Helsingfors stadsorkesters turné fortsätter till Barcelona.
Jean Sibelius komponerade sin andra symfoni i början av 1900-talet. Den andra symfonins optimistiska yttersatser vittnar om finländarnas nationella drömmar mitt i det ryska förtrycket.
Sergej Rachmaninov: Pianokonsert nr 3 d-moll opus 30
Då den ryskfödda, till Förenta staterna på 1910-talet emigrerade Sergej Rachmaninov (1873-1943) avled i Kalifornien våren 1943, anmärkte tidningarna jorden runt att han varit en av sin tids största pianister. Hans tonsättargärning bedömdes däremot annorlunda. Rachmaninov hade alltid förblivit trogen ett romantiskt, flödande melodiskt tonspråk. Detta ogillades starkt av modernisterna, och framförallt hans sena musik hade brukat få ett uselt mottagande. Det är först senare man har sett att han alltid komponerade en högst personlig och fantasifull musik.
Rachmaninov började arbeta på sin tredje pianokonsert (d-moll, opus 30) medan han firade sommarsemester år 1909. Partituret fullbordades i september. Konserten uruppfördes i New York ett par månader senare. Solist var självfallet Rachmaninov, och New York Symphony Society-orkestern dirigerades av Walter Damrosch.
Verket - som tonsättaren ansåg vara den bästa av sina fyra pianokonserter - är tillägnat pianisten
Josef Hofmann. Hofmann spelade det dock aldrig. På grund av det tunga och svåra solopartiet höll sig även andra pianister borta från verket; ett undantag var Vladimir Horowitz. Från och med 1950-talet började den tredje pianokonserten intressera allt flera internationella toppvirtuoser. Succéfilmen Shine gjorde på 1990-talet verket till ett fenomen även utanför konstmusikens kretsar.
Den första satsen (Allegro ma non tanto) är ett melodiskt ymnighetshorn med såväl sjungande som energiska utbrott. Solots kadens är så omfattande att det i sig själv kunde vara ett symfoniskt format pianostycke. Rahmaninov har gett den andra satsen (Adagio) titeln Intermezzo. Stämningen är melankolisk ända tills tonsättaren överraskar med en scherzo-artad vals. Satsen går utan paus över i finalen. En stor del av det nya musikaliska materialet bottnar i själva verket i teman som hörts tidigare. En marscherande övergång leder till en avslutande kulmination som är större än livet.
Nelson Goerner
Pianist Nelson Goerner (f. 1969) är en internationellt erkänd recitalartist, kammarmusiker och orkestersolist. Den franska tidningen Le Monde har kallat honom ”pianots guldsmedsmästare”.
Under säsongen 2024–2025 uppträder Goerner i Sydkorea, Storbritannien, Japan och Förenta staterna. I Europa kan man höra honom i hans hemland Schweiz samt i Nederländerna, Belgien, Polen, Frankrike, Tyskland och Danmark. I Finland uppträder han två gånger under hösten då han spelar Sergej Rachmaninovs tredje pianokonsert tillsammans med Jukka-Pekka Saraste och Helsingfors stadsorkester. Efter konserterna i Helsingfors reser Goerner, HSO och Jukka-Pekka Saraste till Spanien på turné. Samma konsertprogram – Rachmaninovs tredje pianokonsert och Sibelius femte symfoni – ges två gånger i Madrid och en gång i Zaragoza.
Under denna säsong uppträder Goerner som solist i Rachmaninovs tredje pianokonsert på tre kontinenter. Förutom att han spelar den med Helsingfors stadsorkester i Finland och Spanien framför han den med också Dallas symfoniker i Förenta staterna och NHK-symfoniorkestern i Japan. Dirigent är i båda senare fallen italienaren Fabio Luisi.
Goerner är född i Buenos Aires. Segern i stadens Franz Liszt-tävling år 1986 gav honom chansen att få studera vid konservatoriet i Geneve under ledning av Maria Tipo. År 1990 vann Goerner första pris i Geneve-tävlingen, en av världens mest ansedda internationella musiktävlingar. Senare har han slagit sig ner i Schweiz där han bildat familj. År 2018 tilldelades han Polens största musikpris Gloria Artis för sina insatser för att internationellt sprida polsk tonkonst.
Jukka-Pekka Saraste
Helsingfors stadsorkesters chefdirigent och konstnärliga ledare Jukka-Pekka Saraste (f. 1956) har etablerat sig som en av sin generations mest betydande dirigenter. Saraste föddes i Heinola och inledde sin musikerbana som violinist. Saraste är känd för sin mångsidighet och sina djupa och homogena musikaliska visioner. Han känner starkt för musik av framförallt Beethoven, Bruckner, Sjostakovitj, Stravinsky och Sibelius. Han är internationellt känd för sina Mahler-tolkningar.
Som ledare för Helsingfors stadsorkesters konstnärliga ledarteam betonar Saraste musikens roll för samhälle och individ: ”En symfoniorkester är en fin och värdefull institution som skapar upplevelser alla kan ta del av. Vi alla i orkestern vill bidra till att hålla kvaliteten hög.”
Saraste har arbetat som Radions symfoniorkesters, Torontos symfoniorkesters, WDR-symfoniorkesterns, Oslo filharmonikers och Skottlands kammarorkesters chefdirigent. Han gästar regelbundet topporkestrar jorden runt. Han har varit BBC:s symfoniorkesters första gästdirigent. Under de senaste konsertsäsongerna har han dirigerat bland annat Paris orkester, Philharmonia Orchestra i London, Tonhalle-Orchester Zürich, Staatskapelle Berlin, Clevelands orkester, Bostons, Chicagos och San Fransiscos symfoniker samt New Yorks filharmoniker.
Att arbeta med och fungera som mentor för unga musiker står Saraste nära. Han har grundat LEAD!-stiftelsen vars internationella orkesterprojekt har förverkligats i bland annat Sverige, Schweiz, Tyskland och Bulgarien. År 2020 grundade han Fiskars Summer Festival. Det årliga evenemanget utgör ett forum i vilket såväl finländska som internationella artister kan förmedla sina erfarenheter till nästa musikergeneration.
För sina insatser inom musiken har Saraste tilldelats Pro Finlandia-medaljen, tonkonstens statspris och Finlands Lejons kommendörstecken.
www.jukkapekkasaraste.com