Carolin Widmann

Musica nova Helsinki

fre 14/02/2025 19:00 - 21:00
6.50€
49.50€

Presentation

Nätverk, hierarkier, organismer, ritualer, beroendeförhållanden. Musica Nova Helsingfors-festivalen kartlägger vad allt som kan uppstå mellan individer.

Nätverk, hierarkier, organismer, ritualer, ekosystem, tillit, beroendeförhållanden. Musica Nova Helsingfors-festivalen kartlägger vad allt som kan uppstå mellan individer – exempelvis i en symfoniorkester, en organisation där musikerna tillsammans skapar en rikt genljudande musikalisk värld. Konsertens tonsättare närmar sig på sina helt egna sätt orkesterns olika skikt, instrumentgrupper, klangfärger, texturer och intonationer.  

Lisa Streich: Ishjärta

Svensken Lisa Streich (f. 1985) studerade komposition och orgel i Sverige, Tyskland, Österrike och Frankrike. Av hennes lärare kan nämnas Adriana Hölszky, Margareta Hürholz och Ralph Gustafsson. Hon har skrivit beställningsverk för bland annat Göteborgs symfoniker, Sveriges radios kammarkör, Münchens kammarorkester och Ensemble InterContemporain. Hon har tilldelats bland annat Anne Sophie Mutter-stiftelsens pris, Berlins konstakademis Busoni-pris och Ernst von Siemens-tonsättarpriset. 

Streichs musik kan föra tankarna till naturljud och urbana ljudlandskap. Vid sidan om akustiska instrument använder sig tonsättaren av elektronik och motoriserade maskiner. Många klassiskt tränade ensembler och musiker hamnar utanför sin bekvämlighetszon då de övar in och framför Streichs kompositioner. Om detta har hon konstaterat: ”Jag vill vara organisk. Jag ser ensemblen som en skulptur och har alltid en vision av det visuella slutresultatet. Ibland föds vissa gester automatiskt då man spelar och då komponerar jag s.a.s. koreografiskt. Ibland är musikerna placerade på ett sätt som avviker från det normala. Och ibland måste dirigenten göra rörelser för att få ljudet att vandra, och det skiljer sig från ett normalt dirigerande. Jag använder en hel del tonala kontraster och där är det visuella till stor hjälp.”

Ishjärta skrevs på beställning av Berlins filharmoniker och uruppfördes på orkesterns konsert den 8.6.2023. Dirigent var Kirill Petrenko. Inför uruppförandet berättade Streich: ”Ordet hjärta för tankarna till täta pulsslag och något blodigt och varmt. Ordet is för i sin tur tankarna till något som isolerar, något som hindrar något brännande från att träda fram. Man kan säga att verket handlar om två olika känslor. Är det möjligt att samtidigt uppleva två olika känslor? Eller föds en ny, tredje känsla?"

Rebecca Saunders: Still för violin och orkester

År 2017 frågade den italienska tidskriften Classic Voice över hundra professionella inom konstmusiken vem de anser vara vår tids bästa tonsättare. Rebecca Saunders (f. 1967) kom på tredje plats efter Georg Friedrich Haas och Simon Steen-Andersen. Saunders studerade violin och komposition i Edinburgh. I Tyskland studerade hon under ledning av Wolfgang Rihm. År 2019 var hon den första kvinna som tilldelades det ansedda tyska Ernst von Siemens-tonsättarpriset.

Saunders har arbetat som bland Staatskapelle Dresden-orkesterns hustonsättare. Hennes verk framförs framförallt av ensembler och orkestrar specialiserade på ny musik. Om sin musik säger hon: ”För mig är det ytterst viktigt att lyssnaren uppfattar den magi som finns i klangens fysik: klangens färg, massa, tyngd. Det är detta jag arbetar med, på samma sätt som en skulptör arbetar med olika slag av material.”

Still (2011) skrevs på beställning av Beethoven-festivalen i Bonn och BBC Radio 3 och uruppfördes i Bonn år 2011 på BBC:s symfoniorkesters konsert. Dirigent var Carolin Widmann och dirigent Sylvain Cambreling. År 2016 gjorde Saunders en version av verket som inkluderar även dans och koreografi.

