Esittely

Ensimmäisestä sinfoniasta tuli Sibeliuksen kansainvälinen läpimurtoteos Kajanuksen ja Helsingin kaupunginorkesterin Euroopan-kiertueella kesällä 1900.

Tukholma, Kööpenhamina, Hampuri, Berliini, Pariisi. Robert Kajanus vei Sibeliuksen ensimmäisen sinfonian ja Helsingin filharmonisen seuran orkesterin Euroopan-kiertueelle kesällä 1900. Sinfoniasta tuli Sibeliuksen kansainvälinen läpimurtoteos, jota kiertuekaupunkien lehdistö kiitteli vuolaasti. Kimmo Hakolan viulukonsertto on John Storgårdsin ja David Oistrahin viulismin innoittama.


Jukka-Pekka Saraste

Helsingin kaupunginorkesterin ylikapellimestarina ja taiteellisena johtajana aloittava Jukka-Pekka Saraste (s. 1956) on vakiinnuttanut asemansa yhtenä sukupolvensa merkittävimmistä kapellimestareista. Heinolassa syntynyt ja viulistina uransa aloittanut Saraste tunnetaan monipuolisuudestaan ja syvällisestä ja eheästä musiikillisesta näkemyksestään. Sarasteella on erityisen vahva yhteys Beethovenin, Brucknerin, Šostakovitšin, Stravinskin ja Sibeliuksen teoksiin, ja hän on kansainvälisesti tunnustettu Mahler-tulkinnoistaan. Kauden 23/24 aikana Saraste syventyy yhdessä HKO:n kanssa Sibeliuksen, Mahlerin ja Brucknerin sinfoniseen perintöön useamman pitkän konserttiperiodin aikana sekä nostaa esille oman aikamme säveltäjiä ja musiikkia.

Helsingin kaupunginorkesterin taiteellisen johtoryhmän vetäjänä Saraste korostaa musiikin merkitystä niin yhteiskunnalle kuin yksilöille.

”Musiikilla on erityisen vahva osuus suomalaisessa kulttuurissa, ja Helsingin kaupunginorkesterilla on merkittävä rooli identiteettiemme rakentumisessa. Aloittaessani ylikapellimestarina haluan yhdessä muusikoiden kanssa tehdä töitä ollaksemme kaikkien helsinkiläisten orkesteri. Ideointi taiteellisen johtotiimin ja orkesterin kanssa on ollut tiivistä. Musiikin kokeminen osana yhteisöä on eräs suurenmoisimmista asioista, joita orkesteri voi tarjota kuulijoilleen.”

Jukka-Pekka Saraste on työskennellyt Radion sinfoniaorkesterin, Toronton sinfoniaorkesterin, Kölnin WDR-radiosinfoniaorkesterin, Oslon filharmonikkojen ja Skotlannin kamariorkesterin ylikapellimestarina. Lisäksi hän on säännöllinen vierailija maailman huippuorkesterien johdossa. Saraste on toiminut BBC:n sinfoniaorkesterin päävierailijana ja johtanut viime konserttikausilla muun muassa Pariisin orkesteria, Lontoon Philharmonia -orkesteria, Zürichin Tonhalle -orkesteria, Berliinin saksalaista sinfoniaorkesteria DSO:ta ja eteläkorealaista Soulin filharmonista orkesteria.

Saraste pitää tärkeänä uransa alussa olevien muusikoiden valmennusta ja mentorointia. Hän on perustanut LEAD!-säätiön, jonka kansainvälisiä orkesteriprojekteja on toteutettu muun muassa Ruotsissa, Sveitsissä, Saksassa ja Bulgariassa. Kesän 2023 LEAD!-mestarikurssi järjestettiin jälleen Fiskars Summer Festival -tapahtumassa, missä nuorten muusikoiden monikansallinen sinfoniaorkesteri työskenteli Sarasteen ja taiteilijavieraiden johdolla.

