Esittely

Kapellimestari Antonello Manacordan odotettu paluu Helsinkiin vie yleisön ja orkesterin konserttikokemuksen yhteiseen taikapiiriin.

”Yleisö on aina osa esitystä. Säveltäjä, muusikot ja yleisö muodostavat mysteerisen kolmion. Yleisön vaikutus on voimakkaimmillaan sen hiljaisuudessa.” (classicalvoice.org) Kapellimestari Antonello Manacordan odotettu paluu Helsinkiin vie yleisön ja orkesterin konserttikokemuksen yhteiseen taikapiiriin. Manacorda ja Robert Schumann ovat juhlittuina vieraina kahden viikon ajan!


Robert Schumann: Sinfonia nro 4

Oli kyse maanisdepressiivisyydestä tai ei, Robert Schumannin (1810–1856) teokset syntyivät puuskittain ja yleensä yksi lajityyppi kerrallaan. Säveltäjäuransa ensimmäiset kymmenen vuotta, 1830-luvun, hän pyhitti yksinomaan pianolle. Saatuaan vihdoin luvan mennä naimisiin Clara Wieckin kanssa hän tuotti lemmenhuumassaan noin 140 laulua vuonna 1840. Vuosi 1841 oli sinfonian vuosi, jonka aikana Schumann kokeili ensimmäistä kertaa suuria muotoja orkesterilla. Onnistuneen Kevätsinfonian imussa syntyi Alkusoitto, scherzo ja finaali op. 52 sekä täysin uusia uria avannut Sinfoninen fantasia. Valitettavasti esitys floppasi täysin. Pettynyt Schumann uppoutui seuraavaksi kamarimusiikkiin.

Vaikka Sinfoninen fantasia sai kylmän vastaanoton, Schumann ei hylännyt teosta mielestään. Niinpä kun hän vuonna 1850 sai pestin Düsseldorfin kaupungin musiikillisena johtajana, hän näki tilaisuutensa koittaneen ja otti kerran jo kelvottomaksi julistetun partituurin esille. Seurasi kaksi viikkoa intensiivistä korjailua. Ennen kaikkea soitinnus joutui syyniin, sillä Schumannin legendaarisen kehnot kapellimestarintaidot eivät ilmeisesti sijaa fantasian valppautta vaativille sooloille ja herkälle sointitasapainolle. Uudistettu teos sai toisen kantaesityksensä vuonna 1853 sinfoniana nro 4 d-mollissa op. 120.

Suurista romantiikan ajan sinfonikoista Schumannin arvostus lienee vähäisintä. Soinnin paksuuteen ja mielikuvituksettoman soitinnukseen keskittyneet kriitikot ovat jättäneet huomiotta hänen persoonallisen ja aikoinaan ainutlaatuisen tavan laajentaa sinfonisia ulottuvuuksia. D-molli sinfoniassa Schumann käyttää muotoa, jossa jo dramaattisesti heräilevä johdanto vihjaa varsinaisen ensiosan teemoihin ja käytännössä istuttaa koko tulevan puolituntisen siemenet pieniin eleisiin tiivistettynä. Teosta kuunnellessa voi tuon tuosta havahtua tuttuuden tunteeseen.

Neljä osaa esitetään yhtä soittoa. Hidas johdanto taittuu puuskittain etenevään ensiosaan. Toinen osa Romanssi on kuin nostalginen tarina, jossa sooloviulun polveileva serenadi kaksinkertaistaa kaihomielisyyden. Scherzo alkaa vakavasti, mutta keskeytyy yllättävään muistoon romanssista. Schumannin poikamaisen kekseliäisyyden kruununa Finaali paljastuu koko edeltävän materiaalin loisteliaaksi uudelleensyntymäksi. 

Jaani Länsiö


Robert Schumann: Sinfonia 3 Es-duuri ”Reiniläinen” op. 97

Syksyllä 1850 Robert Schumann (1810-1856) muutti perheineen Düsseldorfiin, jossa hän oli ottanut vastaa viran kaupungin musiikillisena johtajana. Säveltäjä oli tuskin asettunut kaupunkiin, kun hän jo teki matkan Kölniin. Matkasta inspiroituneena Schumann sävelsi Es-duuri-sinfonian (1850). Teos sai kantaesityksensä Düsseldorfissa 6.2.1851 ja vastaanotto oli erittäin positiivinen. Kausi Düsseldorfissa ei kuitenkaan jatkunut yhtä menestyksekkäissä merkeissä. Schumannin työ kapellimestarina ja musiikillisena johtajana alkoi vähitellen saada osakseen rankkaa kritiikkiä ja hän alkoi kärsi alati pahenevasta masennuksesta. Helmikuussa vuonna 1854 hän yritti hukuttautua Reiniin. Schumann saatiin pelastettua, mutta vietiin oitis mielisairaalaan, jossa hän kuoli kaksi vuotta myöhemmin. 

