HKO & Slobodeniouk & Rummukainen

Pe 07/05/2021 19:00 - 20:15
vapaa pääsy

Esittely

Dima Slobodenioukin johtamassa konsertissa on ranskalaista eleganssia, ohikiitävän hetken mystiikkaa sekä neuvostovenäläistä sydänverta tihkuva sellokonsertto, solistina Tšaikovski-kilpailun finalisti Senja Rummukainen.

Dima Slobodenioukin johtamassa konsertissa on ranskalaista eleganssia sekä neuvostovenäläistä sydänverta tihkuva konsertto. Darius Milhaud’n välimerellistä valoa välkehtivässä pienoissinfoniassa soi säveltäjän avara vaikutemaailma jazzista ja brasilialaisesta musiikista 1920-luvun Pariisin kahvilakulttuuriin.  

Puhelut, Prismat, Kaukaiset tilat, Litaniat, Yksinpuhelut… Henri Dutilleux’n teoksen jaksot valaisevat matkaa kohti ohikiitävän hetken mysteeriä. HKO:n eteen Šostakovitšin sellokonserton solistiksi astuu Tšaikovski-kilpailun finalisti, orkesterin oma sellisti Senja Rummukainen. 


Katso ja kuuntele suorana ja tallenteena Helsinki-kanavalla ja HKO Screen -sovelluksessa.
LINKKI HELSINKI-KANAVALLE.
 

Katso suorana ja keskustele orkesterin YouTube-kanavalla.
LINKKI ORKESTERIN YOUTUBE-KANAVALLE.
 

 

Darius Milhaud: Kamarisinfonia nro 5 op 75

Darius Milhaud (1892–1974) kuuluu ranskalaisen modernismin suuriin nimiin. Niin kutsutun Les Six -ryhmän jäsenenä hän teki eroa radikaalimman sävelkielen nimissä etenkin Debussyn edustamaan myöhäisromantiikkaan ja impressionismiin. Milhaud otti vaikutteita jazzista, afrikkalaisista rytmeistä ja Etelä-Amerikan musiikista ja yhdisteli eri sävellajeja päällekkäin. Hän suhtautui kokeelliseen musiikkiin jopa muita Les Six -säveltäjiä avoimemmin.

Kolmen vuoden pesti Rio de Janeirossa 1910-luvun lopulla Ranskan Brasilian-lähettilään Paul Claudelin avustajana oli Milhaudin uralla käänteentekevää aikaa. Siellä saivat alkunsa mm. baletit L'Homme et son désir, Le bœuf sur le toit (Härkä katolla), tanssisarja Saudades do Brazil sekä ensimmäinen kamarisinfonia tai “Pieni sinfonia”, joita Milhaud sävelsi myöhemmin viisi lisää. Näitä ei tule sekoittaa suuriin orkesterisinfonioihin, joita hän sävelsi yhteensä kaksitoista. Kaikkiaan Milhaud’n teosluettelo kattaa pitkälti yli 400 opusta.

Viides kamarisinfonia op. 75 (1922) puhallinyhtyeelle on muiden sarjan teosten mukaisesti varsin kompakti, mutta Milhaud onnistuu tiivistämään kaiken olennaisen (sinfonian kolme osaa kaikkine vaiheineen) vain kuuteen, ikään kuin yhtäjaksoisesti esitettävään minuuttiin. Musiikin polyfonisuudesta voi kuulla hiljattain alkaneen barokkibuumin henkeä, ja sen harmonioissa ja rytmeissä kuuluu sotilaiden mukana Amerikasta Eurooppaan rantautuneen jazzin vaikutus. Yhteys Stravinskyn Kevätuhriin tuntuu niin ikään ilmeiseltä. Kamarisinfonia nro 5 oli Italian radion tilaus, ja se on omistettu sopraano Marya Freundille. Säveltäjä itse johti kantaesityksen Pariisin Champs-Elysées’n teatterissa – samassa talossa, jossa Kevätuhri esitettiin kymmenen vuotta aiemmin.

