Esittely

Tuhannen ja yhden yön tarinat heräävät eloon Rimski-Korsakovin Šeherazadessa. Salina Fisherin teos Tupaia on inspiroitunut tähtien avulla navigoimisesta.

Tuhannen ja yhden yön tarinat heräävät eloon Rimski-Korsakovin Šeherazadessa, ja maininkien, merivirtojen ja tähtien avulla navigoiminen on puolestaan inspiraation lähteenä uusiseelantilaisen säveltäjän Salina Fisherin teoksessa Tupaia.

Uutta! Väliajaton ohjelma soi myös perjantai-iltapäivän matineakonsertissa.


Tianyi Lu

Kapellimestari Tianyi Lu on syntyisin Kiinan Shanghaista, josta hän viisivuotiaana muutti perheensä mukana Uuteen-Seelantiin. Hän soitti alun perin pianoa, mutta päätti 13-vuotiaana vaihtaa soittimekseen huilun. Musiikkiopistonsa vuoden 2010 päätösgaalasta kertovassa lehtijutussa 20-vuotias huilisti paljasti suurimman unelmansa olevan kapellimestarin ura.

Tianyi Lu on tehnyt kandidaatinopintonsa Aucklandin yliopistossa Uudessa-Seelannissa, ja syventänyt orkesterinjohtamisen opintojaan Australiassa Melbournen yliopistossa sekä Isossa-Britanniassa Royal Welsh College of Music and Drama -konservatoriossa, josta hän valmistui maisteriksi vuonna 2015.

Tianyi Lu on norjalaisen Stavangerin sinfoniaorkesterin residenssikapellimestari. Isossa-Britanniassa hän toimii ensimmäisenä naispuolisena residenssikapellimestarina Walesin kansallisoopperassa sekä newportilaisen St Woolos Sinfonian ylikapellimestarina. Vuonna 2020 hän voitti kaksi kansainvälistä kapellimestarikilpailua: Premio Guido Cantelli -kilpailun Italian Novarassa ja Georg Solti -kilpailun Frankfurtissa.

Aucklandin yliopiston alumnisivuston kuvauksen mukaan Lu on syntynyt kapellimestariksi: ”…arvokkuus ja läsnäolo lavalla sekä intohimo musiikkia kohtaan osoittavat hänen elävän unelmaansa todeksi.” Uusiseelantilaisen säveltäjän Salina Fisherin Tupaia-teoksen Suomen ensiesityksen myötä kapellimestari Tianyi Lun debyytti Helsingin kaupunginorkesterin korokkeella alkaa eteläisen pallonpuoliskon valossa.

https://www.tianyi-lu.com/


Salina Fisher: Tupaia

Uusiseelantilainen Salina Fisher (s. 1993) opiskeli sävellystä ja viulua Te Kōkī New Zealand School of Musicissa. Fulbright-stipendin avulla hän opiskeli New Yorkissa. Fisher on kirjoittanut tilausteoksia muun muassa International Contemporary Ensemble -orkesterille ja Marmen-jousikvartetille. Hän on työskennellyt Uuden-Seelannin musiikkikoulun ja Kentuckyn yliopiston orkesterin kotisäveltäjänä. Hänelle on myönnetty useita palkintoja, joukossa SOUNZ Contemporary -palkinto vuonna 2016 orkesteriteoksesta Rainphase ja Canberran lyhytelokuvafestivaalin Paras elokuvamusiikki -palkinto vuonna 2017 partituurista Sinead Laun ohjaamaan elokuvaan Misimpressions.

Fisher työskentelee muusikkona ja opettaa sävellystä Wellingtonissa. Hänen teoksensa liittyvät usein luontoon ja historiaan, tai ovat kytköksissä säveltäjän japanilais-uusseelantilaisiin juuriin. Orkesterikappale Tupaia (2018) on syntynyt New Zealand Symphony Orchestran ja Albany Symphony Orchestran yhteistilauksesta. Teos sai kantaesityksensä Hamiltonissa 19.4.2018 ja New Zealand Symphony Orchestraa johti Edo de Waart.

Fisher kertoo: ”James Cookin ensimmäisellä Tyynenmeren tutkimusmatkalla (1796) oli kaksi tarkoitusta: Venuksen liikkeiden tutkiminen Tahitilta käsin, ja Terra Australis Incognita -mantereen olemassaolon todistaminen. Tahitilla Cookin laivan miehistö tutustui Tupaiaan, polynesialaiseen mestarinavigoijaan ja ylipappiin. Tupaialla oli verrattomat tiedot Tyynenmeren saarista ja merenkulusta. Brittiläisen kasvitieteilijä Joseph Banksin aloitteesta Tupaia liittyi retkikuntaan. Endeavour-laivan saapuessa Uuteen-Seelantiin Tupaia sai tärkeän roolin, sillä hän osasi kommunikoida maorien kanssa. Matkan aikana Tupaia laati kartan, joka on inspiroinut minua. Teokseen on myös vaikuttanut idea navigoinnista tähtien liikkeiden avulla.”
 

