290524__MG_6402 c Felix Broede.jpg

Tuhannen sinfonia

Ke 29/05/2024 19:00 - 20:30
11.50€
70.00€

Esittely

Kauden päätöskonsertissa Musiikkitalon suureen konserttisaliin kokoontuu kahdeksan solistia, kuusi kuoroa sekä sinfoniaorkesteri urkuja unohtamatta.

Kahdeksannen sinfonian kolossaalinen hahmo hulmahti Gustav Mahlerin mieleen yhdessä leimauksessa. Ensiluonnokset viimeisteltyään Mahler tiesi säveltävänsä jotain, mikä saa hänen aikaisemmat teoksensa näyttämään pelkiltä alkusoitoilta. Kauden päätöskonsertissa Musiikkitalon suureen konserttisaliin kokoontuu kahdeksan solistia, viisi kuoroa sekä sinfoniaorkesteri mahtavimmassa muodossaan urkuja unohtamatta. Orkesterin riveihin liittyy myös joukko nuoria muusikoita LEAD!-hankkeesta.

Konsertti järjestetään yhteistyössä Lead! -hankkeen kanssa.
https://leadorchestraproject.com

Gustav Mahler: Sinfonia nro 8

Gustav Mahler (1860–1911) muistetaan suurten, tai puhujasta riippuen suuruudenhullujen sinfonioiden luojana. Tosin siinä missä monet aikalaiset, kuten yhtälailla jättimäisyyttä ihannoinneet Havergal Brian (1876–1972) ja Jean Louis Nicodé (1853–1919) ovat nykyään tyystin unohdettuja, Mahler onnistui luomaan mammuteistaan historiaan jääviä klassikoita. Mahler jatkoi Richard Wagnerin oopperoiden ja Anton Brucknerin sinfonioiden tiellä paisuttelemalla orkesteria ja lisäämällä tunnetta, ja oli yhtenä tärkeimmistä säveltäjistä saattelemassa romantiikan aikakautta hautaansa. Seuraava sukupolvi oli jo kehittelemässä uutta, riisuttua, loogiseen järjestelmällisyyteen haikailevaa modernismia, jolle viimeistään ensimmäisen maailmansodan jättämä tunnetyhjiö loi otollisen kasvualustan.

Mahlerin kahdeksatta sinfoniaa (1910) voi pitää romanttisen orkesterimusiikin huipentumana. Teokset olivat kasvaneet vuosisatojen ajan melkolailla lineaarisesti. Orkesterit ja konserttitalot olivat paisuneet samaa tahtia. Yleistaitoisista säveltäjä-orkesterinjohtajista oli syntynyt oma ammattikuntansa päätoiminen kapellimestari, joka Mahlerkin oli. Notkeilla liikkeillään ja rautaisella kurillaan hän oli noussut täystyöllistetyksi kapellimestaritähdeksi, joka vain kesälomillaan pystyi uppoutumaan todellisen kutsumuksensa pariin. 

Wienin oopperan ja filharmonikoiden kapellimestarina hän sai myös toteuttaa sinfonisia visioitaan luultavasti vapaammin kuin muut säveltäjät. Münchenin messuhallissa noin 1000 esiintyjän voimin kantaesitetty kahdeksas sinfonia oli silti Mahlerin ainoa todellinen menestysteos sekä viimeinen, jonka esityksen hän sai itse todistaa. Kaksi vuotta myöhemmin syntynyt Das Lied von der Erde esitettiin vasta 1912, samoin kuin yhdeksäs sinfonia (1909); kymmenes jäi keskeneräiseksi.

Kun kolmessa edellisessä, puhtaasti instrumentaalisessa sinfoniassa seikkaili säveltäjä itse ajatuksineen, kahdeksannessa Mahler palaa varhaisten sinfonioidensa universaalien sanomien lähteille. Noin 90-minuuttinen sinfonia jakautuu kahteen päälukuun, joiden tekstit ovat pinnalta eripariset, silti teemoiltaan yhtenäiset: ensimmäinen osa perustuu 800-lukulaiseen helluntain hymniin Veni, creator spiritus ja toinen J. W. Goethen Faust-näytelmän päätöskohtaukseen, jossa ”ikuinen feminiini” tarjoaa lopullisen kirkastumisen. Arvellaan, että teos on kokonaisuudessaan Mahlerin ylistyslaulu vaimolleen Almalle. 

”Voitteko kuvitella sinfoniaa, joka on alusta loppuun laulettu?”, Mahler kirjoitti historioitsija Albert Spechtille. ”Tähän asti olen aina käyttänyt sanoja ja ääniä vain selittävällä tavalla, oikotienä tietyn tunnelman luomiseen, joka sinfonisesti voitaisiin ilmaista vain hyvin pitkällisesti, tiiviisti ja tarkasti; mikä on mahdollista vain sanojen avulla. Tässä taas käytetään ääniä myös instrumentteina: ensimmäinen osa on muodoltaan tiukasti sinfoninen, mutta se on kokonaisuudessaan laulettu. Itse asiassa on outoa, ettei tämä ole tullut kenellekään muulle säveltäjälle mieleen – tämä on todella Kolumbuksen muna, ’puhdas' sinfonia, jossa maailman kaunein instrumentti saa todellisen paikkansa – eikä vain yhtenä soittimena muiden joukossa, sillä sinfoniani ihmisääni on loppujen lopuksi koko runollisen idean kantaja.”

