Esittely

Kollegan muistolle sävelletty Cantus on Arvo Pärtin rakastetuimpia sävellyksiä. Maurice Ravel omisti teoksensa maailmansodassa kuolleille ystävilleen.

Uutinen Benjamin Brittenin kuolemasta kosketti Arvo Pärtiä syvästi. Kollegan muistolle sävelletty Cantus on Pärtin rakastetuimpia sävellyksiä. Maurice Ravel puolestaan omisti teoksensa maailmansodassa kuolleille ystävilleen.  

Konsertin viimeistä kappaletta varten orkesterijärjestäjät rullaavat lavalle kaksi flyygeliä Labèquen sisaruksille. Ranskalainen barokkimusiikki häivähtelee kummituksen tavoin Nico Muhlyn konsertossa. 

Konsertin ylimääräiset:

Philip Glass: Four Movements for Two Pianos, osa 4 
Gabriel Fauré: Berceuse, op. 56 no. 1

Arvo Pärt: Cantus Benjamin Brittenin muistolle

Virolainen Arvo Pärt (s. 1935) aloitti säveltäjänuransa ensin uusklassikkona ja sitten modernistina. Hänen musiikkinsa herätti vihaa viranomaisissa. Myös henkinen kriisi pakotti hänet pohtimaan tyylin muutosta. Pärt perehtyi keskiajan ja renessanssin musiikkiin ja kehitti 1970-luvun keskipaikkeilla ilmaisun jolle antoi nimen ”tintinnabulismi” (johdettu latinasta: ”pieni kello”). Sitä luonnehtivat tonaalisuus, kolmisointu-aiheet ja kontrapunkti. 1980-luvun alussa Pärt muutti perheineen Berliinin. Samalla hänen musiikkinsa alkoi tulla kansainvälisesti tunnetuksi. Helposti lähestyttävä sävelkieli yhdistettynä korostetun henkiseen sisältöön – Pärt on harras ortodoksi – on tehnyt Pärtistä yhden aikamme harvoista todella suosituista nykysäveltäjistä. 

Englantilainen säveltäjä Benjamin Britten kuoli joulukuussa vuonna 1976. Myöhemmin Pärt kertoi: ”Olin vastikään löytänyt Brittenin. Juuri ennen hänen kuolemaansa olin alkanut ihailla hänen musiikkinsa epätavallista kirkkautta – se toi mieleen saman puhtaan kirkkauden jonka löytää Guillaume de Machaut’n balladeista. Olin jo pitkään halunnut tavata Brittenin henkilökohtaisesti – nyt se ei enää ollut mahdollista.” Vuonna 1977 jousiorkesterille ja putkikellolle valmistunut teos Cantus Benjamin Brittenin muistolle sai kantaesityksensä Tallinnassa 7.4.1977 Viron kansallisen sinfoniaorkesterin konsertissa. Kapellimestari oli Eri Klas. 

Tunnelmaltaan voimakas Cantus on kaanon, jossa laskevaa a-molli-asteikkoa toistetaan eri pulsseissa samalla kun dynamiikka hiljalleen alkaa kasvaa. Huipennuksessa kaikki jouset soittavat forte forte fortissimo. Kun musiikki yhtäkkiä katkeaa, hiljaisuudessa soi putkikellon yksinäinen a-sävel.

Christian Holmqvist 

Maurice Ravel: Couperinin hauta, orkesterisarja 

Vuonna 1914 Maurice Ravel (1875–1937) alkoi suunnitella pianosarjaa, jossa inspiraationa toimisi barokin ajan musiikki, etenkin François Couperinin (1668–1733) cembalokappaleet. Sarjan työnimi oli Ranskalainen sarja. Sävellystyö keskeytyi ensimmäisen maailmansodan syttyessä. Ravel oli sen verran hintelä, ettei häntä aluksi huolittu sotapalvelukseen, mutta lopulta hän sai työskennellä ambulanssinkuljettajana ja sairaanhoitajana.

Vuonna 1917 Ravel palasi Ranskalaisen sarjan pariin. Otsikoksi vaihtui Le Tombeau de Couperin, Couperinin hauta. Tämä viittaa barokin tombeau-perinteeseen: tombeau on tietyn henkilön soivaksi hautamuistomerkiksi sävelletty teos. Kukin osista on omistettu yhdelle Ravelin sodassa kuolleen ystävän muistolle. Couperinin haudan (1914–17) kantaesitti Marguerite Long Pariisissa huhtikuussa vuonna 1919. Orkesteriversio (1919) sai kantaesityksensä Pariisissa vuoden 1920 helmikuussa. Pasdeloup’n orkesteria johti Rhené-Baton. Pianoversiossa osia on kuusi, mutta orkesteriversiossa Ravel on jättänyt pois osat Fuuga ja Toccata. Säveltäjää moitittiin siitä, että surumusiikiksi teos on sävyltään sangen valoisa. Tähän hän vastasi: ”Kuolleet ovat, ikuisessa hiljaisuudessaan, jo tarpeeksi surullisia”. 

