Kapellimestari Antonello Manacordan odotettu paluu Helsinkiin vie yleisön ja orkesterin konserttikokemuksen yhteiseen taikapiiriin.
”Yleisö on aina osa esitystä. Säveltäjä, muusikot ja yleisö muodostavat mysteerisen kolmion. Yleisön vaikutus on voimakkaimmillaan sen hiljaisuudessa.” (classicalvoice.org) Kapellimestari Antonello Manacordan odotettu paluu Helsinkiin vie yleisön ja orkesterin konserttikokemuksen yhteiseen taikapiiriin. Manacorda ja Robert Schumann ovat juhlittuina vieraina kahden viikon ajan!
Robert Schumann: Sinfonia nro 4
Oli kyse maanisdepressiivisyydestä tai ei, Robert Schumannin (1810–1856) teokset syntyivät puuskittain ja yleensä yksi lajityyppi kerrallaan. Säveltäjäuransa ensimmäiset kymmenen vuotta, 1830-luvun, hän pyhitti yksinomaan pianolle. Saatuaan vihdoin luvan mennä naimisiin Clara Wieckin kanssa hän tuotti lemmenhuumassaan noin 140 laulua vuonna 1840. Vuosi 1841 oli sinfonian vuosi, jonka aikana Schumann kokeili ensimmäistä kertaa suuria muotoja orkesterilla. Onnistuneen Kevätsinfonian imussa syntyi Alkusoitto, scherzo ja finaali op. 52 sekä täysin uusia uria avannut Sinfoninen fantasia. Valitettavasti esitys floppasi täysin. Pettynyt Schumann uppoutui seuraavaksi kamarimusiikkiin.
Vaikka Sinfoninen fantasia sai kylmän vastaanoton, Schumann ei hylännyt teosta mielestään. Niinpä kun hän vuonna 1850 sai pestin Düsseldorfin kaupungin musiikillisena johtajana, hän näki tilaisuutensa koittaneen ja otti kerran jo kelvottomaksi julistetun partituurin esille. Seurasi kaksi viikkoa intensiivistä korjailua. Ennen kaikkea soitinnus joutui syyniin, sillä Schumannin legendaarisen kehnot kapellimestarintaidot eivät ilmeisesti sijaa fantasian valppautta vaativille sooloille ja herkälle sointitasapainolle. Uudistettu teos sai toisen kantaesityksensä vuonna 1853 sinfoniana nro 4 d-mollissa op. 120.
Suurista romantiikan ajan sinfonikoista Schumannin arvostus lienee vähäisintä. Soinnin paksuuteen ja mielikuvituksettoman soitinnukseen keskittyneet kriitikot ovat jättäneet huomiotta hänen persoonallisen ja aikoinaan ainutlaatuisen tavan laajentaa sinfonisia ulottuvuuksia. D-molli sinfoniassa Schumann käyttää muotoa, jossa jo dramaattisesti heräilevä johdanto vihjaa varsinaisen ensiosan teemoihin ja käytännössä istuttaa koko tulevan puolituntisen siemenet pieniin eleisiin tiivistettynä. Teosta kuunnellessa voi tuon tuosta havahtua tuttuuden tunteeseen.
Neljä osaa esitetään yhtä soittoa. Hidas johdanto taittuu puuskittain etenevään ensiosaan. Toinen osa Romanssi on kuin nostalginen tarina, jossa sooloviulun polveileva serenadi kaksinkertaistaa kaihomielisyyden. Scherzo alkaa vakavasti, mutta keskeytyy yllättävään muistoon romanssista. Schumannin poikamaisen kekseliäisyyden kruununa Finaali paljastuu koko edeltävän materiaalin loisteliaaksi uudelleensyntymäksi.