Kronologisesti Es-duuri-sinfonia, joka sittemmin sai otsikon Reiniläinen, on Schumannin neljäs sinfonia. Sen nykyinen järjestysnumero johtuu siitä, että Schumann vuonna 1851 teki uuden version kymmenen vuotta aiemmin säveltämästä d-molli-sinfonistaan. Kun se julkaistiin, siitä, ei Reiniläisestä, tehtiin hänen viimeinen sinfoniansa. 

Reiniläinen yhdistää romanttista vapautta klassiseen muotokieleen: rytmit ja melodiat saavat kulkea omia teitään, mutta tekevät sen sangen tiukkojen rakenteiden puitteissa. Sinfoniassa on epätavallista kyllä viisi osaa. Schumanniin lienee vaikuttanut Beethovenin Pastoraalisinfonia jossa myös on viisi osaa. Lisäksi molemmat teokset heijastavat luonnon ja tiettyjen maisemien säveltäjässä herättämiä vaikutelmia.

Ensimmäinen osa (Lebhaft) on valoisa ja energinen. Toinen osa (Sehr mäßig) on saanut otsikon Scherzo, mutta on käytännössä rennosti keinuva ländler. Alun perin Schumann oli antanut osalle nimen Aamu Reinillä. Kolmas osa (Nicht schnell) on lyyrisen laulava. Neljäs osa (Feierlich) on vakava, juhlallinen välisoitto, jonka on inspiroinut säveltäjän Kölnin katedraalissa näkemä kulkue. Sinfonian finaali (Lebhaft) pursuaa elämäniloa. 

Christian Holmqvist 

Violin 1

Pekka Kauppinen
Jan Söderblom 
Kreeta-Julia Heikkilä 
Katariina Jämsä 
Helmi Kuusi 
Elina Lehto 
Jani Lehtonen 
Kalinka Pirinen 
Satu Savioja 
Elina Viitasaari 
Serguei Gonzalez Pavlova
Neea-Noora Piispa

Violin 2
Anna-Leena Haikola 
Kamran Omarli 
Teija Kivinen 
Heini Eklund 
Teppo Ali-Mattila
Sanna Kokko
Virpi Taskila
Mathieu Garguillo
Venla Saavalainen
Aimar Tobalina

Viola
Torsten Tiebout 
Lotta Poijärvi
Ulla Knuuttila
Carmen Moggach
Hajnalka Standi-Pulakka
Remi Moingeon
Hanna Semper
Laura Világi

Cello
Lauri Kankkunen
Beata Antikainen
Basile Ausländer
Mathias Hortling
Aslihan Gencgonül
Hans Schröck

Bass
Adrian Rigopulos
Tuomo Matero
Eero Ignatius
Tomi Laitamäki

Flute
Elina Raijas 
Jenny Villanen

Oboe
Hannu Perttilä
Nils Rõõmussaar
Paula Malmivaara

Clarinet
Osmo Linkola
Harri Mäki

Bassoon
Mikko-Pekka Svala 
Noora Van Dok

Horn
Mika Paajanen 
Miska Miettunen
Jonathan Nikkinen
Sam Parkkonen

Trumpet
Pasi Pirinen 
Mika Tuomisalo

Trombone
Valtteri Malmivirta 
Anu Fagerström
Joni Taskinen

Timpani
Tomi Wikström 

 

Taiteilijat

Antonello Manacorda
kapellimestari

Ohjelma

    19:00
    Robert Schumann
    Sinfonia nro 4
    Väliaika
    20:30
    Robert Schumann
    Sinfonia nro 3 ”Reiniläinen”
Sarja IV
Musiikkitalo
Antonello Manacorda
Robert Schumann
Sinfonia nro 4
Väliaika
Robert Schumann
Sinfonia nro 3 ”Reiniläinen”