HKO & Mälkki & Bell

To 27/05/2021 19:00 - 20:00
vapaa pääsy

Esittely

Häikäisevä Joshua Bell tarjoilee Wieniawskin viulukonserton solistina tasapainotetun yhdistelmän bravuurisäihkettä, tulisuutta ja laulavia suvantoja.

Helsingin kaupunginorkesterin konserttikauden päättää pienen muodon mestarina tunnetun säveltäjän suuri sinfonia. Franz Schubert kirjoitti yli 600 yksinlaulua, joissa hän onnistui vangitsemaan tilanteita, tunteita ja tunnelmia muutamaan tahtiin sekä siirtymään mielialasta toiseen hämmästyttävällä ketteryydellä. Säveltäjän kahdeksas sinfonia tuo tämän taituruuden suureen sinfoniseen mittakaavaan.

HKO saa ensi kertaa solistikseen häikäisevän viuluvirtuoosin Joshua Bellin, joka on ”kertakaikkiaan yksi kaikkein parhaista”. (New York Classical Review.) Henryk Wieniawskin toinen viulukonsertto on nautinnollisesti tasapainotettu yhdistelmä bravuurisäihkettä, tulisuutta ja laulavia suvantoja.

 

Henryk Wieniawski: Viulukonsertto no 2 d-molli op. 22

1800-luvun monesta viulisti-säveltäjästä yksi arvostetuimmista oli puolalainen Henryk Wieniawski (1835-1880). Joidenkin aikalaisten mielestä hän oli teknisesti jopa taitavampi kuin vuosisadan kuuluisin viuluvirtuoosi, legendaarinen Niccolò Paganini.

Wieniawski oli poikkeuslahjakkuus, joka sai mahdollisuuden opiskella Pariisin konservatoriossa jo 8-vuotiaana. Hän teki laajoja konserttikiertueita ympäri Eurooppaa, ja esiintyi myös Yhdysvalloissa. Tuttavapiiriin lukeutui pianisti ja kapellimestari Anton Rubinstein. Kun Rubinstein vuonna 1862 perusti Pietarin konservatorion, hän kutsui Wieniawskin sinne opettajaksi. Asuessaan Venäjällä Wieniawski työskenteli myös Venäjän musiikkiseuran orkesterin kapellimestarina. Vuonna 1875 hänestä tuli Brysselin konservatorion professori.

Wieniawski sävelsi useita viulukappaleita. Niistä esimerkiksi Polonaise Brillante, Legenda ja Scherzo-Tarantella ovat edelleen suosittuja. Viulukonserttoja Wieniawski sävelsi vain kaksi. Niistä tunnetumpi on d-molli-konsertto op. 22 joka sai kantaesityksensä Pietarissa marraskuussa vuonna 1862. Solisti oli tietysti Wieniawski itse. Orkesteria johti Anton Rubinstein. Wieniawski esitti teosta useasti aina kuolemaansa asti. Teos on omistettu Pablo de Sarasatelle. 

Wieniawskin toisessa viulukonsertossa osia on klassiseen tapaan kolme (Allegro moderato, Romanssi ja Allegro con fuoco-Allegro moderato). Monesta 1800-luvun virtuoosikonsertosta poiketen orkesterilla ei ole yksinomaan säestävä rooli. Soolo-osuus sisältää kaikki vaadittavat ainesosat jotta yleisö saa hämmästellä ja ihailla viulistin taituruutta. Solisti saa soittaa niin kaksoisotteita ja flageoletteja kuin arpeggioita ja nopeita kromaattisia asteikkoja. Mutta teos ei olisi jäänyt ohjelmistoon ellei se myös olisi täpötäynnä hehkuvia melodioita ja romanttisia tunnelmia.

 

Franz Schubert: Sinfonia C-duuri ”Suuri C-duuri”

Hyvin kauan kuviteltiin, että Franz Schubertin (1797-1828) viimeinen sinfonia oli monumentaalinen C-duuri-sinfonia. Sen arveltiin valmistuneen vain pari kuukautta ennen säveltäjän kuolemaa ainoastaan 31 vuoden ikäisenä. Nykyään tiedämme teoksen olleen työn alla jo kesällä 1825 ja partituurin valmistuneen seuraavana vuonna. Tiedämme myös, että Schubert juuri ennen kuolemaansa ehti kirjoittaa melkein valmiiksi vielä yhden sinfonian (D-duurissa).

