Hela stadens orkester

tis 29/10/2024 14:00 - 15:00
Fritt inträde

Presentation

För hemstadsturnén packas i kappsäcken teatermusik av Jean Sibelius och en konsertgodbit av den unga Mozart.

För hemstadsturnén packas i kappsäcken teatermusik av Jean Sibelius och en ung Mozarts godbit med en himmelskt vacker långsam sats i vilken soloblåsarna ges chansen att charma. 

Jean Sibelius: Pelléas och Mélisande, svit op. 46

Belgaren Maurice Maeterlincks (1862–1947) pjäs Pelléas och Mélisande (1893) har en position som ett av teaterhistoriens mest betydande och den symbolistiska konstens mest ikoniska verk. Till en början fick pjäsen ett reserverat mottagande. Det i dimma och dunkel insvepta triangeldramat med sina små, omärkliga gester var alldeles för högtflygande för kritikerna. Den psykologiska spänningen skapades med hjälp av en icke-understruken passivitet som lämnade utrymme för tolkningar. Tonsättarna däremot tog till sig en text i vilken förnuft och logik går förlorad i känslornas omedvetna lager. Pjäsens mest berömda musikversion är Claude Debussys opera (1902) men även Gabriel Fauré (1898), William Wallace (1903) och Arnold Schönberg (1903) har uttryckt Maeterlincks disiga atmosfärer i toner.

Jean Sibelius (1865–1957) bekantade sig med symbolismen då han i 1890-talets början var i Tyskland. Framförallt Arnold Böcklins målningar gjorde intryck på honom trots att de saknade den skärpa, dimma och dysterhet som fick Gallen-Kallelas penseldrag att tränga djupt in i själen. Sibelius symbolism hade sin grogrund i de tidiga orkesterdikterna En saga (1893), Tuonelas svan (1895) och Skogsrået (1895). Fullt ut blomstrade den i musiken till pjäserna Döden (1903), Ödlan (1909) och Svanevit (1908) som nästan direkt fortsätter på samma linje som musiken till Pelléas och Mélisande, den symbolistiska periodens höjdpunkt.

Pelléas och Mélisande hade sin Finlandspremiär på Svenska teatern den 17.3.1905. Redan samma år sammanställde Sibelius en konsertsvit. Ändringarna i förhållande till pjäsmusiken är få: den andra aktens fjärde scens uvertyr lämnades bort, och Mélisandes sång De trenne blinda systrar spelas i en instrumentalversion. Sviten representerar Sibelius som allra mest seren. Motiven och melodierna glider fram mellan raderna som om de ville undvika att väcka uppmärksamhet. Musiken bygger inte så mycket på teman som stannar i minnet som dunkla atmosfärer som lämnar sitt avtryck i medvetandet först efter att tonerna släckts – om ens då.

Harri Mäki

Clarinettist Harri Mäki (b. 1963) is Professor of Woodwinds at the Sibelius Academy of the University of Arts in Helsinki. He serves on competition juries and teaches clarinet master classes internationally. In 1988–2018 Mäki was Principal Clarinet of the Tapiola Sinfonietta. His main teacher at the Geneva Conservatory was Thomas Friedli, and other notable influences include Reijo Koskinen and Kari Kriikku.

Nils Rõõmussaar

Oboist Nils Rõõmussaar (f. 1974) är en av Helsingfors stadsorkesters oboegrupps två stämledare. Han inledde sina oboestudier vid Tallinns musikgymnasium år 1988. Senare studerade han vid Estlands musikakademi och Norges musikhögskola. Åren 2001–2014 var han Estlands nationella symfoniorkesters oboegrupps stämledare. Han har arbetat i även NDR Elbphilharmonie-orkestern i Hamburg. Rõõmussaar har undervisat vid Estlands musikakademi. Han började spela i HSO år 2015.

Markus Tuukkanen

Fagottist Markus Tuukkanen (f. 1964) är Helsingfors stadsorkesters fagottgrupps stämledare. Han började spela fagott på 1970-talet i österbottniska Haapavesi som är känd för sina blåsmusiktraditioner. Senare studerade han i Karleby, Helsingfors, Tyskland och Österrike. Tuukkanen började spela i HSO år 1987. En av hans viktigaste lärare har varit Matti Tossavainen som tidigare var orkesterns fagottgrupps vice stämledare. 2004–2006 spelade Tuukkanen i Finlands Nationaloperas orkester.

Ville Hiilivirta

Valthornist Ville Hiilivirta (f.1984) har arbetat som Helsingfors stadsorkesters horngrupps stämledare sedan år 2010. Han inledde sina studier vid Västa Helsingfors musikinstitut. Studierna fortsatte vid Sibelius-Akademin under ledning av Timo Ronkainen och vid Hannovers musikhögskola under ledning av Markus Maskuniitty. Vid sidan om sitt orkesterarbete gästar Hiilivirta frekvent finländska kammarmusikfestivaler. Han är också aktiv i kammarorkestern Avanti!

Konstnärer

Helsingin kaupunginorkesteri
Nils Rõõmussaar
oboe
Harri Mäki
klarinett
Markus Tuukkanen
bassoon
Ville Hiilivirta
horn

Program

    14:00
    Jean Sibelius
    Pelléas och Mélisande, svit
    15:00
    Wolfgang Amadeus Mozart
    Sinfonia concertante för fyra blåsare Ess-dur
Vuotalo
Helsingin kaupunginorkesteri
Nils Rõõmussaar
Harri Mäki
Markus Tuukkanen
Ville Hiilivirta
Jean Sibelius
Pelléas och Mélisande, svit
Wolfgang Amadeus Mozart
Sinfonia concertante för fyra blåsare Ess-dur