Sarjan osat ovat vuolaasti virtaava Preludi (omistettu luutnantti Jacques Charlotin muistolle), kepeä Forlane (omistettu luutnantti Gabriel Delucin muistolle), nostalginen Menuetti (omistettu Jean Dreyfusin muistolle) ja vilkas Rigaudon (omistettu Pierre ja Pascal Gaudinin muistolle).  

Christian Holmqvist   

Benjamin Britten: An American Overture

Toisen maailmansodan ensimmäiset laukaukset repivät jo horisonttia, kun Benjamin Britten (1913–1976) ja hänen miesystävänsä, tenori Peter Pears pakkasivat laukkunsa Amerikan-matkalle vuonna 1939. Lähtökohdat olivat mitä mainioimmat: Muunnelmat Frank Bridgen teemasta -teos oli kirinyt edeltä Uuden mantereen musiikkipiireihin, viulukonsertto oli viimeistelyä vaille valmis ja tilauksia Amerikan parhailta orkestereilta alkoi sadella pian säveltäjän rantauduttua. Kriitikot asettuivat kuitenkin poikkiteloin. Poliittisesti arveluttavaan ajankohtaan, Japanin keisarin kunniaksi sävelletty Sinfonia da Requiem, operetti Paul Bunyan ja laulusarja Les Illuminations saivat kaikki kylmän vastaanoton. 

Lopulta vain kolmevuotiseksi jäänyt aika Yhdysvalloissa ja Kanadassa oli koettelemus, sillä uupuneeseen Britteniin iski koti-ikävän lisäksi akuutti ammattitauti, tyhjän partituurin kammo. Tuotannon tyrehtymisen on täytynyt olla traumaattista –  niinkin voimakkaasti, että kun Clevelandin orkesterin tilauksesta syntynyt An Occasional Overture (1941) löytyi arkistoista 1970-luvulla, Britten ei myöntänyt koskaan kirjoittaneensa moista teosta. Hän oli jopa tehnyt myöhemmin tekemänsä alkusoiton samalla nimellä, aivan kuin korvatakseen vanhan teoksensa muistot uusilla ja paremmilla. Vasta käsiala-analyysi sai hänet tunnustamaan isyytensä, mutta silti teos pantiin odottamaan kantaesitystään aina vuoteen 1981 – Brittenin kuoleman jälkeen – nimellä Amerikkalainen alkusoitto

Kanadalaisen karnevaalin (1939) tapaan Amerikkalainen alkusoitto kumartaa syvästi Brittenin ystävälle Aaron Coplandille, jonka tyyli oli 1930-luvulla noussut synonyymiksi yhdysvaltalaiselle musiikille. Alkusoiton orkesterisointi on poikkeuksellisen väljä, asteleva basso ja vaskifanfaarit kumpuavat muistumia marssiorkestereista, ja avoimien kvinttien ja kvarttien vyörytys lienee tyylitelty nyökkäys amerikkalaisen sointi-ihanteen suuntaan.

Jaani Länsiö

Nico Muhly: In Certain Circles

Amerikkalainen Nico Muhly (s. 1981) on tehnyt menestyksekkään uran niin taidemusiikin kuin popin parissa. Hän opiskeli sävellystä Juilliard School of Musicissa New Yorkissa John Coriglianon ja Christopher Rousen johdolla. Hän on julkaissut studioalbumeja ja tehnyt yhteistyötä muun muassa Björkin, Philip Glassin, rockyhtye Grizzly Bearin ja Esa-Pekka Salosen kanssa. Muhlyn tuotannosta löytää orkesteriteoksia, kolme oopperaa, soolokonserttoja sekä kuoroteoksia. Hän on myös kirjoittanut musiikkia elokuviin ja TV-sarjoihin. Tilausteoksia on syntynyt muun muassa Britten Sinfonialle, Metropolitanin oopperalle ja Guggenheimin taidemuseolle.