 

Dmitri Šostakovitš: Sellokonsertto nro 1 Es-duuri op. 107

Ainakin kaksi asiaa mahdollistivat Dmitri Šostakovitšin (1906–1975) ensimmäisen sellokonserton valmistumisen. Ensin virtuoosisellisti Mstislav Rostropovitš ilmestyi Moskovan musiikkikuvioihin 1940-luvulla esittämällä Sergei Prokofjevin aikoinaan soittokelvottomaksi julistetun sellokonserton. Tästä rohkaistuneena Prokofjev palasi sellon pariin säveltämällä uuden ja entistäkin vaikeamman teoksen nuorelle supertähdelle. Sinfonia Concertantesta (1952) tuli kantarepertuaarin kenties haastavin sellokonsertto ja Šostakovitšin ilmiselvä innoittaja.

Toiseksi vuonna 1953 Josif Stalin kuoli. Johtajat keskittyivät taistelemaan vallasta ja jättivät taiteilijoiden suitsimisen vähemmälle huomiolle. Šostakovitš pystyi ensimmäistä kertaa lähes 30 vuoteen allekirjoittamaan sävellyksensä sanoman suoraselkäisesti, ilman pakotettua ideologiaa. Siinä missä Prokofjev joutui piilottamaan Sinfonia Concertanteen Stalinin kritisoinnin, Šostakovitšilla ei ollut moiseen enää tarvetta. Propagandan sijasta hän saattoi toteuttaa villeimmät unelmansa nyt vapaasti ja vieläpä välittämättä solistinsa teknisistä tai emotionaalisista rajoituksista – niitä ei Rostropovitšilla tiettävästi ollut.

Näistä aineksista syntyi sellokonsertto nro 1 op. 107 Es-duurissa (1959), jota pidetään Sinfonia Concertanten ohella sellon yhtenä särmikkäimmistä koetinkivistä. Vaikka se on yksi suurimmista sellokonsertoista, sen soitinnus on kevyt. Vaskisoittimet loistavat poissaolollaan, lukuun ottamatta käyrätorvea, joka peesaa solistia kuin silmäkulmassa heiluva varjo.

”Konsertto on jaettu kahteen suureen osaan”, Šostakovitš kirjoitti, ”avausosaan, ja kolmeen seuraavaan osaan ilman taukoja soitettuna. Näistä muodostuu kokonaisuus yhtenäisine teemoineen ja kuvineen.” Kolmas osa on pyhitetty lähes kuusiminuuttiseksi sellon soolokadenssiksi. Heti ensiosan Allegretto alussa hän tekee selväksi, mistä teoksessa on kyse: Sello ilmoittaa kahdesti neljän sävelen tunnistettavan motiivin, joka teoksen edetessä muuntuu muotoon D-Es-C-H. Tämä on Dmitri Šostakovitšin tuotannossa usein toistuva musiikillinen allekirjoitus.

 

Henri Dutilleux: Mystère de linstant

Henri Dutilleux (1916–2013) kuuluu 1900-luvun tärkeimpiin ranskalaissäveltäjiin. Modernin musiikin kaanonissa Dutilleux sijoittuu silti konservatiiviseen päätyyn; toisin kuin vaikkapa Messiaen, Boulez tai Grisey, hän vaali vuosisadan vaihteessa syntyneitä kauneusihanteita: pehmeitä sointivärejä, hitaasti vaihtuvia harmonioita, eteerisyyttä. Vaikutteita hän imi erityisesti Claude Debussyn ja Igor Stravinskyn musiikista. Tyylinsä löydettyään vuonna 1948 Dutilleux hävitti suurimman osan sitä ennen syntyneistä sävellyksistään.

Teoksessa Mystère de l’instant (1989) 24 jouselle, cimbalomille ja lyömäsoittimille Dutilleux korostaa hetkien kauneutta. Pitkien kehityskaarien, temaattisen yhtenäisyyden ja jatkuvuuden sijasta kaikki teoksen kymmenen osaa pyrkivät täydelliseen riippumattomuuteen toisistaan. ”Ideat kehittyvät sitä mukaa kun ne ilmaantuvat, ilman viittausta edeltävään tai tulevaan”, säveltäjä kuvaili. Osakohtaisten teemojen lisäksi myös soittimet hakeutuvat usein omilleen. Vaikka ne soivat useimmin yhdessä ja rakentavat samoja harmonioita, teos on täynnä mikrotason solistisia irtiottoja, joihin toiset soittimet vastaavat omilla pyrähdyksillään.