Jaani Länsiö

Violin 1
Jan Söderblom
Kreeta-Julia Heikkilä
Totti Hakkarainen
Katariina Jämsä
Helmi Kuusi
Elina Lehto
Ilkka Lehtonen
Júlia Mušáková
Kari Olamaa
Petri Päivärinne
Kalinka Pirinen
Aet Ratassepp
Satu Savioja
Elina Viitasaari
Sari Deshayes
Taru Kircher
Sophie Heinrich
Aada Kuoppa
Wonjay Seo
David Seixas
Henrike Sommer 
Karoline Wocher

Violin 2
Anna-Leena Haikola
Teija Kivinen
Teppo Ali-Mattila
Eva Ballaz
Heini Eklund
Matilda Haavisto
Terhi Ignatius
Sanna Kokko
Liam Mansfield
Harry Rayner
Krista Rosenberg
Virpi Taskila
Pauline Fleming-Unelius
Dhyani Gylling
Leora Cohen
Bohdan Doroshenko
Mitsuru Yonezaki
Jasmin Mönkkönen 
Ting-Shuo Chang
Lauri Lodders

Viola
Atte Kilpeläinen
Torsten Tiebout
Lotta Poijärvi
Petteri Poijärvi
Aulikki Haahti-Turunen
Tuomas Huttunen
Tiila Kangas
Ulla Knuuttila
Carmen Moggach
Liisa Orava
Mariette Reefman
Markus Sallinen
Hajnalka Standi-Pulakka
Oleksandr Ahafonov
Ivan Udovychenko
Pauline Schulte-Beckhausen

Cello
Lauri Kankkunen
Tuomas Ylinen
Beata Antikainen
Basile Ausländer
Jaakko Rajamäki
Jaani Helander
Veli-Matti Iljin
Ilmo Saaristo
Saara Särkimäki
Tommi Wesslund
Aaron Schröer
Lucie Žurmanová
Mirella Pietikäinen
Saima Malmivaara
Hans Schröck
Marta Podwysocka

Bass
Ville Väätäinen
Pauli Pappinen
Tuomo Matero
Paul Aksman
Eero Ignatius
Venla Lahti
Adrian Rigopulos
Mehdi Nejjoum-Barthélémy
Astor Cortabarria
Iikka Järvi
Joonas Korjus
Eero Marttila
Yordano Nunez
Juraj Valencik
Flute
Niamh McKenna
Elina Raijas 
Päivi Korhonen
Panak Hashemian
Jenny Villanen
Saara Lehtinen

Oboe
Hannu Perttilä
Jussi Jaatinen
Tõnis Traksman
Nils Rõõmussaar
Paula Malmivaara

Clarinet
Gerbrich Meyer
Osmo Linkola
Marko Portin
Anna-Maija Korsimaa
Heikki Nikula

Bassoon
Markus Tuukkanen
Pekko Aakko
Mikko-Pekka Svala 
Tuukka Vihtkari
Noora Van Dok

Horn
Mika Paajanen 
Ville Hiilivirta
Miska Miettunen
Jonathan Nikkinen
Sam Parkkonen
Joonas Seppelin
Satu Huuskonen
Marian Strandenius

Trumpet
Thomas Bugnot 
Obin Meurin
Jouko Harjanne
Antti Joki
Tapio Paavilainen
Tomas Gricius
Xiang Guo
Pedro Dantas
Juhana Valtonen

Trombone
Valtteri Malmivirta
Anu Fagerström
Jussi Vuorinen
Teppo Alestalo
Ricardo Pedrares Patiño
Joni Taskinen
Ricardo Barbosa

Tuba
Anders Hauge

Timpani
Mikael Sandström
Tomi Wikström

Percussion
Xavi Castelló Aràndiga
Pasi Suomalainen

Harp
Saara Olarte
Anni Kuusimäki
Minnaleena Jankko

Piano
Anna Kuvaja

Celesta
Mirka Viitala

Harmonium
Minna Koskimies

Organ
Jan Lehtola

Mandolin
Petri Kumela
Jukka Särkkä

Taiteilijat

Jukka-Pekka Saraste
kapellimestari
Meagan Miller
sopraano, Magna Peccatrix
Helena Juntunen
sopraano, Una Poenitentium
Maija Rautasuo
sopraano, Mater Gloriosa
Elli Vallinoja
mezzosopraano, Mulier Samaritana
Lilli Paasikivi
mezzosopraano, Maria Aegyptica
Tommi Hakala
baritoni, Pater Ecstaticus
Simon O'Neill
tenori, Doctor Marianus
Tómas Tómasson
basso, Pater Profundus
Cantores Minores
Ruotsin radion kuoro
Latvian radion kuoro
Helsingin kamarikuoro
Musiikkitalon Kuoro
Nils Schweckendiek
kuorojen valmennus
Hannu Norjanen
kuorojen valmennus

Ohjelma

    19:00
    20:30
    Gustav Mahler
    Sinfonia nro 8 ”Tuhannen sinfonia”
Muut
Jukka-Pekka Saraste
Meagan Miller
Helena Juntunen
Maija Rautasuo
Elli Vallinoja
Lilli Paasikivi
Tommi Hakala
Simon O'Neill
Tómas Tómasson
Cantores Minores
Ruotsin radion kuoro
Latvian radion kuoro
Helsingin kamarikuoro
Musiikkitalon Kuoro
Nils Schweckendiek
Hannu Norjanen
Gustav Mahler
Sinfonia nro 8 ”Tuhannen sinfonia”