Min granne Totoro, Kikis expressbud, Det levande slottet… Joe Hisaishis musik utgör en viktig ingrediens i Hayao Miyazakis magiska animerade filmer. På stadsorkesterns trettondagskonsert dirigerar Hisaishi sin egen musik: en svit ur musiken till Spirited Away samt två konsertverk.
”Du slår huvet mot en tofukub och du får en bula.” I tredje satsen i The East Land Symphony får sopran Olga Heikkilä sjunga en dikt som är inspirerad av ett japanskt barnkammarrim. De absurda verserna utgör samtidigt en mystisk färd genom Tokyo.
Joe Hisaishi
Joe Hisaishi är född i Nagano. Han inledde sin bana som tonsättare av konsertmusik vid Kunitachi College of Music och gav ut sitt första musikalbum MKWAJU år 1981. Vid det här laget har han publicerat fyrtiotalet album.
Hisaishi är bäst känd som tonsättare av filmmusik. Han har skrivit musik till över 80 filmer av vilka tio är regisserade av animatör Hayao Miyazaki; samarbetet startade år 1984 med Nausicaä från Vindarnas dal. Hisaishi har skrivit musik till även filmer regisserade av bland annat Takeshi Kitano (Hana-Bi, Kikujiros sommar, Dolls). Hisaishi har ofta betitlats ”Japans John Williams” och hans kompositioner tilltalar en universell publik.
”Största delen av min musik är för japanska filmer, men jag eftersträvar att arbeta med universella måttstockar eftersom filmerna ju ses av människor över hela jorden. Jag håller också i minnet att utländska musiker fäster uppmärksamhet vid min orkestration. Min musik har alltid en objektiv utgångspunkt. Då jag komponerar fäster jag vikt vid hur världen reagerar på den utgångspunkten.”
Vid sidan om sitt komponerande arbetar Hisaishi som dirigent. Han har lett bland annat Hongkongs filharmoniker, Singapores symfoniorkester och Londons symfoniorkester. År 2004 utnämndes han till chefdirigent för World Dream Orchestra. 2016-18 var Hisaishi konstnärlig ledare för Nagano City Arts Center. Från och med våren 2021 är han Japan Century Orchestras första gästdirigent.
Olga Heikkilä
Olga Heikkilä är en lyrisk sopran som i över tio års tid regelbundet gästat operahus och festivaler i både Finland och utomlands. Hon har uppträtt på bland annat Staatsoper Berlin, Finlands Nationalopera och på operafestivalen i Aix-en Provence. I Finland slog hon igenom då hon prisbelönades i sångtävlingarna i Villmanstrand och Kangasniemi. Utomlands har Heikkilä haft framgångar i den nederländska Hertogenbosch-sångtävlingen samt i den estniska Klaudia Taev-tävlingen.
Heikkilä började ursprungligen sjunga för att utveckla sina lungor på grund av den astma hon diagnostiserats med då hon var fyra år gammal. Tio år senare lämnade hon bort astmamedicinerna men fortsatte sjunga vid Esbo musikinstitut. Hon studerade till magister vid Sibelius-Akademin och tog en slutexamen även vid Helsingfors konservatorium och Danmarks kungliga operaakademi. Just nu gör hon sin doktorsexamen vid Sibelius-Akademin över temat talsång.
Heikkilä gör sin debut med Helsingfors stadsorkester som solist i East Land Symphony. Hon känner väl till Joe Hisaishis musik tack vare Hayao Myazakis filmer. ”De här animationerna har uppfostrat en hel generation”, säger Heikkilä. ”Deras popularitet är alldeles förståelig. Jag tror att fenomenet delvis har att göra med de emotioner som skapas av Hisaishis musik.”
Sopransolisten är med i symfonins satser tre och fem. Tokyo Dance sjungs på både japanska och engelska.
”Jag har alltid varit intresserad av språk och framförallt fonetik”, berättar Heikkilä. ”Som solist har jag ju som mål att min japanska skall låta äkta. Tokyo Dance har en rolig text. Den är egentlig inte ett dugg logisk: man räknar siffror och promenerar genom Tokyo, betraktar en storstad genom ett litet barns ögon. Ny information dyker ständigt upp. I den här satsen får man använda hela sitt instrument och uppvisa allt sitt kunnande.”
The Prayer sjungs på latin. ”Musiken suckar i tretakt och bjuder oss att stilla oss och lita på ödet. Sic itur astra. Sic erat fatis. Vi går mot stjärnorna, det är så det är menat.”
Joe Hisaishi: DA-MA-SHI-E
Då Hisaishi var ung dignade hans skivhylla av klassisk musik från J.S. Bach till Dmitri Sjostakovitj, Anton Webern, Alban Berg och Pierre Boulez. Hans värld öppnade sig för den amerikanska minimalismen då han första gången hörde Terry Rileys skiva A Rainbow in Curved Air (1969). Framförallt Philip Glass och Steve Reich, och senare John Adams, blev viktiga för Hisaishi. Hans musik bygger på långsamma harmoniska förändringar på ett sätt som är typiskt för minimalism.
