Presentation

Vi förberder som bäst en säker konserthöst och kommer att informera om konsertrutiner och biljettförsäljning i augusti.

Erik Bergmans 110-årsjubileum uppmärksammas med körmusik, en solistisk trumpet och ett nytt finländskt uruppförande.  

“I musiken finns den visdom åldern för med sig, och det utan att förmågan att friskt kunna överraska gått förlorad. [---] Man hoppas att verket fick en plats i våra trumpetares stamrepertoar”, skrev Helsingin Sanomat om Bergmans sista komposition. I denna konsert framförs Fantasin av uruppförandets solist, Pasi Pirinen, HSO:s trumpetgrupps stämledare. Verket är honom tillägnat.  

Kvällen kulminerar i ett inhemskt uruppförande. Seppo Pohjolas komposition utgår från Oskar Merikantos Valse Lente. Juuret är ett verk som hör till beställningsserien Helsingfors-variationer.

 

Nils Schweckendiek

Nils Schweckendiek är född i Tyskland, uppvuxen i England och sedan år 2000 en i Finland aktiv orkester- och kördirigent. Han är bäst känd som en kördirigent som lyfter fram framförallt modern musik. Han har dock dirigerat även barockorkestrar, ensembler som är specialiserade på ny musik, flera orkestrar från Karleby till Kina, samt operaframföranden och körer runtom Europa. Kvällens program tar fasta på en nyare musik.

”Bergmans resa är den finländska konstmusikens resa”, säger Schweckendiek. ”Hans experiment möjliggjorde så många saker i musiken. Han tyckte om att utmana lyssnarna och musikerna och det är bra att återvända till hans musik nu, då vårt eget sätt att lyssna har förändrats genom årtiondena. Eftersom Bartók var en viktig inspirationskälla för Bergman startar programmet med de verkningsfulla men sällan framförda fyra orkesterstyckena. Bergmans osläckliga nyfikenhet gentemot allt nytt respekterar vi genom att uruppföra Seppo Pohjolas verk Juuret.”

Schweckendiek har sedan år 2007 dirigerat Helsingfors kammarkör. Han har sedan år 2017 varit Musikhusets körs konstnärliga ledare. 2014 utnämndes han till professor i kördirigering vid Sibelius-Akademin. Helsingfors stadsorkester dirigerade han senast år 2006.

 

Pasi Pirinen

Helsingfors stadsorkesters stämledare, trumpetare Pasi Pirinen, föddes i Torneå men växte upp utomlands. Han har bott i bland annat England, Argentina och Helsingfors och är en efterfrågad pedagog som håller mästerkurser i flera internationellt respekterade högskolor. Pirinen har arbetat som gästande stämledare i bl.a. Amsterdams Concertgebouw, Mahler Chamber Orchestra och Oslos filharmoniker. Före han började spela i HSO arbetade han i tio års tid i Radions symfoniorkester.

Pirinen studerade i först Torneå och på Sibelius-Akademins ungdomslinje, sedan för John Miller vid Guildhall School of Music i London. Pirinen har fått privatundervisning av Michael Sachs i Cleveland och av Antoine Curé i Paris. Pirinen själv undervisar vid Sibelius-Akademin som professor i bleckinstrument. Han är gästprofessor vid Beijings konservatorium.

Pirinen har anlitats av flera av vår tids tonsättare. Han har uruppfört verk av bland annat Jouni Kaipainen, Anthony Plog och Harri Wessman. Erik Bergmans Fantasi uruppförde han år 2004 på Radions symfoniorkesters konsert. Verket är tillägnat Pirinen.

 

Helsingfors kammarkör (HKK) 

Helsingfors kammarkör (HKK) inledde sin verksamhet som Radions kammarkör 1962 och tog sitt nya namn i bruk 2005. HKK är Finlands enda kammarkör bestående av professionella sångare. Repertoaren sträcker sig från repertoar till nutida musik, med speciell betoning på det nutida.  

Kören samarbetar med inhemska och utländska festivaler och ensembler. Körens konserter sänds regelbundet både i radio och TV, och har framträtt även i ARTE- och EBU-produktioner. Under de senaste åren har kören turnerat i USA, Storbritannien, Italien, Belgien, Ryssland och Skandinavien. HKK är medlem av Tenso, det europeiska nätverket för professionella kammarkörer. 

