HKO & Bortolameolli & Hwang

Pe 21/05/2021 19:00 - 20:00
vapaa pääsy

Esittely

Fantasiasadut Liisan seikkailut peilimaailmassa ja Tarina vailla loppua saavat kyytiä Unsuk Chinin musiikillisessa sanapelissä. Konsertin johtaa Dudamel Fellowship -kapellimestari Paolo Bortolameolli.  

Fantasiasadut Liisan seikkailut peilimaailmassa ja Tarina vailla loppua saavat kyytiä Unsuk Chinin musiikillisessa sanapelissä. Kirjaimet tarttuvat toisiinsa, sanat katkeilevat, keikahtelevat ja kääntyvät nurin. Seitsemän kohtausta Lewis Carrollin ja Michael Enden tarinoista tulkitsee vuonna 2014 Kuningatar Elisabet -laulukilpailun voittanut sopraano Sumi Hwang. 

Työskennellessään toisen sinfoniansa parissa Ludwig van Beethoven oli erään oppilaansa mukaan vaitonainen sekä äreä ja puhkesi tuon tuosta hurjistuneisiin raivokohtauksiin. Säveltäjä oli joutunut vastatusten sen tosiasian kanssa, että hänen kuulonsa heikkeneminen ei ole pysäytettävissä. Työn alla ollut sinfonia ei kuitenkaan anna vihjettä säveltäjän yksityiselämän raskaista vaiheista. Teos on vapautunut, elinvoimainen ja hyväntuulinen, Hector Berliozin sanoin: “Sinfonia, joka hymyilee alusta loppuun.” Konsertin johtaa Paolo Bortolameolli, joka valittiin Los Angelesin filharmonikoiden kumppaniksi superlahjakkuuksille tarkoitetusta Dudamel Fellowship -ohjelmasta.  

 

Unsuk Chin: Akrostinen sanapeli

Koreassa syntynyt ja Berliinissä asuva Unsuk Chin (s. 1961) on eräs aikamme tunnetuimmista ja menestyneimmistä säveltäjistä. Hän opiskeli ensin Soulissa, sitten Hampurissa György Ligetin johdolla. Tilausteoksia on syntynyt mm. Los Angelesin filharmonikoille, Ensemble Modernille, Berliinin filharmonikoille ja Kronos-kvartetille. Chinille on myönnetty mm. Wihuri-säätiön Sibelius-palkinto (2017), Bach-Preis der Freien und Hansestadt Hamburg (2019) ja tanskalainen Léonie Sonning-palkinto (2021). Chinillä on suomalainen yhteys: hänen miehensä on pianisti Maris Gothóni.

Chinin tunnetuimmat teokset ovat luultavasti konsertot, mm. viululle (2001) ja sellolle (2013), 1990-luvulta lähtien syntynyt sarja pianoetydejä, sekä Münchenissä kesällä 2007 ensi-iltansa saanut ooppera Alice in Wonderland.

Chinin kansainvälinen läpimurto oli sopraanolle ja kamariyhtyeelle vuonna 1991 sävelletty Akrostichon-Wortspiel  (Akrostinen sanapeli). Teos syntyi hollantilaisen Gaudemaus-säätion tilauksesta. Teoksen lopullisen, vuonna 1993 tehdyn version kantaesitys oli Lontoossa 8.9.1993. Sopraano oli Penelope Walmsley-Clark. Premiere Ensemble-yhtyettä johti George Benjamin.

Chin kertoo: ”Akrostichon-Wortspiel  koostuu seitsemästä kohtauksesta. Ne ovat peräisin Michael Enden kirjasta Tarina vailla loppua ja Lewis Carrollin kirjasta Liisan seikkailut peilimaailmassa. Tekstejä on eri tavoin muokattu. Joskus konsonantit ja vokaalit on yhdistetty aivan summittaisesti. Joskus sanat on luettu takaperin ja ovat ymmärrettävissä ainoastaan symboleina. Teoksen seitsemän kohtausta vastaavat saduista löytyviä tunnetiloja. Toisinaan tunnelma on valoisa, toisinaan groteski.”

 

Ludwig van Beethoven: Sinfonia no 2 D-duuri op. 36

Keväällä 1802 Ludwig van Beethoven (1770-1827) muutti pariksi kuukaudeksi Heiligenstadtiin, Wienin lähellä olevaan pikkukaupunkiin. Virallisesti hän teki sävellystyötä. Sitäkin hän teki, mutta ennen muuta hän kävi rankkaa sisäistä kamppailua. Beethoven oli luomassa menestyksekästä uraa pianistina ja säveltäjänä. Kuulon kanssa oli kuitenkin alkanut ilmetä ongelmia ja nyt lääkärit olivat antaneet diagnoosinsa. 31-vuotias Beethoven oli tulossa kuuroksi. 