Schubertin sinfonioiden numeroinneissa on eri käytäntöjä. ”Suuri C-duuri” on aiemmin esitetty järjestysnumerolla 9, mutta esimerkiksi Neue Schubert-ausgabe suosittele järjestysnumeroa 8.

C-duuri-sinfoniaa ympäröivät monet myytit. Niistä yksi on siis se, että virheellisesti arveltiin kyseessä olevan Schubertin viimeinen sinfonia. Lisäksi kuviteltiin ettei säveltäjä koskaan saanut kuulla teostaan. Todellisuudessa se soitettiin läpi loppuvuodesta 1827 Wienin musiikin ystävien yhdistyksen järjestämässä epävirallisessa tilaisuudessa. Konserttiesitystä teos ei silti saanut, sillä sitä pidettiin liian pitkänä ja muusikoille aivan liian haastavana.

Kymmenen vuotta Schubertin kuoleman jälkeen Robert Schumann vieraili yhdistyksessä ja näki sinfonian partituurin. Hän vei kopion Felix Mendelssohnille, joka johti kantaesityksen Leipzigissa maaliskuussa 1839.

1820-luvun alkupuoliskon jälkeen Schubert tiesi olevansa kuolemansairas. Tämän voi kuulla hänen musiikissaan, jossa suuri kauneus vuorottelee alakulon kanssa. Myös C-duuri-sinfoniassa on omat tummat hetkensä - etenkin hitaassa osassa, joka ajautuu ahdistavaan huipennukseen. Musiikki on kuitenkin pääosin luonteeltaan valoisa ja optimistinen. Lisänimi ”Suuri” on  annettu yksinomaan siksi, ettei teosta sekoitettaisi Schubertin vuonna 1818 valmistuneeseen C-duuri-sinfoniaan (”Pieni C-duuri”). Lisänimi on kuitenkin osuva. Tämä on eeppisten maisemien ja elämää suurempien melodioiden musiikkia.

 

Christian Holmqvist

Taiteilijat

  • Susanna Mälkki

    kapellimestari

  • Joshua Bell

    viulu

Ohjelma

  • 19.00
    Henryk Wieniawski

    Viulukonsertto nro 2

  • 20.00
    Franz Schubert

    Sinfonia nro 8 “Suuri”

Usein kysyttyä

Voinko ottaa orkesterista valokuvia?

Voit ottaa kuvia ennen konserttia ja konsertin jälkeen. Konsertin ajan toivomme sinun rentoutuvan kuuntelemaan soittoamme. Näin takaat työrauhan meille ja rauhallisen konserttielämyksen muille kuulijoille.

Kuinka pukeudun konserttiin?

Pukeudu niin, että viihdyt. Pukukoodi on vain orkesterilla.

Millaiset ovat turvallisuusohjeet Musiikkitalossa syksyllä 2020?
 

Syksyn turvatoimet

Lämpimästi tervetuloa Musiikkitaloon! Syksyllä meillä järjestetään monia hienoja konsertteja, ja toivomme, että saat nauttia elämyksestä ilman ylimääräistä huolta. Tästä syystä haluamme kertoa jo ennakkoon konsertin turvatoimista.

Me noudatamme Musiikkitalossa kaikkia viranomaisten ohjeistuksia. Niiden lisäksi meillä on omia tarkempia varotoimia, jotka ovat tuttuja muun muassa kaupoista ja museoista. Ohjeistamme toimintaa paikan päällä näkyvästi ja selkeästi.

Seuraavassa muutamia ohjeita, joihin toivomme sinun tutustuvan jo ennen Musiikkitaloon saapumista:

 

Älä tule Musiikkitaloon sairaana

Jääthän kotiin pienestäkin flunssaoireilusta. Olemme laajentaneet pääsylippujen palautuskäytäntöä, ja voit vaihtaa lippusi toiseen konserttiin soittamalla lipunmyyntiin vielä konserttipäivänä klo 11 mennessä. Katso tarkemmat ohjeet alta.

 

Saavu ajoissa

Turvatoimista johtuen saapuminen ja Musiikkitalossa liikkuminen voi olla tavallista hitaampaa. Varaathan siksi saapumiseen riittävästi aikaa.

 

Hengityssuojain ja suojakäsineet

Jos haluat käyttää konsertissa hengityssuojainta tai suojakäsineitä, suosittelemme ottamaan ne mukaan itse. Tarvittaessa saat ne myös maksutta info-pisteestämme lipunmyynnin vierestä.