”Mina rötter i minimalismen har naturligtvis påverkat min filmmusik”, har Hisaishi berättat. ”Jag skriver förstås melodier för att uttrycka scenernas växlande stämningar, men lika ofta använder jag mig av minimalistiska metoder. Jag ser definitivt mig själv som en minimalist.”
Även orkesterstycket DA-MA-SHI-E (1985) är minimalistiskt. Titeln hänvisar till M.C. Eschers konst med dess omöjliga figurer. Verket skrevs samtidigt som musiken till Miyazakis film Laputa – slottet i himlen.
”Verket bygger på åtta olika fraser”, berättar Hisaishi. ”De föds fram ur motiv som hörs i violinerna alldeles i verkets början. Blecken varierar klangfärgen med attacker och pendlar mellan A-dur och B-dur. Mot slutet kombineras bleckens koraler med de åtta motiven. Det leder till en uppsluppen avslutning.”
DA-MA-SHI-E är från början skrivet för en liten ensemble. Orkesterversionen uruppfördes år 1996 på New Japan Philharmonics konsert i Tokyo under ledning av Hong-Jae Kim. Stycket finns också på Hisaishis Minima_Rhythm, en år 2009 utgiven CD där tonsättaren dirigerar Londons symfoniker. ”Detta album”, har Hisaishi berättat, ”utgör kulmen på den minimalism jag tidigare komponerat”.
Joe Hisaishi: Spirited Away Suite
Spirited Away (Sen to Chihiro no kamikakushi, 2001) är berättelsen om Chihiro. Hon är en tioårig, ettrig flicka som blir separerad från sina föräldrar och hamnar i en parallellvärld med andar och spöken. Världen är plötsligt gåtfull och ny, inget är vad det först ser ut att vara. Flickan får ett nytt namn och ett arbete på ett badhus, för i andevärlden måste varje varelse utföra hårt fysiskt arbete. För att kunna återvända till sin egen verklighet och sina föräldrar måste Chihiro få tillbaka sitt rätta namn. Det kan ske endast genom att hon genomgår märkliga prövningar.
Spirited Away är den mest framgångsrika och berömda av Joe Hisaishis och Hayako Miyazakis gemensamma filmer. År 2003 tilldelades den en Oscar för bästa animationsfilm. Den gjorde japansk anime känd överallt i västvärlden, och flera kritiker har röstat den till en av århundradets bästa filmer.
Då Joe Hisaishi år 2018 skulle göra en konsertturné med sin egen World Dream Orchestra sammanställde han en svit med filmens musik. Sviten har nio scener och öppnar med One Summer’s Day i vilken en oskuldsfull pianomelodi skuggas av ackord som varnar om den annalkande natten. Under svitens gång möter vi såväl gudar och en drakpojke som ett monster som heter Den ansiktslöse. Den ca 25 minuter långa musikaliska resan avslutas med att vi återvänder till introduktionens sommarstämningar.
Joe Hisaishi: The East Land Symphony
Fredagen den 11 mars klockan 14.46 skedde en jordbävning i Stilla havets botten som resulterade i en cirka 15 meter hög tsunami. Jordbävningen i Japan år 2011 var en av historiens värsta naturkatastrofer, ihågkommen tack vare framförallt Fukushima-olyckan. Men också flera städer och byar i framförallt Tohoku-området på ön Honshu förstördes.
Hisaishi började arbeta på sitt verk The East Land Symphony i de stämningar som rådde efter jordbävningen. ”Jag frågar ofta mig själv vart mänskligheten är på väg. Hur kan vi leva i denna kaotiska värld? Då jag komponerade symfonin önskade jag att japanerna skulle förbli starka och modiga, att de trots situationen skulle fortsätta sina liv utan att glömma sinna rötter.”
Det 45 minuter långa verkets två första satser skrevs år 2011, de återstående tre fem år senare. Symfonins titel hänvisar till Japan som ett land i öster, men också till Tohoku som ett östligt område inom landet självt. Den första satsen The East Land är en explosiv kombination av 12-tonsmusik och minimalism. Stora höjdpunkter växlar med ruvande övergångar. Slutets stegring har en puls som Hisaishi har beskrivit som en sådan som man finner i en nattklubb. I den andra satsen Air hör man ett ständigt pinglande som vägrar upphöra. ”Abstrakt beskrivet var det som om vi hade varit emot tidens gång”, har Hisaishi berättat.
Den tredje satsen Tokyo Dance satiriserar Japans isolation. Eller som Hisaishi berättat apropå de reaktioner jordbävningen gav upphov till: ”Det enda som betyder något är jag och min näromgivning, den övriga världen spelar ingen roll.” Texten är ett slags barnkammarrim på japanska och engelska och är skriven av Hisaishis dotter Mai Fujisawa. Tokyo Dance handlar om hur temporärt allting är. Den fjärde satsen Rhapsody of Trinity beskriver Hisaishi som ett divertimento präglat av svart humor och satir. Satsen kulminerar med motivet ur den första satsen.
Symfonins sista sats The Prayer är ett praktexempel på skönheten i det avskalade. Vokalsolots text består av latinska sentenser. Den upplyftande avslutningen citerar Bachs Matteuspassions koral O Welt, sieh hier dein Leben (När jag skall lämna världen). Medan Hisaishi arbetade på sitt verk hörde han i sitt inre oupphörligt just denna koral.