Vi beklagar att behöva berätta att Helsingfors stadsorkesters konserter är avbokad i enlighet med myndighetsbeslut tills den 17.1.2022. De konsertbiljetter som ni har köpt kommer att kompenseras, följ instruktionerna nedan för att söka om återbetalning av biljetten. Återbetalningsblanketten bör skickas in senast 31.1.2022.
Konserten är avbokad, vem ska jag kontakta för att få kompensation för biljettpriset?
Biljettförsäljningen för konserter och evenemang vid Musikhuset ansvaras av Ticketmaster. Ifall konserten är avbokad går information från vardera konsertarrangör till Ticketmaster, som sedan har hand om återbetalning av biljetterna och svarar på relaterade frågor. Återbetalningsblanketten bör skickas införe slutet av januari 2022. Det går också att söka om återbetalning per telefon, via Ticketmasters servicenummer 03 053 0003 (öppet mån-fre 9-14 0,08c+lna).
ENKELBILJETTER
Om du har köpt din biljett i nätaffären med kreditkort, PayPal eller Klarna som betalningsmetod, behöver du inte göra något. Biljettpriset returneras automatiskt per den betalningsmetod som användes vid köptillfället.
Om biljettern är betalad via nätbank, Ticketmaster Finlands faktura, Ticketmasters presentkort, eller om de är köpta i biljettkassan, ber vi er att fylla i blanketten för återbetalning senast 31.1.2022. Ett kontonummer för återbetalning av biljetten bör inkluderas i blanketten.
LÄNK TILL ÅTERBETALNINGSBLANKETTEN
SÄSONGSKORT
Om en konsert som ingår i en säsongsserie är avbokad, ber vi er att fylla i blanketten nedan för att få kompensation. Blanketten ska vara insickad senast 31.1.2022. Blanketten bör innehålla kontonummer för kompensation. Konsertbiljettpris som ingår i säsongskort returneras inte automatiskt, så vänligen kom ihåg att fylla i blanketten för återbetalning.
LÄNK TILL ÅTERBETALNINGSBLANKETTEN
Återköpet gäller alltid hela beställningen och alla biljetter i beställningen. Enligt Ticketmasters återbetalningspolicy returneras endast biljettens pris. Återbetalningen gäller inte Ticketmasters service- och fraktkostnader eller beställningskostnader. Biljettpriset återbetalas alltid till biljettens ursprungliga köpare. Märk väl att vår kundservice är ytterst belastad på grund av denna situation.
Kan jag använda min biljett till ett avbokat evenemang på någon annan konsert istället?
Det är inte möjligt att direkt flytta biljetter till senare konserter. Biljettpriset för det avbokade evenemanget återbetalas.
Hur lång väntetid är det med återbetalningen?
Ansvaret för återköpet av utlösta biljetter ligger hos Ticketmaster. På grund av flera avbokade evenemang är behandlingen av återbetalningar belastad. På grund av detta kan det gå till och med 90 dagar förrän återbetalningen behandlas. För tillfället är återbetalningstiden ca 7-14 dagar.
Hur länge gäller situationen, vilka alla konserter är avbokade?
I detta skede vet vi att situationen gäller fram till den 17.1.2022. Vi följer instruktioner från myndigheter och delar aktuell information gällande våra konserter på våra hemsidor och sociala medier. Det är tyvärr långsamt just nu att få svar på personliga frågor.
Susanna Mälkki
Susanna Mälkki är en av sin generations internationellt mest respekterade dirigenter. Hon är Helsingfors stadsorkesters chefdirigent sedan år 2016 och Los Angeles filharmonikers första gästdirigent sedan år 2017. Hon samarbetar dessutom regelbundet med bland annat Berlins filharmoniker, Münchens filharmoniker, Bayerns radios symfoniorkester, Concertgebouw-orkestern i Amsterdam och Londons symfoniorkester samt New Yorks filharmoniker och de övriga amerikanska ”Big 5” -orkestrarna. Hon dirigerar regelbundet vid de mest betydande internationella operahusen såsom La Scala, Metropolitan, Wiener Staatsoper och Paris opera. På inbjudan av Pierre Boulez var Mälkki 2006-2013 konstnärlig ledare för Ensemble Intercontemporain i Paris. Hon har lett uruppföranden av flera av vår tids viktigaste tonsättare.
