HKO & Mälkki & Hardenberger - verkkokonsertti

Pe 15/01/2021 19:00 - 20:15
vapaa pääsy

Esittely

Ylikapellimestari Susanna Mälkin johtama konsertti avaa kevätkauden. 

Håkan Hardenberger tuo mukanaan Suomen ensiesitykseen Betsy Jolasin hienostuneen teoksen, jossa trumpetti laulaa, leikittelee ja loihtii ilmoille musiikillisia ajatuksia jazzahtavin, tunteellisin ja kevein äänenpainoin. Steve Reichin uusin orkesteriteos sai kantaesityksensä Los Angelesissa Susanna Mälkin johdolla kaksi vuotta sitten – ylistävin arvioin.

Vuosi ennen ensimmäistä sinfoniaa valmistunut Kuningas Kristian II -näytelmämusiikki teki Sibeliusta kansainvälisesti tunnetuksi orkesterisäveltäjänä ja pohjusti sinfonista uraa.

Suora lähetys ja tallenne Yle Radio 1, Yle Areena ja HKO Screen -mobiilisovellus. 

 

Steve Reich: Music for Ensemble and Orchestra

Yhdysvaltalainen Steve Reich (s. 1936) on 1960-luvulta lähtien ollut yksi nykymusiikin tunnetuimmista hahmoista. Hän on ollut mukana luomassa minimalismia, musiikkia jota leimaa lyhyiden aiheiden hypnoottinen toisto ja asteittainen muuntelu. Useat teokset kuten Drumming (1971), Music for 18 Musicians (1976), Different Trains (1988) ja Double Sextet (2007) ovat olleet yleisö- ja arvostelumenestyksiä. Säveltäjän yhtye Steve Reich and Musicians on saanut kulttimaineen ja palkittu Grammylla. Vuonna 2007 Reichille myönnettiin arvostettu Polar Music Prize. Hän on vaikuttanut voimakkaasti niin taidemusiikin säveltäjiin kuin myös maailmanmusiikin artisteihin ja jazzmuusikkoihin. Reichin varhaiset teokset olivat sisällöltään abstrakteja. Myöhemmin hän on luonut musiikkia, joka liittyy esimerkiksi juutalaiseen historiaan ja kulttuuriin.

Music for Ensemble and Orchestra (2018) on syntynyt Los Angelesin filharmonikkojen, Lontoon sinfoniaorkesterin, New Yorkin filharmonikkojen, San Franciscon sinfoniaorkesterin, Sydneyn sinfoniaorkestern ja Baltic Sea Philharmonic -orkesterin yhteistilauksesta. Teos sai kantaesityksensä Walt Disney Concert Hallissa Los Angelesissa, Los Angelesin filharmonikkojen konsertissa 1.11.2018. Kapellimestari oli Susanna Mälkki. Teos saa nyt Suomen ensiesityksensä. 

Music for Ensemble and Orchestra on lähtenyt liikkeelle barokin concerto grosso -periaatteesta. Concerto grossossa voi olla useita solisteja, mutta tässä teoksessa niitä on peräti 20 kappaletta. Solistit muodostavat yhtyeen, jossa on kuusi puhallinsoitinta, kaksi vibrafonia, kaksi pianoa, yhdeksän jousisoitinta ja sähköbasso. Säestävä orkesteri puolestaan koostuu neljästä trumpetista, lyömäsoittimista ja jousiorkesterista vailla kontrabassoja. Teoksessa on viisi jaksoa. Jaksojen tempo on tismalleen sama, mutta niissä on erilaiset pulssit. Kuulijalle syntyy illuusio tempon muuttumisesta. 

 

Betsy Jolas: Onze Lieder

Betsy Jolas (s. 1926) syntyi Ranskassa amerikkalaiseen perheeseen. Hän vietti osan kasvuvuosistaan Yhdysvalloissa, missä opiskeli musiikkia Bennington Collegessa. Vuonna 1946 hän palasi Ranskaan ja opiskeli Pariisin konservatoriossa mm. Darius Milhaud’n ja Olivier Messiaenin johdolla. Myöhemmin hän itse opetti samassa opinahjossa. Hän on opettanut myös Yhdysvalloissa, muun muassa Yalessa, Harvardissa ja  Tanglewoodissa. 