Tauotta yhteen soitettavien osien tekstuuri vaihtuu osasta toiseen. Esimerkiksi neljäs osa Espaces lointains (Kaukaisia tiloja) kulkee äärimmäisen korkean ja äärimmäisen matalan välisenä kaanonina, joka keskeytyy tremoloihin ja tam-tamin kumahduksiin. Seitsemäs osa Rumeurs (Huhuja) liikkuu koko orkesterin kiihtyvinä glissandoina. Kahdeksas osa on jousien soolokadensseisa versova Soliloque. Yhdeksäs osa, Metamorphoses (sur le nom SACHER) perustuu sävelille es, a, c, h, e, d. Tämä tunnetaan nimellä Sacher-sointu kapellimestarin ja Mystère de linstantin kantaesittäjän Paul Sacherin mukaan. Unkarilaisen kansansoittimen cimbalomin käytöllä Dutilleux tehnee kunniaa yhdelle idolilleen Béla Bartókille.

 

Jaani Länsiö

Taiteilijat

  • Dima Slobodeniouk

    kapellimestari

  • Senja Rummukainen

    sello

Ohjelma

  • 19.00
    Darius Milhaud

    Kamarisinfonia nro 5 op. 75

  • Dmitri Šostakovitš

    Sellokonsertto nro 1 Es-duuri op. 107

  • 20.15
    Henri Dutilleux

    Mystère de l'Instant

Usein kysyttyä

Voinko ottaa orkesterista valokuvia?

Voit ottaa kuvia ennen konserttia ja konsertin jälkeen. Konsertin ajan toivomme sinun rentoutuvan kuuntelemaan soittoamme. Näin takaat työrauhan meille ja rauhallisen konserttielämyksen muille kuulijoille.

Kuinka pukeudun konserttiin?

Pukeudu niin, että viihdyt. Pukukoodi on vain orkesterilla.

Millaiset ovat turvallisuusohjeet Musiikkitalossa syksyllä 2020?
 

Syksyn turvatoimet

Lämpimästi tervetuloa Musiikkitaloon! Syksyllä meillä järjestetään monia hienoja konsertteja, ja toivomme, että saat nauttia elämyksestä ilman ylimääräistä huolta. Tästä syystä haluamme kertoa jo ennakkoon konsertin turvatoimista.

Me noudatamme Musiikkitalossa kaikkia viranomaisten ohjeistuksia. Niiden lisäksi meillä on omia tarkempia varotoimia, jotka ovat tuttuja muun muassa kaupoista ja museoista. Ohjeistamme toimintaa paikan päällä näkyvästi ja selkeästi.

Seuraavassa muutamia ohjeita, joihin toivomme sinun tutustuvan jo ennen Musiikkitaloon saapumista:

 

Älä tule Musiikkitaloon sairaana

Jääthän kotiin pienestäkin flunssaoireilusta. Olemme laajentaneet pääsylippujen palautuskäytäntöä, ja voit vaihtaa lippusi toiseen konserttiin soittamalla lipunmyyntiin vielä konserttipäivänä klo 11 mennessä. Katso tarkemmat ohjeet alta.

 

Saavu ajoissa

Turvatoimista johtuen saapuminen ja Musiikkitalossa liikkuminen voi olla tavallista hitaampaa. Varaathan siksi saapumiseen riittävästi aikaa.

 

Hengityssuojain ja suojakäsineet

Jos haluat käyttää konsertissa hengityssuojainta tai suojakäsineitä, suosittelemme ottamaan ne mukaan itse. Tarvittaessa saat ne myös maksutta info-pisteestämme lipunmyynnin vierestä.

 

Muista turvaväli

Pidäthän turvaväliä muihin asiakkaisiin. Muista tämä erityisesti jonottaessasi esimerkiksi hissiin, naulakkoon, kahvilaan tai konserttisaliin.