Jaani Länsiö
Robert Schumann: Sinfonia 3 Es-duuri ”Reiniläinen” op. 97
Syksyllä 1850 Robert Schumann (1810-1856) muutti perheineen Düsseldorfiin, jossa hän oli ottanut vastaa viran kaupungin musiikillisena johtajana. Säveltäjä oli tuskin asettunut kaupunkiin, kun hän jo teki matkan Kölniin. Matkasta inspiroituneena Schumann sävelsi Es-duuri-sinfonian (1850). Teos sai kantaesityksensä Düsseldorfissa 6.2.1851 ja vastaanotto oli erittäin positiivinen. Kausi Düsseldorfissa ei kuitenkaan jatkunut yhtä menestyksekkäissä merkeissä. Schumannin työ kapellimestarina ja musiikillisena johtajana alkoi vähitellen saada osakseen rankkaa kritiikkiä ja hän alkoi kärsi alati pahenevasta masennuksesta. Helmikuussa vuonna 1854 hän yritti hukuttautua Reiniin. Schumann saatiin pelastettua, mutta vietiin oitis mielisairaalaan, jossa hän kuoli kaksi vuotta myöhemmin.
Kronologisesti Es-duuri-sinfonia, joka sittemmin sai otsikon Reiniläinen, on Schumannin neljäs sinfonia. Sen nykyinen järjestysnumero johtuu siitä, että Schumann vuonna 1851 teki uuden version kymmenen vuotta aiemmin säveltämästä d-molli-sinfonistaan. Kun se julkaistiin, siitä, ei Reiniläisestä, tehtiin hänen viimeinen sinfoniansa.
Reiniläinen yhdistää romanttista vapautta klassiseen muotokieleen: rytmit ja melodiat saavat kulkea omia teitään, mutta tekevät sen sangen tiukkojen rakenteiden puitteissa. Sinfoniassa on epätavallista kyllä viisi osaa. Schumanniin lienee vaikuttanut Beethovenin Pastoraalisinfonia jossa myös on viisi osaa. Lisäksi molemmat teokset heijastavat luonnon ja tiettyjen maisemien säveltäjässä herättämiä vaikutelmia.
Ensimmäinen osa (Lebhaft) on valoisa ja energinen. Toinen osa (Sehr mäßig) on saanut otsikon Scherzo, mutta on käytännössä rennosti keinuva ländler. Alun perin Schumann oli antanut osalle nimen Aamu Reinillä. Kolmas osa (Nicht schnell) on lyyrisen laulava. Neljäs osa (Feierlich) on vakava, juhlallinen välisoitto, jonka on inspiroinut säveltäjän Kölnin katedraalissa näkemä kulkue. Sinfonian finaali (Lebhaft) pursuaa elämäniloa.
Christian Holmqvist
Violin 1 Pekka Kauppinen Jan Söderblom Kreeta-Julia Heikkilä Katariina Jämsä Helmi Kuusi Elina Lehto Jani Lehtonen Kalinka Pirinen Satu Savioja Elina Viitasaari Serguei Gonzalez Pavlova Neea-Noora Piispa
Violin 2 Anna-Leena Haikola Kamran Omarli Teija Kivinen Heini Eklund Teppo Ali-Mattila Sanna Kokko Virpi Taskila Mathieu Garguillo Venla Saavalainen Aimar Tobalina
Viola Torsten Tiebout Lotta Poijärvi Ulla Knuuttila Carmen Moggach Hajnalka Standi-Pulakka Remi Moingeon Hanna Semper Laura Világi
Cello Lauri Kankkunen Beata Antikainen Basile Ausländer Mathias Hortling Aslihan Gencgonül Hans Schröck
Bass Adrian Rigopulos Tuomo Matero Eero Ignatius Tomi Laitamäki | Flute Elina Raijas Jenny Villanen
Oboe Hannu Perttilä Nils Rõõmussaar Paula Malmivaara
Clarinet Osmo Linkola Harri Mäki
Bassoon Mikko-Pekka Svala Noora Van Dok
Horn Mika Paajanen Miska Miettunen Jonathan Nikkinen Sam Parkkonen
Trumpet Pasi Pirinen Mika Tuomisalo
Trombone Valtteri Malmivirta Anu Fagerström Joni Taskinen
Timpani Tomi Wikström |