Heiligenstadtissa Beethoven kirjoitti kuuluisan ”testamentin” jossa murehti kohtaloaan ja pohti itsemurhaa. Mutta elämänjano voitti. Eräässä mielessä kriisi teki Beethovenista Beethovenin. Palattuaan Heliginstadtista hän sanoi oppilaalleen, Carl Czernylle: ”En ole tyytyväinen aiempiin teoksiini. On aika kulkea uusia polkuja.” Hän alkoi säveltää persoonallisempaa musiikkia eikä enää viitsinyt miettiä mitä yleisö ajattelisi hänen sävelkielestään.

Voisi kuvitella, että kesken Heiligenstadtin kriisin valmistunut toinen sinfonia (D-duuri op. 36) olisi synkkä ja ahdistunut. Mutta päinvastoin, teos onkin valoisa, optimistinen ja usein railakkaan humoristinen. Tämän voi selittää sillä, että Beethoven luonnosteli sävellyksiään pitkään ja hartaasti. Tunnettu esimerkki on Oodi ilolle, joka valmistui vasta yli kolmenkymmenen vuoden suunnittelutyön jälkeen. Toinen sinfonia oli ehkä pitkälti suunniteltu jo ennen lääkäreiden diagnoosia.

Teos sai kantaesityksensä Wienissä 5.4.1803 konsertissa jossa esitettiin myös mm. kolmas pianokonsertto ja oratorio Kristus Öljymäellä. Uusi sinfonia ei ollut menestys. Arvostelijat luonnehtivat sitä ”oudoksi” ja ”kammottavaksi”. Nykyään kukaan ei kiistä etteikö se olisi yksi säveltäjänsä monista mestariteoksista.

 

Christian Holmqvist

Taiteilijat

  • Paolo Bortolameolli

    kapellimestari

  • Sumi Hwang

    sopraano

Ohjelma

  • 19.00
    Unsuk Chin

    Akrostichon Wortspiel

  • 20.00
    Ludwig van Beethoven

    Sinfonia nro 2 D-duuri op. 36

Usein kysyttyä

Voinko ottaa orkesterista valokuvia?

Voit ottaa kuvia ennen konserttia ja konsertin jälkeen. Konsertin ajan toivomme sinun rentoutuvan kuuntelemaan soittoamme. Näin takaat työrauhan meille ja rauhallisen konserttielämyksen muille kuulijoille.

Kuinka pukeudun konserttiin?

Pukeudu niin, että viihdyt. Pukukoodi on vain orkesterilla.

Millaiset ovat turvallisuusohjeet Musiikkitalossa syksyllä 2020?
 

Syksyn turvatoimet

Lämpimästi tervetuloa Musiikkitaloon! Syksyllä meillä järjestetään monia hienoja konsertteja, ja toivomme, että saat nauttia elämyksestä ilman ylimääräistä huolta. Tästä syystä haluamme kertoa jo ennakkoon konsertin turvatoimista.

Me noudatamme Musiikkitalossa kaikkia viranomaisten ohjeistuksia. Niiden lisäksi meillä on omia tarkempia varotoimia, jotka ovat tuttuja muun muassa kaupoista ja museoista. Ohjeistamme toimintaa paikan päällä näkyvästi ja selkeästi.

Seuraavassa muutamia ohjeita, joihin toivomme sinun tutustuvan jo ennen Musiikkitaloon saapumista:

 

Älä tule Musiikkitaloon sairaana

Jääthän kotiin pienestäkin flunssaoireilusta. Olemme laajentaneet pääsylippujen palautuskäytäntöä, ja voit vaihtaa lippusi toiseen konserttiin soittamalla lipunmyyntiin vielä konserttipäivänä klo 11 mennessä. Katso tarkemmat ohjeet alta.

 

Saavu ajoissa

Turvatoimista johtuen saapuminen ja Musiikkitalossa liikkuminen voi olla tavallista hitaampaa. Varaathan siksi saapumiseen riittävästi aikaa.

