Sibelius & Rihm

tors 06/02/2025 19:00 - 21:00
6.50€
49.50€

Presentation

”Var inte rädd för nya ljud” uppmanar dirigent Ingo Metzmacher. Han har en outsläcklig lust att få publiken att finna nya sätt att lyssna på musik.

Mästaren Metzmacher får nya ljud att låta bekanta och bekanta ljud att låta nya. Så vad är det nya och bekanta han kommer att finna i Sibelius, mån tro? Och vad hittar han hos mästarmodernisten Wolfgang Rihm, tonsättaren som är känd för sin breda stilistiska palett och sin förbluffande produktivitet? Vad är det i hans uttrycksfulla musik som låter så egendomligt bekant?  

Jean Sibelius: En saga op. 9

Kullervo-symfonins sensationella uruppförande våren 1892 gjorde Jean Sibelius (1865–1957) nationellt berömd. Helsingfors orkesterförenings orkesters (nuv. HSO) dirigent Robert Kajanus uppmanande omedelbart Sibelius att skriva ett populärt stycke för liten orkester. Den i december fullbordade tondikten En saga uruppfördes i Helsingfors den 16.2.1893 under tonsättarens ledning. 

Mottagandet var närmast förvirrat och motsvarade inte alls Kullervos succé. Musiken var inte speciellt lättillgänglig, och titeln väckte frågor om vilken saga Sibelius hänvisade till. Oskar Merikanto ansåg att verket kunde förkortas, och Sibelius gjorde en ny version av En saga år 1902. Verket blev då mera komprimerat och mera effektivt. Vissa anser dock att musiken samtidigt förlorade något av sin ursprungliga, grovt tillyxade brutalitet. Den nya versionen bidrog till Sibelius internationella genombrott. Verket dirigerades och spelades in av bl.a. Arturo Toscanini, Thomas Beecham och Wilhelm Furtwängler. 

En saga har förknippats med såväl symbolistisk bildkonst som Eddas diktning och, självfallet, Kalevala. Sibelius själv avslöjade aldrig verkets program - och man kan förstås fråga sig om det ens fanns ett sådant. Senare sade han: "Psykologiskt sett är En saga ett av mina allra mest djupgående verk. Man kunde nästan säga att det innehåller hela min ungdom. Det är ett uttryck för ett själstillstånd. På den tiden då jag skrev En saga fick jag uppleva många skakande ting. I inget annat av mina verk har jag blottat mig så mycket som i En saga. Alla tolkningar av En saga är naturligtvis redan därför helt främmande för mig."

Det är säkerligen möjligt att, om man så vill, finna i En saga en med musikaliska medel skildrad berättelse. Men man kan förvisso också endast sluta ögonen och njuta av alla de fascinerande orkesterfärgerna och suggestiva stämningarna.

Wolfgang Rihm: Sub-Kontur & Verwandlung

Wolfgang Rihm (1952–2024) är det internationellt mest kända exemplet på den tyska ”nyenkla” stilriktningen (Die neue Einfachheit) som tog avstånd till efterkrigstidens konstmusiks mest dogmatiska estetik. Rihm väckte uppmärksamhet med sin musik redan under tonåren. Han gjorde sitt genombrott år 1974 på Donaueschingens musikdagar. Fram till sin död skrev han verk för ledande orkester, ensembler och solister i en aldrig sinande ström. Han tilldelades flera pris och utmärkelser, bland annat Bonns stads Beethoven-pris och Hamburgs stads Bach-pris. År 2003 tilldelades han ”musikens Nobelpris”, det ansedda Ernst von Siemens-priset.

Rihm arbetade i över fyra årtionden som professor i komposition i Karlsruhe. Hans mest kända elever är Rebecca Saunders, Jörg Widmann och Sauli Zinovjev. 

Som tonsättare var Rihm en expressionist som underströk betydelsen av sin egen, subjektiva upplevelse. Framförallt var han en för allt öppen modernist: beroende på verk kan man finna hänvisningar till exempel Schönberg, Beethoven, Edgar Varése, Luigi Nono, Richard Strauss, Sibelius eller jazz. Rihms produktion är mycket omfattande och består av närmare 500 verk. Han skrev bland annat 13 stråkkvartetter, över 20 sångcykler, närmare 30 solokonserter, flera sceniska verk samt en hel del orkester- och kammarmusik.

Orkesterstycket Sub-Kontur skrevs år 1975 och uruppfördes i Donaueschingen den 23.10.1976 på SWF-symfoniorkesterns konsert. Dirigent var Ernest Bour. Verket utgör en fortsättning på orkesterstycket Dis-Kontur (1974). Rihm hade för avsikt att skriva ett tredje orkesterstycke, Kontra-Kontur, men det blev aldrig av. Sub-Kontur består av en serie brutalistiska utbrott och tveksamt poetiska fragment. Verket är tillägnat Rihms tonsättarkollega Karlheinz Stockhausen.

Det ett par årtionden senare skrivna orkesterstycket Verwandlung var en beställning av Alte Oper Frankfurt. Verket, som är tillägnat tonsättarkollegan Wilhelm Killmayer, uppfördes i Frankfurt den 14.9.2002. Christoph Eschenbach ledde NDR Symphonie-Orchester. Verket är det första av sex orkesterstycken som bär titeln Verwandlung. De är en slags musikaliska essäer i vilka Rihm presenterar en viss idé eller ett motiv som han börjar undersöka ur olika synvinklar. Här är utgångspunkten den i början presenterade tonen g. Där Sub-Kontur är påträngande modernistisk är Verwandlung inåtvänd och alluderar till senromantiken. Musiken är som ett förvrängt minne av en vacker tid som aldrig kommer tillbaka.