Jolas on luonut merkittävän kansainvälisen säveltäjäuran ja on tehnyt yhteistyötä esimerkiksi kapellimestari Simon Rattlen, huilisti Pierre-Yves Artaud’n, sellisti Anssi Karttusen, trumpetisti Håkan Hardenbergerin ja Berliinin filharmonikkojen kanssa. Hänelle on myönnetty Koussevitzky-palkinto ja kansainvälinen Maurice Ravel -palkinto. Hän on Ranskan Taiteen ja kirjallisuuden ritarikunnan komentaja ja Ranskan kunnialegioonan ritari. 

Säveltäjän laajaan tuotantoon kuuluu oopperoita, orkesterikappaleita, kamarimusiikkia sekä soolo- ja kuoroteoksia. Uudempaa tuotantoa edustavat esimerkiksi jousikvartetot 7 (2018) ja 8 (2019) sekä Gewandhausorchester Leipzigin ja Bostonin sinfonikkojen tilaama orkesteriteos Letters from Bachville (2019). 

Maria Kalliopään haastattelussa vuonna 2016 Jolas kertoi: ”Juureni ovat koko musiikin historiassa, ei ainoastaan oman aikani musiikissa. On etuoikeus että minulla voi olla suhde menneisyyden kaikkeen suureen musiikkiin.” Toisessa yhteydessä hän on maininnut saaneensa inspiraatiota esimerkiksi Monteverdin, Debussyn ja Schumannin teoksista. Vaikka hänen ilmaisunsa on modernistista, siitä löytää voimakkaan luottamuksen melodisiin ja laulullisiin perusarvoihin. 

Onze Lieder (Yksitoista laulua) on vuonna 1977 Pariisissa sävelletty teos trumpetille ja kamariorkesterille. Kantaesityksessä trumpetisti oli Pierre Thibaud. Ensemble Intercontemporain -yhtyettä johti Michel Tabachnik. Otsikosta huolimatta teos on yksiosainen. Trumpetin esittämät ”laulut” ovat joskus sävyltään unelmoivat, joskus purevat. 

 

Jean Sibelius: Kuningas Kristian II, sarja op. 27

Kirjailija Adolf Paul (1863–1943) syntyi Ruotsissa mutta varttui Suomessa. 1880-luvulla hän opiskeli pianoa Helsingin konservatoriossa ja tutustui tällöin Jean Sibeliukseen (1865–1957). Ystävyys jatkui kirjailijan muutettua Berliiniin. Paul julkaisi romaaneja ja näytelmiä. Hänellä oli kyky verkostoitua: Sibeliuksen ohella tuttavapiirin kuuluivat esimerkiksi Edvard Munch, August Strindberg, Ferruccio Busoni, Knut Hamsun ja Akseli Gallen-Kallela. Saksassa Paul ahkeroi tehdäkseen Sibeliuksen musiikkia tunnetuksi. Myöhemmin Paul suhtautui sympaattisesti natsien politiikkaan. Natsihallinto kiitti myöntämällä hänelle kunniaeläkkeen. 

Helmikuussa 1898 Paulin näytelmä Kuningas Kristian II sai ensi-iltansa Helsingin Ruotsalaisessa teatterissa. Esityksiä varten Sibelius sävelsi kappaleet Elegia, Musette, Menuetti ja Laulu ristilukista, ja hän johti itse teatterirorkesteria. Kesällä Sibelius sävelsi kolme uutta kappaletta, Nocturnen, Serenadin ja Balladin. Kuningas Kristian II -musiikista koottu orkesterisarja (op. 27) oli aikansa hitti. Suosituimmaksi numeroksi nousi Musette, jonka melodiaan keksittiin teksti ”Minä menen Kämppiin takaisin”, joka viittasi Sibeliuksen legendaarisiin ryyppyputkiin Kämpin ravintolassa Helsingissä. Pauliin näytelmämusiikki teki valtavan vaikutuksen. Vanhana miehenä hän toivoi, että osa Elegia esitettäisiin hänen hautajaisissaan. Toive ei toteutunut.