Jukka-Pekka Saraste on palkittu ansioistaan musiikin alalla Pro Finlandia -mitalilla, säveltaiteen valtionpalkinnolla ja Suomen Leijonan komentajamerkillä.   

https://www.jukkapekkasaraste.com/


John Storgårds

John Storgårds aloitti muusikon uransa viulistina, ja toimi konserttimestarina monissa orkestereissa ennen valmistumistaan kapellimestariksi Sibelius-Akatemian kapellimestariluokalta. Ja viulistin ura jatkuu yhä kapellimestarin töiden rinnalla sekä solistitehtävien että kamarimusiikin merkeissä monien maailmanluokan taiteilijoiden ja kokoonpanojen kanssa.

Storgårds on soittanut monien maailman huippuorkestereiden solistina, mainittakoon Oslon filharmonikot, Frankfurtin ja Kölnin radio-orkesterit, Deutsche Kammerphilharmonie, BBC Philharmonic Orchestra, Torinon RAI-orkesteri ja lähes kaikki Suomen orkesterit. 

Monet säveltäjät ovat myös omistaneet hänelle teoksiaan, mm. Kimmo Hakola (Viulukonsertto ja kaksi sooloviuluteosta), Pehr-Henrik Nordgren (Viulukonsertto nro 4), Sunleif Rasmussen (Viulukonsertto) ja Bent Sørensen (Serenissima). Hänen laajaan konserttolevytysten sarjaansa kuuluvat muun muassa Schumannin, Erkki Melartinin, Pehr-Henrik Nordgrenin, Kaija Saariahon ja Peteris Vasksin viulukonserttojen levytykset. Hän on myös kantaesittänyt Jean Sibeliuksen 1929 julkaisukieltoon asettaman Sarjan viululle ja jousiorkesterille op.117 Lahdessa 1990.

Kamarimusiikkia Storgårds soittaa ahkerasti muun muassa Avanti!n, Ottawan National Arts Center Orchestran ja Lapin kamariorkesterin kanssa, sekä monilla festivaaleilla kuten Aspen, Santa Fe, Rolandseck, Affinis, Korsholma ja Kuhmo. 

John Storgårdsin viulunsoiton opettajina ovat olleet mm. Esther Raitio, Jouko Ignatius ja tärkeimpänä kaikista Chaim Taub, legendaarinen pedagogi ja Israelin filharmonikkojen konserttimestarijonka johdolla hän opiskeli useita periodeja 1980- ja 90-luvuilla. Ensikonserttinsa viulistina Storgårds piti Helsingissä 35 vuotta sitten keväällä 1988.

John Storgårds (johnstorgards.com)


Kimmo Hakola: Viulukonsertto

Kimmo Hakolan (s. 1958) varhaista tuotantoa leimaa luonteva suhtautuminen modernismin perinteeseen, mutta pianokonsertossa (1996) sävellykseen ilmaantui leikkimielinen suhtautuminen koko musiikin historiaan. Tämä piirre on jäänyt pysyväksi. Hakolan tuotanto on laaja ja monipuolinen ja käsittää niin oopperoita ja orkesteriteoksia kuin kamarimusiikkia ja kuoroteoksia.

Soolokonsertoissa Hakola noudattaa tiettyä periaatetta: ”Kun sävellän konserttoa, teoksen kantaesittävä solisti on minulle usein innoituksen lähde. Kuvittelen mielessäni solistin konserttisaliin ja kuuntelen, kuinka juuri hän musiikkiani soittaisi.” Ei siis ole ihme, että Kari Kriikku vaikutti ratkaisevasti klarinettikonserton (2001), Timo Korhonen kitarakonserton (2008) ja viulistit Minna Pensola ja Antti Tikkanen kaksoiskonserton (2017) muotoutumiseen. Hakola on kirjoittanut konsertot myös muun muassa oboelle ja kanteleelle. Konserttoja leimaa Hakolan sävelkielelle ominainen, riemukkaan pluralistinen ote. Niissä on viittauksia esimerkiksi klezmer-sävelmiin, impressionismiin, sarjallisuuteen ja jazziin.