Körens konstnärliga ledare är professor Nils Schweckendiek. 

 

Béla Bartók: Fyra orkesterstycken opus 12

På 1910-talet upplevde Béla Bartók (1881–1945) att han var missförstådd. Kritikerna begrep sig inte på hans musik och exempelvis operan Hertig Blåskäggs borg ansågs till en början vara så svårbegriplig att man vägrade framföra den. Dessutom var Bartók mycket osäker på hur han skulle utvecklas som tonsättare. Som ung hade han beundrat Wagner och Richard Strauss, sedan hade han hittat Debussys impressionism och sitt hemland Ungerns folkmusik. Var det överhuvudtaget möjligt att göra en syntes av så disparata element?

Fyra orkesterstycken opus 12 är ett verk som mycket väl kan tänkas återspegla något av tonsättarens inre osäkerhet. Skisserna var färdiga redan år 1911, men Bartók lämnade dem i skrivbordslådan. Åt en vän sade han rent ut att det är bättre att lämna ett verk oskrivet än att ta risken att få det framfört bara för att sedan se det bemötas helt fel. Partituret blev färdigt först år 1921. I det skedet hade Bartók redan skrivit ett par verk – framförallt den redan nämnda Hertig Blåskäggs borg (1911–1917) men även balettpantomimen Den sällsamme mandarinen (1918–24) – i vilka han äntligen hade funnit ett tonspråk som lämpade sig honom. Fyra orkesterstycken uruppfördes i Budapest i januari år 1922 under ledning av Ernst von Dohnányi.

Det första stycket Preludium (Moderato) är en pastoral med ekon av impressionistisk musik. Det andra stycket är ett våldsamt och dissonant Scherzo (Allegro) som rör sig i en snabb valstakt. Det tredje stycket Intermezzo (Moderato) är en långsamt dansande siciliano. Detta stycke innehåller opusets mest lyriska och melodiska musik. Men sedan avslutas helheten med en Sorgmarsch (Maestoso) som inte är ett dugg heroisk eller sorgmodig utan endast bitter i ton.

 

Erik Bergman: Simbolo, Sommarnatt, Psalm, Hommage à Béla Bartók, Fantasi

”Som tonsättare strävar jag ständigt mot något nytt. Jag anser att en kompositör måste behärska musikens tradition, men samtidigt hålla fönstren mot framtiden öppna. Han får inte köra fast i något visst tankesätt, hela tiden måste någonting hända, debatten skall hållas i gång, musiken skall förändras och förnyas. Innehållet söker alltid sin form och inte tvärtom; former slås ständigt sönder. Att stampa på stället innebär att dö. För den som vill fördjupa sig i musiken och dess uttrycksformer är vägen alltid öppen och slutar aldrig.”

Erik Bergman (1911–2006) inledde sin tonsättarbana som romantiker men blev på 1950-talet intresserad av 12-tonstekniken. Han blev sin tids mest kända modernist inom finländsk tonkonst. Uttrycket präglas av expressiva dissonanser, en färggrann orkestrering och en konstant växling mellan dämpade och högljudda nyanser. Bergman hämtade ofta inspiration från främmande länders kulturer.

Av Bergmans många orkesterverk är ett av de tidigaste Simbolo (1960), skrivet på beställning av Finlands Rundradio. I verket används en seriell kompositionsteknik som på den tiden ännu var föga känd i Finland. Verket innehåller en rad ur vilken tonsättaren har härlett kompositionens rytmer och dynamik. Simbolo uruppfördes på Radions symfoniorkesters konsert år 1961 under ledning av Paavo Berglund.

Bergman dirigerade flera finlandsvenska körer, och körkompositionerna har sin egen position i hans produktion. Sommarnatt (1945) till text av Anne-Marie Hornborg (1923–2008) representerar Bergmans tidiga, traditionellt kolorerade tonspråk. Psalm (1959) till text av Bergmans tredje hustru, poeten Solveig von Schoultz (1907-1996) representerar tonsättarens mogna, modernistiska tonspråk. Hommage á Béla Bartók skrevs år 1995 på beställning av Ungerns radio och utgör en hyllning till en tonsättare Bergman beundrade. Verket saknar text. Alla tonhöjder är härledda ur de noter (B, E och A) man finner i Bartóks namn. Stycket uruppfördes i Budapest i oktober år 1995.