Mälkki inledde sin musikerbana som cellist. Hon vann första pris i Åbo cellotävling år 1994 och arbetade i tre års tid som alternerande solocellist i Göteborgs symfoniorkester. Hon har tilldelats bl.a. Pro Finlandia-medaljen och är Riddare av Franska Hederslegionen.
www.susannamalkki.com
Frank Peter Zimmermann
Tysken Frank Peter Zimmermann (f. 1965) är en av de få toppsolister som har gjort karriär trots avsaknad av nämnvärda tävlingsframgångar. Orsaken är att han fick direktkontakt till toppdirigenter som hjälpte honom vidare.
”I Tyskland är det inte vanligt att man deltar i tävlingar: Anne-Sophie Mutter gjorde det inte heller”, konstaterade Zimmermann år 2014 i webbtidningen Interlude. 11 år gammal deltog han i Jugend Musiziert-tävlingen - och vann den - men det är allt. 16 år gammal, sände hans vänner inspelningar från hans uppträdanden till dirigenterna Lorin Maazel, Daniel Barenboim och Wolfgang Sawallisch. Resultaten lät inte vänta sig.
Zimmerman har förblivit ett hett namn i musikvärlden ända sedan han i mitten av 80-talet avslutade sina studier under ledning av Valeri Gradov, Saschko Gawriloff och Herman Krebbers. Under de senaste säsongerna har han uppträtt med bl.a. New Yorks och Berlins filharmoniker och med Sydneys och Bostons symfoniorkestrar.
Zimmermann är en hängiven kammarmusiker. Under de senaste 30 åren har han dessutom framfört och spelat in samtliga av grundrepertoarens violinkonserter. Kritikerna har hyllat flera av inspelningarna. Numera är Zimmermann fascinerad av även ny musik. Han har uruppfört fyra konserter: Matthias Pintschers En sourdine, Brett Deans med Grawemeyer-priset belönade The Lost Art of Letter Writing, Augusta Read Thomas’ Juggler in Paradise och Magnus Lindbergs Violinkonsert nr 2.
Zimmermann har tilldelats bl.a. Accademia Musicale Chiagana-priset, Kulturpreis der Sparkassen-Kulturstiftung Rheinland, Duisburgs stads musikpris samt Tyska förbundsrepublikens Bundesverdienstkreuz av första klass. Zimmermanns instrument är en Stradivarius från 1711 som också är känt under namnet ”Lady Inchiquin”.
Anders Hillborg: Through Lost Landscapes
Anders Hillborg (f. 1954) är en av vår tids mest spelade nordiska tonsättare. Hans genombrott anses ha skett med körverket Mouyayoumia som framfördes av BBC Singers år 1984. I Finland noterades han senast år 1995 i och med Jag vill se min älskade komma från det vilda som han gjorde i samarbete med Eva Dahlgren. Verket var pinfärskt då det framfördes på Helsingfors festspel under ledning av Esa-Pekka Salonen. Senare har Salonen beställt och dirigerat även Dreaming River, Eleven Gates och Sirens. Andra kända verk är till exempel Liquid Marble, Cold Heat och klarinettkonserten Peacock Tales.
Som tonsättare undviker Hillborg inga stilar och genrer. I hans musik går man snabbt från en genre till en annan, eller låter dem klinga simultant - musiken går hit och dit som om en person med ADHD pressade knapparna på en fjärrkontroll. Men verken har trots detta en tydlig logik. Det ca 12 minuter långa orkesterstycket Through Lost Landscapes (2019) är beställt av Orquesta Sinfónica de Castilla y León, BBC:s symfoniorkester, Stockholms filharmoniker, Minnesotas orkester och Helsingfors stadsorkester. Detta är Hillborgs hittills mest massivt klingande verk.
Through Lost Landscapes är en mycket hillborgsk musik. Resan genom förlorade landskap startar med tre enorma ackord. Plötsligt hör vi jazz, sedan ett eteriskt skimmer, sedan återvänder vi till gigantiska ackord och slungas mot ett nytt kaos - men endast för en stund åt gången. Det är omöjligt att inte tolka verket som inspirerat av klimatförändringen. Gröna landskap hör till historien. Kanske de har brunnit upp eller krossats av de krafter som inledde kompositionen. Spöklika ekon av fågelsång och djurläten påminner om skogar och färggranna djungler som en gång var fyllda av liv.