 

Hengityssuojain ja suojakäsineet

Jos haluat käyttää konsertissa hengityssuojainta tai suojakäsineitä, suosittelemme ottamaan ne mukaan itse. Tarvittaessa saat ne myös maksutta info-pisteestämme lipunmyynnin vierestä.

 

Muista turvaväli

Pidäthän turvaväliä muihin asiakkaisiin. Muista tämä erityisesti jonottaessasi esimerkiksi hissiin, naulakkoon, kahvilaan tai konserttisaliin.

 

Naulakkoon jätetään vain isot kantamukset

Koronatilanteen vuoksi ulkovaatteet saa ottaa mukaan konserttisaliin, ja suosittelemmekin näin tekemään, jotta vältämme naulakon ruuhkautumisen ennen ja jälkeen konserttia. Suuret laukut on kuitenkin jätettävä naulakkoon.

Naulakko on poikkeusaikana maksuton.

 

Konserttisalissa istutaan turvavälein

Konserttisalissa istutaan siten, että jokaisen kuulijan väliin jää 1–2 metrin turvaväli. Huomioithan, että istumapaikkaa ei saa saa oma-aloitteisesti vaihtaa, vaan sinun tulee istua sillä paikalla, joka pääsylippuun on merkitty. Konserttisalista poistutaan rivi kerrallaan henkilökunnan ohjeita noudattaen.

 

Huolehdi käsihygieniasta

Käytä käsien desinfiointiautomaatteja heti sisäänkäyntien yhteydessä. Seuraa opasteita lähimmälle käsienpesupisteelle. Muista myös yskiä oikeaoppisesti hihaan tai kertakäyttöiseen nenäliinaan.

 

Tervetuloa!

Pian pääset uppoutumaan musiikkiin. Sydämellisesti tervetuloa Musiikkitaloon!

 

Konserttilipun vaihtaminen sairastapauksessa

Musiikkitalon lipunmyynti vastaanottaa peruutusilmoituksia arkisin ma–pe klo 9–11 välisenä aikana puhelimitse: 020 7070 437 (soittajahinnat alla). Ilmoitus peruutuksesta tulee tehdä puhelimitse viimeistään konserttipäivänä klo 11 mennessä.

Peruttu lippu vaihdetaan toiseen Helsingin kaupunginorkesterin konserttiin saatavuuden mukaan, jolloin myös hintakategoria voi vaihtua ilman hyvitystä. Mikäli et halua valita vaihtokonserttia heti, saat vaihdossa ns. avoimen konserttilipun, joka on voimassa vuoden. Avoin lippu tulee vaihtaa varsinaiseen konserttilippuun Musiikkitalon lipunmyynnissä lipun voimassaoloaikana.

Palvelun sujuvoittamiseksi, tutustuthan etukäteen tuleviin konsertteihimme verkkosivuillamme www.helsinginkaupunginorkesteri.fi/konsertit

 

Soittajahinnat:

Kiinteästä verkosta: 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min

Matkapuhelimesta: 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min

Ulkomailta: tavallinen ulkomaanpuheluhinta

 

SAAPUMINEN MUSIIKKITALOON 
Lue lisää.

LÄHIN MAKSULLINEN PYSÄKÖINTIHALLI 
Q-Park Finlandia, Karamzininkatu 2, lämmitetty halli, kameravalvonta, 650 autopaikkaa, kävelytunneli Musiikkitaloon. 

KONSERTTISALI 
Helsingin kaupunginorkesteri toimii LPR-Arkkitehdit Oy:n suunnittelemassa Musiikkitalossa. Musiikkitalon konserttisalissa on käytössä kolme hintaluokkaa. Lisätietoa Musiikkitalon verkkosivuilta. 
KATSOMOKARTTA PERMANTO
KATSOMOKARTTA PARVI

RAVINTOLA 
Konserttien tarjoilut osoitteesta Restis-sovelluksesta 
tai puhelimitse numerosta 020 762 4862. 

Musiikkitalon konserttitarjoilu- ja ravintolapalveluista vastaa Restel Tapahtumaravintolat.
Tilaa konserttitarjoilut etukäteen verkkokaupasta väliajalle, ennen konserttia tai nautittavaksi vasta esityksen jälkeen, niin voit nauttia tarjoilut rauhassa omassa pöydässäsi jonottamisen sijasta.
Restelin verkkokauppa on ympäri vuorokauden, tutustu valikoimaan Restis-sovelluksessa. Tilaukset myös puhelimitse 020 762 4862, ma-pe klo 8-17 tai ravintolat.musiikkitalo@restel.fi