Vuonna 2012 valmistunut viulukonsertto sai kantaesityksensä Kölnissä 18.1.2013. WDR Sinfonieorchesteria johti Jukka-Pekka Saraste ja solistina oli John Storgårds. Teos oli syntynyt Storgårdsin, WDR Sinfonieorchesterin ja Helsingin kaupunginorkesterin yhteistilauksesta. Suomen ensiesitys oli Musiikkitalossa Helsingissä helmikuussa 2013. Storgårds ja Saraste esiintyivät tuolloin – kuten tänäänkin –Helsingin kaupunginorkesterin kanssa.

Teos liittyy suuren virtuoosisen viulukonserton perinteeseen. Onpa teoksessa myös genren edellyttämät kolme osaa (suuri Maestoso, hidas Amoroso ja ja nopea finaali Furioso e giocoso). Hyvin vaativa soolo-osuus syntyi Storgårdsin taitoja silmälläpitäen. Viulukonserton kirjoittaminen merkitsi säveltäjälle myös matkaa lapsuuteen: Hakolan ensimmäinen soitin oli viulu ja hän haaveili voivansa olla uusi David Oistrakh.
 

Jean Sibelius: Sinfonia nro 1 e-molli op. 39

1890-luku oli kriittinen ja tärkeä vaihe Jean Sibeliuksen säveltäjäkehityksessä. Hän opiskeli Berliinissä ja Wienissä ja imi itseensä kansainvälisiä vaikutteita, mutta samalla hän löysi Kalevalan ja alkoi tutkia suomalaista runonlaulantaa. Sibelius alkoi myös kiinnostua yhä enemmän orkesterin tarjoamista mahdollisuuksista. Aiemmin hän oli säveltänyt etenkin kamari- ja soitinmusiikkia, mutta nyt syntyi sarja orkesteriteoksia, joista tärkeimmät ovat Satu, Lemminkäissarja ja ensimmäinen sinfonia. 1890-luvulla syntyi myös Sibeliuksen ensimmäinen suuri menestysteos, kuorolle ja orkesterille sävelletty Kullervo-sinfonia.

Sibelius ryhtyi pohtimaan ensimmäisen sinfonian säveltämistä kevättalvella 1898. Alun perin tähtäimessä näyttäisi olleen ohjelmasinfonia, etenkin Berliozin Fantastisen sinfonian innoittaman esimerkin mukaisesti. Syntyi kuitenkin ei-ohjelmallinen teos, joka sai kantaesityksensä Sibeliuksen sävellyskonsertissa Helsingissä seuraavan vuoden huhtikuussa; säveltäjä johti Helsingin filharmonista orkesteria eli nykyistä kaupunginorkesteria.

Teoksen vastaanotto oli hyvin innostunut, ja se saavutti oitis suuren suosion myös ulkomailla. Kun Robert Kajanuksen johtama Helsingin filharmoninen orkesteri kesällä 1900 matkusti ensimmäiselle ulkomaankiertueelleen Pariisin maailmannäyttelyyn, sinfonia oli ohjelmiston päänumero.

E-mollisinfonia on Sibeliuksen sinfonioista perinteisin. Sävelkieli on romanttista ja suureleistä, taustalla häämöttää etenkin Tshaikovskin vaikutus. Klassiset piirteet viittaavat kuitenkin Beethovenin suuntaan, ja onpa teoksessa havaittavissa myös kalevalais-kansallista tyyliä. Eri tekijöiden synteesi ei ehkä ole aivan onnistunut, mutta teos on tästä huolimatta hyvin persoonallinen ja taidokkaasti sävelletty.

