jan Söderblom 
Kreeta-Julia Heikkilä
Katariina Jämsä 
Maiju Kauppinen 
Elina Lehto 
Ilkka Lehtonen 
Jani Lehtonen 
Kalinka Pirinen 
Petri Päivärinne 
Elina Viitasaari 
Totti Hakkarainen
Angeles Salas Salas
Klaus-Peter Haav
Júlia Mušáková
Tuuli Talvitie

II viulu
Kamran Omarli
Krista Rosenberg
Teppo Ali-Mattila
Heini Eklund 
Liam Mansfield
Siiri Rasta
Terhi Ignatius
Anna-Maria Huohvanainen
Sanna Kokko
Harry Rayner
Virpi Taskila
Johanna Koponen
Kaisa Laurila
Anna Vähälä

alttoviulu
Torsten Tiebout
Lotta Poijärvi
Kaarina Ikonen
Tiila Kangas
Ulla Knuuttila
Mariette Reefman
Hajnalka Standi-Pulakka
Liisa Orava
Aida Hadzajlic
Iina Marja-aho
Albert Papp
Laura Világi

sello
Tuomas Ylinen
Beata Antikainen
Basile Ausländer
Veli-Matti Iljin
Jaakko Rajamäki
Ilmo Saaristo
Fransien Paananen
Johannes Välja
Tommi Wesslund
Hans Schröck

kontrabasso
Hugh Klüger 
Ville Väätäinen 
Adrian Rigopulos
Tuomo Matero
 

Paul Aksman
Eero Ignatius
Venla Lahti
Akseli Porkkala

huilu
Niamh Mc Kenna
Elina Raijas 
Päivi Korhonen

oboe
Hannu Perttilä
Jussi Jaatinen
Sole Terästö

klarinetti
Veera Myllyniemi
Anna-Maija Korsimaa
Heikki Nikula

fagotti
Markus Tuukkanen
Mikko-Pekka Svala
Ilmari Kuoppa

käyrätorvi
Mika Paajanen
Ville Hiilivirta
Miska Miettunen
Jonathan Nikkinen
Sam Parkkonen
Joonas Seppelin
Marian Strandenius
Pasi Tiitinen
Tommi Viertonen

trumpetti
Pasi Pirinen 
Thomas Bugnot 
Mika Tuomisalo
Pasqual Llopis Diago

pasuuna
Matthew Herrmann 
Valtteri Malmivirta 
Jussi Vuorinen

tuuba
Ilkka Marttila

patarummut
Tomi Wikström

lyömäsoittimet
Xavi Castelló Aràndiga
Mikael Sandström
Pasi Suomalainen

harppu
Stefania Saglietti
Saara Olarte

Taiteilijat

Jukka-Pekka Saraste
kapellimestari
Martin Fröst
klarinetti

Ohjelma

    19:00
    Anna Clyne
    Weathered, klarinetille ja orkesterille (ekS)
    Väliaika
    21:00
    Anton Bruckner
    Sinfonia nro 8 (1890, ed. Nowak)
Sarja II
Jukka-Pekka Saraste
Martin Fröst
Anna Clyne
Weathered, klarinetille ja orkesterille (ekS)
Väliaika
Anton Bruckner
Sinfonia nro 8 (1890, ed. Nowak)