In Certain Circles kahdelle pianolle ja orkesterille (2020) syntyi New Yorkin filharmonikkojen, Düsseldorfin sinfonikkojen, Pariisin filharmonikkojen ja Royal Liverpool Philharmonic -orkesterin tilauksesta. Teos on kirjoitettu ja omistettu Katia ja Marielle Labèquelle, jotka kantaesittivät teoksen Pariisissa 6.6.2021. Pariisin orkesteria johti Maxim Emelyanychev.

Muhly kertoo: ”Ensimmäinen osa sisältää pienen katkelman Rameaun kappaleesta lEnharmonique. Rameaun sävelmä nousee silloin tällöin pintaan, sitten se taas katoaa näkyvistä. Kaikissa osissa toistuu hyvin yksinkertainen ele: vaskien ensimmäisen osan ensimmäisessä tahdissa voimallisesti esittämä nouseva sekunti-intervalli.

Toinen osa kostuu kahdesta tanssiosasta, jotka ovat sarabande ja gigue. Yritin käyttää hyväkseni tietojani ranskalaisesta barokkimusiikista luodakseni jotakin itselleni uutta, nimittäin musiikkia, joka enemmän tai vähemmän noudattaa jo olemassa olevan muotoratkaisun rytmin sääntöjä. Siinä missä sarabande on melko notkea, gigue on alleviivatun mekaaninen ja hieman epävakaa.

Kolmannen osan alussa pianot ovat suhteessa toisiinsa täysin eri rytmimaailmoissa. Musiikki leikkaa nopeasti pimeästä valoon, rosoisista rytmeistä yksinkertaisiin, herkästä sangen väkivaltaiseen. Jokainen leikkisä hetki katkeaa johonkin vakavaan ja mekaaniseen.”

Christian Holmqvist

Katia ja Marielle Labèque 

Katia ja Marielle Labèque ovat kansainvälistä mainetta niittänyt pianoduo, jonka soittoa on luonnehdittu saumattomaksi. Ranskalaissisarukset aloittivat pianonsoiton opiskelun jo muutaman vuoden ikäisinä ja valmistuttuaan maineikkaasta Pariisin konservatoriosta he keskittyivät nelikätiseen ja kahdelle pianolle kirjoitettuun ohjelmistoon.

Maailmanlaajuiseen kuuluisuuteen Labèquen sisarukset nousivat 1980-luvulla heidän kahden pianon Rhapsody in Blue -levytyksensä myytyä yli puoli miljoonaa kopiota. Vuonna 2005 sisarukset keräsivät yli 33 000 kuulijaa esiintyessään yhteisessä gaalakonsertissa kapellimestari Simon Rattlen ja Berliinin filharmonikkojen kanssa. Muita Labèque-duon kanssa soittaneita tunnettuja kokoonpanoja ovat esimerkiksi Alankomaiden Kuninkaallinen Concertgebouw-orkesteri, Baijerin radion sinfoniaorkesteri, Chicagon sinfoniaorkesteri, Clevelandin orkesteri, Dresdenin valtionorkesteri, Leipzigin Gewandhaus-orkesteri, Lontoon filharmoninen orkesteri, Lontoon sinfoniaorkesteri, Los Angelesin filharmonikot, Pariisin orkesteri ja Wienin filharmonikot.

Uransa alkuvaiheista lähtien Katia ja Marielle Labèque ovat soittaneet klassisen pianorepertuaarin lisäksi nykymusiikkia, ja Helsingin kaupunginorkesterin kanssa sisarukset vastaavat nimenomaisesti heitä varten sävelletyn In Certain Circles -konserton Suomen ensiesityksestä. Konserton kirjoittaneen Nico Muhlyn lisäksi duon säveltäjäkumppaneita vuosien varrella ovat olleet muun muassa Thomas Adès, Louis Andriessen, Luciano Berio, Pierre Boulez, Bryce Dessner, Philip Glass, Osvaldo Golijov, György Ligeti ja Olivier Messiaen.

Ison-Britannian johtavan sanomalehden The Timesin mukaan Labèquet osoittivat ”erehtymätöntä herkkyyttä ja virtuoosimaista raivokkuutta” esiintyessään Barbicanin taidekeskuksessa kesäkuussa 2024. Lehden mukaan sisarusten pianoduo on ”telepaattinen”.
 

Tomas Djupsjöbacka

Kapellimestarivierailija Tomas Djupsjöbacka on Vaasan kaupunginorkesterin ylikapellimestari ja taiteellinen johtaja kausina 2021–2024. Hän on lisäksi johtanut esimerkiksi Helsingin kaupunginorkesteria, Radion sinfoniaorkesteria, Sinfonia Lahtea, Turun filharmonista orkesteria ja Oulu Sinfoniaa. Helsingin kaupunginorkesterin edessä Djupsjöbacka nähtiin viimeksi marraskuun 2022 Helix-konsertissa. 