Sinfonia on klassiseen tapaan neliosainen. Ensimmäisen osan avaa alakuloinen klarinettisoolo (Andante ma non troppo), jota seuraa kiihkeä, sonaattimuotoinen pääosa (Allegro energico). Toinen osa (Andante) sisältää niin idylliä kuin synkkiä pilviä. Kolmas osa on dynaaminen scherzo (Allegro).

Finaali (quasi una fantasia, fantasian tapaan) alkaa ensimmäisen osan johdantoteemalla, joka nyt soi syvän pateettisena. Tämän jälkeen musiikissa vuorottelevat nopea allegro ja jousien hieno espressivo-teema. Sinfonia päättyy dramaattisesti, ehkä jopa traagisesti.

Christian Holmqvist

Violin 1

Jan Söderblom
Pekka Kauppinen
Kari Olamaa
Otto Antikainen
Katariina Jämsä
Eija Hartikainen
Petri Päivärinne 
Ilkka Lehtonen
Sirkku Helin
Totti Hakkarainen
Onni Kunnola
Maiju Kauppinen
Katinka Korkeala
Kalinka Pirinen
Dhyani Gylling
Lea Tuuri

Violin 2
Anna-Leena Haikola
Teija Kivinen
Eva Ballaz
Tommi Asplund
Krista Rosenberg
Heini Eklund
Teppo Ali-Mattila
Eleonora Oswald
Harry Rayner
Terhi Ignatius
Anna-Maria Huohvanainen
Tuomas Ikonen
Kaisa Laurila

Viola
Atte Kilpeläinen
Torsten Tiebout
Petteri Poijärvi 
Lotta Poijärvi
Tuomas Huttunen
Ulla Knuuttila 
Mariette Reefman
Carmen Moggach
Tiila Kangas
Santtu Pozdniakovas 
Vuokko Lahtinen 
Aida Hadzajlic 

Cello
Lauri Kankkunen 
Tuomas Ylinen 
Basile Ausländer 
Beata Antikainen 
Ilmo Saaristo 
Mathias Hortling 
Jaakko Rajamäki 
Saara Särkimäki 
Veli-Matti Iljin 
Fransien Paananen

Bass
Ville Väätäinen 
Adrian Rigopulos 
Timo Ahtinen 
Eero Ignatius 
Paul Aksman 
Mehdi Nejjoum-Barthélémy
Juraj Valencik 
Tuomo Matero

Flute
Elina Raijas 
Niamh Mc Kenna 
Katja Ceder

Oboe
Jussi Jaatinen 
Nils Rõõmussaar 
Paula Malmivaara 

Clarinet
Nora Niskanen 
Osmo Linkola 
Heikki Nikula 

Bassoon
Erkki Suomalainen 
Markus Tuukkanen 
Noora Van Dok 

Horn
Miska Miettunen 
Ville Hiilivirta 
Jonathan Nikkinen 
Sam Parkkonen 

Trumpet
Obin Meurin 
Thomas Bugnot 
Pasqual Llopis Diago 
Mika Tuomisalo 

Trombone
Anu Fagerström 
Valtteri Malmivirta 
Jesus Moreno Miras 

Tuba
Ilkka Marttila 

Timpani
Tomi Wikström 

Percussion
Pasi Suomalainen 
Mikael Sandström 
Xavi Castelló Aràndiga 

Harp
Minnaleena Jankko 
Anni Kuusimäki 

Keyboard
Lambis Pavlou 

 

Taiteilijat

Jukka-Pekka Saraste
kapellimestari
John Storgårds
viulu

Ohjelma

    19:00
    Kimmo Hakola
    Viulukonsertto
    Väliaika
    21:00
    Jean Sibelius
    Sinfonia nro 1
Sarja IV
Musiikkitalo
Jukka-Pekka Saraste
John Storgårds
Kimmo Hakola
Viulukonsertto
Väliaika
Jean Sibelius
Sinfonia nro 1