Pianisti Jean-Yves Thibaudet on tehnyt yhteistyötä myös elokuvan, muodin ja visuaalisten taiteiden ammattilaisten kanssa.
C-sävel on punainen, D-sävel keltainen, A on vihreä ja Fis heleän sininen. Aleksandr Skrjabin sävelsi Tulen runoonsa pianon ja orkesterin lisäksi osuuden valouruille, soittimelle, jonka tehtävänä oli luoda konserttisaliin vaihtuvien valotilanteiden virta eriväristen lamppujen avulla. Jean-Yves Thibaudet on yksi meidän aikojemme hienoimmista pianisteista. Hän on levyttänyt yli 50 albumia ja tehnyt yhteistyötä myös elokuvan, muodin ja visuaalisten taiteiden ammattilaisten kanssa.
Aleksandr Skrjabin: Prometheus
Nuoruudessaan Wagneria ja Chopinia ihaillut Aleksandr Skrjabin (1872–1915) alkoi vähitellen kulkea kohti yhä fantastisempia sfäärejä. Musiikki alkoi perustua eroottis-egomaaniseen taidefilosofiaan, jonka kummeina toimivat Nietzsche, Schopenhauer ja teosofia. Monet suhtautuivat häneen torjuvasti ja syyttivät häntä tekosyvälliseksi. Hänellä on kuitenkin ollut suuri vaikutus 1900-luvun musiikin harmonian ja soitinnuksen kehitykseen.
Monet Skrjabinin teoksista kertovat henkisestä prosessista, jonka päämääränä on luominen vapaana esimerkiksi perinteisen uskonnon oppien kahleista. Tähän nähden ei ole merkillistä, että Skrjabin lopulta tarttui Prometheus-myyttiin. Kreikan mytologiassa Prometheus oli jumala, joka kiintyi ihmisiin ja halusi antaa heille lahjan. Siksi hän varasti jumalilta tulen, tiedon ja sivistyksen symbolin. Ylijumala Zeus rankaisi Prometheusta kahlitsemalla hänet kallioon.
Pianolle ja orkesterille kirjoitettu Prometheus, alaotsikoltaan Tulen runoelma (1908–1910) sai kantaesityksensä Moskovassa maaliskuussa 1911 Serge Koussevitzkyn johdolla. Vastaanotto oli negatiivinen. Sen sijaan Ernest Pingoud, joka kuuli teoksen vuoden lopussa, kirjoitti innostuneen arvostelun jossa hehkutti sävelkielen rohkeutta.
Skrjabin oli synesteetikko, joka ”näki” tietyt soinnut tietyn värisinä. Prometheuksen esityksiä varten hän antoi rakentaa väriurut, soittimen jossa eriväriset hehkulamput vastaavat eri sointuja. Kokeilu ei toiminut säveltäjän toivomalla tavalla. Nykyään teosta esitetään toisinaan modernin teknologian mahdollistamilla valoefekteillä. Prometheukseen kuuluu myös lyhyt kuoro-osuus, joka partituurin mukaan voidaan jättää pois. Jos kuoroa käytetään, Skrjabin toivoo laulajien pukeutuvan valkoisiin kaapuihin.
Prometheus on hallusinatorinen musiikkimatka, jonka aikana lyhyitä aiheita pallotellaan sinne tänne ja asetetaan vastakkain. Aivan lopussa soi puhdas Fis-duuri-sointu, joka Skrjabinille oli väriltään kirkkaan sininen.
Christian Holmqvist
Anton Bruckner: Sinfonia nro 9 d-molli
Kun Anton Bruckner (1824-1896) kuoli Wienissä lokakuussa vuonna 1896, hänen työpöydälleen jäi yhdeksäs sinfonia. Hän oli ryhtynyt sävellystyöhön jo vuonna 1887, mutta ensin kahdeksannen sinfonian uudistetun laitoksen laatiminen ja sitten yhä paheneva sairaus hidasti luovaa prosessia. Bruckner sai täysin valmiiksi kolmen ensimmäisen osan partituurin. Finaali lienee ollut melko valmis, mutta osa materiaalista katosi ikiajoiksi kun käsikirjoitusten keräilijät ottivat kuolinpesästä mukanaan nuottiarkkeja muistoksi. Myöhemmin monet ovat tehneet finaalista omat rekonstruktionsa. Brucknerin viimeiseksi jäänyttä sinfoniaa esitetään kuitenkin edelleen usein ainoastaan kolmiosaisena. Merkillistä kyllä, teos ei tässä muodossa tee keskeneräistä vaikutelmaa.