 

Naulakkoon jätetään vain isot kantamukset

Koronatilanteen vuoksi ulkovaatteet saa ottaa mukaan konserttisaliin, ja suosittelemmekin näin tekemään, jotta vältämme naulakon ruuhkautumisen ennen ja jälkeen konserttia. Suuret laukut on kuitenkin jätettävä naulakkoon.

Naulakko on poikkeusaikana maksuton.

 

Konserttisalissa istutaan turvavälein

Konserttisalissa istutaan siten, että jokaisen kuulijan väliin jää 1–2 metrin turvaväli. Huomioithan, että istumapaikkaa ei saa saa oma-aloitteisesti vaihtaa, vaan sinun tulee istua sillä paikalla, joka pääsylippuun on merkitty. Konserttisalista poistutaan rivi kerrallaan henkilökunnan ohjeita noudattaen.

 

Huolehdi käsihygieniasta

Käytä käsien desinfiointiautomaatteja heti sisäänkäyntien yhteydessä. Seuraa opasteita lähimmälle käsienpesupisteelle. Muista myös yskiä oikeaoppisesti hihaan tai kertakäyttöiseen nenäliinaan.

 

Tervetuloa!

Pian pääset uppoutumaan musiikkiin. Sydämellisesti tervetuloa Musiikkitaloon!

 

Konserttilipun vaihtaminen sairastapauksessa

Musiikkitalon lipunmyynti vastaanottaa peruutusilmoituksia arkisin ma–pe klo 9–11 välisenä aikana puhelimitse: 020 7070 437 (soittajahinnat alla). Ilmoitus peruutuksesta tulee tehdä puhelimitse viimeistään konserttipäivänä klo 11 mennessä.

Peruttu lippu vaihdetaan toiseen Helsingin kaupunginorkesterin konserttiin saatavuuden mukaan, jolloin myös hintakategoria voi vaihtua ilman hyvitystä. Mikäli et halua valita vaihtokonserttia heti, saat vaihdossa ns. avoimen konserttilipun, joka on voimassa vuoden. Avoin lippu tulee vaihtaa varsinaiseen konserttilippuun Musiikkitalon lipunmyynnissä lipun voimassaoloaikana.

Palvelun sujuvoittamiseksi, tutustuthan etukäteen tuleviin konsertteihimme verkkosivuillamme www.helsinginkaupunginorkesteri.fi/konsertit

 

Soittajahinnat:

Kiinteästä verkosta: 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min

Matkapuhelimesta: 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min

Ulkomailta: tavallinen ulkomaanpuheluhinta

 

SAAPUMINEN MUSIIKKITALOON 
Lue lisää.

LÄHIN MAKSULLINEN PYSÄKÖINTIHALLI 
Q-Park Finlandia, Karamzininkatu 2, lämmitetty halli, kameravalvonta, 650 autopaikkaa, kävelytunneli Musiikkitaloon. 

KONSERTTISALI 
Helsingin kaupunginorkesteri toimii LPR-Arkkitehdit Oy:n suunnittelemassa Musiikkitalossa. Musiikkitalon konserttisalissa on käytössä kolme hintaluokkaa. Lisätietoa Musiikkitalon verkkosivuilta. 
KATSOMOKARTTA PERMANTO
KATSOMOKARTTA PARVI

RAVINTOLA 
Konserttien tarjoilut osoitteesta Restis-sovelluksesta 
tai puhelimitse numerosta 020 762 4862. 

Musiikkitalon konserttitarjoilu- ja ravintolapalveluista vastaa Restel Tapahtumaravintolat.
Tilaa konserttitarjoilut etukäteen verkkokaupasta väliajalle, ennen konserttia tai nautittavaksi vasta esityksen jälkeen, niin voit nauttia tarjoilut rauhassa omassa pöydässäsi jonottamisen sijasta.
Restelin verkkokauppa on ympäri vuorokauden, tutustu valikoimaan Restis-sovelluksessa. Tilaukset myös puhelimitse 020 762 4862, ma-pe klo 8-17 tai ravintolat.musiikkitalo@restel.fi