Nikolai Rimski-Korsakov: Šeherazade, sinfoninen sarja op.35

Venäläinen Nikolai Rimski-Korsakov (1844-1908) sävelsi laajan tuotannon, johon kuuluu mm. oopperoita, kuoro- ja kamarimusiikkia sekä orkesteri- ja pianokappaleita. Hänen ehdottomasti suosituin teoksensa on aina ollut sinfoninen sarja Šeherazade. Sen pohjalta on tehty esimerkiksi baletteja, ja sen musiikkia on käytetty useissa TV-ohjelmissa. Sarjan katkelmia kuulee toistuvasti taitoluistelukisoissa.

Teos sai alkunsa talvella 1887, kun Rimski innostui Tuhannen ja yhden yön tarinoista. Käännösten ansiosta kuuluisa arabialainen tarinakokoelma oli ollut länsimaalaisille tuttu ainakin 1700-luvun alusta lähtien. Suurinta suosiota se sai osakseen nimenomaan 1880-luvulla, kun kaikenlainen ulko-eurooppalainen eksotiikka tuli muotiin.

Sarja valmistui syksyllä 1888 ja sai kantaesityksensä saman vuoden marraskuussa Pietarissa säveltäjän johdolla. Rimski ei arvostanut ohjelmamusiikkia, joten sarjan otsikot olivat alunperin PreludiBalladiAdagio ja Finaali. Vasta ystäviensä kehotuksesta hän antoi osille niiden nykyiset nimet. Otsikot eivät kuitenkaan liity mihinkään tiettyihin tarinoihin, joten kuulijalla on täysi vapaus itse keksiä mitä musiikissa milloinkin tapahtuu. Sen Rimski tosin kertoi, että usein toistuva sooloviulumelodia edustaa sadunkertojatar Šeherazadea ja samaten usein toistuva vaskiaihe edustaa tyrannimaista sulttaania, joka tarinoita kuuntelee.

Sarjan ensimmäinen osa Meri ja Sinbadin laiva avaa edellä mainitulla vaskipurkauksella. Sooloviulu lepyttää improvisaatiomaisella aiheella, ja kohta seuraa ensimmäinen, meren keinunnan täyttämä satu. Toinen osa Prinssi Kalendar on monivaiheinen scherzo. Nuori prinssi ja nuori prinsessa on kaunis, haaveileva hidas osa. Sarjan päättää osa Juhlat Bagdadissa - Meri - Laiva murskautuu vaskiratsastajaa kantavaan kallion. Musiikki kokee monia jännittäviä vaiheita ja huipentuu ensimmäisen osan merimusiikin mahtavaan kertaukseen. Lopussa sooloviulu kiipeää korkeuksiin. Sadut on kerrottu.

Christian Holmqvist

Violin 1
Pekka Kauppinen
Jukka Merjanen
Kaija Lukas
Maiju Kauppinen
Kalinka Pirinen
Totti Hakkarainen
Petri Päivärinne
Elina Lehto
Katariina Jämsä
Ilkka Lehtonen
Elina Viitasaari
Helmi Kuusi 
Jani Lehtonen
Anna-Maria Huohvanainen
Pauline Fleming-Unelius
Tuomas Ikonen

Violin 2
Tuuli Talvitie
Kari Olamaa
Teija Kivinen
Liam Mansfield
Harry Rayner
Terhi Ignatius
Heidi Kuula
Sanna Kokko
Teppo Ali-Mattila
Leena Jaakkola
Krista Rosenberg
Virpi Taskila
Eva Ballaz
Heini Eklund

Viola
Torsten Tiebout
Lotta Poijärvi
Aulikki Haahti-Turunen
Liisa Orava
Hajnalka Standi-Pulakka
Kaarina Ikonen
Tiila Kangas
Carmen Moggach
Mariette Reefman
Ulla Knuuttila
Aida Hadzajlic


Cello
Lauri Kankkunen
Tuomas Ylinen
Basile Ausländer
Beata Antikainen
Jaakko Rajamäki
Fransien Paananen
Mathias Hortling
Veli-Matti Iljin
Ilmo Saaristo
Joanna Hanhikoski

Bass
Ville Väätäinen
Mehdi Nejjoum-Barthélémy
Henri Dunderfelt
Eero Ignatius
Paul Aksman
Sami Koivukangas
Juraj Valencik
Tuomo Matero





 

Flute
Elina Raijas
Päivi Korhonen
Jenny Villanen

Oboe
Hannu Perttilä
Jussi Jaatinen
Paula Malmivaara

Clarinet
Anna-Maija Korsimaa
Sonja Lankinen
Nora Niskanen

Bassoon
Markus Tuukkanen
Arvid Larsson
Mikko-Pekka Svala

Horn
Mika Paajanen
Miska Miettunen
Jonathan Nikkinen
Sam Parkkonen
Joonas Seppelin

Trumpet
Thomas Bugnot
Pasqual Llopis Diago
Obin Meurin

Trombone
Nir Erez
Francisco Couto
Jussi Vuorinen

Tuba
Ilkka Marttila

Timpani
Tomi Wikström

Percussion
Xavi Castelló Aràndiga
Pasi Suomalainen
Mikael Sandström
Petri Piiparinen
Elmeri Uusikorpi

Harp
Minnaleena Jankko 

Taiteilijat

Tianyi Lu
kapellimestari

Ohjelma

    19:00
    Salina Fisher
    Tupaia
    20:00
    Nikolai Rimsky-Korsakov
    Šeherazade
Klassinen tunti
Tianyi Lu
Salina Fisher
Tupaia
Nikolai Rimsky-Korsakov
Šeherazade