Bruckner oli perfektionisti, joka hioi partituurejaan jatkuvasti. Paha kyllä hän oli riippuvainen muiden mielipiteistä: jos joku totesi joidenkin tahtien vaativan korjausta, Bruckner teki töitä käskettyä. Hän myös salli oppilaidensa tekevän nuotteihin muutoksia, jotka erosivat hänen alkuperäisistä tarkoituksistaan. Näistä syistä johtuen Brucknerin teoksista on olemassa useat keskenään erilaiset versiot. Illan konsertin versio yhdeksännestä sinfoniasta on Leopold Nowakin toimittama. Nowak (1904-1991) teki 1940-luvun lopusta lähtien kriittisiä editioita Kansainvälisen Bruckner-seuran toimeksiannosta.
Ollakseen Brucknerin sävellys yhdeksäs sinfonia sisältää epätavallisen runsaasti riitasointuisia ja tummia sävyjä. Sen voisi ehkä sanoa kuvaavan pitkää matkaa epäilystä ja ahdistuksesta kohti toivoa ja valoa. Hartaan katolisen Brucknerin aikeena oli omistaa valmis sinfonia ”rakkaalle Jumalalle”.
Ensimmäisessä osassa (Feierlich, misterioso) vuorottelevat lyyriset ja dramaattiset jaksot. Toinen osa on hetkittäin brutaali scherzo (Bewegt, lebhaft). Trio (Schnell) tuo mukanaan hieman valoisuutta. Vaikuttavaa kolmatta osaa (Adagio) leimaa ekspressionistinen melodisuus. Bruckner kutsui osaa ”jäähyväisiksi elämälle”.
Christian Holmqvist
Jukka-Pekka Saraste
Helsingin kaupunginorkesterin ylikapellimestarina ja taiteellisena johtajana aloittava Jukka-Pekka Saraste (s. 1956) on vakiinnuttanut asemansa yhtenä sukupolvensa merkittävimmistä kapellimestareista. Heinolassa syntynyt ja viulistina uransa aloittanut Saraste tunnetaan monipuolisuudestaan ja syvällisestä ja eheästä musiikillisesta näkemyksestään. Sarasteella on erityisen vahva yhteys Beethovenin, Brucknerin, Šostakovitšin, Stravinskin ja Sibeliuksen teoksiin, ja hän on kansainvälisesti tunnustettu Mahler-tulkinnoistaan. Kauden 23/24 aikana Saraste syventyy yhdessä HKO:n kanssa Sibeliuksen, Mahlerin ja Brucknerin sinfoniseen perintöön useamman pitkän konserttiperiodin aikana sekä nostaa esille oman aikamme säveltäjiä ja musiikkia.
Helsingin kaupunginorkesterin taiteellisen johtoryhmän vetäjänä Saraste korostaa musiikin merkitystä niin yhteiskunnalle kuin yksilöille.
”Musiikilla on erityisen vahva osuus suomalaisessa kulttuurissa, ja Helsingin kaupunginorkesterilla on merkittävä rooli identiteettiemme rakentumisessa. Aloittaessani ylikapellimestarina haluan yhdessä muusikoiden kanssa tehdä töitä ollaksemme kaikkien helsinkiläisten orkesteri. Ideointi taiteellisen johtotiimin ja orkesterin kanssa on ollut tiivistä. Musiikin kokeminen osana yhteisöä on eräs suurenmoisimmista asioista, joita orkesteri voi tarjota kuulijoilleen.”