Still består av fragment som förändras. Verket handlar om hur ljud inramas av tystnad, men också om de möjligheter som finns dolda i tystnad. Still är titeln på en novell av Nobel-författare Samuel Beckett. Om detta berättar Saunders: ”Becketts Still skisserar upp en viss situation: huvudet vänds mot den sjunkande solen, den okända huvudpersonen ser natten anlända och mörkret samlas. Huvudet sänks långsamt och noggrant ner i händerna. Medan mörkret tilltar väntar man på ett ljud. En tidlös, kärvt brutal melankoli. Kanske den alltid existerat. Men det har också mänsklighet, mjukhet. Orörlighet. Människans kropp som väntar, i bävan.”

Bára Gísladóttir: ÓS

Som barn spelade isländska Bára Gísladóttir (f. 1989) violin, men i tonåret bytte hon ut instrumentet till en kontrabas. Hon studerade musik vid Islands musikakademi, Milanos konservatorium och Danmarks kungliga musikakademi i Köpenhamn. Hennes kompositionslärare har varit Thurídur Jónsdóttir, Hróðmar Ingi Sigurbjörnsson, Gabriele Manca, Niels Rosing-Schow och Jeppe Just Christensen.

Gísladóttir har gett ut studioalbum som kombinerar kontrabas med sång och elektronik. Hon har uppträtt som solist i sin egen kontrabaskonsert Hringla och har även spelat in verket år 2023. Hon spelar i kammarorkestern Elja Ensemble.

Gísladóttirs produktion består av verk för olika slag av ensembler samt orkesterstycken och körmusik. Hon har också skrivit musik till dans-, teater- och radioproduktioner. År 2021 skrev hon musiken till Wolfgang Lehmanns film The Breathing Forest. Hennes musik har framförts av bland annat Danmarks radios symfoniorkester, Köpenhamns filharmoniker, Frankfurts radiosymfoniker och Ensemble InterContemporain. Hon har tilldelats bland annat Carl Nielsen och Anne Marie Carl-Nielsen-stiftelsens pris och Léonie Sonning-priset. År 2024 tilldelades hon Ernst von Siemens-tonsättarpriset.

Orkesterverket ÓS (2018) skrevs på beställning av Reykjaviks stad och Islands symfoniorkester för att fira Islands hundraåriga självständighet. Verket uruppfördes i Reykjavik 1.12.2018. Året därpå gjorde tonsättaren en ny version av partituret.

Typiskt för Gísladóttirs musik är en fokusering på ljud och deras dramaturgiska möjligheter. ÓS utgör inget undantag. Suggestiva färger och larm trollas fram ur orkestern med hjälp av till exempel bleckplåtar och fingerborgar. Titeln är ett isländskt ord som kan betyda såväl floddelta som mun.

Piyawat Louilarpprasert: Ptera

I tonåren spelade den i Bangkok födda Piyawat Louilarpprasert (f. 1993) trombon i skolans musikkår. Han ville själv skriva musik och studerade komposition, först vid Royal Academy of Music i London och sedan vid Cornells universitet i New York. Numera framförs Louilarppraserts musik jorden runt på framförallt konserter och festivaler specialiserade på ny musik. År 2014 grundade han Tacet(i), en ensemble som framför experimentell musik. Louilarpprasert arbetar som assisterande professor i komposition vid Bowling Green State University i Ohio.

Louilarpprasert har skrivit beställningsverk för bland annat Thailands filharmoniker, Royal College of Music Wind Ensemble, Omnibus Ensemble och Princess Galyani Vadhana-musikinstitutets ungdomsorkester.

Bland annat Olga Neuwirth och Claude Debussy är viktiga förebilder. Enligt Louilarpprasert är klang nyckelordet i hans musik. ”Det finns vibrationer i allt, allt kan skapa ljud, varje kropp klingar. Jag överväger om jag skall skriva ett verk för glas, eller för en violin som kunde klinga som glas. Sedan börjar jag undersöka. Jag tar reda på vad som är möjligt och vad som inte är möjligt… och sedan utreder hur jag kunde göra det omöjliga möjligt”. Som detta uttalande av Louilarpprasert avslöjar, tvekar han inte att använda ovanliga spelsätt. Han utvidgar också gärna ensemblerna med vardagsföremål eller till exempel delar av hushållsmaskiner. Vissa verk kombinerar musik och multimedia. Louilarpprasert har även skrivit verk för traditionella asiatiska instrument.

Ptera är skrivet år 2023 på beställning av Dresdner Tage der zeitgenössischen Musik-festivalen. Verket uruppfördes samma år på Elbland Philharmonie Sachsen-orkesterns konsert. Dirigent var Ekkehard Klemm. Verket är skrivet för orkester och föremål som framkallar ljud. Titeln är en ordändelse som används då man formar ord som har att göra med vingar.