Näytelmä perustuu hyvin väljästi tositapahtumiin. Kristian II oli Tanskan ja Norjan kuningas 1513–23 ja Ruotsin kuningas 1520–21, kunnes hänet syrjäytettiin. Hänet tunnetaan nimellä Kristian Tyranni, vuoden 1520 Tukholman verilöylyn takia. Toinen päähenkilö on kuninkaan rakastajatar Dyveke, joka kuoli epäselvästä syystä – Paulin versiossa hänet myrkytetään. Sibeliuksen musiikki vangitsee hienosti näytelmän rakkautta ja fatalismia henkivän ilmapiirin. 

 

Christian Holmqvist 

 

 

Taiteilijat

  • Susanna Mälkki

    kapellimestari

  • Håkan Hardenberger

    trumpetti

Ohjelma

  • 19.00
    Steve Reich

    Music for ensemble and orchestra (ekS.)

  • Betsy Jolas

    Onze Lieder (ekS.)

  • 20.15
    Jean Sibelius

    Sarja näytelmästä Kuningas Kristian II

Usein kysyttyä

Voinko ottaa orkesterista valokuvia?

Voit ottaa kuvia ennen konserttia ja konsertin jälkeen. Konsertin ajan toivomme sinun rentoutuvan kuuntelemaan soittoamme. Näin takaat työrauhan meille ja rauhallisen konserttielämyksen muille kuulijoille.

Kuinka pukeudun konserttiin?

Pukeudu niin, että viihdyt. Pukukoodi on vain orkesterilla.

Millaiset ovat turvallisuusohjeet Musiikkitalossa syksyllä 2020?
 

Syksyn turvatoimet

Lämpimästi tervetuloa Musiikkitaloon! Syksyllä meillä järjestetään monia hienoja konsertteja, ja toivomme, että saat nauttia elämyksestä ilman ylimääräistä huolta. Tästä syystä haluamme kertoa jo ennakkoon konsertin turvatoimista.

Me noudatamme Musiikkitalossa kaikkia viranomaisten ohjeistuksia. Niiden lisäksi meillä on omia tarkempia varotoimia, jotka ovat tuttuja muun muassa kaupoista ja museoista. Ohjeistamme toimintaa paikan päällä näkyvästi ja selkeästi.

Seuraavassa muutamia ohjeita, joihin toivomme sinun tutustuvan jo ennen Musiikkitaloon saapumista:

 

Älä tule Musiikkitaloon sairaana

Jääthän kotiin pienestäkin flunssaoireilusta. Olemme laajentaneet pääsylippujen palautuskäytäntöä, ja voit vaihtaa lippusi toiseen konserttiin soittamalla lipunmyyntiin vielä konserttipäivänä klo 11 mennessä. Katso tarkemmat ohjeet alta.

 

Saavu ajoissa

Turvatoimista johtuen saapuminen ja Musiikkitalossa liikkuminen voi olla tavallista hitaampaa. Varaathan siksi saapumiseen riittävästi aikaa.

 

Hengityssuojain ja suojakäsineet

Jos haluat käyttää konsertissa hengityssuojainta tai suojakäsineitä, suosittelemme ottamaan ne mukaan itse. Tarvittaessa saat ne myös maksutta info-pisteestämme lipunmyynnin vierestä.

 

Muista turvaväli

Pidäthän turvaväliä muihin asiakkaisiin. Muista tämä erityisesti jonottaessasi esimerkiksi hissiin, naulakkoon, kahvilaan tai konserttisaliin.