 

Muista turvaväli

Pidäthän turvaväliä muihin asiakkaisiin. Muista tämä erityisesti jonottaessasi esimerkiksi hissiin, naulakkoon, kahvilaan tai konserttisaliin.

 

Naulakkoon jätetään vain isot kantamukset

Koronatilanteen vuoksi ulkovaatteet saa ottaa mukaan konserttisaliin, ja suosittelemmekin näin tekemään, jotta vältämme naulakon ruuhkautumisen ennen ja jälkeen konserttia. Suuret laukut on kuitenkin jätettävä naulakkoon.

Naulakko on poikkeusaikana maksuton.

 

Konserttisalissa istutaan turvavälein

Konserttisalissa istutaan siten, että jokaisen kuulijan väliin jää 1–2 metrin turvaväli. Huomioithan, että istumapaikkaa ei saa saa oma-aloitteisesti vaihtaa, vaan sinun tulee istua sillä paikalla, joka pääsylippuun on merkitty. Konserttisalista poistutaan rivi kerrallaan henkilökunnan ohjeita noudattaen.

 

Huolehdi käsihygieniasta

Käytä käsien desinfiointiautomaatteja heti sisäänkäyntien yhteydessä. Seuraa opasteita lähimmälle käsienpesupisteelle. Muista myös yskiä oikeaoppisesti hihaan tai kertakäyttöiseen nenäliinaan.

 

Tervetuloa!

Pian pääset uppoutumaan musiikkiin. Sydämellisesti tervetuloa Musiikkitaloon!

 

Konserttilipun vaihtaminen sairastapauksessa

Musiikkitalon lipunmyynti vastaanottaa peruutusilmoituksia arkisin ma–pe klo 9–11 välisenä aikana puhelimitse: 020 7070 437 (soittajahinnat alla). Ilmoitus peruutuksesta tulee tehdä puhelimitse viimeistään konserttipäivänä klo 11 mennessä.

Peruttu lippu vaihdetaan toiseen Helsingin kaupunginorkesterin konserttiin saatavuuden mukaan, jolloin myös hintakategoria voi vaihtua ilman hyvitystä. Mikäli et halua valita vaihtokonserttia heti, saat vaihdossa ns. avoimen konserttilipun, joka on voimassa vuoden. Avoin lippu tulee vaihtaa varsinaiseen konserttilippuun Musiikkitalon lipunmyynnissä lipun voimassaoloaikana.

Palvelun sujuvoittamiseksi, tutustuthan etukäteen tuleviin konsertteihimme verkkosivuillamme www.helsinginkaupunginorkesteri.fi/konsertit

 

Soittajahinnat:

Kiinteästä verkosta: 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min

Matkapuhelimesta: 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min

Ulkomailta: tavallinen ulkomaanpuheluhinta

 

SAAPUMINEN MUSIIKKITALOON 
Lue lisää.

LÄHIN MAKSULLINEN PYSÄKÖINTIHALLI 
Q-Park Finlandia, Karamzininkatu 2, lämmitetty halli, kameravalvonta, 650 autopaikkaa, kävelytunneli Musiikkitaloon. 

KONSERTTISALI 
Helsingin kaupunginorkesteri toimii LPR-Arkkitehdit Oy:n suunnittelemassa Musiikkitalossa. Musiikkitalon konserttisalissa on käytössä kolme hintaluokkaa. Lisätietoa Musiikkitalon verkkosivuilta. 
KATSOMOKARTTA PERMANTO
KATSOMOKARTTA PARVI

RAVINTOLA 
Konserttien tarjoilut osoitteesta Restis-sovelluksesta 
tai puhelimitse numerosta 020 762 4862. 

Musiikkitalon konserttitarjoilu- ja ravintolapalveluista vastaa Restel Tapahtumaravintolat.
Tilaa konserttitarjoilut etukäteen verkkokaupasta väliajalle, ennen konserttia tai nautittavaksi vasta esityksen jälkeen, niin voit nauttia tarjoilut rauhassa omassa pöydässäsi jonottamisen sijasta.
Restelin verkkokauppa on ympäri vuorokauden, tutustu valikoimaan Restis-sovelluksessa. Tilaukset myös puhelimitse 020 762 4862, ma-pe klo 8-17 tai ravintolat.musiikkitalo@restel.fi