Tomas Djupsjöbacka (s. 1978) on taustaltaan sellisti, jonka kotimaista kilpailumenestystä seurasi ura solistina ja kamarimuusikkona Suomessa ja ulkomailla. Djupsjöbacka kuuluu menestyksekkään Meta4-jousikvartetin perustajajäseniin ja on pitkälti toistakymmentä vuotta esiintynyt yhteiseurooppalaisen Chamber Orchestra of Europe -kamariorkesterin riveissä. Muusikkojen toiveesta hän oli ensimmäinen Lapin kamariorkesterin päävierailija kausina 2019–2022. 

Tomas Djupsjöbacka valmistui vuonna 2003 Sibelius-Akatemiasta ja suoritti solistidiplomin Sveitsissä Lausannen konservatoriossa. Kapellimestariopintonsa Djupsjöbacka aloitti vuonna 2012 New Yorkin Metropolitan-oopperan ylikapellimestarin Yannick Nézet-Séguinin luotsaamana. Sibelius-Akatemian kapellimestariluokalta Djupsjöbacka valmistui vuonna 2017.

Violin 1
Pekka Kauppinen
Kreeta-Julia Heikkilä
Eva Ballaz
Eija Hartikainen
Katariina Jämsä
Sanna Kokko
Kati Kuusava
Helmi Kuusi
Elina Lehto
Ilkka Lehtonen
Kari Olamaa
Petri Päivärinne
Satu Savioja
Sirkku Helin
Anna Tanskanen

Violin 2
Alexander Won-Ho Kim
Anna-Leena Haikola
Kamran Omarli
Teppo Ali-Mattila
Heini Eklund
Serguei Gonzalez Pavlova
Dhyani Gylling
Matilda Haavisto
Liam Mansfield
Krista Rosenberg
Angeles Salas Salas
Virpi Taskila
Mathieu Garguillo
Eleonora Oswald

Viola
Atte Kilpeläinen
Petteri Poijärvi
Aulikki Haahti-Turunen
Tuomas Huttunen
Kaarina Ikonen
Tiila Kangas
Carmen Moggach
Liisa Orava
Mariette Reefman
Markus Sallinen
Hajnalka Standi-Pulakka
Anu Airas

Cello
Lauri Kankkunen
Beata Antikainen
Jaakko Rajamäki
Jaani Helander
Veli-Matti Iljin
Päivi Paajanen
Fransien Paananen
Ilmo Saaristo
Saara Särkimäki
Tommi Wesslund

Bass
Ville Väätäinen
Tuomo Matero
Paul Aksman
Miranda Erlich
Oskari Hänninen
Eero Ignatius
Venla Lahti
Adrian Rigopulos
Flute
Janette Leván
Jenny Villanen
Katja Ceder

Oboe
Christian Moré Coloma
Paula Malmivaara
Jorma Valjakka

Clarinet
Niina Selin
Anna-Maija Korsimaa
Heikki Nikula

Bassoon
Markus Tuukkanen
Erkki Suomalainen
Ananta Karilun Diaz Martinez

Horn
Joonas Seppelin
Ville Hiilivirta
Miska Miettunen
Jonathan Nikkinen

Trumpet
Thomas Bugnot
Obin Meurin
Inka Pärssinen

Trombone
Victor Álvarez Alegria
Anu Fagerström
Jussi Vuorinen

Tuba
Ilkka Marttila

Timpani
Tomi Wikström

Percussion
Xavi Castelló Aràndiga
Mikael Sandström
Kazutaka Morita
Elmeri Uusikorpi

Harp
Anni Kuusimäki
Minnaleena Jankko

Keyboard
Satu Elijärvi


Taiteilijat

Tomas Djupsjöbacka
kapellimestari
Katia Labèque
piano
Marielle Labèque
piano

Ohjelma

    19:00
    Arvo Pärt
    Cantus Benjamin Brittenin muistolle
    Maurice Ravel
    Couperinin hauta
    Väliaika
    Benjamin Britten
    An American Overture
    21:00
    Nico Muhly
    In Certain Circles, konsertto kahdelle pianolle (ekS)
Sarja III
Tomas Djupsjöbacka
Katia Labèque
Marielle Labèque
Arvo Pärt
Cantus Benjamin Brittenin muistolle
Maurice Ravel
Couperinin hauta
Väliaika
Benjamin Britten
An American Overture
Nico Muhly
In Certain Circles, konsertto kahdelle pianolle (ekS)