Jukka-Pekka Saraste on työskennellyt Radion sinfoniaorkesterin, Toronton sinfoniaorkesterin, Kölnin WDR-radiosinfoniaorkesterin, Oslon filharmonikkojen ja Skotlannin kamariorkesterin ylikapellimestarina. Lisäksi hän on säännöllinen vierailija maailman huippuorkesterien johdossa. Saraste on toiminut BBC:n sinfoniaorkesterin päävierailijana ja johtanut viime konserttikausilla muun muassa Pariisin orkesteria, Lontoon Philharmonia -orkesteria, Zürichin Tonhalle -orkesteria, Berliinin saksalaista sinfoniaorkesteria DSO:ta ja eteläkorealaista Soulin filharmonista orkesteria.
Saraste pitää tärkeänä uransa alussa olevien muusikoiden valmennusta ja mentorointia. Hän on perustanut LEAD!-säätiön, jonka kansainvälisiä orkesteriprojekteja on toteutettu muun muassa Ruotsissa, Sveitsissä, Saksassa ja Bulgariassa. Kesän 2023 LEAD!-mestarikurssi järjestettiin jälleen Fiskars Summer Festival -tapahtumassa, missä nuorten muusikoiden monikansallinen sinfoniaorkesteri työskenteli Sarasteen ja taiteilijavieraiden johdolla.
Jukka-Pekka Saraste on palkittu ansioistaan musiikin alalla Pro Finlandia -mitalilla, säveltaiteen valtionpalkinnolla ja Suomen Leijonan komentajamerkillä.
Jukka-Pekka Saraste (jukkapekkasaraste.com)
Violin 1 Pekka Kauppinen Jan Söderblom Eija Hartikainen Katariina Jämsä Maiju Kauppinen Elina Lehto Ilkka Lehtonen Jani Lehtonen Kari Olamaa Kalinka Pirinen Petri Päivärinne Satu Savioja Elina Viitasaari Totti Hakkarainen Angeles Salas Salas Neea-Noora Piispa
Violin 2 Teija Kivinen Maaria Leino Teppo Ali-Mattila Eva Ballaz Heini Eklund Matilda Haavisto Anna-Maria Huohvanainen Terhi Ignatius Sanna Kokko Liam Mansfield Harry Rayner Krista Rosenberg Virpi Taskila Venla Saavalainen
Viola Atte Kilpeläinen Torsten Tiebout Petteri Poijärvi Aulikki Haahti-Turunen Tuomas Huttunen Kaarina Ikonen Ulla Knuuttila Carmen Moggach Liisa Orava Mariette Reefman Hajnalka Standi-Pulakka Hanna Semper
Cello Tuomas Ylinen Beata Antikainen Basile Ausländer Jaakko Rajamäki Aslihan Gencgonül Fransien Paananen Johannes Välja Tommi Wesslund Päivi Ahonen Hans Schröck
Bass Ville Väätäinen Tuomo Matero Adrian Rigopulos Paul Aksman Venla Lahti Akseli Porkkala Eero-Kalle Bergman Hugh Klüger | Flute Elina Raijas Päivi Korhonen Jenny Villanen Clio Scott
Oboe Jussi Jaatinen Nils Rõõmussaar Anni Haapaniemi Cristian Moré Coloma
Clarinet Osmo Linkola (1A) Anna-Maija Korsimaa Heikki Nikula Olli Leppäniemi
Bassoon Markus Tuukkanen Mikko-Pekka Svala Noora Van Dok Erkki Suomalainen
Horn Mika Paajanen (1A) Ville Hiilivirta Jonathan Nikkinen Sam Parkkonen Joonas Seppelin Ruben Buils Garcia Pasi Tiitinen Erno Toikka
Trumpet Pasi Pirinen Thomas Bugnot Mika Tuomisalo Pasqual Llopis Diago Obin Meurin Pedro Dantas
Trombone Valtteri Malmivirta Anu Fagerström Jussi Vuorinen
Tuba Javier Castaño
Percussion Xavi Castelló Aràndiga Mikael Sandström Pasi Suomalainen Sampo Kuusisto Touko Leinonen Alex Martin Agustin Elmeri Uusikorpi
Harp Minnaleena Jankko Katilyne Roels
Keyboard Satu Elijärvi Susanne Kujala |