Robert Schumann: Violinkonsert d-moll
Robert Schumanns (1809–1856) varierande mentala hälsa påverkade alltid hans musik på ett sätt eller ett annat. Under sina maniska perioder kunde han komponera en symfoni på ett par veckor. Då han var nere var han kraftlös och rentav självdestruktiv. Mot slutet av hans liv följde nervsammanbrotten varandra i en allt snabbare takt. Violinkonserten (1853) blev Schumanns sista stora verk. Ett halvår efter att partituret blivit färdigt försökte han ta sitt liv genom att dränka sig i Rhen. Sina sista år tillbringade han på sinnessjukhus.
Det var fem före att konserten aldrig hade framförts. Den var tillägnad Schumanns vän, den ungerska violinisten Joseph Joachim. Även om Joachim hade framfört två violinstycken från samma år som violinkonserten tyckte han att vetskapen om Schumanns självmordsförsök förpestade verket. Musiken var skriven av en vrickad person med döden i sinnet. För att skydda sin vän överlämnade Joachim noterna till Berlins nationalbibliotek. Konserten skulle få spelas först då det förflutit 100 år sedan tonsättarens död.
Men så skedde inte. År 1933 ville Yehudi Menuhin framföra violinkonserten i USA. Joachims släkting Jelly d’Aranyi satte foten ner och berättade att Schumann hade kontaktat henne under en spiritistisk seans för att säga att det är hon som har rätt att uruppföra konserten. Men inte heller detta skedde. Då verket uruppfördes år 1937 på Berlins filharmonikers konsert var solist Georg Kulenkamp. Dirigent var Karl Böhm.
Schumanns konserter för piano och cello gick emot sin tids normer genom att vara fantasier. Violinkonserten är mera klassiskt formad och har alldeles tydligt tre satser. Två snabba satser omringar en drömsk mellansats. De många upprepningarna av knappa motiv är ett typiskt drag i tonsättarens sena stil. Framförallt finalen, en slags polonäs, använder sitt material maximalt under färden mot den pampiga slutfanfaren.
Modest Musorgski: Tavlor på en utställning (ork. Maurice Ravel)
Rysslands nationella konstidentitet blomstrade upp på 1850-talet och även musikfältet präglades av en kraftfull nationalistisk extas. En central figur var Modest Musorgskij (1839–1881). Tillsammans med sina kolleger i Petersburg - César Cui, Milij Balakirev, Aleksandr Borodin och Nikolaj Rimsky-Korsakov - utgjorde han en rysk tonsättargrupp som kallas för De fem. Gruppens musik anses vara mera rysk och till sina rötter mera autentisk än exempelvis den mera europeiskt inriktade musiken av Pjotr Tjajkovskij. Musorgskijs mest kända verk är operorna Hovanštšina och Boris Godunov samt tondikten En natt på Blåkulla.
Musorgskijs mest spelade verk är Tavlor på en utställning (1874) som från början är skrivet för piano. Utgångspunkten var en utställning till minnet av arkitekten och bildkonstnären Viktor Hartmann som avlidit endast 39 år gammal. Musorgski blev så imponerad av sin väns arbeten att han på endast ett par dagar skrev ett verk som utgick från dem. Han valde ut tio bilder som Hartmann hade målat under sina resor i Europa. Bilderna visar bland annat en klumpigt gående gnom, ett gammalt slott med en trubadur, Tuilerieträdgården i Paris och ett oxspann i Polen. Tonsättaren går från tavla till tavla och promenadtemat varieras också inom satserna.
De okläckta kycklingarnas dans beskriver Hartmanns kostymer för en balett medan samtalet mellan den rike Goldenberg och den fattige Schmuyle handlar om ett möte mellan två samhällsklasser. Orkesterfyrverkeriet i Marknaden i Limoges följs utan paus av Katakomberna och Samtal med de döda. Häxan Baba Yagas hus är fullt av skräckeffekter. Den avslutande satsen Stora porten i Kiev varierar promenadtemat med en allt mera monumental effekt.
Verket har blivit extremt populärt. Det har orkestrerats av flera tonsättare och dirigenter, bland annat Mihail Tushmanov, Leo Funtek, Henry Wood, Vladimir Ashkenazy och Peter Breiner. Den mest framförda orkesterversionen är den som framförs i kväll. Den är gjord av Maurice Ravel år 1922 och innehåller två promenader färre än originalet.