Jean Sibelius: Tapiola op. 112

”Vill Ni komponera en symfonisk dikt åt mig? Uruppförandet skulle vara nästa november. Symphony Society erbjuder Er 400 dollar för verkets tre första framföranden.” 

Så här inleddes ett telegram som Jean Sibelius (1865-1957) i januari år 1926 fick i sin hand. Avsändare var den amerikanska dirigenten Walter Damrosch. Sibelius tog emot beställningen och under de kommande månaderna arbetade han på sitt nya verk. En del av skisserna gjordes i Rom, andra i Berlin. I initialskedet planerade Sibelius att låta verket heta antingen The Wood eller The Forest. Den slutliga titeln blev Tapiola. Eftersom Tapio, skogens gud i Kalevala-mytologin, var okänd för den internationella publiken lade Sibelius en förklarande dikt med i partituret: "Nordens dystra skogar breder ut sig, / gamla, hemlighetsfulla, i yra drömmar. / Djupt i skogen bor skogsguden /och skogens andar driver sitt hemliga spel, dolda i mörkret.”

Tapiola uruppfördes i New York den 26.12.1926. Mottagandet var förvirrat och rentav avvisande. Det första finländska framförandet i Helsingfors i april 1927 under ledning av Robert Kajanus blev däremot en stor succé. De inhemska kritikerna tyckte sig höra i musiken såväl skogstroll som örnens flykt, såväl vättar som den ensamma ödemarksvandrarens ångest. Det var inte många som omedelbart noterade hur tekniskt radikal Tapiola var som komposition. Verket bygger på ett ständigt men omärkligt varierande av det korta motiv som hörs genast i början. Harmoniken är ofta dissonant. Allting sker hypnotiskt långsamt och formlösningen trotsar alla färdiga analytiska modeller. 

Tapiola kunde ha inneburit en verkningsfull start för en ny, modernistisk period i Sibelius produktion. Men Tapiola blev istället tonsättarens sista stora verk och en slutpunkt. Den åttonde symfonin såg aldrig dagens ljus och Sibelius drog sig tillbaka till det som kallas för Ainolas tystnad. Tapiolas avslutande takter tycks – i efterklokhetens ljus – uttrycka avsked och resignation. 

Violin 1
Pekka Kauppinen
Kreeta-Julia Heikkilä
Eija Hartikainen
Katariina Jämsä
Sanna Kokko
Kati Kuusava
Elina Lehto
Ilkka Lehtonen
Kari Olamaa
Petri Päivärinne
Kalinka Pirinen
Harry Rayner
Elina Viitasaari
Sari Deshayes
Tuuli Talvitie

Violin 2
Anna-Leena Haikola
Kamran Omarli
Teija Kivinen
Eva Ballaz
Heini Eklund
Dhyani Gylling
Liam Mansfield
Krista Rosenberg
Angeles Salas Salas
Virpi Taskila
Serguei Gonzalez Pavlova
Leena Jaakkola
Kaisa Laurila

Viola
Torsten Tiebout
Lotta Poijärvi
Petteri Poijärvi
Aulikki Haahti-Turunen
Aida Hadzajlic
Kaarina Ikonen
Tiila Kangas
Carmen Moggach
Liisa Orava
Markus Sallinen
Hanna Semper
Mari Viluksela

Cello
Tuomas Ylinen
Beata Antikainen
Jaakko Rajamäki
Veli-Matti Iljin
Fransien Paananen
Ilmo Saaristo
Saara Särkimäki
Tommi Wesslund
Maria Morfin Venäläinen
Pekka Smolander

Bass
Ville Väätäinen
Tuomo Matero
Paul Aksman
Miranda Erlich
Oskari Hänninen
Eero Ignatius
Adrian Rigopulos
Iikka Järvi
Flute
Niamh McKenna
Elina Raijas
Jenny Villanen

Oboe
Paula Malmivaara
Nils Rõõmussaar
Ella York

Clarinet
Osmo Linkola
Heikki Nikula
Björn Nyman

Bassoon
Mikko-Pekka Svala
Vertti Tapanainen
Ananta Karilun Diaz Martinez

Horn
Ville Hiilivirta
Mika Paajanen
Miska Miettunen
Sam Parkkonen
Joonas Seppelin
Ruben Buils Garcia

Trumpet
Thomas Bugnot 
Pasi Pirinen
Michael Olsen
Mika Tuomisalo
Aki Välimäki

Trombone
Victor Álvarez Alegria
Valtteri Malmivirta
Anu Fagerström
Jussi Vuorinen
John Kotka

Tuba
Ilkka Marttila
Joel Wendelin

Timpani
Tomi Wikström

Percussion
Xavi Castelló Aràndiga
Teo de la Cruz
Pietari Huhtinen
Kazutaka Morita

Keyboard
Kari Hänninen

Konstnärer

Ingo Metzmacher
dirigent

Program

    19:00
    Jean Sibelius
    En Saga
    Wolfgang Rihm
    Sub-Kontur (ffg i Finland)
    Wolfgang Rihm
    Verwandlung
    21:00
    Jean Sibelius
    Tapiola
Serie II
Musiikkitalo Concert Hall
Ingo Metzmacher
Jean Sibelius
En Saga
Wolfgang Rihm
Sub-Kontur (ffg i Finland)
Wolfgang Rihm
Verwandlung
Jean Sibelius
Tapiola