Olli Virtaperko: Aarre

"Det var utmanande men givande att skriva Aarre för symfoniorkester och Musikhusets orgel. Det finns inte många förebilder för ett verk som kombinerar en för vår tids musik anpassad orgel med  en symfoniorkester, och under kompositionsprocessen upplevde jag att jag arbetar med möjligheter som är antingen nya eller mycket litet outforskade. Jag gjorde det till min uppgift att smälta samman orgeln med symfoniorkestern, berika instrumentets klangvärld med nya färger och utvidga harmonin med mikrotonala, från tempererad intonation avvikande element som är enkla att förverkliga på denna orgel. Dessa utgångspunkter såväl styrde kompositionsarbetet som definierade hurdant verket skulle bli. 

Orgelstämman är utarbetad i nära samarbete med organist Susanne Kujala. I orgelstämman använder jag frekvent ett ackord som består av orgelns övertonsregisters naturliga ters och septima samt nona. Detta s.k. 379-ackord används för att berika kvicka melodiska figurer men också som en statisk harmonisk hållpunkt och som en komplettering av övertonsregistrens grundton och kvint. Ackordet utgör också en del av självständiga mikrotonala harmonier. I verket undersöker jag även  de möjligheter som står till förfogande då övertonsserier placeras på varandra för att skapa dissonanser som kombineras med mikrotoner i 1/4-tonregistret. 

Dessutom utnyttjar jag orgelns Flexible Wind-egenskap som innebär att man med hjälp av en smidig ändring i lufttrycket kan höja eller sänka orgelns klangmassa. Orgelns övertonsregister får harmoniskt stöd av stråkarnas flageoletter, klarinetternas multifoner och bleckens naturtoner. Vid sidan om orgeln har jag skrivit viktiga solistiska partier för bland annat fagott, engelskt horn, klarinett, valthorn och harpa. 

Verkets titel (det finska ordet för skatt) hänvisar till å ena sidan Musikhusets orgel - en skatt i Finlands musikliv – och å andra sidan tonsättare Aarre Merikanto och hans verk Konzertstück (1926) för cello och kammarorkester. Dess huvudtema, med sin tendens att använda heltoner, glimtar ibland fram i Aarres orgelstämma." 

Olli Virtaperko

Carolin Widmann

Violinist Carolin Widmann (f. 1976 i München) är känd för att närma sig vår tids musik på ett utforskande och djupgående sätt. Hon är aktiv som kammarmusiker och spelar periodinstrument. Hon uppträder jorden runt som såväl solomusiker som orkestersolist. Widmann brukar också dirigera orkestrar från sin violin.

Under säsongen 2024–2025 debuterar Widmann som solist med Helsingfors stadsorkester, Philadelphias orkester, Royal Scottish National Orchestra, Seouls filharmoniker och Danmarks nationella symfoniorkester. Hon uppträder med också Barcelonas symfoniorkester, BBC National Orchestra of Wales, Paris kammarorkester och SWR-symfoniorkestern i Stuttgart. Widmann ger solouppträdanden i Pierre Boulez-salen i Berlin och Alte Oper-konserthuset i Frankfurt.

Widmann studerade i Köln och Boston samt vid Guildhall School of Music and Drama i London under ledning av bland annat Igor Ozim, Michèle Auclair och David Takeno. Sedan år 2006 är hon professor i violin vid Leipzigs musik- och teaterhögskola. 2024–2025 är hon den italienska Arturo Toscanini-stiftelsens residensartist.

År 2017 tilldelades Widmann det tyska Bayerisches Musikpreis. Samma år tilldelade International Classical Music Award (ICMA) henne ett pris för inspelningen av Mendelssohns och Schumanns violinkonserter som hon hade gjort i samarbete med Europeiska kammarorkestern. År 2013 hade ICMA valt Widmann till Årets artist. På sin hemsida konstaterar ICMA att hon blivit ”en av vår tids mest betydande och mest kompromisslösa musikgestalter”.

Susanne Kujala

Susanne Kujala är en finskbaserad tysk organist som uppträder som solist, kammarmusiker och improvisatör. Hennes repertoar sträcker sig från den äldsta orgelmusiken till musik från 2000-talet.