Bergmans verkförtecknings sista opusnummer är 150. Det har getts åt verket Fantasi för trumpet och orkester, skrivet på beställning av Pasi Pirinen och uruppfört på RSO:s konsert i oktober år 2004 under ledning av Okko Kamu. Bergman berättade då: ”Pasi Pirinen beställde en konsert för trumpet och orkester, men det blev någonting helt annat, som på många sätt avviker från den gängse formen för en konsert: en fantasi, där trumpeten ingår förening med olika instrumentala klangbilder och kombinationer, allt från solopartier i de båda kadenserna till finalens genomskinliga klangfantasi och orkestrala slutstegring, där varje instrumentgrupp har sin egen profil.”

 

Seppo Pohjola: Juuret (Rötter)

Seppo Pohjola (f. 1956) studerade komposition för Erkki Jokinen och Paavo Heininen. Han har skrivit flera orkesterverk, kammarmusik och bl.a. operan Sillanpää (2013–14). Han rör sig bekvämt i såväl den spetsiga modernismens som romantikens och de urbana rytmernas landskap. Pohjola berättar följande om kvällens verk, som får sitt uruppförande:

”År 2016 beställde HSO ett verk till serien Helsinki Variations. År 2018 skrev jag Lähde (Källan) som utgick från F.A. Ehrströms sång Vid en källa. Jag gav partituret till HSO:s kontor och så var det hela undanstökat.

I oktober 2019 började jag arbeta på en sjätte symfoni. Allt gick väl men efter hand, och jag vet inte varför, började jag tänka på verket som ’den ofullbordade symfonin’. Samtidigt började ekon av Oskar Merikantos Valse lente dyka upp i musiken. Kort efter jul antecknade jag i min dagbok: Det här hotar att bli ett demoniskt stycke och i slutet tränger sig Valse lente igen in i musiken! Jag insåg att jag hade gjort ett verk som perfekt motsvarade Helsinki Variations-beställningsseriens idé.

Juuret (Rötter) startar med hornens och fagotternas fanfar ovanför stråkarnas puls. En stegring följer. Då den tonats ner blir musiken kvickare och börjar röra sig i en för mig ovanlig 9/8-rytm. Efter flera stegringar följer en längre inbromsning varefter de första reminiscenserna av Merikantos Valse lente dyker upp. Stämningen är dämpat elegant och sagolik. En acceleration leder till ett ånyo energiskt skede. Det kulminerar och musiken så att säga faller ihop. Efter en stunds trevan blir stråkar och bleck beslutsamma och energiska. Valse lente framträder igen, men nu på ett elakt, pinande och hotfullt sätt. Jag tackar varmt Helsingfors stadsorkester för beställningen. Jag hoppas att också Lähde i sinom tid finner sin väg till konsertestraderna.”

Konstnärer

Nils Schweckendiek
dirigent
Pasi Pirinen
trumpett
Helsingin kamarikuoro
Eleriin Müüripeal
körinstudering

Program

    19:00
    Béla Bartók
    Fyra orkesterstycken op. 12
    Erik Bergman
    Simbolo op. 52
    Paus
    Erik Bergman
    Sommarnatt / Psalm / Hommage à Béla Bartók
    Erik Bergman
    Fantasi för trumpet och orkester op. 150
    21:20
    Seppo Pohjola
    Rötter (uruppf.)
Musiikkitalo Concert Hall
Nils Schweckendiek
Pasi Pirinen
Helsingin kamarikuoro
Eleriin Müüripeal
Béla Bartók
Fyra orkesterstycken op. 12
Erik Bergman
Simbolo op. 52
Paus
Erik Bergman
Sommarnatt / Psalm / Hommage à Béla Bartók
Erik Bergman
Fantasi för trumpet och orkester op. 150
Seppo Pohjola
Rötter (uruppf.)