 

Naulakkoon jätetään vain isot kantamukset

Koronatilanteen vuoksi ulkovaatteet saa ottaa mukaan konserttisaliin, ja suosittelemmekin näin tekemään, jotta vältämme naulakon ruuhkautumisen ennen ja jälkeen konserttia. Suuret laukut on kuitenkin jätettävä naulakkoon.

Naulakko on poikkeusaikana maksuton.

 

Konserttisalissa istutaan turvavälein

Konserttisalissa istutaan siten, että jokaisen kuulijan väliin jää 1–2 metrin turvaväli. Huomioithan, että istumapaikkaa ei saa saa oma-aloitteisesti vaihtaa, vaan sinun tulee istua sillä paikalla, joka pääsylippuun on merkitty. Konserttisalista poistutaan rivi kerrallaan henkilökunnan ohjeita noudattaen.

 

Huolehdi käsihygieniasta

Käytä käsien desinfiointiautomaatteja heti sisäänkäyntien yhteydessä. Seuraa opasteita lähimmälle käsienpesupisteelle. Muista myös yskiä oikeaoppisesti hihaan tai kertakäyttöiseen nenäliinaan.

 

Tervetuloa!

Pian pääset uppoutumaan musiikkiin. Sydämellisesti tervetuloa Musiikkitaloon!

 

Konserttilipun vaihtaminen sairastapauksessa

Musiikkitalon lipunmyynti vastaanottaa peruutusilmoituksia arkisin ma–pe klo 9–11 välisenä aikana puhelimitse: 020 7070 437 (soittajahinnat alla). Ilmoitus peruutuksesta tulee tehdä puhelimitse viimeistään konserttipäivänä klo 11 mennessä.

Peruttu lippu vaihdetaan toiseen Helsingin kaupunginorkesterin konserttiin saatavuuden mukaan, jolloin myös hintakategoria voi vaihtua ilman hyvitystä. Mikäli et halua valita vaihtokonserttia heti, saat vaihdossa ns. avoimen konserttilipun, joka on voimassa vuoden. Avoin lippu tulee vaihtaa varsinaiseen konserttilippuun Musiikkitalon lipunmyynnissä lipun voimassaoloaikana.

Palvelun sujuvoittamiseksi, tutustuthan etukäteen tuleviin konsertteihimme verkkosivuillamme www.helsinginkaupunginorkesteri.fi/konsertit

 

Soittajahinnat:

Kiinteästä verkosta: 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min

Matkapuhelimesta: 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min

Ulkomailta: tavallinen ulkomaanpuheluhinta

 

SAAPUMINEN MUSIIKKITALOON 
Lue lisää.

LÄHIN MAKSULLINEN PYSÄKÖINTIHALLI 
Q-Park Finlandia, Karamzininkatu 2, lämmitetty halli, kameravalvonta, 650 autopaikkaa, kävelytunneli Musiikkitaloon. 

KONSERTTISALI 
Helsingin kaupunginorkesteri toimii LPR-Arkkitehdit Oy:n suunnittelemassa Musiikkitalossa. Musiikkitalon konserttisalissa on käytössä kolme hintaluokkaa. Lisätietoa Musiikkitalon verkkosivuilta. 
KATSOMOKARTTA PERMANTO
KATSOMOKARTTA PARVI

RAVINTOLA 
Konserttien tarjoilut osoitteesta Restis-sovelluksesta 
tai puhelimitse numerosta 020 762 4862. 

Musiikkitalon konserttitarjoilu- ja ravintolapalveluista vastaa Restel Tapahtumaravintolat.
Tilaa konserttitarjoilut etukäteen verkkokaupasta väliajalle, ennen konserttia tai nautittavaksi vasta esityksen jälkeen, niin voit nauttia tarjoilut rauhassa omassa pöydässäsi jonottamisen sijasta.
Restelin verkkokauppa on ympäri vuorokauden, tutustu valikoimaan Restis-sovelluksessa. Tilaukset myös puhelimitse 020 762 4862, ma-pe klo 8-17 tai ravintolat.musiikkitalo@restel.fi