Samarbete med kompositörer är en viktig del av hennes musikaliska arbete: hon har uruppfört mer än 60 verk, däribland fyra konserter och verk för mikrotonal orgel. Kujala har också spelat in orgelmusik och gett ut en bok som öppnar upp orgelns instrumentala möjligheter för tonsättare och andra intresserade.

Susanne Kujala studerade korrepetition och dragspel vid Hanns Eisler musikakademin i 1996–99. Efter att ha flyttat till Finland fortsatte hon sina studier vid Sibelius-Akademin, först med dragspel och senare med orgel som huvudämne. Hon avlade en musikmagisterexamen 2006 och en musikdoktorsexamen 2013 med inriktning på orgeln som instrument för ny musik.

Kujala har undervisat i orgelspel, kammarmusik och orgelmusikens historia vid Sibelius-Akademin sedan 2009. Hon är också medlem i juryn för den internationella Kaija Saariaho-tävlingen för orgelkompositioner.

www.susannekujala.com

Violin 1
Pekka Kauppinen
Kreeta-Julia Heikkilä
Katariina Jämsä
Sanna Kokko
Kati Kuusava
Helmi Kuusi
Elina Lehto
Kari Olamaa
Petri Päivärinne
Kalinka Pirinen
Harry Rayner
Satu Savioja
Anna-Maria Huohvanainen
Alexis Mauritz

Violin 2
Anna-Leena Haikola
Teija Kivinen
Teppo Ali-Mattila
Eva Ballaz
Heini Eklund
Serguei Gonzalez Pavlova
Dhyani Gylling
Siiri Rasta
Krista Rosenberg
Angeles Salas Salas
Virpi Taskila
Kaisa Laurila

Viola
Atte Kilpeläinen
Lotta Poijärvi
Petteri Poijärvi
Aida Hadzajlic
Kaarina Ikonen
Tiila Kangas
Liisa Orava
Mariette Reefman
Markus Sallinen
Hanna Semper

Cello
Beata Antikainen
Jaani Helander
Veli-Matti Iljin
Fransien Paananen
Saara Särkimäki
Tommi Wesslund
Joanna Hanhikoski
Pekka Smolander

Bass
Ville Väätäinen
Tuomo Matero
Paul Aksman
Oskari Hänninen
Eero Ignatius
Adrian Rigopulos
Flute
Janette Leván
Elina Raijas
Jenny Villanen
Malla Vivolin

Oboe
Paula Malmivaara
Nils Rõõmussaar
Ella York

Clarinet
Christoffer Sundqvist
Anna-Maija Korsimaa
Heikki Nikula
Hyesoo Kim

Bassoon
Mikko-Pekka Svala
Erkki Suomalainen
Vertti Tapanainen

Horn
Joonas Seppelin
Mika Paajanen
Sam Parkkonen
Satu Huuskonen

Trumpet
Thomas Bugnot
Pasi Pirinen
Mika Tuomisalo
Mikko Mikkola

Trombone
Victor Álvarez Alegria
Valtteri Malmivirta
Jussi Vuorinen
Gabriel Ferreira

Tuba
Ilkka Marttila

Timpani
Tomi Wikström

Percussion
Xavi Castelló Aràndiga
Pasi Suomalainen
Sampo Kuusisto
Elmeri Uusikorpi

Harp
Anni Kuusimäki
Katilyne Roels

Keyboard
Satu Elijärvi
Susanne Kujala

Accordion
Veli Kujala

Konstnärer

Nicolò Umberto Foron
dirigent
Carolin Widmann
violin
Susanne Kujala
orgel

Program

    19:00
    Lisa Streich
    ISHJÄRTA (ffg i Finland)
    Rebecca Saunders
    Still (ffg i Finland)
    Bára Gísladóttir
    ÓS (ffg i Finland)
    Piyawat Louilarpprasert
    Ptera (ffg i Finland)
    21:00
    Olli Virtaperko
    Aarre för symfoniorkester och Musikhusets orgel, Helsingfors-variationer (uruppf.)
Serie IV
Musiikkitalo Concert Hall
Nicolò Umberto Foron
Carolin Widmann
Susanne Kujala
Lisa Streich
ISHJÄRTA (ffg i Finland)
Rebecca Saunders
Still (ffg i Finland)
Bára Gísladóttir
ÓS (ffg i Finland)
Piyawat Louilarpprasert
Ptera (ffg i Finland)
Olli Virtaperko
Aarre för symfoniorkester och Musikhusets orgel, Helsingfors-variationer (uruppf.)